RET bestelt 55 elektrische bussen
13 jul 2018 7:23
De Rotterdamse vervoerder RET gaat 55 elektrische bussen bestellen die vanaf 2019 worden ingezet. De opdracht is gegund aan VDL Bus & Coach. Dat bedrijf gaat ook de infrastructuur aanleggen om de bussen op diverse plekken op te laden.
Korte stadslijnen
De schone bussen maken onderdeel uit van de nieuwe concessie die eind 2019 in gaat. De planning is dat de bussen in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen gaan rijden. Maurice Unck, Algemeen Directeur van de RET: “Met de voorlopige gunning komt de verduurzaming van onze busvloot een stap dichterbij. Naast deze gunning zijn we van plan om dit jaar de opdracht te verlenen tot de levering van meer dan honderd hybride bussen. De 55 volledig elektrische bussen gebruiken we voor kortere stadslijnen, de hybride bussen voor de streeklijnen.”
Naar 100% zero emissie
De provincies, de Rijksoverheid en de vervoersregio’s hebben eerder al vastgelegd dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwenen zijn. De transitie naar 100% zero-emissiebussen pakt de RET gefaseerd aan: 55 bussen in 2019, 50 bussen in 2021, 50 bussen in 2024 en de laatste 110 bussen in 2029. Unck: “Technologie op het gebied van elektrisch rijden ontwikkelt zich razendsnel. Omdat we steeds gebruik willen kunnen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.”
100% groene stroom
De 55 bussen vertrekken iedere ochtend met een volgeladen batterij vanaf locatie Kleiweg en worden overdag op knooppunten en eindpunten bijgeladen. Laden gebeurt via een pantograaf, een arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt als de bus onder een laadpaal staat. De chauffeur koppelt de bus met één druk op de knop van achter zijn stuur aan het net. Een volgeladen bus heeft voldoende capaciteit om in de spits zonder bijladen door te rijden. De bussen rijden op 100% groene stroom.
Nieuwe bussen ook stiller
In de eerste fase komen er in elk geval laadpalen voor de elektrische bussen op Rotterdam Centraal, Zuidplein, in Schiedam en in Vlaardingen. De exacte locaties worden nog vastgesteld. De nieuwe bussen zijn overigens niet alleen schoner, maar ook stiller. Busbouwer VDL reageert verheugd op de opdracht.
In Arnhem rijden al jarenlang elektrische bussen. En die hebben geen laadpalen nodig. En in de bus zelf hoor je amper de motoren, ook in het heuvelachtige deel van de stad waar de bus bergop rijdt.
En de de letters RET is niets anders dan: Rotterdamsche Electrische Tram. Daar rijden ze dus allang elektrisch (tram en sinds de jaren 60 ook metro) en daar komt nu dus de bus erbij. Niets nieuws eigenlijk.
In heel Nederland rijden er elektrische bussen. Maar algemeen op kleine schaal en dat is langzaam groter aan het worden. Dit kost minder infrastructuur dan de trolleybus in Arnhem. Je schrijft dat er in Arnhem geen laadpalen nodig zijn, maar dat is uiteraard omdat ie altijd aan de draad verbonden is.
Ik stel voor dat de betekenis van de RET wordt aangepast.
Rotterdamsch Electrisch Rijden
Wordt het dan ook de RER als in Parijs 😉
RET = Rotterdams Elektrisch Transport
Grappig/treurig al die inzet terwijl men over de Maas rondstuift met zo’n 50 Watertaxi’s die waarschijnlijk meer diesel op stoken dan 55 bussen. En dat bij nauwelijks enig geproduceerde passagierskilometers. Maar ja, het is authentiek en geen wethouder gaat iets aan die taxi’s doen.
Ook bij de watertaxi begint men met verduurzaming van de vloot. Van de website van de watertaxi:
“De vloot van Watertaxi Rotterdam bestaat uit twaalf snelle MSTX-taxi’s, vier klassieke watertaxi’s, de Plug-in Hybride Watertaxi (PHW) en de volledig elektrische HNY6e. Op de MSTX-boten en de PHW kunnen we maximaal twaalf passagiers vervoeren, op de klassieke watertaxi’s en de HNY6e maximaal acht.”
De weg naar schoner als electrisch vervoer is veel langer dan men verwacht. Zou wel eens jaaaren kunnen duren. Met name in de Aziatische landen zoals we voorbije dagen vanwege de reddingsacties in de grotten in Thailand herhaaldelijk konden zien, tijdens reportages op de straten daar. Krioelt het van de bromfietsen en auto´s Fietsen lijken niet in zwang. Ik realiseerde me dat dat een enorme luchtvervuiling met zich mee moet brengen, en dit is dan nog maar één land in dat grote continent. Alles lijkt erop dat Nederland voorop loopt in het streven naar gezonde lucht. Een klein nietig landje op de wereldbol.
In europees opzicht loopt Nederland helemaal niet voorop in duurzaamheid, sterker nog we zijn hekkensluiter.
Luchtvervuiling is iets anders als CO2 uitstoot, wat nu het grote strijdpunt is. CO2 zit van nature al in de lucht. De rest is niet lekker maar minder erg. Overigesn zit er ook veel stikstof in de lucht. Klinkt ook heel erg.
Beste P. Heesakkers, “Aziatische landen”, dat zijn er nogal wat, en je baseert je uitspraak op een paar willkeurige straatbeelden. Ik kan op het drukke verkeersplein aan het eind van mijn straat moeiteloos ook minutenlang beelden van OV-loos verkeer maken, terwijl er toch een handjevol buslijnen passeert, sommige in 10-minuten frequentie. Wat informatie over op één na grootste Aziatische land waar je misschien blijer wordt: https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-04-23/electric-buses-are-hurting-the-oil-industry
Gewoon allee buslijnen afschaffen en tramlijn verbindingen maken.. alle
Alle metro lijnen ondergronds
Stuurt u even een cheque? tram is wel aardig maar het cost veel meer en bovendien verlies je alle flexibiliteit.
Omdat trams grootschaliger zijn ze in de exploitatie veel rendabeler dan bussen.
Tja, ze móésten wel: met de huidige afgetrapte, slecht onderhouden én economisch afgeschreven busvloot konden ze de nieuwe concessie op hun buik schrijven.
Afgetrapt? Ik vind het wel meevallen. Het zijn niet de nieuwste. Maar onze afgetrapte bussen rijden in het buitenland.
Wie over de schutting naar het wagenpark van (bijvoorbeeld) de HTM kijkt, ziet dat het verschil in staat van onderhoud er één is van dag en nacht.
Qua rituitval en gebreken waan je je in Roemenië En Turkije!
Het OV lijkt steeds te verworden tot een groen/links milieuproject voor ego-trippende politici. Dat het ook nog dient om reizigers te vervoeren lijkt langzamerhand totaal onbelangrijk.
Kun je dat uitleggen?
Het hele verhaal gaat alleen maar over zero emissie, groene stroom en stillere bussen. Maar het gaat nergens over de busdiensten.
Goed gezien. Dat is hier het onderwerp. Niet een gunning van concessie of dienstregelingsplan.