fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in de dienstregeling, zal de vervoerder die wijzigingen vooraf per week bepalen. Reizigers worden daarover tijdig geïnformeerd “om vervelende verrassingen te beperken”, aldus het vervoersbedrijf.

Aanpassingen vanaf 27 juni

De dienstregeling is al tot nader bericht aangepast tussen Arnhem – Schiphol – Rotterdam. Maar dat blijkt regelmatig onvoldoende. Zo ook voor de periode vanaf 27 juni.

Van 27 juni tot en met 3 juli rijden er minder sprinters in de spits tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle. De spitssprinters vallen uit, de reguliere sprinters, doorgaand naar Woerden en Amsterdam, rijden wel. Tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal rijden er in de spits minder intercity’s dan gebruikelijk. En tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal rijden er vier in plaats van vijf Intercity Direct-treinen.

Last minute-wijzigingen

NS kampt met een tekort aan onder meer hoofdconducteurs, machinisten en monteurs. Eerder al werd besloten om vanaf 13 juni de tienminutentrein op het traject tussen Arnhem en Rotterdam tijdelijk terug te zetten naar een kwartierdienst. Ook in de afgelopen dagen bleek een aantal treinen door een tekort aan personeel op het laatste moment niet te kunnen rijden. Zo reden er dit weekend minder treinen van Rotterdam – Utrecht, Alkmaar – Maastricht en Schiphol – Nijmegen. Ook vielen er treinen uit tussen Driebergen-Zeist en Uitgeest en op het traject Utrecht – Almere.

Met het nu aangekondigde beleid hoopt de NS deze zomer te voorkomen dat lastminute ingrijpen, zoals dit weekend, nodig is. Wel kunnen er dus iedere week treinen uitvallen, bovenop de reeds doorgevoerde aanpassingen.

Kortere treinen

Door het personeelstekort kan het ook zijn dat treinen korter zijn dan gebruikelijk. Bij treinen tot zeven rijtuigen is er in de regel één conducteur nodig, bij langere treinen vaak twee.

Op dit moment zijn er ongeveer 1100 vacatures. De NS was naar eigen zeggen wel voorbereid op uitstroom van personeel door bijvoorbeeld (vervroegd) pensioen. Het bedrijf had de werving op die verwachting ingericht, maar ziet zich nu onder meer geconfronteerd met hoog ziekteverzuim in de nasleep van corona en krapte op de arbeidsmarkt die veel groter is dan vooraf werd gedacht.

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) maakte eerder duidelijk aan de Tweede Kamer dat de tekorten mogelijk langere tijd zullen aanhouden, ook na de zomer.

© ANP / Treinreiziger.nl

68 gedachten aan “NS: mogelijk wekelijks aanpassingen in dienstregeling door personeelstekort”

  1. Jac schreef:

    Op een vrije reis naar Amsterdam merkte ik in Roosendaal dat de trein uit Vlissingen maar uit een enkele trein bestond en geen dubbele zoals vroeger.
    Gelukkig was het om 09.32 uur niet meer zo druk.

    1. Eric schreef:

      De trein die als stoptrein rijdt op de Zeeuwse lijn, dat zijn de meeste en in het weekend zelfs alle treinen, kan ivm perronlengte niet langer zijn dan 6 bakken.
      Dus één stel

      1. Niels schreef:

        Op Roosendaal wordt vaak een tweede treinstel toegevoegd

        1. Brabo schreef:

          Jac heeft het over de trein uit Vlissingen die in Roosendaal met maar één stel aankomt. En dat is altijd zo omdat twee stellen niet passen.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Het is bijna zomervakantie, dus er zullen ook wat minder reizigers zijn dan op een doordeweekse dag nu. Dat er spitstreinen uitvallen is even jammer, maar gelukkig rijden er bijna elke dag wel een trein per half uur. Personeelsgebrek komt helaas voor bij vrijwel iedere werkgever, maar dat is gewoon onmacht. Een voordeel van minder treinen is wel dat er meer schoon blijven en zo een buffer is voor wel rijdende exemplaren die vuil worden na een werkzame dag in weer en wind. Jammer dat het witte deel op de Sprinters er bruin uit blijven zien, ook na een poetsbeurt. Misschien een idee om die witte vlakken ook geel te maken, tegen vervuiling en betere zichtbarheid. Dat gele front op de SNG=Sprinters vallen nu ook beter op in donker, mist of hevige regenbui, dan hun blauwkoppige collega’s.

