Tilburg Universiteit sinds begin studiejaar bijna vijftig keer overgeslagen: ‘Erg vervelend’
24 okt 2023 21:45
Sinds september sloegen al bijna vijftig sprinters station Tilburg Universiteit over om opgelopen vertraging in te halen. Volgens NS is dat bij vertraging ‘de beste optie’, maar reizigers laten aan het Brabants Dagblad weten de situatie onacceptabel te vinden: ‘De trein rijdt dus wel, maar stopt gewoon niet op het station waar je moet zijn.’
Dagelijks maken ruim 5000 reizigers gebruik van station Tilburg Universiteit, één van de drie stations die de Brabantse stad telt. Het grootste deel daarvan is student aan de naastgelegen Tilburg University. Maar niet iedereen bereikt de collegezaal op tijd, want één op de 100 sprinters slaat door eerder opgelopen vertraging het station over, zo meldt het Brabants Dagblad. Daarbij laat NS vaak pas op het laatste moment weten dat Tilburg Universiteit geen tussenstop meer is.
Bus naar Tilburg
En daar zijn studenten helemaal niet blij mee: “Erg vervelend”, laat reiziger Frank Blous weten aan het Brabants Dagblad. “De trein rijdt dus wel, maar stopt gewoon niet op het station waar je moet zijn.” Volgens Blous mijdt een medereiziger die hij kent het station inmiddels helemaal; die pakt de bus naar het centraal station van Tilburg.
Het overslaan van stations is volgens NS noodzaak bij vertragingen. Een woordvoerder laat weten dat het skippen van een station de beste van alle ‘verre van ideale’ opties is. “Doen we dat niet, dan rijden de rest van de dag de treinen op dat traject niet meer op tijd. Een andere optie is de hele treindienst schappen, dan laat je de mensen in Tilburg uitstappen en rij je niet meer verder.”
Uiterste bijsturingsmaatregel
Tien jaar geleden vond toenmalig staatssecretaris Mansveld nog dat een station overslaan juist ‘een uiterste bijsturingsmaatregel’ moest zijn. Toen sloegen NS-treinen in gemiddeld 0,02% van de gevallen een station over waar volgens de dienstregeling eigenlijk gehalteerd had moeten worden. Bij station Tilburg Universiteit ligt dat percentage sinds het begin van het studiejaar 55 keer (!) zo hoog: volgens het Brabants Dagblad sloeg 1,1% van alle stoptreinen het universiteitsstation over.
Arnhem-Zuid
Tilburg Universiteit is overigens niet het enige station dat weleens wordt overgeslagen. In Arnhem-Zuid zijn ze ook af en toe de pineut, want bij vertraging kan de sprinter Dordrecht – Arnhem (die ook in Tilburg Universiteit moet stoppen) ook dat station voorbijsnellen. Data uit 2013 verraadt dat de lijn Nijmegen – Arnhem überhaupt een zorgenkindje is, want Elst en Nijmegen Lent vervolledigden toen de top 3.
Aankomende reiziger kunnen nog de bus terug pakken. Vertrekkende reizigers zien de trein voorbij rijden.
Deze ongeoorloofde vorm van zelfrichting, komt ook geregeld voor bij station Den Haag Laan van NOI. Dan kom je aan het einde van middag aan bij het station, de trein staat aangekondigd, maar rijdt zonder blikken of blozen door. En dan sta je daar, bekaf, verbaasd, met de brandende vraag, zou de volgende trein wel stoppen ? Dit overkwam mij ongeveer wekelijks. De NS hield vervolgens vol dat de trein gewoon gestopt zou zijn. Want voor het toegeven van ongelijk, ontbreken de ballen.
Ik ben geen ervaringsdeskundige meer bij NOI, maar een jaar of 10 a 15 terug stopte de sneltrein Amsterdam – Dordrecht / Breda alleen ‘s avonds en in het weekend op NOI. Dat zorgde ervoor dat machinisten gewend waren om het voorbij te rijden, en dat ook regelmatig deden als dat niet moest, en er geen sprake was van een bijsturingsmaatregel. Maar dat zou nu toch wel lang en breed tot het verleden moeten behoren.
Het per ongeluk passeren van een station zonder te stoppen, zou niet mogen gebeuren. Maar als het toch gebeurt, wordt dit waarschijnlijk in de regel niet geregistreerd, wat bedenkelijk is.
Volgens mij is het echte probleem dat machinisten met een vertraging van een minuut of tien, een bewuste keuze maken om een station over te slaan om zodoende enkele minuten van de vertraging weg te werken. Voor de meeste reizigers is dit uiteraard geen probleem, maar wie juist op dit station uit of in wil stappen, wordt een oor aangenaaid. Niet alleen duurt de reis aanmerkelijk langer, er worden ook nog eens automatisch extra reiskosten in rekening gebracht voor een omreis die niet hebt willen maken.
Het probleem van het in strijd met de dienstregeling doorrijden wordt behoorlijk onderschat. Dergelijke incidenten worden niet gerapporteerd, en blijven in de regel onder de radar van de toezichthouders. Is het mogelijk om data van ritten langs geselecteerde stations te analyseren op dit punt ? Wellicht kan men eens een (anonieme) enquête houden onder conducteurs, die natuurlijk dondersgoed in de gaten hebben wat er gebeurt. Waar blijft ROVER ?
Het probleem is dat de bewuste trein opgeheven wordt en onder een nieuw treinnummer ingelegd wordt. De stops worden eruit gehaald en zo heeft de reiziger het nakijken. Het klopt allemaal volgens de systemen. Het eindresultaat is dat de reiziger een 3-voudige oor aangenaaid wordt. Lang leve de NS, hoezee, hoezee, hoezee!
Intercity’s zouden niet op Den Haag NOI moeten stoppen.
Het aandachtspunt is hier dat er niet-geautoriseerde afwijkingen van de gepubliceerde dienstregeling zijn, die een deel van de reizigers onredelijk benadelen. De samenstelling van de dienstregeling is een geheel andere discussie.
