fbpx
Foto: Stefan Verkerk

OV-reizigers werken vaker thuis

10 okt 2023 12:36

Vooral ov-reizigers werken sinds de coronapandemie vaker thuis en door digitaal vergaderen worden er in het algemeen minder zakelijke reizen gemaakt, maar ook die daling is het sterkst in het openbaar vervoer. Verder hebben minder mensen een voorkeur voor het ov als ze bijvoorbeeld een dagje weg willen. Dat meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dinsdag in de publicatie “Waar is de ov-reiziger gebleven”.

Het onderzoek is gedaan om een duidelijker beeld te krijgen waarom het gebruik van het ov sinds corona sterker is veranderd dan dat van andere vervoersmiddelen, zoals de auto of de elektrische fiets. Tussen 2019 en 2022 zijn de dagelijkse activiteiten van mensen bekeken en hoe zij naar die bezigheden reisden. Volgens het KiM werd duidelijk dat ov-gebruikers sinds de pandemie meer gedragsveranderingen hebben doorgemaakt dan niet-ov-gebruikers.

Meer thuiswerken, minder forenzen

Zo concludeert het KiM dat Nederlanders in het algemeen meer thuiswerken dan voor corona (23 procent in 2022 tegen 11 procent voor de corona-uitbraak), maar dat dit extra sterk geldt voor de ov-gebruiker. “De ov-forens werkte voor de pandemie al vaker thuis (15 procent van de werkuren) maar doet dat sinds eind 2022 voor meer dan een derde (36 procent van de werkuren).”

Daarnaast zijn er ook forenzen die door covid zijn overgestapt op een ander vervoermiddel. Zo nam het aantal werkenden dat kiest voor de trein met 9 procent af, en bij de bus, tram en metro zelfs 31 procent. Bij die laatste groep merken de onderzoekers op dat er een grote onzekerheid is vanwege de beperkte responsaantallen.

Minder zakelijke reizen

Door de mogelijkheden voor digitale vergaderingen is het aantal zakelijke reizen afgenomen. Eind 2022 maken werkenden ongeveer 21% minder zakelijke reizen dan vóór de pandemie. Onder ov-forenzen is de daling 55%. Wel verwachten werkenden op de lange termijn weer iets meer zakelijke reizen te gaan maken. Gemiddeld verwachten zij dan ongeveer 17% minder zakelijke reizen te maken dan vóór de pandemie. Ov-forenzen verwachten ongeveer 44% minder zakelijke reizen te maken.

Het is waarschijnlijk dat deze veranderingen in het gebruik van het openbaar vervoer “grotendeels structureel van aard zijn” want mensen worden inmiddels niet langer in hun activiteiten gehinderd door de “contactbeperkende maatregelen” van tijdens de coronapandemie, schrijft het KiM. Maar dit wil niet zeggen dat het ov-gebruik nooit meer zal toenemen. Ook andere maatschappelijke ontwikkelingen hebben namelijk invloed op het ov-gebruik. Denk aan zaken als de bevolkingsgroei, het de laatste jaren afgenomen ov-aanbod en de inflatie. Het KiM verwacht bijvoorbeeld dat als de ov-dienstregeling wordt uitgebreid ook het ov-gebruik weer zal toenemen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
77 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Andre
1 jaar geleden

Ik ben een Rijksambtenaar en de meeste Rijkskantoren liggen in de nabijheid van een treinstation. Voor de pandemie schat ik dat 90% van mijn collega’s met de trein kwamen. Ik woonde in Amsterdam er werkte vijf dagen in de week in Den Haag. En toen kwam Covid-19 en moesten wij thuiswerken. Thuiswerken werd toen de norm en sinds een jaar ben ik verhuist naar Twente. Want de norm is een paar keer per maand naar kantoor komen. Even een snelle rekensom, er zijn zo’n 130,000 Rijksambtenaren, waarvan schat ik nu meer dan de helft thuis (blijft) werken. Thuiswerken heeft zijn voordelen, de werkproductie stijgt en veel minder reistijd. Wij reizen met een OV-chipkaart via een bepaald bedrijf, ik denk dat deze bedrijf nu ook flink minder inkomsten ontvangt doordat wij minder reizen.

Nadeel van thuiswerken, veel minder cohesie met collega’s en het is geen 9 tot 5 baan meer, maar eigenlijk ben ik 24/7 bereikbaar en werk zelfs in de weekenden.