  3. Stokbosveen schreef:

    De oplossing is eigenlijk heel simpel.
    Garanderen dat er elk half uur een treinverbinding is. Dat is dus in een aantal gevallen aanmerkelijk minder treinen dan voorheen, maar je hebt wel zekerheid en duidelijkheid, als het goed is.
    Hoeft de NS minder vaak de dienstregeling bij te stellen, eigenlijk niet eens meer nodig dan.
    Lijkt me betrouwbaarder dan zoals het nu gaat.

    1. andre schreef:

      en laat de eerste klas vervallen, die is meer leeg dan vol, en aan lege stoelen wordt niets verdiend.
      Want als je op sommige trajecten de eerste klas afschaft kunnen er meer mensen mee en kunnen er minder treinen rijden.
      Heb je personeel over voor andere lijnen

      1. Diederik schreef:

        Als de eerste klas er niet meer is word de 2de klas nog duurder

      2. bert sitters schreef:

        Ik zie nu juist een toename van reizigers in de eerste klas, maar of die allemaal een eerste klas kaartje hebben?

        1. Andre schreef:

          Dat zie ik soms ook wel vooral in de spits.
          Maar op andere tijden is de eerste klas na genoeg leeg en de 2de klas over vol dat ze zelfs op het balkon zitten.
          Wat is duurder lege stoelen of volle stoelen zonder 1ste klas

        2. bert sitters schreef:

          @Andre
          Helaas ziet NS onvoldoende kans om buiten de spits de doelgroep die behoeft heeft aan de eerste klas in de trein te krijgen.
          Door de eerste klas af te schaffen jaag je deze mensen die best willen betalen de trein uit.

    2. andre schreef:

      Maar is het wel zo dat ze gebrek aan personeel hebben???

      Ik ben 52 heb sinds mijn 19 de ruim 30 jaar als onderhouds monteur gewerkt bij een woning stichting maar heb door een bedrijfs ongeval mijn schouder verbrijzeld, en mag dit werk niet meer doen.
      Nu druk met een reintegatie bedrijf aan het kijken naar ander werk, en conducteur lijkt mij wel wat, meerdere gesprekken gehad, men vindt mij wel geschikt maar wordt steeds afgewezen terwijl ze een dikke subsidie kunnen krijgen voor mij, wat gaat er fout bij de NS

      1. lezer schreef:

        Te duur: niet alleen arbeidsongeschikten ervaren dat maar velen boven de 50. Dat is ook waarom horeca en supermarkten al jaren en jaren met zo jong personeel werken, want die doen ook niet moeilijk over jaarcontracten, parttime-werk en dat je met die baan ook na jaren nooit een hypotheek kunt krijgen. NS is om meerdere redenen een uitzondering maar in zijn algemeenheid: bedrijven en de overheid als grootste werkgever hebben een tekort aan GOEDKOOP personeel 🙂

        1. Johan schreef:

          Die eerste reactie is veelzeggend. Andre heeft hier namelijk helemaal geen salariseis op tafel gelegd. Misschien zou hij best willen werken voor hetzelfde salaris als een beginnend conducteur van onder de 30, maar je hebt hem al als te duur weggezet zonder daarnaar te informeren.

        2. lezer schreef:

          Werkgevers kunnen ook huiverig zijn voor de extra kosten die een voormalig arbeidsongeschikte met zich mee kan brengen. Dat staat los van een looneis die hij wel of niet gesteld kan hebben.

          Maar we zijn het verder toch eens? Zakken met de lonen en er kunnen zaken worden gedaan.