Gezien de structuur van het spoorwegnet en de overstap op/vanaf Randstadrail naar Zoetermeer, Pijnacker en al de andere haltes is het stoppen van Intercity’s op Laan van NOI een prima zaak voor duizenden overstappers. Dus: is er ook nog een argument bij deze opmerking?
Die reizigers kunnen ook gewoon op Den Haag Centraal overstappen. Met hetzelfde argument zou je anders immers ook IC(d)’s moeten laten stoppen op stations als Hoofddorp, Wierden en Elst.
De werkelijke reden is dat NS verplicht is om alle opeenvolgende stations aan dezelfde lijn direct te verbinden waar de overheid niet expliciet een uitzondering voor heeft gemaakt. Omdat NS geen sprinter wil laten rijden tussen Den Haag HS en Den Haag laan van NOI (en het concept sneltrein aan de straat heeft gezet) laten ze de IC’s maar een extra stop maken.
@Johan: als je alle overstappers 10 minuten extra reistijd wilt geven is het idd mogelijk op Gvc over te stappen. Maar als ik met de auto van Leiden naar Zoetermeer wil rij ik ook niet eerst naar Delft.
In het OV-netwerk is Laa een logisch knooppunt. Waar veel mensen de snelste en handigste overstap hebben op heel veel andere. OVmiddelen. En het maakt mij geen bal uit of de voertuigen die er stoppen IC, IR, Sprinter,Metro of RR of Tram heten. Als NS ieder kwartier een Sprinter zou rijden die zowel op Hollands Spoor als op Laan van NOI stopt is het ook best.
Overigens stoppen alleen de IC’s naar/van Hollands spoor in Laa. De IC’s van/naar Gvc rijden door. Ook een logische keuze.
De vergelijking met andere haltes die je noemt gaan helemaal mank. Dat zijn geen overstapknoppunten.
Als er op de Laan van NOI geen IC’s stoppen is het ook geen ‘overstapknoppunt’. Voor alle genoemde stations geldt dat je daar voor sommige treinroutes eerst met een IC voorbij rijdt en vervolgens met een stoptrein terug moet: Rotterdam Centraal – Schiphol – Hoofddorp – Nieuw Vennep, Deventer – Almelo – Wierden – Nijverdal en Oss – Arnhem Centraal – Elst – Zetten-Andelst. Dat betekent niet dat de IC dan maar overal moet stoppen waar een sprinter of tram afslaat, want de IC’s in Nederland zijn al veel te traag voor waar ze voor bedoeld zijn: Snel langere afstanden overbruggen.
Bert, onze intercity-extremist.
Bij station Lelylaan ook altijd of ze rijden door of elke keer meer dan 15 minuten vertraging
Dat krijg je als de infrastructuur veel te beperkt is. Breda – Tilburg is maar dubbelsporig maar zeer druk bereden. Ik zit vaak in een intercity die achter een iets vertraagde sprinter aanhobbelt op dit traject. Of een van de vele vertraagde goederentreinen die hier ook langskomen.
Alles is veel te strak gepland en alles hangt veel te veel van elkaar af. Teveel treinen op te weinig sporen, meerdere “spoor-flessenhalzen” en ook nog eens geen uitwijkmogelijkheden. Nog steeds regionale trajecten waar veel potentie in zit maar nooit verdubbeld zijn of geëlektrificeerd en zo kan ik doorgaan. Schraalhans is keukenmeester.
Inderdaad.
Op de lijn Arnhem-Ede is station Wolfheze, waar een passeerspoor is zodat de intercities een vertraagde sprinter (Ed-Ah v.v.) kunnen voorbijrazen.
En wat gaat Prorail doen ?
Dit passeerspoor weghalen als ze de overweg daar door een onderdoorgang (het laatste terecht) willen vervangen.
Maar een onderdoorgang kan ook onder sporen met een passeerspoor, zie Driebergen-Zeist.
De Sprinter doet 13 minuten over het ritje van Ede-Wageningen naar Arnhem. Waar zou die Sprinter dan vertraging moeten oplopen tussen Ede-Wageningen en Wolfheze? Als een Sprinter dreigt vertraging op te lopen, kan die beter te Ede-Wageningen blijven wachten om de IC daar voor te laten gaan.
De rit van Ede-Wageningen naar Arnhem duurt 10 minuten met de reguliere IC. De trein wordt dus maximaal 3 minuten opgehouden door de Sprinter. De IC staat vervolgens 5 minuten stil te Arnhem voordat de rit naar Nijmegen wordt hervat. Een vertraging van 3 minuten valt dus in te lopen.
In theorie zou de Intercity dus 3 minuten vertraging kunnen oplopen achter de sprinter. Bij gebruik van het inhaalspoor zal dat wellicht theoretisch kunnen worden beperkt tot 1 of 2 minuten. En daarvoor moet je de sprinter dan een minuut of 5 extra vertraging laten oplopen. Ik kan me eigenlijk geen dringende situatie voorstellen waarin het gebruik van de inhaalmogelijkheid zinvol is.
Het vernieuwen van de inhaalmogelijkheid kost wel enorm veel geld. Te denken valt aan minimaal een paar miljoen. Geen wonder dat Prorail dat geld liever niet uitgeeft.
Als een sprinter moet wachten om een vertraagde IC te laten inhalen duurt dat 3 minuten langer op een IC-station dan op een sprinterstation. In Wolfheze kan de IC zonder te remmen voorbij razen.
Daarnaast zijn keervoorzieningen buiten de grote stations bijzonder nuttig om bij werkzaamheden en ongeplande verstoringen op die knooppunten de sprinters nog zo ver mogelijk te kunnen laten doorrijden, waardoor er minder verbust hoeft te worden.
Je moet je in dit soort situaties afvragen: als er nu geen inhaalspoor was in Wolfheze zou ProRail dat dan moeten gaan aanleggen? Als het antwoord nee is, is dat spoor dus ook overbodig.
De achterliggende reden voor het overslaan van Tilburg Universiteit door de Sprinter naar Dordrecht is dat reizigers op het centraal station van Tilburg een alternatief kunnen hebben met de Sprinter uit Weert, maar negen van de tien keer is die al vertrokken als de Sprinter Arnhem -> Dordrecht zodanig laat is dat ze Tilburg Universiteit overslaan.
