Hoekse Lijn: 23.000 in- en uitstappers en volle metro’s
02 okt 2019 11:29
De nieuwe metroverbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam is maandag goed gebruikt. Reizigers moesten in de ochtendspits al staan en vervoersbedrijf RET heeft die eerste dag dat de Hoekse Lijn in gebruik was, 23.000 in- en uitstappers geteld. Het gaat om reizigers die in of uitstappen tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland Haven.
Verheugd
De eerste reizigers op de Hoekse Lijn hebben in de ochtendspits al moeten staan. “Dat is een goed teken”, aldus een woordvoerder. De reizigers reageerden maandag verheugd op de nieuwe metrolijn die Hoek van Holland, Vlaardingen en Maassluis met Schiedam en Rotterdam verbindt.
Sneller naar hartje Rotterdam
Dat enthousiasme is volgens de woordvoerder terecht. “Ze hebben er immers lang op moeten wachten.”Ook op sociale media wordt positief gereageerd. “De vertraging had wat weg van de Noord-Zuidlijn Amsterdam, maar eindelijk rijdt de Hoekse Lijn. Nóg sneller in hartje Rotterdam én in Hoek van Holland”, schrijft een van de reizigers op Twitter. Dat zal voor veel reizigers gelden, alleen reizigers die naar Rotterdam Centraal willen zijn iets langer onderweg.
RET tevreden
Maurice Unck, directeur RET, is blij dat zoveel mensen de metro hebben genomen. Hoewel alles goed verliep, houdt hij er rekening mee dat hij nog kinderziektes kan tegenkomen. In het 24 kilometer lange traject zitten veel overwegen, twee beweegbare bruggen en zes vernieuwde en een compleet nieuw station (Maassluis Steendijkpolder) . In 2022 wordt de metro nog door getrokken naar het strand.
Elke 5 minuten
Volgende maand volgt de officiële openingshandeling en dan rijdt in de spits elke vijf minuten een metro tussen Rotterdam en Vlaardingen-West. De Hoekse Lijn is de oude spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland. 31 maart 2017 reed de laatste trein over het traject dat sindsdien is omgebouwd tot metrolijn.
Reizigersaantallen
De lijn telde in het NS tijdperk 16.000 in- en uitstappers. Tijdens de werkzaamheden verloor de RET zeker een kwart van die reizigers. RET directeur Maurice Unck sprak zaterdag de verwachting uit dat die reizigers de komende maanden worden terug gewonnen. De komende drie jaar wordt een groei verwacht van 40% procent, ten opzichte van de oude NS-cijfers. Op de eerste werkdag werd die groei al gerealiseerd, maar RET benadrukt dat het na één dag te vroeg is om conclusies te rekken.
In een eerdere versie stond dat het oude NS-cijfer niet te vergelijken zou zijn met het RET cijfer. Dat blijkt onjuist. Zowel de 16.000 bij NS als de 23.000 bij RET zijn in- en uitstappers, niet reizigers.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Het vergelijk met de NZlijn getuigt van groot onbegrip. Ongeschoolder burgers moet je niet om een mening vragen.
Op de Hoekse lijn is men wat uitgelopen met de software beschikbaarkoming (door veel te late bestelling) en wat nare verrassingen in de bodem.
Op de NZ is bij een eigenlijk triviale lekkage in een diepwand (de normaalste zaak van de wereld bij diepwanden) in totale paniek gesproken en heeft de politiek met een bang hart de uitvoering ernstig verstoord waardoor alles jaren uit moest lopen en er twee miljard Euro aan kosten gemaakt werd zonder er zakelijk ook maar iets mee te winnen.
Gefeliciteerd met enthousiaste gebruik en hopelijk is het met het staand reizen snel afgelopen.
Onbegrip???? Calculatie en inschattingsfouten in de bovenste gelederen zul je bedoelen!! Het is allemaal heel simpel “Doe eerst je huiswerk” alvorens je aan iets begint punt!!!!
Oftewel,bedankt firma Bombardier voor t brabbelwerk.
Heeft u wel eens een hello-world programmaatje geschreven?
Of een complex systeem geanalyseerd en daar een ontwerp en uitvoering voor gedaan?
Uw reactie bevestigt mijn gelijk.
nou Dries moet weer gelijk hebben hoor,veel plezier dr weer
Staan lijkt me in een metro toch wel de normaalste zaak van de wereld. Als je daar iedereen een zitplaats geeft ben je binnen een paar maanden failliet.
Mooi dat zoveel mensen gebruik maken van de nieuwe metro.
Goed, dat er op deze site op wordt gewezen dat de gebruikscijfers van de metro niet te vergelijken zijn met die van de voormalige spoorbaan.
Er zal nu op een andere manier mee worden gereisd.
In 2022 wordt de metro nog doorgetrokken?? Ze bedoelen in 2022 moet hij doorgetrokken zijn!!! Moet niet weer te lang gaan duren hé……
“Hoekse lijn is men wat uitgelopen”… Volgens mij is het verhoudingsgewijs met de Hoekse Lijn langer uitgelopen dan de NZ lijn:
– Hoekse Lijn zou 0,5 jaar zijn, werd 2,5 jaar (5x langer)
– NZ lijn zou 8 jaar duren, werd 15 jaar (minder dan 2x langer).
Hoekse Lijn loopt twee jaar uit.
NZ-lijn loopt zeven jaar uit.
Feitelijk.
“De lijn telde in het NS tijdperk 16.000 reizigers. Dat is niet te vergelijken met de huidige cijfers, omdat het nu gaat om in- en uitstappers.”
In het NS-tijdperk stapte men niet in of uit?
Het gaat om de meetmethode. Nu telt iemand die een retourtje maakt tot twee tot vier keer. In de vorige cijfers was dat twee keer. Iemand die bijvoorbeeld reist van Hoek van Holland naar Schiedam Nieuwland telt 4x mee, 1x als instapper in Hoek van Holland, 1x als uitstapper in Schiedam Nieuwland, en op de terugweg weer als instapper in Schiedam Nieuwland en weer als uitstapper in Hoek van Holland. Als men reist (retour) tussen Hoek van Holland en Rotterdam Beurs telt men twee keer mee, 1x als instapper in Hoek van Holland, en 1x als uitstapper in Hoek van Holland. RET toont in- en uistappers van de Hoekse Lijn, NS cijfer is aantal reizigers.
Aha, dank voor de uitleg.
Helaas valt deze rit niet meer onder OV reizen waardoor het niet meer gratis is voor mensen met een (weekend)vrij rijden.
Het valt zeker onder het OV, maar niet meer onder de trein. Daardoor is weekend vrij inderdaad niet meer geldig. Maar reizen met de metro is betaalbaar.