Oude trein zorgde voor onnodig grote ravage bij Teuge
27 mrt 2015 8:07
De ontsporing zondag bij Teuge had mogelijk voorkomen kunnen worden als de trein was voorzien van een baanschuiver. De meeste treinen hebben een baanschuiver, maar de oude treinen van het type Mat ´64 hebben die niet. Opmerkelijk, want al in 2008 drong de inspectie aan om de treinen te voorzien van baanschuivers.
Dat deed de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in 2008 nadat een jaar eerder een trein was ontspoord bij Coevorden. En ook toen al was de inspectie verbaasd dat het materieel niet voorzien was van een baanschuiver. "Materieel type ‘64 zonder baanschuiver is nog steeds in gebruik, met relatief grote kans op ontsporing na aanrijding met een wegvoertuig", concludeerde de inspectie destijds in het onderzoeksrapport.
En dat oude de treinen makkelijker ontsporen bleek zondag opnieuw, toen iemand zelfmoord wilde plegen en zijn auto op het spoor zette. De trein van het type Mat ´64 ontspoorde, en er ontstond een enorme ravage. Pas gistermiddag was de schade weer hersteld en konden de treinen weer gaan rijden.
Na het onderzoeksrapport uit 2008 heeft NS geen actie ondernomen, omdat de oude treinen vervangen zouden worden. Een deel van de oude treinen is ook vervangen, maar nog steeds rijden er 43 van rond. Eerder deze maand was een Mat ´64 trein ook betrokken bij een aanrijding in Tilburg, dat had echter niets met baanschuivers te maken. Daar had de machinist een stoptonend sein gepasseerd.
De SP reageert in De Telegraaf geschokt. Tweede-Kamerlid Farshad Bashir noemt NS ’nalatig’. "Hiermee wordt een veiligheidsrisico genomen en worden passagiers en personeel in gevaar gebracht. Onbegrijpelijk dat ze nog steeds rijden. Deze treinen hadden een enkeltje museum of sloop moeten krijgen.”
Ook reizigersclub Voor een Beter OV is onaangenaam verrast: "De NS marchandeert met veiligheid. De vervoerder neemt bewust het risico van een ontsporing. Stel dat er gewonden of doden vallen?” aldus een verbijsterde Rikus Spithorst in De Telegraaf.
NS wijst erop dat de baanschuivers niet verplicht zijn, maar dat het gaat om een extra veiligheidsmaatregel. Het is nog steeds de bedoeling dat de Mat ´64-treinen op korte termijn uit dienst worden genomen. Nieuwe treinen worden echter pas eind 2016 geleverd.
ProRail is dagen bezig geweest het spoor bij Teuge te herstellen. Foto: ProRail