Prutsrail is niet bezig met het zo goed mogelijk vervoeren van reizigers maar met het verplaatsen van metalen dozen op wielen. En zelfs daar zijn ze vaak niet zo goed in.
De rol van ProRail, een staatsbedrijf zonder commerciële insteek, heeft ten aanzien van het spoorwegnet taken en verantwoordelijkheden die vergelijkbaar zijn met die van Rijkswaterstaat ten aanzien van de verkeerswegen en waterwegen. ProRail en Rijkswaterstaat vervoeren geen reizigers of goederen. Zij ontwikkelen, bouwen en beheren slechts de infrastructuur. En acteren op basis van politieke keuzes. Het is echt onzin om de beheerders van infrastructuur verantwoordelijk te houden voor falende vervoerders.
Prutsrail verzorgt de treinverkeersleiding. En is daarmee de besluitvormer over de volgorde van treinbewegingen, het creëren, vergroten, verkleinen of voorkomen van vertragingen, het al dan niet overnemen van aansluitingen, het verbreken van cross-platform overstaps door treinen op een ander perron binnen te nemen. Om maar eens wat beslisbevoegdheden te noemen. En daarmee een grote partij in het stimuleren van stress bij reizigers en het veroorzaken van claims voor Geld terug bij vertraging. Waabij Prutsrail terecht opdraait voor 50% van de kosten van deze afkoopregeling voor slechte dienstverlening.
Het is niet heel sterk om op basis van cijfers uit 2013 de suggestie te wekken dat de lijn Arnhem-Nijmegen een zorgenkindje is. Ja, de sprinters slaan daar de tussengelegen stations ook nog weleens over, maar de aangehaalde cijfers stammen uit een tijd dat de Intercity Zl-Rsd op dat stukje nog stopperde. Het was toen vaak die Intercity die zich bij vertraging ook echt als een Intercity gedroeg, heel fijn voor bijvoorbeeld de overstappers in de Zwolse of Zutphense knoop.
Sprinters die stations overslaan zijn in zekere zin kwalijker. Dat vraagt om een robuustere dienstregeling. Wat daarbij helpt hangt af van de vertragingsoorzaken. Als vertragingen worden veroorzaakt door de dienstregeling van de sprinter zelf, bijvoorbeeld door krappe keertijden, dan is het zaak daar iets aan te doen. Als het tijdens de rit veroorzaakt wordt door de overbelasting van het spoor dan is er voorlopig helaas weinig aan te doen. Meer infrastructuur zoals viersporigheid of inhaalsporen zouden dan een oplossing kunnen zijn. Zolang de overbelasting op zo’n traject echter deels wordt toegeschreven aan tijdelijk omgeleide goederentreinen, want goederenspoor richting Oberhausen nog niet af, zal dat wel niet van de grond komen.
De problemen zijn deels een gevolg van de korte keertijden in Nijmegen tussen de ochtend- en de avondspits.
En dat is weer een gevolg van de zuinigheid van NS. Waar meestal niet de reiziger maar de interne bedrijfsvoering op 1 staat.
Dit traiect heeft sowieso veel problemen, maar klachten worden genegeerd – letterlijk, je krijgt gewoon de melding dat de chat is beëindigd, zonder iemand gesproken te hebben.
Ik kan op één hand tellen hoe vaak ik op tijd ben aangekomen en moet vier keer per week naar de universiteit. Er is standaard vijf tot tien minuten vertraging. Voor mijn tentamen in de ochtend heb ik een overnachting moeten boeken omdat ik niet op de NS kan vertrouwen – en terecht, want de ochtend van mijn tentamen waren er zoals gewoonlijk weer treinproblemen. Ik werk bewust niet doordeweeks, wetende dat ik toch te laat kom door de NS. Mijn leven is zo’n beetje om de NS gepland.
Vooral jammer dat ze vaak pas nadat ze Tilburg verlaten aankondigen niet meer te stoppen bij de universiteit, waardoor je ook nier verder kan met de overvolle bus.
NS neemt het sprintervervoer al jaren niet serieus.
Dat is niet helemaal waar.
Oké, personeelstekort is een ding waardoor er een aantal trajecten s’avonds en in het weekend 1x per uur rijden (inclusief mijn traject), maar de betrouwbaarheid is wel hoog. (Hangt wel af van het traject uiteraard, maar gemiddeld gezien)
Storingen komen helaas voor, maar 8/10 keer kan men er niks aan doen.
De NS-directie kickt op Intercitylijnen en internationale lijnen; de nevenlijnen en regionaal vervoer zijn de laatste vijftig jaar alleen maar afgeknepen en nog verder gekleineerd. Niet de functionaliteit of het belang van de reizigers staat kennelijk centraal, maar de machtskick van de NS-managers. Deze zien alleen niet dat men de poten onder de eigen troon aan het wegzagen is.
Ik reis al tien jaar met het openbaar vervoer, en al in die jaren heb ik de NS nog nooit klachten serieus zien nemen, van zowel mijzelf of anderen. Als de laatste trein niet meer rijdt, moet je zelf maar kijken hoe je thuis komt. Als er dagelijks storingen zijn op je traject, negeren ze je vragen en klachten. De NS is een grote grap die duidelijk geld georiënteerd zijn. Ik moet in deze tien jaar een goede ervaring hebben met de NS na het stellen van een vraag of indienen van een klacht… En ik weet dat ik helaas niet de enige ben. Juist uniek als de NS iets zou doen.
Sowieso trouwens vrij bijzonder hoe Nederland het enige land is met niet alleen de duurste openbare vervoer tickets, maar ook dagelijkse storingen. Heeft iemand ooit een dag gezien op de app waarop er geen storingen waren? De gehele dag niet? Alle treinen de hele dag op tijd waren? Het feit dit al uniek is, zegt al genoeg over hoe slecht het openbaar vervoer is.