Maar thuiswerken zal de norm blijven.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Andre

Niet mee eens. Ik ben zelf Rijksambtenaar en op mijn ministerie (IenW) is thuiswerken helemaal niet de norm. Norm is minimaal 2 dagen per week op kantoor en de meeste collega’s zijn er zo’n 3 dagen per week. Slechts een dag per maand naar kantoor is misschien is, als je ver weg woont, misschien efficiënt, maar effectief ben je dan (op langere termijn) niet meer.

Annemiek
1 jaar geleden

Ik denk dat je een heel ander antwoord krijgt als je de vraag aan de Bovag stelt. Ik denk dat ze daar anders ook niet weten hoe het zo druk komt op de wegen.

Baardstaart
1 jaar geleden

Vind het niet vreemd. Als je geen vervoerskeus hebt en je kunt thuiswerken met deze falende NS gaan mensen thuiswerken. Ik vraag me ook af hoeveel mensen zonder rijbewijs/auto een baan dichterbij huis aan het zoeken zijn.

Voor mij werk ben ik niet echt afhankelijk van het OV (fiets of meerijden met collega), maar ik heb wel steeds minder de behoefte om een dag weg te gaan omdat door het gedoe het minder leuk is om met de trein te reizen.

Itt tot het KiM denk dat het gebruik van het OV niet gaat toenemen als de kwaliteit niet verbeterd wordt en dat personeelstekorten de grootste belemmering is om het OV betaalbaar en van afdoende kwaliteit te houden. Ik verwacht dat het OV verder in kwaliteit zal dalen of dat het anders onbetaalbaar wordt of beide zelfs.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

ik schat in dat de overheid mbt de zorg dagelijks benadrukt dat slechte zorg komt door ‘personeelstekorten’ en niet door bezuinigingen.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

De zorg in Nederland wordt met de stijgende lonen binnen een paar jaar volslagen onbetaalbaar. We besteden inmiddels 300 miljoen euro per dag aan zorgkosten.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Daarom zijn er al jaren suggesties om al dat geld meer te richten op de handen aan het bed en onderzoek dan aan management.

De overheid ziet ws de oplossing en uitweg in reële loonsverlaging (lonen van het zorgpersoneel zelden of nooit laten meestijgen met de inflatie) of wat in de retail (backoffice) of logistiek is geflikt: er een
Polen of Bulgaren baan van te maken. Die doen niet moeilijk over steeds lagere lonen of slechtere Schiphol-omstandigheden.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

De wet van vraag en aanbod leert ons als de vraag groot is en het aanbod klein dat de prijzen gaan stijgen. In dit geval betekent dat als er te weinig personeel is op de arbeidsmarkt dat de lonen gaan stijgen. Dus wat een personeelsprobleem is wordt uiteindelijk ook een kostenprobleem; immers er moet meer voor het personeel betaald worden en dat moet ook ergens van betaald worden. Of door de gebruiker van de dienst (zorg/OV) of door de belastingbetaler aka overheid.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je hebt gelijk met de wetten van vraag en aanbod en de prijs als indicator. Een aantal belangrijke toevoegingen.
1) de arbeidsmarkt is geen eerlijke markt omdat arbeid een 1e levensbehoefte is. Zonder baan geen fatsoenlijk eten, geen woning ver buiten een krachtwijk, geen auto of OV etc etc. Ook als je je kinderen het beste gunt is een baan is de overgrote meerderheid van gevallen te verkiezen boven bijstand.
2) de lonen zijn in de jaren 2010-2019 sterk achtergebleven bij de economische ontwikkeling. Als je de inflatie meetelt, ook de niet officiele, dan is de koopkracht voor sommige groepen zelfs achteruitgegaan.
3) nu werknemers na 10 jaar eens wat echte loonsverhoging willen, boven de inflatie, loopt het systeem spaak en worden werknemers en consumenten tegen elkaar uitgespeeld. Maar…
4) de overheid heeft vaak de belastingen verlaagd, het geeft korte termijn plezier maar op lange termijn, nu dus, kan ze haar kerntaken niet vervullen.
5) de overheid is hele andere verplichtingen aangegaan. Uit ‘verantwoordelijkheid naar Zuid Europa’ zijn de geldpersen van de ECB al jaren geleden aangegaan. Ook het klimaatbeleid en het Oekrainebeleid zorgen voor extreem hoge energietarieven. Allemaal met reden, maar communiceer dat dan ook zou ik zeggen. Maar de overheid lijkt dat minder leuk te vinden om te communiceren dus benadrukt zo vaak mogelijk een zogezegd personeelstekort, bedenk daarbij dat de overheid meerdere petten kan dragen en dat de overheid ook af en toe kan spreken vanuit haar werkgeversbelang.

Simon
1 jaar geleden

Eigenlijk is het gebruik van alle vervoermiddelen afgenomen behalve van de e-bike.

