fbpx

Treinverkeer meestal mogelijk tijdens werkzaamheden Willemstunnel

ProRail werkt in december en januari aan de Rotterdamse Willemsspoortunnel. Daardoor is de dienstregeling in de periode tussen 3 december en 22 januari 2017 aangepast. Doordeweeks blijven de meeste treinen gewoon rijden. Tijdens vier weekenden is er geen treinverkeer mogelijk.

De Willemsspoortunnel verbind Rotterdam Centraal met Rotterdam Zuid. De rails in de viersporige spoortunnel moeten vervangen worden, omdat deze zo´n 20 jaar oud zijn. "Na 20 a 30 jaar slijt het spoor. In de Willemstunnel worden de sporen intensief gebruikt, daarom vervangen we de rails hier na 20 jaar," legt regiodirecteur Cees de Vries van ProRail uit.

Drukkere treinen
Doordeweeks werkt ProRail meestal aan twee van de vier sporen, zodat de meeste treinen kunnen blijven rijden. Toch waarschuwt voor NS gedurende de hele periode voor hinder. "Er rijden minder treinen. De treinen die wel rijden zullen we langer maken, maar het zal drukker zijn. Daarom roepen we iedereen die dat kan op om de spits te mijden," zegt Jeroen Alting von Geusau van NS. 

Hogesnelheidslijn
In de kerstvakantie wordt er niet aan het spoor gewerkt. "We konden geen enkele aannemer vinden die tijdens de kerst wil werken," verklaart De Vries. Toch zullen er ook dan minder treinen rijden, omdat NS in die periode tests uitvoert op de hogesnelheidslijn. In de kerstvakantie rijden er daardoor geen rechtstreekse intercity´s tussen Den Haag Centraal en Breda.

Weekenden
Tijdens twee weekenden in december en twee weekenden in januari wordt er gewerkt aan drie sporen tegelijk, waardoor er nauwelijks treinverkeer mogelijk is. In die weekenden rijden er vanuit Zwijndrecht snelbussen naar Schiedam Centrum en Rotterdam Alexander. Stoptreinreizigers zijn aangewezen op de RET, die voor extra capaciteit zorgt. In de weekenden blijven de Thalys en de goederentreinen gewoon rijden; die rijden via het vierde spoor.

Eén spoor
Na het treinongeluk in 2012 bij Amsterdam was het lange tijd taboe om treinen tijdens werkzaamheden over één spoor te laten rijden. Dat wordt nu wel gedaan, maar ProRail benadrukt dat er is geleerd van het Amsterdamse treinongeluk. "Toen planden we dat machinisten een rood sein tegen kwamen. Dat doen we nu niet. Het gaat om een beperkt aantal treinen, waar veel tijd tussen zit," legt De Vries uit.

Rotterdam Blaak
Tijdens de werkzaamheden worden ook de perrons van Rotterdam Blaak en Rotterdam Zuid 4 tot 8 centimeter verlaagd, zodat de perronhoogte beter aansluit bij de treinen. Op Rotterdam Blaak moet het perron verlaagd worden door beton te frezen. Dat zorgt voor de nodige overlast, daarom heeft NS besloten dat er tussen 3 en 6 december geen treinen stoppen op Rotterdam Blaak. Dat geldt ook voor de periode 7 januari tot en met 10 januari. 

Reisplanner
NS roept treinreizigers op om maximaal tien dagen voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Daarnaast heeft NS op haar site beschreven hoe de dienstregeling wordt aangepast.