Ik als regelmatig NS reiziger ondervind eigenlijk nooit problemen. Door de thuisbrengplicht van NS moeten zij ook gewoon je taxi terugbetalen dus als je echt de laatste trein hebt gemist pak je een Uber zo simpel is het. Ook Ellen snap ik niet helemaal. Natuurlijk, OV-kaartjes zijn duur, en dat moet veranderen, maar daar kan NS echt niks aan doen, anders hadden ze ook geen miljoenen aan subsidie van de overheid nodig. Dat de kaartjes goedkoper moeten is een politieke kwestie. En uit welke data blijkt dat Nederland het “enige” land is met dagelijkse storingen? Het storing kaartje in de app is regelmatig leeg (wkz daargelaten), en natuurlijk zijn er vaker wel dan niet storingen, maar in zo’n dicht netwerk is dat nou eenmaal onvermijdelijk, en in veel gevallen ligt het aan ProRail ipv NS, of gewoon aan geen van beide, soms heb je pech! Maar bij 95% van de “dagelijkse” storingen, wordt je reis helemaal niet beïnvloed. Ga anders naar Duitsland, daar zijn alle treinen steevast 5+ minuten te laat en boeit het ze geen zier.
Ik probeer echter niet NS of Prorail tot het uiterste te verdedigen. Beide bedrijven hebben problemen die deels ook aan de politiek liggen, en het is zaak dat er door de overheid goed naar het gedrag van NS wordt gekeken, zeker als het gaat om het overslaan van stations, want eigenlijk moet dat gewoon niet kunnen.
Hoe zwaar tellen een station overslaan in de prestatiemetingen?
Het kan een manier zijn en worden van de NS om vertragingen onderweg te camoufleren en aan het eind van het jaar te pronken met het ruim halen van prestatienormen (en boetes te ontwijken).
Zelfde mogelijke reden voor treinuitval.
Volgens mij zit overgeslagen stations nergens in de punctualiteit metingen.
In het verleden telden dit niet mee, maar het kan dat dit in de huidige reizigerspunctualiteit wel verwerkt is. (Maar dan alleen als men wacht op een volgende trein, en niet als men uitcheckt en de bus neemt). Bij treinpunctualiteit wordt er sowieso alleen gekeken naar de stiptheid op knooppunten, en dan is er dus nul effect op de cijfers als een trein rijdt maar kleine stations overslaat.
Dat effect is er wel: NS laat treinen stations overslaan waardoor de trein op tijd op het volgende knooppunt kan zijn.
De arrogantie waarmee NS dit soort maatregelen neemt en ook nog rechtvaardigt is de zoveelste reden om de concessie van dit bedrijf niet te verlengen.
Wat een flauwe kul! Het kan wel zijn, net als Tilburg-Tilburg universiteit, dat de trein vanwege een te grote vertraging keert op Tilburg. Doorrijden zal dan later op het traject richting Eindhoven een probleem geven en zorgen voor meer vertraging(ook voor andere treinen). Er zit meer achter dan je denkt 😉
@Kruidnoot: niet van het onderwerp afwijken. Het gaat om de prestatiemeting die op dit moment verhullend misbruikt kan worden en de NS stimuleert (en de eigenaar de overheid) om treinen te laten uitvallen en stations over te slaan.
Als met een andere aanbieder betere afspraken te maken zijn dan is dat interessant. De overheid zal NS altijd beschermen maar als DB of SNCF de concessie heeft dan zal de NL overheid eisen dat ze haar afspraken richting de reiziger nakomt. De NL overheid heeft geen zakelijk belang om de concessiehouder te beschermen als dat niet de NS is.
De overheid heeft alleen nog 1 dilemma als ze Arriva en Keolis hard aaanpakt dan moet ze de eigen NS ook hard aanpakken. Dit kan misschien een reden zijn dat de toestanden in Limburg worden gedoogd.
Ook reizigers zijn deels schuldig voor de vertragingen, want als er gefloten word door de conducteur betekend dat “niet meer instappen”, maar dan beginnen veel mensen pas met instappen, waardoor de conducteur de deuren niet kan sluiten, ook zijn er mensen die deuren open houden voor laatkomers wat allemaal vertraging veroozaakt.
de klos…
Waarom hebben ze ooit Tilburg Universiteit vroeger West geheten geopend als men vooraf al weet dat het een probleem station kan zijn, dan hadden ze beter van Tilburg Centraal alleen maar enkel of gelede (spits)bussen kunnen laten rijden. Wat kwalijk is als men al vertrekt dan pas vertellen dat het op een station niet zal stoppen. Doet men dat vooraf of toont men dat op de vertrek info op de perrons dan kan je misschien nog een alternatief zoeken. Maar ja de laatste tijd wordt vooral op het allerlaatste moment bij NS en de regiovervoerders vertelt dat een trein uitvalt door XY redenen. Dat noemen ze tegenwoordig anno 2023 “klantvriendelijkheid en klantenservice ” met een grote vraagteken ? ? ?
De dienstregeling is de laatste tijd al langer onbetrouwbaar geworden en niet alleen op de drukke Brabant lijn merk ik steevast en dat schept geen vertrouwen in goed en betrouwbaar railvervoer, geen wonder dat velen steeds vaker voor de auto kiezen, maar je zult maar een student zijn en nog geen rijbewijs of auto hebben dan ben je pas echt de klos !
In het westen van Tilburg woont de helft van de bevolking. Tilburg Centraal is bij het centrum ligt voor veel bewoners en studenten erg ongelukkig uit de richting.
We moeten stations gaan sluiten omdat NS zijn ICR en zijn ICNG niet betrouwbaar kan laten rijden?
De aanhoudende problemen met ICNG zijn een belangrijke reden voor de vele vertragingen op dit moment. Hopelijk wordt dat beter en wordt het geen Fyra 2.0. Gisteren ook weer een puinhoop door een gestrande ICNG.
“Aanhoudende problemen?” Hallo zeg, ICNG is nog in testfase en dan is het logisch dat er wel wat problemen zijn. Dat heet kinderziektes.
Daarnaast heeft men zelf aangegeven dat er ‘een stijgende lijn is’ dus er zit wel wat verbetering in.
Daarnaast ging het met ander materieel ook niet soepel, zoals SLT. Uiteindelijk is dat wel goed gekomen.
De introductie van SLT verliep vergeleken met ICNG veel soepeler. ICNG rijdt nu al een halfjaar in testbedrijf en ik heb niet bepaald de indruk dat de storingen minder worden.