Natuurlijk is het een aardige hypothese dat minder mensen met het OV reizen als gevolg van het thuiswerken. En kennelijk zijn er ook minder auto’s op de weg, en is het zelfs zo dat er minder mensen ergens naartoe lopen.

10% van de mensen loopt helemaal nooit ergens heen. Wat zijn dat voor mensen?

Michiel
1 jaar geleden

Tja… er rijden hier in de Flevopolder volop minder treinen sinds corona. Naar zowel Utrecht als Schiphol ben ik in de daluren ruim tien minuten langer onderweg. Over reizen verder maar niet gesproken, want aansluitingen zijn verdwenen door minder reismogelijkheden.
Kortom… ik neem geen trein meer maar ben overgestapt op de auto. Vanaf december gaan er hier nog minder treinen rijden.

Iets met het kip en het ei verhaal.

Anoniem
1 jaar geleden

Ov-reizigers werken niet vaker thuis. Ze hebben altijd, of tenminste vaker, een ander vervoermiddel. Ze zijn erachter gekomen sinds de coronatijd dat dat toch wel heel handig is en dat het ov almaar verder verslechtert, kortom eigenlijk voor 95% van de forenzen waardeloos, traag en duur is.

– Korte en volle treinen (juist omdat ze vaak kort zijn) zijn nou niet bepaald aantrekkelijk om in te reizen.
– Om de haverklap vertragingen, overstappen gemist, uitval en allerlei andere storingen. Dan is aanschuiven in een file nog zo erg niet.
– Prijs…. de spits is onbetaalbaar en je krijgt er korte, volle en vieze treinen voor – want ze worden niet of nauwelijks gereinigd. Wie wil de hoofdprijs betalen voor een onbetrouwbare trein terwijl je ook lekker in je warme autootje kan zitten met een muziekje, en ondanks files tóch altijd veel sneller op je werk bent dan met ov.
Nee, velen kunnen niet op andere tijden gaan reizen. Niet dat dat ook helpt, want in de daluren dan zijn de treinen zo mogelijk vaak nog korter en dus óók meteen heel vol.
– Conducteurs zie je nauwelijks waardoor allerlei figuren maar doen wat ze willen. Ook niet echt prettig om mee te reizen.
– Aansluitingen op de bus vaak slecht. In de grootste steden natuurlijk niet en daar heb je ook trams en metro, maar in verreweg de meeste steden en dorpen kost het verder reizen van het station ook nog eens extra moeite en veel tijd.
– OV-fietsen schijnen vaak snel op te zijn. Geen een beschikbaar.
– Daar waar veel mensen werken, komt geen openbaar vervoer. Of nauwelijks. Bedrijventerreinen bijvoorbeeld.

Met de trein en ander ov reizen is al lang niet meer wat het ooit was en wordt steeds verder uitgekleed. Het is meer ergernis geworden dan plezierig en betaalbaar reizen. Sinds corona hebben mensen alternatieven ontdekt, en dat is zozeer niet het thuiswerken maar gewoon andere vervoermiddelen.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

U weet het beter dan het KIM?

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Ja, dat denk ik wel!

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zelfoverschatting…

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Joost2

Lees wat de reizigersorganisatie Maatschappij voor beter OV hier over zegt.
https://voorbeterov.nl/Politiek

En het KiM valt onder de ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. En terecht dat Maatschappij Voor Beter OV concludeert dat de resultaten van een onderzoek overeenkomen met de behoefte van de opdrachtgever aka. Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.

Joost2
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Baardstaart
De Maatschappij Voor Beter OV zit in de hoek van het wensdenken die ik beschreven heb. De mensen die denken dat alles opgelost wordt op het moment dat je treinen frequenter, goedkoper en betrouwbaarder laat rijden. Zo werkt het niet.

