fbpx

HTM viert 150 jarig bestaan Haagse tram met speciaal boek

09 apr 2014 11:43

Vrijdag 4 april is met het overhandigen van het eerste exemplaar van het boek ‘Lijnenspel’ de aftrap gegeven voor de jubilerende tram in Den Haag. HTM viert dit jaar het jubileum met een tentoonstelling, open dagen, een speciale documentaire en een optocht met historische trams.

150 jaar geleden verscheen de eerste tram in Den Haag. Een paardentram verbond het centrum met het strand in Scheveningen. Het bleef niet bij die ene route. Al snel volgden er meer routes en deed de stoomtram zijn intrede. In 1866 werd ook Delft aangesloten op het Haagse netwerk. Nog steeds rijdt er een tram tussen Scheveningen en Delft. Volgens de vervoerder vervoert deze lijn (tram 1) inmiddels 8 miljoen mensen per jaar. 

Alle ontwikkelingen van de afgelopen 150 jaar zijn in kaart gebracht in het boek Lijnenspel door Maurits van den Toorn. De geschiedenis van de tram in Den Haag wordt belicht tegen de achtergrond van sociaal-economische, demografische en stedenbouwkundige ontwikkelingen van de afgelopen anderhalve eeuw. Het eerste exemplaar is uitgereikt aan verkeerswethouder Peter Smit. Het nieuwe boek is vanaf eind april verkrijgbaar bij diverse Haagse boekwinkels. Via onze webshop is het boek voor nu al te reserveren. Het 180 pagina´s tellende boek kost 19,95 euro.

Het boek is slechts het begin van de viering 150 jaar tram in Den Haag. Zo is er nu een tentoonstelling ‘Door de ogen van de reiziger’ en volgt er vanaf 25 april een foto-tentoonstelling in de affichegalerij van de Haagse tramtunnel. Op 21 april is er bij Omroep West een speciale documentaire, eveneens genaamd ‘Lijnenspel’. Bijzonder wordt het op 5 juli als er een optocht met historische trams wordt gehouden (traject: Eisenhowerlaan via Scheveningen naar het Kerkplein). In september wordt het feestjaar afgesloten met open dagen op diverse locaties. Dan zal ook de nieuwe Siemens-tram Avenio te bewonderen zijn. De eerste Avenio-tram voor Den Haag heeft recent de fabriek in Wenen verlaten en wordt momenteel in Duitsland getest

0 0 stemmen
Artikel waardering
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ing. D.A. Borgdorff
3 jaren geleden

Beste en waarde Heer: Maurits v/d Toorn,
In het HTM-jubileum-boek “Lijnenspel” beschrijft U, o.a. links op blz. 146, dat het GTL8-materieel van HTM ca. ’26 meter’ lang zou zijn, terwijl met en in vele andere publicaties de juiste lengte = 29 meter overal (dus algemeen correct) wordt weergegeven als ~ 29 m – zie daarvoor div. tekeningen van de GTL’s https://www.academia.edu/29341350/Dossier_HTM_LRV_GTL_8 -ter oriëntatie als voorbeelden van de juiste maten evenals op professionele sites & ‘Wikipedia’-
By-voorbaat-dank voor het corrigeren naar de juiste
lengte-maat (van ons HTM rood-beige GTL8-materieel)
dus immer circa 29 meter, i.p.v. de thans gedrukte foutieve “26 m”.
Onze GTL8-trams zijn dus echt duidelijk 29 m lang.!
Met de U gepaste Hoogachting, Ing. D.A. Borgdorff