Dit is geen testfase meer. Dit is langdurige vivisectie op treinreizigers.
ICNG is een fluttrein, slecht ontwerp, slechte stoelen, rommel. Kunnen ze die niet afbestellen en wat er al is als stoptrein gebruiken?
Als ze in de top van NS wat zouden geven om de reiziger, zouden ze inmiddels goed de zenuwen krijgen van de ICNG. Inmiddels strandt er dagelijks wel eentje. Daarmee is de trein nog totaal niet geschikt voor de reizigersdienst. Het is wachten op grote defecten (in de orde van een deur die opengaat op het moment dat dat niet kan, iets wat in de fik vliegt, lasnaden die bezwijken, schade door sneeuwval) en dan kan het materieel worden afgeschreven. En als die grote defecten niet ontstaan, dan blijft NS met materieel doorrijden dat onbetrouwbaar blijft en waarvoor steeds software-updates worden aangekondigd die steeds opnieuw geen wondermiddel blijken. En er is geen alternatief! Het getrokken ICD-materieel gaat eruit, ICM verdwijnt en ook in het andere IC-materieel zit niet heel veel rek meer.
Ook de kwaliteit van de SNG is nog steeds ondermaats. Hier in Groningen gaat er eigenlijk dagelijks minimaal eentje kapot. Dan krijgt de machinist de trein niet aan de praat, moet de remtest opnieuw, moet hij hem helemaal opnieuw opstarten en met een beetje mazzel doet hij het dan soms. In het begin was dit een kinderziekte, maar inmiddels is het de normale gang van zaken. Als de reizigers geluk hebben, wordt het probleem direct herkend en wordt er overgestapt op een ander treinstel, wat wel als gevolg heeft dat de hele materieelomloop door de war raakt (zoals 3 delen op het drukste moment in de middagspits, en 10 delen na 22:00).
Nope, de NS heeft vorig gewaarschuwd dat de afvoer van ICR en oplevering van de ICNG niet synchroon zouden lopen. Dat zou weleens voor problemen kunnen zorgen van september 2023. Die zijn er nu.
Echter een echt commercieel bedrijf zou dat jaar gebruikt hebben voor een noodoplossing of de concessieverlener had een verbetering afgedwongen. Maar beide hebben ervoor gekozen om het probleem bij de reiziger neer te leggen. Probleem opgelost.
Niet om het een of ander, maar toen ik nog in Tilburg studeerde stapte ik gewoon uit op Tilburg Centraal en liep ik gewoon naar de campus toe. Oké, loop je wat langer maar heb je wel meteen die bitterballen van gisterenavond eraf gelopen. Wat een gejengel zeg. Soms moet iedereen nu eenmaal even water bij de wijn doen om vertraging in te lopen.
Ik geloof dat je toch echt een beetje de weg kwijt bent in je heilige verering van NS en ProRail. Niet iedereen gaat twee keer per dag 35-40 minuten lopen omdat NS in gebreke blijft.
Ik denk eerder dat ik het een beetje kul vind om op elke uithoek maar een station neer te poten. Mijns inziens is het vooral een luxeprobleem en er is niks op tegen om elke dag dat aantal minuten heen en terug te lopen: ieder mens moet geloof ik zelfs zo’n 10.000 stappen per dag maken voor diens gezondheid (althans dat zegt mijn stappenteller).
Er wonen in het westen van Tilburg meer dan 100.000 mensen. Stop eens met kul te verkopen.
Als je alleen maar probeert te provoceren kun je beter een ander forum zoeken.
Nederland heeft vergeleken met andere Europese landen al erg weinig stations in verhouding tot het aantal kilometers spoor.
anonieme bronnen zijn onbetrouwbaar
De universiteit van Utrecht is verbonden met een sneltram.
@bert
En die in Tilburg niet. Overigens zijn er van Tilburg Universiteit ook veel reizigers richting Breda.
Je zou een sneltram naar Tilburg Universiteit door kunnen trekken naar Breda, met ook haltes in Wibrant Oost, Koolhoeven, Dorst en twee haltes in Breda Oost. Zo’n sneltram zit overige treinen niet in de weg en het verstedelijkte gebied tussen Tilburg en Breda heeft aantrekkelijk vervoer met fijnmazige haltes.
Ik maak liever zelf uit waar en wanneer ik mijn stappen zet dan dit te laten dicteren door NS en Prutsrail.
@Bert Sitters, Dit betekent sowieso je weer 2 nieuwe sporen aan moet leggen en als je een tramlijn effectief wilt maken dan moet je die door de wijken en dorpskernen laten lopen en niet langs het spoor. Enkele voorgestelde stops negeren de kernen van de wijken en dorpen. En als je kiest voor een sneltram betekent dit dat de stoptrein diensten tussen Breda en Tilburg komen te vervallen en mensen geacht worden de tram te nemen? Dit idee wekt hoe dichter je dit bij de realisatie brengt meer vragen op dan het antwoord. Uiteindelijk als er meer vraag en aanbod op het spoor komt zal er toch wel aan spooruitbreiding en verbeteren van seinsystemen gedacht moeten worden.
Weet het niets is leuker dan te fantaseren over allerlei infraprojecten, ook zijn ze op geen enkele manier op enige manier rendabel te krijgen.
Wellicht is het leuk voor een spel waar je grote metro en sneltram netwerken etc mag aanleggen in een slaperige provinciestadjes en dat de bevolking ook nog staat te juichen bij de nieuwe lijnen, ondanks alle overlast, die het bouwen geeft.
Zeg Ties, ik zit hier niet om te provoceren maar puur omdat ik input voor m’n fractiewerk wil ophalen (realistisch bereikbaar is mijn credo in deze). Helemaal aangezien men in mijn vorige fractie ook geen seconde interesse had in het OV en we een hoop laten liggen (inmiddels dan ook overgestapt, beheer kan dit zien aan mijn mailadres). Als ik wilde provoceren had ik een zekere T.B. van de Forumclub gebeld.