Karel Geerts
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Het KiM is een uiterst dubieuze organisatie omdat het niet onafhankelijk is maar onderdeel is van en betaald wordt door I&M. Hun onderzoeken worden misbruikt om het beleid van de ambtenaren te legitimeren.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Ze beschouwd alleen de externe factor thuis werken. Maar niet hoe andere landen met dit fenomeen zijn omgegaan. Althans dat blijkt niet uit dit artikel. En xe vraag of het beleid van de NS na de Corona: treinuitval en zo kort mogelijke treinen, de problemen oplost of verergert lijkt ze ook niet meegenomen te hebben.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Ik heb in het verleden wel meegedaan met het MPN waarop het KiM haar resultaten baseert. Eerst krijg je verschrikkelijk lange vragenlijsten met steeds repeterende vragen die ontzettend op elkaar lijken. Maar die raar genoeg nooit echt op je situatie van toepassing lijken. Als je bijvoorbeeld zou zeggen dat je nooit met de trein gaat, kunnen de volgende vragen prima zijn of je nu meer met de trein gaat dan voorheen, of je in de toekomst meer of minder met de trein gaat rijden, hoe tevreden je bent over het reizen met de trein, of je meer tevreden bent dan vorig jaar en hoe tevreden je volgend jaar denkt te zijn etc. etc. En dat dan over ieder vervoersmiddel. Soms krijg je dan weer aanvullende vragenlijsten. Uiteindelijk moet je dagboekjes bijhouden van iedere verplaatsing, waarbij je alle adressen moet noteren. Dus ook van de vrienden waar je naartoe gaat, van je werk, je sportschool, de supermarkt etc. etc. Die verplaatsingen en adressen moet je dan digitaal invullen via een omslachtig systeem, waarbij je eigenlijk gestraft wordt voor het eerlijk invullen, want extra verplaatsingen invullen kost veel tijd en dan krijg je ook nog irritante controlevragen: “weet je zeker dat …?”. En voor al dat werk krijg je dan een bon van een tientje. De 99,9% van de mensen die geen zin heeft in die onzin, wordt niet vertegenwoordigd in dit onderzoek. Ik werd enkele maanden geleden telefonisch benaderd/gesmeekt om toch alsjeblieft weer mee te doen, omdat door het lage aantal respondenten het onderzoek niet representatief zou worden. Ik ben begonnen aan de vragen en heb het na een paar minuten opgegeven.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Dus zo simpel kan het zijn. Alleen 1 onderzoeksvraag. En geen capaciteit om op andere zeer relevante onderzoeksvragen in te gaan.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Denk ook aan de personeelstekorten, die sinds de Corona zijn toegenomen en de personeelstekorten gaan zeker tot 2040 alleen maar toenemen. Dit heeft nu al zijn weerslag in de tanende kwalitet en beschkbaarhed van het OV, maar het zal de komende decenia alleen maar slechter worden. Smerige en volle treinen zijn het zowel het gevolg van personeelstekorten in bij de NS speelt ook een veel te logge bureaucratie mee. Ik durf te stellen dat het OV bijna niets gaat bijdragen aan het oplossen van milieu en klimaatproblemen en andere modussen van vervoer alleen maar toe gaan nemen. Voor kortere afstanden de (e-)bike en voor langere afstanden de auto. En om even de kknuppel helemaal in het hoenderhok te gooien, denk ik dat door de toenemende vergrijzing klimaat en stikstofbeleid volkomen onbetaalbaar wordt en dit door maatschappelijke druk steeds meer gaat verdwijnen.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

In zijn algemeenheid: werkgevers die klagen over personeelstekorten maar voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten neem ik met een korreltje zout.

Met betrekking tot de NS. Ik krijg maar geen verloopcijfers. Iemand die ik ken is als HC afgehaakt, niet op het geld maar op de riostering en de onregelmatigheid.

Graag meer cijfers van de NS voordat we de bevolking, laten groeien naaf 20 miljoen mensen met als gevolg nig meer politieke versnippering en Amerikaanse toestanden.

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Het probleem is niet het verloop (de lonen bij NS liggen erg hoog) maar het vergrijsde personeelsbestand waardoor er jaarlijks een grote uitstroom richting pensioen is.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

De laatste babyboomer is zeker bij de NS allang uitgestroomd. De oudste babyboomer is inmiddels 72 jaar oud. In een tijd dat iedereen met zijn 55e nog met de VUT ging. En ik weet niet of het nou handig is om een 67 jarige HC in, zijn eentje de kaartjes bij Almere of krachtwijk van Amsterdam te laten controleren.

Ook mbt de jongere conducteurs: halen ze hier energie uit of haken ze af. Graag verloopcijfers!

