youtube treinreiziger zoeken zoeken

Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden

De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) werd vandaag officieel door de Nederlandse Spoorwegen gepresenteerd. Vanaf najaar 2018 zullen de eerste nieuwe treinen in reizigersdienst worden ingezet. 

Waar de nieuwe treinen ingezet gaan worden, heeft NS ook vandaag bekend gemaakt. Met name in Noord-Nederland en in de Randstad tussen Den Haag en Amsterdam zullen de nieuwe Sprinters straks te zien zijn. Zo zal NS de nieuwe Sprinters onder andere gaan inzetten tussen Zwolle – Groningen, Meppel – Leeuwarden en Utrecht – Zwolle.

In totaal heeft NS 118 Sprinters van het type SNG besteld. Vanaf het najaar 2018 zullen niet alle treinstellen direct beschikbaar zijn. Er komen eerst zes treinstellen ter beschikking voor test- en toelatingsritten. Volgend jaar wordt de productie versneld: dan is de bedoeling dat er uiteindelijk iedere week een treinstel uit de fabriek komt. Vanaf het najaar 2018 zullen de nieuwe Sprinters dus nog niet op ieder traject te zien zijn.

Op de groene lijnen van onderstaande kaart zullen de nieuwe Sprinter uiteindelijk worden ingezet. Of het kaartje volledig klopt, valt te betwijfelen. Volgens het kaartje lijkt de SNG niet ingezet te gaan worden tussen Weesp – Amsterdam Centraal, en Amsterdam Sloterdijk – Schiphol. Terwijl de treinen Hoorn – Amsterdam Sloterdijk doorrijden naar Schiphol, en de Sprinters Zwolle – Weesp doorrijden naar Amsterdam Centraal.

Zie ook: Review: Nieuwe Sprinter (SNG) lijkt op FLIRT-trein

Bron: NS

17 gedachten over “Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden”

  1. René schreef:

    En natuurlijk onderhouden in Leidschendam! 😉

    1. dries molenaar schreef:

      Maastricht heeft net een nieuwe Sprinter werkplaats.

      1. René schreef:

        Dat is voor de Flirt-3.
        Ldd wordt nu verbouwd voor de SNG.

    2. Hans Huisman schreef:

      Waar worden de nieuwe sprinters eigenlijk gemaakt?

  2. dries molenaar schreef:

    De drang en logica om in zo’n korte tijd verschillende treinen te bestellen laat zich slecht begrijpen. Nu zit in het onderhoud met verschillende types en dat is niet handig.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      SNG is als het eerste besteld, maar vanwege de lange levertijd en NS behoefte had om sneller en meer treinen te krijgen, heeft men bij Stadler een spoedorder geplaatst, zonder aanbestedingsprocedure. Dus men had liever de FLIRT niet nodig gehad.

      1. T schreef:

        Het is vooral dat de overheid besloot de studentenchipkaart niet te stoppen maar juist uit te breiden dat NS snel met meer treinen moest komen. Vandaar de Flirt.

  3. Teun schreef:

    En op Den Haag-Dordrecht maar voortmodderen met SGM..

    1. Jip schreef:

      Dat materieel is van veel hogere kwaliteit dan bijvoorbeeld de Buffels die op Zwolle – Enschede/Kampen rijden, of de DD-AR op Zwolle – Utrecht en Apeldoorn – Enschede. In de randstad wordt over het algemeen de luxere treinen ingezet, terwijl in het noorden en oosten alle afdankertjes worden ingezet. Valt allemaal wel mee dus.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        De nieuwe FLIRT treinen zijn in het zuiden gekomen en de nieuwe SNG treinen komen dus ook in het Noorden. Bepaald geen afdankertjes. Ik heb niet de indruk dat bepaalde regio’s doelbewust de afdankertjes krijgen. Komt denk ik vooral door logistieke afwegingen en hinder van oude treinen zoveel mogelijk te beperken.

      2. Vincent schreef:

        Hey, ik zit lier in een “afgedankte” DD-AR waar daadwerkelijk ruimte is om fatsoenlijk te zitten dan in een overvolle opgevoerde tram waar je nog net niet uitpuilt.

      3. Duitse Leeuw schreef:

        Juist de SGM’s zijn afdankertjes, want al zo goed als afgeschreven. Bovendien haalt SGM de baanvaksnelheid tussen DH en Dordt niet omdat de SGM voor o.a. Delft Zuid-Schiedam een te lage max. snelheid heeft.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          De SGMm’s gaan inderdaad ook verdwijnen. Zeker als de SNG volledig geleverd is, SNG is eigenlijk de vervanging van de SGMm’s. Dus die zullen zeker ook gaan verdwijnen. Best kans dat de SLT-treinen straks doorschuiven waar nu SGMm’s rijden, maar dat is speculeren. Feit is dat SGMm op middenlange termijn zeker gaat verdwijnen.

  4. Ron schreef:

    De SNG start op Den Haag – Haarlem. Daarna uitbreiden naar het noorden. Proefbedrijf start medio maart 2018. Dienst vanaf september 2018. De SGMm wordt uiteindelijk vervangen maar blijft voorlopig nog rijden. Ook de SLT’s worden uiteindelijk verbouwd.
    Veel mensen maken aannames die niet waar zijn. Zijn vooral negatieve zaken, want “de NS is negatief”. Overal is wat van te vinden en je kan niet iedereen pleasen, maar ik ben als machinist zeer tevreden over de trein en uitvoering zowel voor de klant als voor het personeel.

  5. Arjan Krabbenbos schreef:

    Misschien wat tips voor de toekomst Zandvoort-Amsterdam C laten doorrijden tot Zwolle. De sprinter Den Haag Centraal -Haarlem laten doorrijden naar Hoorn De trein Hoorn Kersenboogerd Leiden C verlengen naar Breda/Roosendaal en een nieuwe Hogesnelheidsboemel (nieuwe naam Sprinter!0
    Vlissingen- Breda met keerpunt zijperron Breda.Dit perron lig er wel maar de voorzieningen trappen en liften nog niet. Wordt dit nog ooit uitgevoerd/

  6. Daan schreef:

    Waarom niet in het zuiden?

    1. Hildebrand van Kuyeren, Treinreiziger.nl schreef:

      Ze kunnen niet overal rijden, en rond Eindhoven / Den Bosch / Nijmegen zijn de nieuwe FLIRT’s ingestroomd. En nog zuiderlijker heeft NS geen Sprinters meer,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.