@Brabo, dat er meer dan 100.000 inwoners in Tilburg-West woonden wist ik niet, waarvoor mijn excuses. Wat wel overeind blijft is dat ik me afvraag of je in elke stad per se meerdere stations moet hebben. Dat vind ik een fundamentele discussie die we moeten kunnen voeren. Geld dat namelijk in stationsbeheer gaat zitten, kan niet gebruikt worden om treinverbindingen zoals ze zijn te optimaliseren: meer stations bouwen is namelijk nooit de oplossing geweest. Samenhang tussen bus- en treinvervoer zou veel beter geweest zijn. Meer stops door een trein maakt een treindienst immers ook kwetsbaarder.
Chris de intercity-extremist snapt niet dat treinen er zijn voor de reiziger en niet het speeltje zijn voor NS en ProRail.
@Chris laatste opmerking.
Inhoudelijke “provocaties” (ik bedoel 100% op de bal, fatsoenlijk geschreven/voorgedragen en vooral niet op de spelers en metname op topics waar men inmiddels “blind” voor is en men heel makkelijk voorbij gaat) zijn vaak bikkelhard nodig om de politici in de kamer/raadzaal/… wakker te houden en te zorgen dat politici niet in een spreekwoordelijke fuik of koker terecht komen en men door heel het gebeuren eigenlijk min of meer vergeten waarom je in eerste instantie in de politiek bent gegaan. Ik heb zelf voor het bestuur van een vrijwilligersorganisatie ook een brief voor de raad geschreven, die door iemand van het bestuur werd voorgelezen en ook natuurlijk goed doorgesproken met het bestuur en deze brief was netjes en strikt inhoudelijk en het heeft wel behoorlijk wat reuring veroorzaakt. Iets wat in 15 minuten afgedaan moest worden werd een avond vullend programma.
Wellicht iets voor de burger, die vind dat iets in hun gemeente anders vindt moet gebeuren. Alleen een goed verhaal met een goede statement schrijven is niet iets wat een ieder gegeven is. Het bestuur wist uit eerdere zaken al dat ik zaken schriftelijk goed onder woorden kon brengen en vroegen destijds mij om hiermee te helpen. Mondeling ben ik echt stukken zwakker.
Chris, niemand hecht enig belang aan je ‘fractiewerk’.
Als NS er niet in slaagt een station dat er al 50 jaar ligt fatsoenlijk te bedienden, lijkt het me niet het moment om de aanwezigheid van het station (dat prima past binnen de doelstelling van het rijden met Sprinters) ter discussie te stellen, maar meer een moment om te kijken naar het waarom NS hier blijkbaar haar taak niet fatsoenlijk doet of kan doen.
Wie bijvoorbeeld vanuit Den Bosch of Breda naar de universiteit Tilburg moet, en dan iedere dag 80 minuten mag lopen (omdat de stappenteller van Chris zegt dat dat moet), die kiest voortaan gewoon de auto, indien mogelijk, of gaat elders studeren.
@Annemiek: helemaal met je eens. Misschien is dit een goede aanleiding om de Sprinters in de Randstad aan een andere partij te geven. De overheid is echter ook eigenaar van de NS dus de overheid zal de NS blijven beschermen, zowel tegen de EU als tegen boze klanten.
@Lezer. Hier in het noorden is de politiek mordicus tegen gunning van het sprintervervoer aan een andere partij dan NS. Ondertussen zadelt NS reizigers met idioterie op van bedenkelijke omvang. Vanwege personeelstekort is NS van plan om aanstaande zondag tot ver in de middag tussen Groningen en Zwolle v.v. helemaal geen sprinters of vervangend vervoer in te zetten. Zoals het nu lijkt, vertrekt de eerste sprinter die dag om 15:33 vanuit Groningen richting Zwolle. Vooral leuk voor de inwoners van Beilen en Hoogeveen. Die kunnen die dag gewoon niet met het OV hun woonplaats uit, wat ze overigens alleen maar kunnen weten als ze hun reis in de reisplanner proberen te plannen.
En dan wordt personeelstekort als reden opgevoerd, maar de werkelijke reden is dat NS vanwege allerlei werkzaamheden gewoon vergeten was personeel in te roosteren. Een blunder van onvoorstelbare proporties, maar voor NS blijkbaar een simpel foutje.
Ik begin toch zeer aan de verstandelijke vermogens dan wel de selectieve actieve herinneringen van Paul te twijfelen. Ik denk dat genoeglijk bekend is dat ik over het algemeen NS door de schredder haal: als het aan mij lag hadden we zoals bekend allang Arriva en consorten ruim baan gegeven op het Nederlands spoor en volgens mij was ik ook degene die vond dat NS bij de overheid weggehaald moest worden dus die jijbak gaat niet op. Kom maar met wat beters dan deze kots…
Sorry, maar de fiets bestaat toch? Natuurlijk is of je wel of niet naar de uni kunt lopen niet het echte probleem – namelijk dat er stations worden overgeslagen terwijl dat gewoon niet zou moeten kunnen – maar je kunt als Tilburgse student gewoon het zekere voor het onzekere nemen en je fiets bij het centrumstation neerzetten. Kwartiertje fietsen, zo te doen. Als je elke dag een halfuur heen en weer gaat lopen dan ben je ook wel echt super toegewijd aan je conditie.
Alsof er in Tbu alleen maar studenten uit- en instappen. Probeer eens wat uit te stijgen boven je n=1 benadering. Als er een station ,of een bushalte) is met in de dienstregeling opgenomen stoptijden hoort de reiziger daar op te kunnen rekenen
Als de vervoerder om bedrijfsinterne redenen bepaalt dat het hem beter uitkomt om die stop over te slaan snapt die vervoerder weinig van dienstverlening.
Als ik om 10.00 een afspraak heb in de buurt van Tbu plan ik mijn reis zo dat i met enige speling op tijd daar ben. Als de Sprinter dan onverwacht station Tbu overslaat heb ik geen fiets klasrstaan in Tb om 2km terug te fietsen. En als er een OVfiets beschikbaar is moet ik.die na mijn afspraak ook weer inleveren op station Tb. Kortom: NS komt niet na wat aan de klant beloofd is. En het valt niet in de categorie ‘overmacht’.
Arriva is onderdeel van “Deutsche Bahn” ook een staatsbedrijf.
