fbpx

NS stopt met reisinformatie op teletekst

22 jul 2016 9:39

UPDATE. De Nederlandse Spoorwegen gaan vanaf 1 augustus geen storingen meer delen via Teletekst. Daardoor wordt het vooral voor reizigers zonder internet moeilijker om aan actuele reisinformatie te komen. Volgens NS wordt reisinformatie op Teletekst nauwelijks meer gebruikt.

De storingen worden op dit moment nog gedeeld op Teletekst pagina 751. Eerder gaven ook de pagina´s 752, 753 en 754 nog treininformatie. Een woordvoerder van NS durft niet te zeggen hoeveel reizigers nu nog gebruik maken van Teletekst. "Het gaat om relatief weinig reizigers. Bovendien blijkt uit cijfers van de NOS dat driekwart van de nu toch al kleine aantallen de pagina opvraagt via internet. Voor hen is de NS app een beter alternatief", zegt NS-woordvoerder Martijn Kamans.

Betere reisinformatie
Met de app kan het spoorbedrijf een meer op maatgesneden advies geven. Volgens NS speelt verder mee dat de reisinformatie op stations de afgelopen jaren sterk verbeterd is. "Ook op kleine stations". Al erkent de woordvoerder dat reizigers dan al wel op het station moeten zijn. Mensen zonder internet kunnen straks alleen nog telefonisch informatie krijgen over storingen in de treindienst.

Geen instemming van Rover
Anders dan dat NS schrijft, heeft reizigersvereniging Rover niet ingestemd met het voornemen om te stoppen met reisinformatie op Teletekst. Beleidsmedewerker Tim Boric: "Wij zijn een half jaar geleden tijdens een overleg geïnformeerd dat pagina 752 met internationale informatie zou verdwijnen, daar hadden we geen problemen mee. Maar over de pagina met storingsinformatie hebben we meer informatie nodig om een standpunt te kunnen innemen." Rover heeft NS geïnformeerd dat het een misverstand is dat Rover akkoord zou zijn.

Uitsterfconstructie
Dat Teletekst minder gebruikt wordt, komt voor Rover niet als een verrassing. "Teletekst wordt langzaam afgebouwd, het is een uitsterfconstructie. Voor ouderen wordt het moeilijker, maar ook die hebben steeds vaker ook toegang tot internet dankzij allerlei cursussen", zegt perswoordvoerder Chris Vonk van de organisatie.

Geen internet
Uit cijfers van het CBS blijkt dat 1,2 miljoen Nederlanders in 2015 geen internet hadden. Dat is 8 procent van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder. Vooral ouderen hebben relatief vaak nog geen internet. Van de 75-plussers heeft de helft geen internet. Het CBS heeft geen cijfers hoeveel 75 plussers nog de trein nemen. In totaal nemen zo´n 9 miljoen Nederlanders wel eens de trein.

Voor Beter OV
Maatschappij Voor Beter OV is negatief over het NS-plan. De organisatie wijst erop dat er geen adviesaanvraag terug te vinden is op de site van het Landelijk Overlegorgaan Consumentenorganisaties OV (locov.nl). "Wij zouden onomwonden negatief hebben geadviseerd: het besluit is om twee redenen slecht. Ten eerste wordt Teletekst, en met name de Teletekst-app vaak geraadpleegd. En ten tweede gaat er geen dag voorbij zonder grote storingen aan infrastructuur en treinen, die vele tienduizenden reizigers raken", reageert voorman Rikus Spithorst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *