In beeld: Oude RET-bussen op de trein richting Italië, onderweg naar Griekenland
01 dec 2020 10:33
49 oude bussen van de Rotterdamse vervoerder RET zijn onderweg naar Griekenland. Een deel van het transport, van Wörgl in Oostenrijk naar Trento in Italië, gaat per trein.
Per trein over de Brennerpas
En dat is best bijzonder, want volgens de Oostenrijkse spoorwegen is het voor het eerst in de geschiedenis dat er bussen meegaan met deze Rollende Landstraße, vaak afgekort als RoLa.
De bussen komen overigens niet rechtstreeks uit Rotterdam. De bussen zijn eerst verkocht aan het Duitse OMR, één van de grootste bushandelaren in Europa. Vanuit Duitsland zijn de bussen onderweg naar het Griekse Thessaloniki.
De tweedehands bussen zijn in kleine groepen van 5 tot 9 bussen tegelijk vervoerd. Vervolgens zijn de bussen de veerboot opgereden, om hun weg richting Griekenland te vervolgen.
Foto’s: © OMR / ÖBB
Ein Bussi zur Begrüßung: Bus-Premiere auf der #ROLA. 🙌🚍
— ÖBB (@unsereOEBB) December 1, 2020
Zum ersten Mal in der Geschichte, wurden auf der Rollenden Landstraße statt LKW Autobusse transportiert. Und das ganze umweltfreundlich und effizient über den Brennerpass! 🏔
Mehr dazu 👉 https://t.co/lVOtnQZz8r pic.twitter.com/pj95EDikFZ
De bussen zijn vervoerD met een D
Nee, ‘in kleine groepen van 5 tot 9’. 😉
met een snelheid van 40-45 ?
Goeie zaak. Onzin en zeer milieu belastend om werktuigen te verschroten die technisch nog lang niet versleten zijn.
Dat is lang niet altijd waar. Soms is een nieuw werktuig zoveel minder milieubelastend tijdens gebruik dan het oude, dat het opweegt tegen de milieubelasting van slopen en nieuwbouw.
Toen wij uit Rotterdam vertrokken.
De mooiste bus die dr is,MB Citaro.
Deze oudere Citaro-bussen reden ook vaak op lijn 126 van Maassluis West via Vlaardingen en Schiedam en terug. Met de bekende rood-groene stoelbekleding waren dit fijne bussen. Thans is het materieelpark bijna allemaal vernieuwd met nieuwe elektrische of hybride voertuigen.
Hopelijk gaan ze letterlijk en figuurlijk een zonnige toekomst tegemoet in Griekenland. Dat de ROLA gebruikt is voor het transport is een prima en duurzame actie geweest, Hopelijk gaat dit in de toekomst ook vaker gebeuren!
Ja, duurzaam. Tijdens een rit op diesel naar een bestemming waar ze nog jaren op diesel zullen rijden.
Ik denk dat de bussen die ouder zijn en daarrijden nog meer diesel verbruiken, en dan zijn deze bussen een goede winst, niet iedereen kan het nieuwste van het nieuwste betalen Dries. als individu of als bedrijf.
Niks mis met een goede tweede hands.
Inderdaad. Niets mis met een goede tweedehands… Of de Citaro dat is? In Londen, Manchester, Rome en Malta zijn dit soort Citaro’s allemaal van de weg gehaald, omdat ze maar in brand bleven vliegen. In Groningen gebeurde het ook met drie Citaro’s. Vooral in Malta liep het de spuigaten uit, waarschijnlijk door het warme klimaat. Wat dat betreft valt er heel wat te vrezen in Thessaloniki.
Waarom zit er eigenlijk een Belgisch kenteken op die bussen??
Tussenhandel? Het zal wel goedkoper zijn. Men zal wel gek zijn de bussen nog in NL te registreren wanneer ze daar niet staan of rijden.
Het is een Duits kenteken, omdat hij eerst verkocht is aan een Duitse handelaar
De bushandelaar OMR, Omnibushandel Mario Röttgen, is gevestigd in Untersteinach, landkreis Kulmbach (Beieren) en daar beginnen de nummerborden inderdaad met KU. Klopt als een bus.
En zijn het wellicht Duitse handelaar-platen. Rode letters zijn ook elders in gebruik.
Beetje inzoomen op de foto’s en je ziet dat de platen een D links hebben en geen B.
Het betreft hier om zogenaamde duitse Überfürhrungkenzeichen”ofwel Export kentekenplaten.
Die gebruikt worden om voertuigen naar het buitenland te kunnen laten rijden
Die hebben zwarte letters en een geel of rood blok met datum. Dit zijn handelaarsplaten voor test en trnasportritjes. Zoals de groene in NL. De vraag is alleen of met de Duitse roodletters de grens eigenlijk wel over mag. Maar daar zal men wel aan gedacht hebben.
Een handelaar mag alleen deze kentekens gebruiken voor Überfürungen.
Dit is een rood 06 kenteken. Die zijn voor handelaren en garages voor test ritten en verplaatsingen
De oude ret bussen zit geen Nederlandse kenteken plaat op hoe kan dat
Het antwoord op die vraag staat al in eerdere reacties: Ze zijn eerst verkocht aan een Duitse handelaar en die heeft de bussen Duitse kentekenplaten gegeven.
Een wereldprimeur voor deze oude Hollandse bussen als deze met de trein gaan, dan spoort het wel goed…