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Corectie 77 jaar oud en ca 3 jaar af van de gemiddelde levensstijd (helaas)

Tim H
1 jaar geleden

Tja, met steeds minder treinen en bussen is het niet zo raar dat er ook steeds minder reizigers zijn. Zeker als de tarieven ook nog de pan uit rijzen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Er is 420 miljoen uitgetrokken om de prijsstijgingen en service verslechteringen komend jaar tegen te houden, maar het is duidelijk dat voor 2025 weer meer nodig is etc. Als in de toekomst de regering noch de reiziger voor het OV willen betalen zal het OV in elkaar storten, komt er wetgeving voor mensen, die niet kunnen autorijden en praat niemand meer over het klimaat aangaande OV.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De kans is groot dat die 420 miljoen op zullen gaan aan weer nieuwe eisen van de vakbonden.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

Ben geen vriend van de vakbonden, maar … Besef dat als een werkgever bij een krappe arbeidsmarkt slechte arbeidsvoorwaarden levert de werknemer naar een ander bedrijf gaat en evt zich ook laat bijscholen voor een ander beroep. Als de vakbonden een hoger loonbod weet af te dwingen zal het personeel wel langer bij dat bedrijf blijven. Vakbonden zorgen met hun looneisen er ergens nog voor dat personeel nog bij een bedrijf of organisatie blijft ipv dat ze van onderbetaling weggaan. Dit is gewoon basiskennis economie.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

@Baardstaart
Je kunt eens overwegen om het minder personeel te organiseren. Normale bedrijven gaan ook automatiseren en het werk anders organiseren als personeel schaars en/of te duur is.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Tim H

De automatisering is al decennia bezig, ook in tijden van grote werkloosheid. Zie de bankwereld in Nederland. Duizenden tot tienduizenden uitgefaseerd door automatisering.

En over het personeelstekort. De geldpersen staan aan, dus iedereen probeert dat te compenseren. Machinisten en HC’s lukt dat omdat ze niet replaceable zijn. De mensen die het niet lukt zien prijzen die ze niet meer kunnen bijhouden maar dat ligt aan geldpersen.

Dus de vraag is of de NS medewerkers boven de inflatie van de afgelopen 10 jaar zijn gecompenseerd of erover.

Rudy
1 jaar geleden

Als ik in de straat om me heen kijk, dan zie ik dat veel ouders met kinderen tijdens COVID zijn gaan thuiswerken en deze vorm van leven hebben gecontinueerd. Ze gaan hooguit één of twee keer per week nog naar kantoor. Het tariefsysteem van het OV is daar in het geheel niet op ingespeeld. Dus ik kan mij goed voorstellen dat ze nu de auto pakken voor een vergadering.

Verder valt het ons op dat veel vakantiegangers om ons heen die vliegen met COVID thuis komen. Bij ons zit de Corona angst er nog goed in, dus drukke ruimtes met veel mensen, het OV, mijden we nog steeds.

Hans
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

Vanmiddag zat in de spits in de trein. Die trein was overvol. Massa’s mensen moesten staan (17.10 uur). Je zou denken, dat gaat goed met de reizigersaantallen. Tot je beseft dat het slechts 1 los dubbeldekkertreinstel was…. Dan wordt het al snel overvol natuurlijk.

Hans
1 jaar geleden

“Daarnaast is het aantal mensen dat bij voorkeur het ov gebruikt voor vrijetijdactiviteiten, afgenomen”

Waar zou dat aan liggen?

Kort geleden was ik in de Efteling. Daar stond een file van zowel uit het noorden als uit het zuiden. Allemaal Eftelinggangers. Parkeren kost 12,50 per dag per auto. Er rijden ook veel lijnbussen naar en via de Efteling. Daarin zit een handjevol mensen dat naar de Efteling gaat. De bussen sluiten gewoon aan in de file.

Met de bus naar de stad? Nee, de bussen hier zijn grotendeels leeg, er zitten hoofdzakelijk scholieren in van en naar school.Kom ik in de stad, met de bus, zie je daar enorme rijen auto’s aansluiten voor de ingang van de parkeergarage. Waarom niet met de bus?
Te duur, rijdt te weinig?
‘s Avonds rijden de bussen hier om alleen lucht te verplaatsen; ik zie ze rijden met in die grote bus ergens één passagier + chauffeur.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hans

Veel OV vrijetijds reiziger zijn oudjes met een 65+ kaart en vrije reisdagen. Dat is ook de groep die het kwetsbaarste is voor COVID. Niet alle oudjes zijn even onvoorzichtig.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Rudy

@Rudy. Je kunt leven en het risico nemen dat je COVID krijgt of je kunt met angst en beven thuis blijven. Ken genoeg 70+ die Omicron Covid gehad hebben en prima genezen zijn. Een gezonde eetgewoontes en gezonde leefstijl en de ruimtes goed ventileren zijn altijd nog de beste remedies. En als je gezondheid zo zwak is dat je van een griepje al dood gaat, dan kan je idd. ook van Omicron Covid overlijden. Laten we nu in godsnaam niet meer bang wezen voor een ziekte die het gros van de Nederlanders gehad hebben en als je wilt en je zit in een risico catagorie kan je altijd nog de prik ophalen. Persoonlijk zou ik die prik nooit nemen, maar dat is een ander verhaal. Besef dat angst / stress schadelijker is dan paffen, vreten en zuipen tensamen.