        3. Realisme graag schreef:

          Conducteur is een dure opleiding en iemand die al 52 is heeft dan niet meer zoveel arbeidsjaren voor zich. Daar komt bij dat veel oudere werknemers problemen maken als ze in vol continue diensten moeten werken. Dat alles maakt mensen van boven de 50 aannemen voor de rijdende dienst een risico.

        4. lezer schreef:

          @realismegraag: volgens mij is op verzoek van werkgevers de baan voor het leven juist bestempeld tot iets dat verouderd is en waar alleen naievelingen nog in geloven. De prestatie-norm is dat je elke 5 jaar toch wel van baan moet wisselen, want anders schijn je iemand te zijn die niet aanvoelt hoe dynamisch de 21e eeuw is.

          En nu een iets concreter antwoord: ik zou iets gaaan doen aan het verloop of mensen nu jong of oud zijn: vakbonden kunnen goede tips geven. En even los van NS: ook bij bedrijven waar ze niet zwaar hoeven te investeren gaat de voorkeur toch uit naar jongeren. En opleidingstrajecten kun je natuurlijk voorwaardelijk financieren als werkgever, maar dat zal de werving weer moeilijker maken.

        5. Eef schreef:

          @lezer
          Het enige advies waar de vakbonden mee komen is de salarissen van rijdend personeel tot 3x modaal verhogen. De conducteur als grootverdiener.

        6. lezer schreef:

          @Eef: en dat roosters vol te houden zijn. Bij machinisten is dat uiteraard al goed geregeld.

      2. Willem schreef:

        Het wordt tijd dat werkgevers, zoals de NS, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van oudere werkzoekenden. Als niemand ze wil aannemen, dan kunnen ze uitsluitend nog als zelfsta

        1. Tim schreef:

          Als zo iemand na zes maanden zegt dat hij problemen met wisselende diensten heeft moet het bedrijf hem nog jarenlang doorbetalen. Zie dus risico’s.

      3. Willem schreef:

        Het wordt tijd dat werkgevers, zoals de NS, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van oudere werkzoekenden. Als niemand hen wil aannemen, dan kunnen deze werkzoekenden uitsluitend nog als zelfstandige aan de slag. En dan blijven we uitval van treinen houden, terwijl er gemotiveerde en capabele mensen aan de kantlijn blijven staan.

        1. Anoniem schreef:

          Juist bij die motivatie van ouderen zit vaak het probleem.

  4. M schreef:

    Bananenrepubliek

  5. Henk de Klerk schreef:

    M, als jij het beter kunt dan de NS, zou ik je willen aanraden om te solliciteren, desnoods in de directie.
    Commentaar is zo makkelijk. En wat Stokbosveen voorstelt is zo gek nog niet. Alleen in de Randstad zullen ze klagen, verwacht ik

    1. M schreef:

      Ik ben toevallig op zoek naar een baan dus zal het doen en nee ik maak geen grap.
      Alleen of ik de kans krijg? Nee..

      1. Reis-Chaos schreef:

        Begin eerst maar eens iets positiever te denken en te doen. Als je blijft zeiken, wil niemand jou!

  6. Gothica schreef:

    De 1e klas moet gewoon blijven
    Er zijn mensen die afhankelijk zijn van de trein
    Maar niet tegen de vaak enorme drukte van de 2e klas kunnen
    Ook zijn er mensen die tijdens drukte niet kunnen staan bijvoorbeeld mensen met rugklachten die niet zichtbaar zijn
    En aan iemand vragen of ze op hun plek mogen zitten durft niet iedereen
    Beter zou zijn om op alle trajecten elk half uur een trein te laten rijden

    1. Andre schreef:

      Maak dan van de eerste klas 2de klas stilte coupés van.
      Die worden door veel gemeden, daar mogen er wel meer van komen ten koste van 1ste klas

      1. Baardstaart schreef:

        @Andre Hoe je ook tegenover de eerste klas staat, maar je opmerking weerlegt niet het argument van Gothica waarom de eerste klas moet blijven. Er zijn een groep reizigers, die de rust en de zit plek garantie van de eersteklas nodig hebben. Bijvoorbeeld een periode na een moeilijke medische periode en je toch met je partner weg wilt of bepaalde beperkingen. Aan de andere kant kan je zeker ook zeggen dat het toch treinruimte is die wellicht beter benut kan worden. Het mijden van stilte coupe’s werkt alleen in rustige treinen en als je Haring In Ton treinen hebt dan wordt die stilte coupe’s ook gebruikt.

