youtube treinreiziger zoeken zoeken

“Van Veldhoven (D66) wordt staatssecretaris infrastructuur”

klok 20 okt 2017 20:11

Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) wordt de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur. Dat meldt de NOS. 

Daarmee is Van Veldhoven de opvolger van vertrekkend staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA). Stientje van Veldhoven heeft de afgelopen jaren als Kamerlid infrastructuur in haar portefeuille gehad. Tijdens de verkiezingen vertelde Van Veldhoven in een interview met Treinreiziger.nl dat wat haar betreft alle dieseltreinen elektrisch moeten worden.

Zie ook: Dit zijn de OV-plannen in het regeerakkoord.

16 gedachten over ““Van Veldhoven (D66) wordt staatssecretaris infrastructuur””

  1. Peter schreef:

    Cora van Nieuwenhuizen wordt toch minister?

    1. Anoniem schreef:

      Dat klopt. Stientje wordt staatssecretaris. Dat is net een functie lager dan minister.

      1. Anoniem schreef:

        Ah oké, bedankt voor de verduidelijking 🙂

      2. Anoniem schreef:

        Heeft Stientje dan net als Sharon Dijksma ‘de zeggenschap binnen de politiek’ over NS? Want Melanie Schultz van Haegen hoorde niet vaak als het over de NS ging

        1. Hildebrand Treinreiziger.nl schreef:

          Dat ligt in lijn der verwachting.

        2. Anoniem schreef:

          Dat hangt er ook weer vanaf wie welke portefeuille krijgt.

  2. Henk Angenent schreef:

    Twee neoliberale dames op I&M. Dat wordt ongetwijfeld weer meer asfalt en minder OV. Daarnaast zou het zo maar eens kunnen gebeuren dat NS van de HSL wordt gehaald en hier Duitse of Franse staatsbedrijven voor terugkomen…

    1. GJ de Groot schreef:

      Of het staatsbedrijven zijn, is mij onverschillig: de zaak moet in orde zijn. Dat de NS zijn klanten geschoffeerd heeft op de HSL staat buiten kijf. Verlies van de concessie is dan volstrekt gerechtvaardigd.

      1. J.Struijk schreef:

        Volkomen met GJ de Groot eens. Zoals het nu op de HSL gaat, is het de grootste tekortkoming van het jaar. Ik mis de verantwoording en inzicht op het vervoersgebied. Benelux er bij en bij verstoring nog grotere vertraging.

      2. F.F.W. Beijerling schreef:

        Kan J. Struijk dat “schofferen” nuanceren?

    2. Johan schreef:

      Stientje van Veldhoven is absoluut geen asfaltfan, behalve om over te (bak)fietsen. Wat dat betreft is ze eerder een reserve-GroenLinkser. Als je even gegoogled had, zou je dat weten.

    3. Hildebrand Treinreiziger.nl schreef:

      Als je inderdaad sinds 2009 (of 2007) nooit de afspraken op de HSL hebt nagekomen, dan lijkt mij niet heel vreemd dat het een keer ophoudt.

      1. Henk Angenent schreef:

        En ja, wat schieten we daar mee op? Weer tien jaar wachten totdat er treinen zijn die het doen? En weer in- en uitchecken bij een ander bedrijf? En geen integratie van de HSL en het conventionele net? Neoliberalen als Zalm en Jorritsma hebben met hun aanbestedingsgeloof een keten van ontwikkelingen veroorzaakt waar de reiziger geen cent wijzer van is geworden. Letterlijk en figuurlijk.

        1. Johan schreef:

          “En ja, wat schieten we daar mee op?”
          Als de overheid nooit eens zegt: “Ho, wacht eens even NS: Wij zijn hier namens de Nederlandse bevolking de opdrachtgever en jij de uitvoerder, dus doe wat we opdragen,” blijft NS doen waar die zelf zin in heeft en laten waar die geen zin in heeft. Dan blijft dus de portemonnee van NS bepalend en niet het belang van de reizigers.

          “Weer tien jaar wachten totdat er treinen zijn die het doen?”
          Nee hoor: Er is voor de concessie-overgang een regeling getroffen over het materieel. De precieze inhoud van die regeling is bij mijn weten niet openbaar, maar daar zal in staan dat het materieel meegaat naar de volgende concessiehouder. NS komt trouwens niet eerder dan 2021 met treinen die het (misschien) goed doen. Eind 2024 loopt de concessie sowieso af.

          “En weer in- en uitchecken bij een ander bedrijf?”
          Weet je wie dat heeft bedacht, dat je per treinvervoerder apart in- en uit moet checken? Hint: https://www.dekrantvantoen.nl//vw/article.do?code=NVHN&date=19920731&id=NVHN-19920731-AE0004005
          Zelfs nog tot 2016 was dat bedrijf als meerderheidsaandeelhouder feitelijk de baas bij OV-chipkaartorganisatie TLS en hadden andere vervoerders maar te slikken wat dat bedrijf wilde.

        2. Henk Angenent schreef:

          Ik heb niet bepaald het idee dat men op dit moment in Utrecht uit de neus zit te eten. Bovendien heeft de Kamer zelf ingestemd met de plannen die nu worden uitgevoerd (ICD, Gvc-Ehv, Benelux via HSL).

          Materieel (en personeel – tegen een lager salaris natuurlijk) kunnen dan wel naar een ander gaan, maar HOE kan die het met hetzelfde materieel en personeel beter doen? Als jij dat weet, waarom neem je dan niet eens contact op met Utrecht?

          De chipkaart: feit blijft dat je bij verschillende bedrijven moet inchecken. In 1992 (krantenknipsel) had je nog geen Arriva en Keolis.

        3. F.F.W. Beijerling schreef:

          Vergeet ook vooral niet geldwolvin Mw Tineke Netelenbos te vermelden …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.