Punctualiteit Fyra en Thalys dramatisch
30 mrt 2010 20:05
Het aantal treinen dat via de hogesnelheidslijn op tijd rijdt, is dramatisch slecht. Ruim twintig procent van de Fyra treinen is vertraagd. Dat bleek eerder deze maand uit cijfers van minister Eurlings. Daarmee voldoet de Fyra niet aan de concessie afspraken. Het percentage vertraagde Thalys treinen is nog beroerder.
Punctualiteit
20,8 procent van de Fyra treinen heeft in 2009 5 minuten vertraging of meer opgelopen. Dat schreef Eurlings op 9 maart in een brief aan de kamer. Dat is nog zonder het percentage uitgevallen treinen van tien procent. Dat resultaat is nog slechter dan het NS rampjaar 2001. Toen moest president-directeur Hans Huizinga vertrekken omdat twintig procent van de treinen meer dan drie minuten vertraagd was. Het verschil nu is dat de cijfers slechts betrekking hebben op één spoorlijn, en niet op het gehele spoorwegnet. Want op het normale spoorwegnet rijden de treinen nu wel punctueel (circa 7 procent van de treinen is vertraagd). Een ander verschil is dat de cijfers nu niet voor een geheel jaar gelden, maar voor een half jaar. Toch blijven de cijfers dramatisch slecht.
Uitval
Vooral het uitval percentage van tien procent is bedroevend. In 2008 viel landelijk 1,3 procent van de treinen uit. Door de winterweer problemen viel dit percentage in 2009 uit op 2 procent. Maar dat staat in nog geen verhouding met het percentage uitgevallen treinen van de Fyra. In oktober 2009 reed de Fyra meerdere dagen niet vanwege technische problemen. Dat verklaart ten delen het percentage.
Concessie
De beroerde punctualiteit is in elk geval het gevolg van ERMTS problemen. Dat probleem gold met name vanaf 13 december, toen zowel Thalys als Fyra over de hogesnelheidstrein kwamen te rijden. In elk geval voldoet de Fyra niet aan de concessie eisen. HSA heeft een punctualiteit van 95 procent beloofd (bij vijf minuten). Omdat nu de treinen met slechts 160 kilometer per uur kunnen rijden, gelden er afwijkende eisen. Nu moet de trein een vergelijkende punctualiteit hebben met het hoofdrailnet. Dat lukt momenteel in de verste verte niet.
Punctualiteit | Uitval | |
Oktober | 79% | 17% |
November | 84% | 2% |
December | 72% | 13% |
Januari | 69% | 7% |
Februari | 78% | 5% |
Maart | 81% | 4% |
Thalys
De problemen beperken zich niet tot de Fyra. De punctualiteit van de Thalys is nog dramatischer. Met name sinds 13 december, het moment dat de Thalys overging van het normale spoor naar de HSL. Veertig procent van alle Thalys treinen reed in december 2009 met 15 minuten vertraging of meer. In januari nam dit percentage af naar vijfendertig procent. In februari zakte het percentage naar een kwart. Ter vergelijking: normaal heeft iets minder dan tien procent van de Thalys treinen vijftien minuten of meer vertraging.
Bij de 3 minuten norm blijft de punctualiteit van Thalys steken bij minder dan veertig procent.