        Verder zou conducteurs de opdracht moeten krijgen om in drukke treinen ouderen/kwetsbaren, die staan een plek in de eerste klas aan te bieden.

        Wat mij betreft is wel of geen eerste klas niet zwart/wit verhaal, maar een verhaal met meerdere grijstinten. Voor mij blijft de toegankelijkheid van het OV een belangrijk onderwerp. En ik geef toe dat het afschaffen van de eerste klas idd verleidelijk is.

        1. Bert Sitters schreef:

          @baardstaart.
          geef ouderen en kwetsbaren de mogelijkheid om in een volle trein gemakkelijk bij de conducteur een tijdelijke toeslag eerste klas te scannen op hun OV-schipkaart.

        2. Joost2 schreef:

          Als een trein druk is valt het vinden van de conducteur niet mee en zitten mensen met een 2e klas ticket in de 1e klas. Dus dat lijkt me geen logisch voorstel.

        3. bert sitters schreef:

          De conducteur moet zoveel zichtbaar zijn, aanspreekbaar zijn en zich niet voortdurend ophouden in de cabine voor de machinist. Niet logisch lijkt mij reizen met een tweede klas kaartje in de eerste klas accepteren.

        4. Joost2 schreef:

          Daar valt nog winst te behalen. Maar ik heb recentelijk ook in treinen gezeten (lees: gestaan) waar het zo druk was dat de conducteur daar praktisch onmogelijk nog doorheen kon. Als een trein zo afgeladen vol is dan is er geen verschil meer tussen een 1e en 2e klas ticket.

      2. bert sitters schreef:

        Stilte coupés zijn vaak niet stil meer. Het zit er vol en lawaai alom. Ook daar zie ik vaak nooit meer een conducteur actief.
        Zou het als een uitkleding van het treinproduct zien als de eerste klas hiervoor wordt opgeofferd.

  7. Kees schreef:

    Zorgt de intensievere dienstregeling zoals bijvoorbeeld de tien-minutenfrequentie ook niet voor minder flexibiliteit in de inzet van beschikbaar personeel? Door meer treinen te rijden zijn er ook meer machinisten en conducteurs nodig. Daardoor is de inzetbare bestaande reserve kleiner geworden.

    Ik weet niet of een vergrijzing van het bestaande personeelsbestand ook een rol speelt.

    1. Simon schreef:

      Ik denk dat u gelijk heeft.
      Die tienminutentrein lijkt me een inefficiënte manier van vervoer omdat hij ook ruimte, energie, materieel en personeel vraagt als er weinig reizigers zijn. Zeg maar, een roltrap zonder mensen.
      Dat zal ook wel de reden zijn dat NS daar nu als eerste mee stopt.

      1. Johan schreef:

        Ook als er genoeg reizigers zijn om om de 10 minuten een korte trein te vullen is het efficiënter om ze aan elkaar te koppelen. Dat spaart in ieder geval een machinist uit en afgezien van geneuzel over een servicenorm kan het vaak ook met een conducteur minder toe. Bovendien zijn er bij minder treincomposities ook minder verkeersleiders nodig bij Prorail.

        1. Simon schreef:

          Mee eens.
          Wat is er efficiënter dan wanneer reizigers en trein elkaar op een afgesproken tijd op een perron ontmoeten?
          Kun je vraag en aanbod naadloos op elkaar afstemmen.
          Ok, je moet allebei een beetje moeite doen.

