Meer reizigers per Thalys van en naar Nederland
21 feb 2013 18:46
Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de Thalys tussen Nederland en Brussel of Parijs is afgelopen jaar met 3,2 procent gestegen. In 2012 reden circa 1,9 miljoen mensen met de hogesnelheidstrein van en naar Nederland, meldde het bedrijf donderdag.
De stijging tussen Nederland en Brussel bedroeg zelfs 5,5 procent. Doordat de Fyra sinds 17 januari uit de dienstregeling is genomen, verwacht het bedrijf in de eerste helft van 2013 nog meer reizigers op dit traject. Het bedrijf gaat uit van een toename van meer dan tien procent. In december van 2012 nam het aantal Thalys-reizigers niet af, terwijl de Thalys toen wel concurrentie kreeg van de goedkopere maar minder stipte Fyra.
Van en naar Nederland trekt de Thalys weliswaar meer reizigers, maar op andere trajecten nam het aantal reizigers af. Over het gehele netwerk namen 6,6 miljoen reizigers de Thalys, één procent minder dan in 2011.
Het bedrijf sluit het jaar 2012 af met een omzet van 479 miljoen euro, een stijging van 2,1 procent ten opzichte van 2011. Dat positieve resultaat komt onder meer doordat Thalys meer kaartjes verkocht heeft voor Comfort 1, de 1e klas van Thalys. Die stijging bedroeg 3,8 procent.
Franck Gervais, directeur van de Thalys, is tevreden over het afgelopen jaar. "We werken voortdurend aan de verbetering van onze service aan boord en stiptheid van onze treinen. Op alle routes samen is de stiptheid van onze treinen met 2,81 procent verbeterd. Ook zien we een stijging in de tevredenheidsscore van de reizigers´´, zegt de bestuursvoorzitter.
Tussen Keulen en Brussel moet de Thalys concurreren met de Duitse ICE. In de toekomst zal de Thalys mogelijk op meer trajecten moeten concurreren met Deutsche Bahn. Zo wil DB ook gaan rijden tussen Amsterdam en Brussel en doorgaand naar Londen. Ook zijn er plannen om met ICE´s te gaan rijden tussen Brussel en Parijs en mogelijk zelfs tussen Amsterdam en Parijs. Opmerkelijk detail: DB is ook voor tien procent aandeelhouder van Thalys.
Tussen Amsterdam en Parijs reden tot september 10 tot 11 treinen per dag. Vanwege extra onderhoud aan de treinstellen is de frequentie in september verlaagd naar 9 tot 10 treinen per dag. Eind maart zijn weer alle treinstellen beschikbaar, maar toch wordt de frequentie dan niet direct verhoogd. Het bedrijf wil een extra treinstel als reserve. Dat besluit is al genomen voordat de Fyra uit de dienstregeling werd genomen. Thalys sluit niet uit dat door de veranderende vraag de frequentie later alsnog omhoog gaat.
(c) ANP/Treinreiziger.nl