Rudy
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je kan ook gewoon de auto i.p.v. het OV nemen en dat is precies wat we waarnemen in de cijfers.
Verder heeft de COVID voorzorg een ander positief effect. Al vier jaren niet ziek geweest, geen griep, geen verkoudheid, geen loopneus, totaal niets.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Rudy… Niet iedereen heeft een rijbewijs en de mensen zonder rijbewijs zijn afhankelijk van het OV, ook voor een dagje uit.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart
Er zijn tegenwoordig weinig ouderen zonder auto. Pas als ze niet meer vitaal zijn schaffen ze vaak hun auto af maar dan gaan ze sowieso niet meer op reis.

Anoniem
1 jaar geleden

Een 2 zone abbonement kost in Amsterdam 110? Euro.. 10 maanden een ov abbonement of voor 1000 een fatbike? In Amsterdam kiezen ze voor de fatbike… Dus verlaag de prijzen of ga ten onder

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Gewone (e-)fiets werkt ook. Je hebt geen fatbike nodig. Uiteindelijk kijk je naar de prijs van een fatsoenlijke e-fiets (c.a. €2000 a €3000,-) en deze heb je binnen een paar jaar eruit.

Als je ziet dat veel stadsbussen al leeg zijn moet je denken… Dit is mede mogelijk gemaakt door de e-fiets.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is vooral het OV dat zichzelf uit de markt heeft geprijsd.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Zelfs de €0,30 €0,60 voor een uur bussen kaartjes experiment in Noord Brabant, die vaak erg ruim afgestempeld werden (vlak voor de OV Chipkaart) hebben mensen ook de bus niet in gekregen. Was toen nog echt prettig reizen met OV en heb er destijds ook veel gebruik van gemaakt. (Woonde toen nog in Brabant). En het is gewoon ook waar dat in de stad een fiets vaak sneller is dan de bus. Hoe aantrekkelijk je het ook maakt. En met een e-fiets hoef je alleen de pedalen te aaien en zijn relatief goed t.o.v. een scooter.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Wat een prijzige flauwekul die “fatbikes” (vervelende en natuurlijke weer Engelse term).Kinderen hebben die onzinfiets zelfs al. Wat is er mis met een gewone fiets. Goed voor je conditie. Hoef je ook geen duur sportschoolabonnement. Voor verder weg de trein bus tram of metro.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Voor sommige ‘Groot-Amsterdammers’ met hoge woonlasten is de ebike aantrekkelijker dan duur en uitpuilend OV met rituitval. Van Zuid Oost naar west, op grotere afstanden, wordt het verschil tussen een e-bike en een gewone fiets steeds groter

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Cynisch gezegd: mobiliteitsvermindering is veel effectiever dan mobiliteitsverbetering. Met andere woorden: een ambtenaar of beleidsmaker die voor de harde en niet vrijblijvende klimaatopgave staat is het weinig effectief en zinvol om het OV te verbeteren maar veel zinvoller om mensen thuis te laten werken
en fietsgebruik te stimuleren. Op papier heet dat uiteraard de ’10 of 15-minuten-stad’, maar in de praktijk wordt dat de ’45 minuten stad’ of zo. Of er plaats is in de beleidsplannen voor mensen die wel van auto, OV of nabijheid afhankelijk zijn is een kwestie van lezen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

OV is voor veel mensen te duur geworden.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Een auto is voor mij duurder dan het ov en de fiets.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het een sluit het ander niet uit, Nederland is niet ver meer af van de situatie dat alle vormen van transport te duur zijn voor een groeiend aantal mensen. We lachen om de gele hesjes in Frankrijk, bagatelliseren in media de rellen en opstanden daar, maar de belangrijke reden dat Nederlanders hun mobiliteit nog kunnen betalen is de kleinere omvang van het land.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

NB ik streef niet naar revolutie maar ik wil wel nauwlettend in de gaten houden waar dit land, en andere westerse landen op af dreigen te stevenen, en ik mis de ware polder-maatschappij.

Anoniem
1 jaar geleden

Dat ze dan met de spitsheffing kwamen. Het zult nooit meer zo druk worden als in 2019 want toen was het beter en betaalbaar met middag spits 40procent korting

Paul Lamote
1 jaar geleden

Ik denk dat de grotere daling van forensen bij het OV vooral komt omdat het OV altijd gericht was op kantoorpersoneel en juist kantoorbanen lenen zich voor thuiswerken. Een monteur of operator in een fabriek kunnen niet thuiswerken maar zijn ook niet de categorie die met de trein naar hun werk ging.