  8. Tim schreef:

    Het spoor moet zijn hele model eindelijk eens wat minder arbeidsintensief maken. Minder conducteurs, minder bureaucraten in de kantoren,

  9. Peter van den Berghe schreef:

    In bovenstaande reacties wordt een aantal keren de 1e klasse ter discussie gesteld. Die klasse is wel nodig indien men de zakelijke reiziger wil blijven bedienen. Er is echter geen enkel bezwaar om deze af te schaffen in de sprinters die meer een metrodienst rijden. Op langere trajecten is rustig een dossier kunnen doornemen wel belangrijk

    1. Anoniem schreef:

      Welke zakelijke reizigers? Die gaan inmiddels allemaal met de auto. Er zitten alleen studenten en dagjesmensen in de trein.

      1. Anoniem schreef:

        En waarom gaan die allemaal met de auto? Wat is daar de reden van denk je.

        1. Erno-Berk schreef:

          De zakelijke reiziger heeft in 2020 een occasion aangeschaft omdat tot de zomer de trein enkel bedoeld was voor noodzakelijke reizen en de zakelijke reiziger graag niet besmet wou raken in de trein met het coronavirus. Die reizigers zijn nooit meer terug de trein in gekomen.

        2. bert sitters schreef:

          Wil de echte zakelijke reiziger nu opstaan?

      2. Anoniem schreef:

        De zakelijk rezigers gaan echter niet allemaal met de auto weer ineens, op mijn werk juist weer laatste tijd meer met de trein gegaan.
        Waarom omdat brandstof enorm duur is ook, en die gene met eigen auto komen.

        Er gaat er nu 1 die ging altijd met de trein met de motor, maar doet die effe in de zomer is mooi weer. en daarna neemt die weer een dalvoordeel abbo en gaat met de trein.

      3. Peter van den Berghe schreef:

        In mijn werkzame leven heb ik ondanks het bezit van 2 auto’s in het gezin vaak gebruik gemaakt van de trein klasse 1 voor lange trajecten zoals ‘s-Hertogenbosch-Heerlen, Zwolle, Leeuwarden. Onder de 50 km. is de trein dan niet attractief. Utrecht deed ik alleen indien vooraf bekend was dat er een lange file stond

      4. Forens schreef:

        Beste anoniem. U schreef “Ze gaan allemaal met de auto”. Vreemd, want ik ben een zakelijk treinreiziger. Gaarne voortaan uw beweringen iets afzwakken. U zult er dan iets gelooofwaardiger mee over komen.

    2. Anoniem schreef:

      1e klas uit Sprinters kan best, maar dan moet de prijs van 1e klasabonnementen met afgekocht reisrecht ook omlaag. Dat zal NS niet willen.

  10. Wim Lubbers schreef:

    Over last minute gesproken: Ik heb al geregeld mijn weekendwandelplannen moeten aanpassen als NS op vrijdagmiddag bekend maakt welke treinen er gaan uitvallen. En dan heeft NS nog mazzel dat er werkzaamheden zijn.
    Ik ga in ieder geval eke keer met 3 wandelingen op stap in 3 verschillende richtingen. Want ook zonder aankondiging loop je in de weekenden tegen verrassingen aan.
    O ja, die wandelingen. NS had een goede gewoonte elk jaar 2 nieuwe wandelingen uit te brengen. Twee jaar terug verdwenen ze wegens corona in een la, vorig jaar brachten ze er eentje uit, een oude ook nog, en dit jaar zwijgen ze in alle talen. Voorlopig kan ik ruim vooruit met Klompenpaden, KlikPrintEnWandel en Groene Wissels.

  11. vissers schreef:

    Als al die treinfanaatjes maar hard blijven roepen dat die HCs toch niks doen etc: wel, dat gaat dus niet helpen om dat tekort weg te werken. Mensen aantrekken die dan ook nog vervelende werkjes als politie spelen, etterende pubertjes wegsturen etc zouden moeten dienen te doen wordt dan nog veel moeilijker.
    Hoewel B sitters de wereldfietser toch meestal een hele verstandige reële kijk heeft

    1. bert sitters schreef:

      @vissers.
      Mijn kijk op de wereld in de trein. Er vallen treinen uit en het lijkt dat steeds minder mensen zich aan de regels houden in de trein.
      Zie hier in het kort de functieomschrijving van hoofdconducteur.

