fbpx

Viering 125-jarig jubileum Amsterdam Centraal

01 okt 2014 11:48

Het Centraal Station van Amsterdam bestaat op 15 oktober precies 125 jaar. NS en ProRail vieren dat de hele maand met enkele festiviteiten voor reizigers en bezoekers van het station.Zo is er de hele maand oktober een fototentoonstelling in de westvleugel van het station.

Die tentoonstelling laat zien hoe Amsterdam CS werd gebouwd en hoe het zich in 125 jaar ontwikkelde. Ook kunnen belangstellenden meedoen aan een historische rondleiding door het station of een bezoek aan de koninklijke wachtkamer.

Op de verjaardag zelf op 15 oktober rijdt één van de eerste elektrische treinen van Nederland, ´De Blokkendoos´ (uit 1927), een paar keer op en neer tussen Amsterdam en Haarlem. In de avond kunnen mensen in de monumentale hal op ligstoelen plaatsnemen om een beeld te krijgen van het rijk gedecoreerde plafond.

In 1869 werd opdracht gegeven voor de aanleg van het Centraal Station in Amsterdam op een kunstmatig eiland in het IJ. De aanleg van het stationseiland, stationsgebouw en emplacement duurde 20 jaar. Het stationsgebouw werd ontworpen door de architecten Pierre Cuypers (die ook het Rijksmuseum ontwierp) en Dolf van Gendt. Er werden 9000 palen geheid om de bouwwerken een stevig fundament te geven. Op 15 oktober 1889 werd het station geopend.

Dit jaar viert de spoorsector ook het 175 jarig bestaan van het Nederlandse spoor. Op 20 september reden er daarom ook al historische treinen tussen Amsterdam en Haarlem. De eerste trein vertrok in 1839 net buiten de stadsgrenzen van Amsterdam.  Pas nadat de HIJSM, de eerste spoorwegmaatschappij van Nederland, overeenstemming met de stad had bereikt, kon de trein in 1842 doorrijden naar een station binnen de stadsgrenzen van Amsterdam. Dat was echter nog niet het huidige Amsterdam Centraal.

Behalve Amsterdam Centraal vierde ook Zwolle dit jaar een jubilieum. Die stad is 150 jaar aangesloten op het Nederlandse spoor. De ontwikkelingen van 175 jaar spoorwegen zijn vanwege het jubilieum ook uitgebracht op DVD.

(c) ANP / Treinreiziger.nl