Sorry hoor. Waterige excuses zoeken om het falen van het OV recht te praten. Station Tilburg West aka Station Katholieke Universiteit Tilbu… Brabant bestaat er al sinds mensenheugenis en het zijn niet alleen studenten, maar ook mensen, die in de buurt wonen, die gebruik maken van dit station.
Ik woon zelf in de buurt van station Hengelo Gezondheidspark. Dit is zonodig nog een grotere holle boom en ik kan natuurlijk ook in 20 minuten lopen naar het hoofdstation of buslijn 53 nemen, maar het is toch wel verrekte makkelijk als je weg wilt. En zolang er genoeg reizigers zijn om zo een station te rechtvaardigen zal zo een station ook moeten blijven bestaan en bediend moeten worden. En zeker als universiteitsstation heeft dit Tilburgse station zeker bestaansrecht. Men vraagt geen IC diensten, maar gewoon dat de sprinter S/RB treinen er stoppen.
Vanaf het hoofdstation van Tilburg is het 3,5 km fietsen naar de universiteit via een aantrekkelijke route. Dit is inclusief de 700 meter tussen het Station Universiteit en de universiteit zelf.
Ondanks dat ik het overslaan van stations niet wil verdedigen en dat kritiek op NS compleet terecht is, is dit wel waar. Ik studeer in Delft en woon er intussen, maar mijn faculteit ligt naast station Campus, en toen ik nog heen en weer reisde ging ik vaak via Campus, maar soms ook via het centrumstation, vanaf daar is het ook maar een kwartier fietsen, goed voor de conditie. Nu rijden de sprinters Gvc-Ddr eigenlijk bijna altijd prima op tijd dus ik ben een luxekind, maar als ik een Tilburgse student was geweest had ik gewoon mijn fiets bij het centrumstation gezet. Al helemaal als het (volgens de afstanden in Berts comment) alsnog 2.8 km is naar de uni vanaf station Uni. Hoef je je ook niet meer zorgen te maken dat jouw rit bij die 1.1 procent zit.
Ik denk dat het grootste probleem is dat we de trein niet kunnen vertrouwen dat deze stopt bij een bepaald station. Je mag het onzin vinden dat de universiteit een station heeft, ik ben het er persoonlijk niet mee eens – en dat mag ook. Feit blijft echter dat de NS een station vaak overslaat en dit te laat meldt, waardoor jouw optie niet eens meer mogelijk is. En dát is het probleem.
Probleem is dat er teveel over twee sporen moet. Ook goederentreinen.
Dus moeten er sporen bijkomen. Dan kun je in een verstedelijkt gebied beter kiezen voor een sneltram met meer haltes om alle wijken goed te bedienen.
Anoniem vind iets persoonlijk. wie is deze persoon dan?
Richting Den Bosch zou je ook de intercity naar Zwolle die erna komt kunnen laten stoppen. Die staat in Den Bosch toch vijf minuten stil.
Gelukkig is de trein op tijd. Jammer van die reizigers die ervoor betalen…
Op een regionale zender hoorde ik tijdens een programma dat mensen minsten een half uur per dag moet lopen, 15 minuten van A naar B en weer 15 minuten van B naar A, zolang het goed weer is denk ik, maar niet als het k…. weer is of als je mobiliteit erg te wensen overlaat.
Van Tilburg Centrum naar de universiteit is sowieso al 35-40 minuten.
Als je wilt dat het OV een serieuze manier is om je te verplaatsen is aanwezigheid van opstappunten binnen een redelijke afstand een van de vereisten. Naast betrouwbaarheid van de dienstregeling. Tilburg Universiteit ligt blijkbaar op een goede plek want er zijn veel in- en uitstappers. En zeker niet alleen studenten. Dus het bestaansrecht van zo’n station in twijfel trekken is een kulargument.
En besluiten om treinen er niet laten stoppen is een schoffering van je klanten. Als de dienstregeling niet past moet je hem niet publiceren.
Suggestie: laat een van de kinderen van Koolmees of Voppen daar gaan studeren. De beste garantie dat het probleem snel uit de wereld is.
“En besluiten om treinen er niet laten stoppen is een schoffering van je klanten.”
Ik snap je punt en deel dat tot op zekere hoogte: je stopt niet waardoor een X aantal reizigers de dupe is. Maar hoeveel andere reizigers dupeer je als je wel zou stoppen (en die andere reizigers daardoor bijvoorbeeld verderop een Intercity Direct naar Brussel missen)?
Dan fietsen ze toch naar Brussel? Goed voor de gezondheid!
Er gaan meer reizigers van Tilburg Uni naar Breda dan van Tilburg naar Brussel.
Ik verdenk NS ervan van alle routes in Nederland het traject van Breda tpt en met Arnhem als laatste te plannen. Je moet genoegen nemen met de tijd die over is en voor lief te nemen dat die trein onderweg nergens aansluit (en omgekeerd).
Voor de boemel naar en van Dordrecht moet je dan ook nog genoegen nemen met een frequentie van 1 keer per uur. In december moet dat 2 keer worden, maar eest zien, dan geloven.
Ik vraag me af of men bij ProRail en NS nog wel beseft dat treinen rijden om reizigers te vervoeren en niet om materieel op tijd van A naar B te verschuiven.
Zoals altijd handhaaft de NS de 3 O’s perfect. Onbetrouwbaar, Overvol en Onbetaalbaar, chapeau.
In oude dienstregelingstabellen zie je vaak het symbool X achter de tijd staan. Dit symbool betekende “de trein stopt op verzoek”. Ik pleit er voor om nu naast het symbool X ook het symbool Y in te voeren. Het symbool Y heeft de betekenis: “de trein stopt als de NS daar to genegen is”.
Dat kan je dan achter elke stop zetten! 😀 😀
De klant is bij NS allang niet meer koning, want zelfs de Koninklijke trein hebben ze uitgerangeerd, nu de reizigers nog. En ze willen toch altijd op het eind van hun jaar hun prestaties laten zien dat ze op tijd hebben gereden en bla bla gepresteerd hebben en o ja ook nog zo nu en dan reizigers hebben vervoerd, maar waar staan die dan, op een achtergelaten station natuurlijk. Tilburg Universiteit zal niet de laatste zijn, wie is de volgende aan de beurt ?