      “De hoofdconducteur is verantwoordelijk voor het op tijd vertrekken van de trein en een veilig verloop van de reis. De Hoofdconducteur behoort de veiligheid, rust en regelmatig in de trein veilig te stellen. Dit doet hij door reizigers te controleren op het bezit van een geldig vervoersbewijs. Personen die geen of juist kaartje bezitten, of niet hebben ingecheckt krijgen van de hoofdconducteur een boete opgelegd.. Om deze functie goed uit te kunnen oefenen heeft de Hoofdconducteur een landelijke bevoegdheid tot Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA), wat inhoudt dat hij niet meewerkende reizigers een proces verbaal mag geven of hen kan uitleveren aan de politie.
      Ook is de hoofdconducteur verantwoordelijk voor de naleving van de juiste veiligheidsprocedures en het checken van de technische omstandigheden in de trein voor vertrek. De Hoofdconducteur is boven alles dienstverlener naar de treinreizigers. Hij dient te zorgen dat zij zich op hun gemak voelen en veilig kunnen reizen. Hij verstrekt reisinformatie, behandelt hij vragen en klachten en helpt hij ouderen en hulpbehoevenden met het betreden van de trein. Bovendien is hij in staat op te treden in noodsituaties en is hij verplicht in het bezit te zijn van een EHBO-diploma.”

      1. Anoniem schreef:

        Humor

  12. bert sitters schreef:

    Wellicht kan NS gepensioneerden met ervaring inhuren als deeltijdkrachten. Nu alles snel duurder wordt zijn er wellicht onder deze doelgroep geïnteresseerden om in drukke tijden bij te springen.
    Tijdens examens lopen ook gepensioneerden rond om te controleren of de scholieren zich aan de regels houden
    Gepensioneerden kunnen vaak het hele jaar door met vakantie, terwijl hoofdconducteurs met schoolgaande kinderen gebonden zijn aan de schoolvakanties.

    1. Simon schreef:

      Zo’n 10 of 15 jaar geleden liepen er nog wel mensen rond die met prepensioen waren en via een uitzendbureau nog wat werkten.
      Met de huidige pensioenleeftijd van 67 zijn de meesten wel klaar met de rijdende dienst. Bovendien moeten machinisten van die leeftijd ieder jaar worden gekeurd.

      1. bert sitters schreef:

        @Simon.
        De situatie voor veel mensen is zich drastisch aan het wijzigen. Hel leven wordt met rasse schreden duurder. Er ontstaat steeds meer kans dat gepensioneerden met een juiste opleiding en ervaring wat bij willen verdienen. Je kunt machinisten toch gewoon keuren. Er rijden ook steeds meer vrachtwagenchauffeurs na hun pensioen rond volgens de regels.

        1. Brabo schreef:

          Als je naast je AOW en pensioen gaat werken houd je van die gewerkte uren vrijwel geen cent over. Dat is vrijwilligerswerk ten behoeve van de belastingdienst.

        2. bert sitters schreef:

          @Brabo.
          Regels kunnen worden aangepast als de situatie daar om vraagt.

        3. Simon schreef:

          @ Bert
          Het gaat niet om willen bijverdienen maar om moeten bijverdienen.
          Dat steeds meer vrachtwagenchauffeurs na hun pensionering moeten blijven rijden komt omdat dat pensioen niet zoveel voorstelt.
          Zeker nadat hun pensioenfonds in 2008 zo’n 250 miljoen euro verloor door fraude van een Amerikaanse bank.

        4. dries molenaar schreef:

          brabo, onzin AOW en pensioen zijn vast. Wat er bij zou komen wordt opgeteld en met veel lagere percentages belast. Het is juist zeer gunstig om als AOW-ert bij te verdienen.