Ook studenten reizen vooral OV en ook die gaan minder vaak fysiek naar school voor lessen en hoorcolleges.

Een kanttekening is wel dat het rapport 2023 buiten beschouwing laat. En pas dit jaar zijn de grote, structurele inkrimpingen in de dienstregelingen ingegaan.

Joris
1 jaar geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Ik denk dat dit een belangrijke oorzaak is voor het verschil tussen auto en OV. Slordig dat het KiM daar niet ook naar gekeken heeft.

Joost2
1 jaar geleden

Een herkenbaar beeld. Bij mij op kantoor waren er voor corona veel forenzen die elke dag met trein naar kantoor gingen. Sinds corona is dat verschoven naar de helft van de werkdagen met trein naar kantoor en de andere helft van de werkdagen thuiswerken. Het wegvallen van de reistijd wordt als grootste voordeel genoemd. Klanten verwachten ook niet meer dat je fysiek langskomt als je een overleg hebt, maar dat het digitaal plaatsvindt.

Er wordt op deze site veel geopperd dat het probleem zich vanzelf oplost als de tarieven maar omlaag gaan en de frequentie en betrouwbaarheid omhoog. Dat is wensdenken. Ik denk dat veel werknemers niet vaker de trein naar kantoor pakken, zelfs als het gratis zou zijn en heel frequent em betrouwbaar. Puur omdat het thuiswerken wel prettig is.

Dat betekent dat er naar een nieuw financieel evenwicht gezocht moet worden. Waar voor corona bepaalde lijnen rendabel waren zonder overheidssubsidie, is dat nu niet meer het geval. Dat betekent wat mij betreft dat de subsidies iets omhoog moeten, maar dat ook kritisch gekeken moet worden naar het aanbod.

Tot slot moet ervoor gewaakt worden dat we niet te veel in de waan van de dag gaan leven. Nieuwe woningbouwlocaties moeten direct worden voorzien van adequate OV-verbindingen. Als je daarmee wacht omdat het OV nu even in slecht weer zit, ben je straks te laat en hebben alle nieuwe bewoners een auto aangeschaft. Dezelfde fout als bij de Vinex-wijken mag niet opnieuw gemaakt worden.

Henny
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Helemaal mee eens! Bij het bouwen van nieuwe woonlocatie is direct een goede (dat wil zeggen: frequent, handig, vlot en betaalbaar) OV-aansluiting nodig. Niet na een tijdje pas want dan span je het paard achter de wagen en is ben je te laat! Er zijn ook nieuwe woonwijken waar een bushalte langs de doorgaande weg erachter wordt bijgeplaatst. Dat heeft geen zin. Voor 90% van de wijk is die ene halte dan veel te ver weg.

Er wordt ook in dorpen die pal langs het spoor liggen, maar géén treinstation hebben, volop gebouwd maar die treinhalte komt er niet. Onbegrijpelijk….! Dus de straten staan bomvol auto’s want niemand gaat met die ene bus per uur naar het dichtstbijzijnde station in een andere plaats – als die bus er al is, ‘s avonds rijdt etcetera. Er is nog zoveel te verbeteren in het OV! En dat is dan een land waarin de overheid de mond vol heeft van milieubewustzijn en groen reizen.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henny

@Henny. Groen praten en niets doen is hetgeen waar de politiek inmiddels goed in geworden. Ik geloof inmiddels helemaal niets van de groene motivatie van de politiek en milieu en klimaat wordt dus steeds meer gebruikt om de bevolking geld afhandig te maken en te controleren. Dat ter gratie gods na veel klagen vanuit de kamer en kritiek uit de samenleving €420 miljoen voor een jaar de dienstverlening en tarieven handhaven op het niet al te goede niveau van 2023. Een visie voor 2025 is er dus niet. Gevolg toekomstige loonkosten moeten ergens van betaald worden. Of de staat (belastingbetaler) of de reiziger. Als beide geen zin hebben om deze rekening te betalen gaat het OV langzaam verdwijnen.

Geert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Joost2

Zolang het probleem van de hoge kosten bij het OV niet wordt aangepakt zal uitbreiding een illusie blijven.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Geert

@geert. Er zijn abonnementen die de prijzen van het het reizen met 40% goedkoper maken. Vanaf 5 E per maand.
Doe de NS reisvergelijker check en zie dat je tot 80 % goedkopere mobiliteit kunt hebben als je met OV gaat ipv auto.
Een km met auto kost gemiddeld 0,48 E/km en met OV 15 E/km.
Het beste is natuurlijk op korte afstanden te lopen of met de fiets te gaan.
De onzin dat OV zo duur is framing van domrechts.