Gisteren stopte er weer sprinters niet tussen Nijmegen en Oss. Omdat de frequentie op zondag sowieso een uurdienst is werden de station twee uur lang niet bediend.
Hier hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken. Volstrekt onacceptabel!!
Iemand die zelf al een tijd geen student is, leefde zich in in de studenten die uiteindelijk een tentamen missen of daar te laat voor komen.
Wie z’n ei kwijt moet en kritiek heeft over het OV en vragen wilt stellen aan het opperhoofd van NS Wouter Koolmees, kan op zaterdag 18 november 2023 terecht tijdens de ALV van Rover, Het KadCafe, Eemplein 75, 3812 Amersfoort vanaf 15 uur. Vragen dienen wel vooraf via http://www.rover.nl/alv gesteld te worden. De ALV is zelf geopend vanaf 13.30 u. Dus laat je stem horen en vraag Woutertje het hemd van z’n lijf met je kritische op en aanmerkingen over NS en OV !
Voor een volgende keer: ook iemand van het Ministerie en van ProRail proberen uit te nodigen. Vaak leggen NS, ProRail of het Ministerie de verantwoordelijkheid net bij de ander neer, die er die dag dan niet is.
Voorbeeld: als de NS aangeeft te weinig geld en middelen te hebben dan kan de vertegenwoordiger van het Ministerie daar dan meteen antwoord op geven. Idem dito als gezegd wordt dat werkzaamheden en uitval van de treinverkeersdienstleiding niet aan NS ligt maar aan ProRail.
NS moet gewoon zijn eigen broek ophouden en stoppen met bedelen om belastinggeld. NS is inefficiënt georganiseerd en er loopt te veel personeel rond dat weinig tot niets uitvoert.
Ik kan inderdaad bevestigen dat het station bij de universiteit het ondergeschoven kindje is in Tilburg. Voor reizigers die vanuit het oosten komen is er an sich minder aan de hand omdat zij de sprinter Weert-Tilburg Universiteit kunnen pakken. Moet je daarentegen in westelijke richting reizen, dan word je grandioos genaaid terwijl Tbu dus meer reizigers verwerkt dan Reeshof en Gilze-Rijen bij elkaar opgeteld.
Het idee van “lezer” van 27 okt. is een goede suggestie voor Rover, want ook ik vraag mij af of door alleen Woutertje uit te nodigen je eigenlijk niet een paar mensen mist die de toekomst van het OV met z’n toenemende vertragingen en uitval kunnen weerspreken. Gisteren 26 oktober moest mijn broer na mensen naar Schiphol te hebben gebracht, op de terugreis sterk rekening houden met uitval van aansluitende treinen en dat was geen prettige reisgedachte, vooral Arriva heeft er de laatste tijd veel last van uitval of dat ze niet wachten op een NS trein en ook steeds vaker van defecte toiletten en dan willen ze ook nog concurreren met de IC van NS, ik zie dat somber in met hun verslechterende dienstverlening.
Alle vervoerders zijn net een ketting, als er ergens een zwakke schakel is of uitvalt, dan heeft dat gevolgen voor de rest, rijden stoptreinen moedwillig (?) stations voorbij en je zult maar in de late avonduren net de laatste stoptrein aan je neus voorbij zien flitsen, dan kom je letterlijk van een koude kermis thuis. Wouter K. alleen is dus bij de Algemene Leden Vergadering van Rover dus een gemiste kans om openheid van zaken te geven ten aanzien van het OV en dat wordt er in Nederland voor de toekomst niet echt beter op. Ik zal onder voorbehoud de suggestie aan Rover doorgeven. Prettig Weekend.
Aanvulling. Uw suggestie beste “lezer” van 27 oktober is via het contact formulier van Rover op vrijdag 27 oktober 2023 ingediend en een copie van de opmerking toegevoegd. Of ik nog iets van Rover zal horen, moeten we even afwachten
Prima! Bedankt voor de zorgvuldigheid.
Een ander belangrijk element is een zekere inzage in de cijfers. Ik heb Rover wel eens horen zeggen dat de overheid en de OV-aanbieders niet altijd happig zijn om deze te delen en openbaar te maken. Ik weet niet of de NS onder de WOB valt. ProRail wellicht weer wel sinds ze weer meer direct onder het Rijk valst.
Dit is toch wel beschamend en te meer ook dat de NS blijkbaar zich meedogenloos opstelt
Als het nu al zo druk is in de stoptreinen, hoe zit het straks met de komende feestmaand december als mensen gaan shoppen en in hun auto in een voorstad station parkeren en met de trein naar de stad c.q. centrum proberen te gaan en juist die betreffende treinen voor je neus voorbij rijden, ik hou mijn hart vast nu er landelijk het een en ander regelmatig uitvalt…
P.S. Rover heeft mijn klacht van lezer in behandeling genomen.
Ik woon in de buurt van station Tilburg Universiteit en ik ben afhankelijk van het ov en dus ook dit station. In het weekend rijden de sprinters maar 1x per uur en dan wordt ook wel dit station over geslagen. NS doet hard hun best om zoveel mogelijk reizigers de trein uit te pesten. Door veel te hoge tarieven, korte en overvolle treinen, slechte dienstregeling en deze sprinters die bijna nergens op aan sluiten.
NS heeft meer belang bij intercity’s dan bij Sprinters. Bij intercity’s is sprake van veel langere afstanden. De NS vindt de afgelegde afstand bij een Sprinter te kort. Dat mag de NS vinden, maar laat de NS dan zo billijk zijn om de Sprintersdiensten die ze niet wil ook uit te laten besteden.
Nu wil de NS de best of both worlds, geen goede Sprinterdiensten aanbieden maar ook niemand toelaten op het hoofrailnet (ook niet op de Sprinters aldaar).
Gisteren werden de stations tussen Nijmegen en Oss weer eens twee uur lang niet bediend omdat NS de sprinters als sneltrein liet rijden.
Gewoon aan de noodrem trekken, dan moet ie wel stoppen