  13. Anoniem schreef:

    Het blijft mij verbazen als ex NS personeelslid met vervroegd pendioen,dat NS niks gedaan heeft aan de “grijze golf” die eruit ging / kon.
    Ze hadden nooit gedacht dat de uitstroom zo groot zou zijn. Ze waren daar niet op voorbereid lijkt het wel.Opleiden van
    personeel kost veel tijd, en daar schort het aan bij NS . De reizigers zijn de dupe van een falend management.

    1. dries molenaar schreef:

      vervroegd pensioen? wanneer was dat? DIt is niet meer toegestaan en bij eerder stoppen moet er flinke boets betaald worden.

  14. Ex ns'r schreef:

    Het blijft mij verbazen als ex NS personeelslid met vervroegd pendioen,dat NS niks gedaan heeft aan de “grijze golf” die eruit ging / kon.
    Ze hadden nooit gedacht dat de uitstroom zo groot zou zijn. Ze waren daar niet op voorbereid lijkt het wel.Opleiden van
    personeel kost veel tijd, en daar schort het aan bij NS . De reizigers zijn de dupe van een falend management.

  15. Eric schreef:

    Ik ga tegen een heilig huisje trappen

    De NS heeft personeelstekort, zoveel is duidelijk. Daardoor worden soms treinen afgeschaft, maar nog vaker ingekort, wegens de “ conducteurs norm”

    Dat heeft tot feitelijk gevolg dat er minder treinen zijn embed treinen die rijden zijn ook nog eens korter.
    Maar hoe zit dat nu eigenlijk met de conducteur? We zien hem/ haar nog maar zelden. Zit er maar één conducteur in decreeing dan kun je die meestal vinden in de achterste cabine. Zijn er meer aanwezig, dan zitten ze meestal samen te kletsen in de eerste klas. Kaartcontrole is een zeldzaamheid geworden. Dat klinkt heel tendentieus, maar we weten allemaal dat het helaas de dagelijkse realiteit is. En dat is een probleem, een serieus probleem.
    Het is ook een typisch Nederlands probleem, in de ons omringende landen wordt veel beter gecontroleerd

    Helaas blijft het daar niet bij. Door gebrek aan conducteurs worden lange treinen vervangen door kortere, immers je kunt niet één conducteur op zo n lange trein zetten. Maar juist door een kortere trein in te zetten, waar de reizigers als de bekende haringen ingeperst worden KAN de conducteur zijn werk niet doen, zelfs als die daar wel zin in zou hebben ( zie boven).

    De aan- of afwezigheid van conducteurs speelt tegenwoordig nog nauwelijks een rol. Maar toch belemmeren zij, door de strakke regelgeving, een goed verloop van het trein vervoer.

    Daar moeten we toch iets op kunnen verzinnen?
    Hoe kan dit beter?
    Hoe kunnen we de treinen op de gewenste lengte krijgen?
    Hoe kunnen we er voor zorgen dat conducteurs weer gewoon gaan controleren, want juist door dat niet te doen hollen ze natuurlijk bij uitstek ZELF hun eigen functie uit.
    Dit is dus geen poging om conducteurs “zwart te maken”, maar veel meer een denk oefening om te zorgen dat deze functie over enkele jaren nog

    1. Simon schreef:

      Hoe kunnen we ervoor zorgen dat conducteurs weer controleren?
      Dat hoeven wij toch niet te doen?
      Het lijkt me de taak van de procesmanagers treinpersoneel!

  16. Rudy schreef:

    De huidige personeelstekorten zijn structureel en zullen de komende jaren nauwelijks verminderen. Tijdens de corona crisis hebben de conducteurs zichzelf gedegradeerd tot extra meerijdende passagier. Begrijpelijk, want ze vonden hun eigen gezondheid belangrijker dan hun beroepsethos. Bij Arriva rijden de treinen als jaren zonder conducteur. Het ligt dus voor de hand dat de conducteur de loketist achterna gaat.