Geert
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem
Martijn
1 jaar geleden

De grafiek op p. 8 van de KiM-brochure geeft een beter beeld van het punt dat juist OV-gebruikers vaker thuiswerken.

Anoniem
1 jaar geleden

Woon aan een autoweg, gedurende de dag 06.30 -20.00 uur immens veel verkeer. Mensen die naar hun job gaan, winkel, bezoek en 95% daarvan eentje per auto.
Ik zie ook voor iedere huisdeur een auto geparkeerd, die 98% van de dag gewoon stil/geparkeerd staat.
Ik zie velen die met tegenzin naar en aan het werk ( betaald) gaan/ zijn.
Wat een verlossing voor hen als ze niet een dag per week moeten werken voor het hebben van een auto maar lopend, fietsend, carpoolend, OV hun 4-daagse werkweek kunnen invullen.

Ivo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kennelijk willen die mensen helemaal niet verlost worden.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ivo

Als ik een Jehova aan de deur zie wil ik ook niet verlost worden. Mensen hebben eenmaal geen zin voor een verlossing door welke prediker / bekeerder dan ook.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

1) Niet iedereen is op loop of fietsafstand van hun werk, dus hebben een andere manier van transport nodig.
2) Voor carpoolen heeft niemand anders een auto nodig om ook jouw te vervoeren
3) Het OV is dezer dagen ook geen aantrekkelijk alternatief en dus voor vele mensen een reden om hun auto aan te houden.

Anoniem
1 jaar geleden

OV is niet duur (en op jaarbasis goedkoper dan een auto met al zijn directe en indirecte kosten) mits je maar de spits vermijdt en een treinabonnement neemt.

En dat is nu het probleem:
– de meesten willen geen abonnement
– op andere tijden reizen is vaak geen optie
– ov is inflexibel en onbetrouwbaar
– het duurt allemaal veel te lang
met OV
– het is niet comfortabel

Conclusie: ook al is de auto wie weet wel 3x zo duur, dat ding blijft en zal zo ongeveer het laatste zijn dat de gemiddelde Nederlander wegdoet.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

En de helft van de Nederlanders heeft niet eens bushalte of treinstation in de directe omgeving.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dan ga je met je fiets, lopend of met auto naar dichtstbijzijnde station.
Klaag niet, doe het gewoon.

Realisme graag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het belangrijkste deel van de kilometers die mensen maken is voor veel mensen juist het woonwerkverkeer in de spits. En daarvoor is het bij het OV kassa.

Verder is het gemiddelde industrieterrein per trein of bus niet eens bereikbaar. Niet iedereen werkt in een kantoor op de Zuidas.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Als ik naar mezelf kijk, dan zie ik het volgende: ik woon in Groningen, maar mijn grootste opdrachtgever op dit moment zit in Zwolle. Als ik met de auto van huis vertrek, ben ik niet gebonden aan vertrektijde en na een kwartiertje voorbij Assen. Ga ik met de trein, dan moet ik eerst met de fiets. Ongeveer een kwartier later vertrekt de trein en ben ik feitelijk verder van mijn werkplek dan ik was. Als de trein Zwolle nadert, kan ik mijn werkple lk zien. Het is dan nog 4 minuten treinen, wachten op een bus en de busrit. Vanaf het moment waarop ik mijn werkplek kan zien totdat ik er daadwerkelijk ben, is het ongeveer drie kwartier. Met de auto doen ik de rit vrijwel altijd binnen een uur.

Paul Lamote
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het OV wil mensen abonnementen opdringen in plaats van lagere tarieven buiten de spits te hanteren. En dat willen mensen niet.

Wiebe Goossen
1 jaar geleden

Over dat ‘dagje uit’: als je ziet wat mensen allemaal willen meeslepen voor dat ene dagje uit ben ik eigenlijk wel blij als ze dat in een auto stouwen; het scheelt enorm in de in- en uitstaptijden met het ov. Verder blijf ik van mening dat NS wél kwaliteit levert en daar doen die toevallige klachten van het één of andere reizigertje niet veel aan af.

Anoniem
1 jaar geleden

Nou ik reis in Duitsland met het Every D-ticket voor1,60 E per dag met trein, bus, metro, S-bahn in Luxemburg voor noppes. Ik loop, fiets naar het station.
Waarom wilt Nederland dat niet voor haar burgers?
Dat het kan moge iedereen duidelijk zijn.
Goed voor mens, natuur en klimaat.

Mister Ed
1 jaar geleden

“Home sweet home”…