    De werkgevers moeten structureel met minder mensen hetzelfde werk doen. Dat betekent dat men met de stofkam door het personeelsbestand gaat. Medewerkers die feitelijk overtollig zijn worden omgeschoold naar andere meer essentiële functies.

    Het is dus slechts een kwestie van tijd dat de conducteur gaat verdwijnen.

    1. Simon schreef:

      Niet mee eens.
      Er moet worden opgetreden.
      Bij de aanranding laatst had een conducteur het verschil kunnen maken.
      Ieder dient gewoon te doen waar hij/zij voor betaald wordt.
      Het is droevig om te zien hoe dit ooit zo mooie bedrijf nu van lamlendigheid in elkaar lijkt te zakken.

  17. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Welles, nietes…
    Eerste klas, tweede klas, elke klasse heeft zijn eigen doelgroep en als mensen om welke reden dan ook bereid zijn een meerprijs te betalen om met meer comfort een treinreis te maken gun ik ze dat van harte. Dat de Sprinters bij o.a. NS geen echte eerste klas meer hebben en het “geklasseerde” tweede klas stoelen zijn is voor het geld dat je moet betalen jammer te noemen, gelukkig dat men dat verschil ten minste nog laat zien in de Intercity treinen. Toen Plan V mat 64 nog reden zat er wel degelijk een groter onderscheid tussen de klassen en deze treinen werden op zowel stoptrein- als op intercity trajecten gebruikt.
    De eerste klas afschaffen zou ik niet willen aanraden, want men kan zich de vraag stellen waarom mensen soms even in een rustiger en van meer been- en zitruimte voorziene afdeling willen reizen. Enkele aspecten zijn boven al genoemd door o.a. Gothica en Baardstaart. Ik – ben nu 61 jaar – reis(de) als het even kon vooral op langere afstanden eerste klas. Je hebt van die dagen dat je (te) veel aan je hoofd hebt, men even een paar zaken op een rij wilt zetten zonder het rumoer van de meestal drukkere tweede klas, ik om medische redenen behoefte heb om met meer been- en zitruimte de dingen des levens te “resetten” en te relativeren en relatief minder vermoeid van A naar B te reizen, in dit soort gevallen ben ik blij dat ik nog een alternatieve ruimte heb om al reizend met de trein je “mentale accu” op te laden, dat heeft mij meermaals goed gedaan ! En dat NS personeel er ook te vinden is, sommigen omdat ze als “passagier” naar een ander station moeten reizen om met hun dienst te beginnen, kan ik niet bezwaarlijk vinden.Ik heb trouwens vaker plaatsbewijs controle van conducteurs dan men denkt en dan zitten ze op dat moment echt niet te niksen in de eerste klas…
    Zelfs in de metro van Dubai tref je als een van de weinige metro’s nog een eerste klas aan, waarom zouden wij dat dan in Nederland afschaffen als mensen met een toeslag meer gerief wensen ? En ja dat het niet altijd voor de volle honderd procent elke dag bezet is, moet men niet moeilijk over doen, de tweede klas is ook niet altijd 100 % bezet.
    In onze hectische samenleving heeft een mens soms behoefte aan “rust” en als die er niet is draaien we door. Daarom mijn zelf bedachte lijfspreuk : (C) Hectiek is een slechte raadgever, kalmte en rust een goede vriend…
    Gelukkig dat NS een kleuronderscheid toepast, eerste klas rood, tweede klas blauw.
    Hoe je ook reist en misschien hinder ondervindt door de “logistieke, dus ook personele beperkingen, laten we er vooral voor zorgen dat we waar we ook zitten, stilte of niet stilte afdeling, we elkaar NIET onnodig hinderen, elkaar respecteren en fatsoenlijk met elkaar omgaan, pas dan komt dat het reizen met o.a. de trein ten goede, want we zijn per slot van rekening niet alleen op de Wereld en hebben elkaar vaak harder nog dan we denken op deze Aardbol !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *