fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Dubbeldekkers (DDZ) keren terug op het spoor

Vanaf 6 december gaat de Nederlandse Spoorwegen stapsgewijs weer dubbeldekkers inzetten van het type DDZ. Deze treinen werden een jaar geleden uit de dienstregeling gehaald, vanwege problemen met de remmen. De treinen die nu weer ingezet gaan worden, hebben een ander type remsysteem gekregen.

Maatregelen

In december 2020 werden er in totaal 49 treinstellen van het type DDZ uit voorzorg van het spoor gehaald, nadat machinisten trillingen hadden gemeld. Uit onderzoek is gebleken dat de trillingen bij snelheden richting 140 km per uur werden veroorzaakt door slijtage van de wielen. Die sleten door de remblokken sneller en onregelmatiger dan de bedoeling.

Die problemen zijn nu opgelost door de remblokken van de trein te vervangen. Ook is er een Real Time Monitoringsysteem ingebouwd. Dit systeem verzamelt tijdens het rijden data over de trein zodat zo op afstand gevolgd kan worden of de trein extra of eerder onderhoud nodig heeft. Verder is het onderhoudsregime van deze treinen aangepast, waardoor de treinen nu vaker onderhoud krijgen. Met alle maatregelen kunnen de treinen weer veilig op het spoor worden ingezet, zegt NS.

Zwolle – Roosendaal

Vanaf 6 december zullen nog niet direct alle treinen ingezet worden. “Ze zullen als eerste worden ingezet tussen Roosendaal en Zwolle” vertelt NS-woordvoerder Anita Middelkoop. Daar rijdt nu nog Sprinter-materieel, terwijl het eigenlijk een intercity is. Hoeveel van de 49 treinen per 6 december terugkeren kan NS nog niet zeggen.

Doordat de DDZ-treinen een jaar lang niet gebruikt konden worden en ook de omdat de ICNG later instroomt dan gehoopt, zijn er nu vrij weinig intercitytreinen beschikbaar. Om die reden worden nu soms Sprinter-treinen als intercity ingezet. Doordat de DDZ weer beschikbaar komt, zal dat geleidelijk aan weer afnemen.

Gerelateerde berichten

43 gedachten over “Dubbeldekkers (DDZ) keren terug op het spoor”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Goed dat DDZ weer terug is. Niet de comfortabelste stoelen in deze trein. Maar voor de rest prima.

    Zal het nu moeten volhouden totdat de DD-NG (Coradia Stream Duplex?) gaat instromen.

    1. Anoniem schreef:

      Prima stoelen, wat zeur je nou

      1. Aninoem schreef:

        Naar mijn mening zijn de stoelen aan de harde kant en glad. Verder ook geen tussenleuningen zoals in de icmm, wat niet echt fijn is in een intercity trein. Ben wel dol op de kunst in de ddz.

      2. hanzeboog2012 schreef:

        Vindt die kunststof stoelen gewoon niet aangenaam. Naar mijn smaak zijn die stoelen van de DDZ niet Intercity waardig. Ze klagen over de SNG als Intercity trein. Maar daar heb je tenminste nog wel een USB en stopcontacten.

        ICM-M heeft nog steeds de beste stoelen voor een Intercity. Bij de ICM (niet gemoderniseerd) waren de stoelen ook hard.

        1. Tim schreef:

          Dan wat vindt je dan van de stoelen van de VIRMm 1 ?? Want die heeft precies dezelfde stoelen als DDZ

      3. Zitcomfort schreef:

        Waardeloze stoelen, en helaas dezelfde stoelen ook gebruikt in de verbouwde VIRM’s. Veel te rechtop. Binnen een half uur heb ik last van m’n rug. Je ziet op dit soort stoelen ook veel meer onderuit gezakt zitten dan in andere treinen, gewoonweg omdat rechtop zitten verre van comfortabel is.

      4. dries molenaar schreef:

        Dat is de vaste hobby hier. Stoelen, begageruimte, fietsenruimte, reservering problemen, infrastructuur budget, de trein naar Berlijn, Groningen, Bremen, Zuiderzeelijn enz.

        Alleen Kruidvatkaartjes zijn nog populairder als ze net uit zijn.

    2. Anoniem schreef:

      De Desiro HC lijkt me een veel betere keuze dan de Coradia Duplex.

      1. Kai schreef:

        Met een custom designede kop die bij de nieuwe livery van NS past zou het wel een van de beste zijn idd. Al met al blijf ik van deze kop: https://www.treinreiziger.nl/wp-content/uploads/2018/10/afdelingbeeld.nl_Maaike-Poelen_NS-Innovation-Expo_04_mobiel.jpg

        1. Kai schreef:

          *Blijf ik voorstander

        2. hanzeboog2012 schreef:

          Ziet goed uit. In werkelijkheid ziet het er altijd anders uit. En minder spectaculair. Het kunnen niet allemaal ETR 1000 Frecciarossa, Eurostar 320 of Shinkansen serie 500 zijn.

      2. hanzeboog2012 schreef:

        Desiro HC zal ook een prima trein zijn. Mijn suggestie voor Coradia Stream Duplex is omdat het de ICNG gekoppeld kan worden. De ICNG zal ook op klassieke spoorlijnen gaan rijden. Praktisch om ICNG + Coradia Stream Duplex te laten rijden op klassieke spoorlijnen. En op HSL zal alleen de ICNG rijden.

        Zoals SNCF de TGV Reseau + TGV Duplex gekoppeld laten rijden. Maar die kan dan ook op de HSL gekoppeld rijden. Die plannen heeft NS niet.

      3. Erno-Berk schreef:

        En de Stadler Kiss dan? De Stadler Kiss lijkt veel meer capaciteit te hebben dan een Alstom Coradia Stream HC of een Siemens Desiro HC door het ontbreken van enkeldeks bakken. En in bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk rijdt de Stadler Kiss in het Fernverkehr met een maximumsnelheid van 200 km/h. Dus de Stadler Kiss kun je gemakkelijk ook in Nederland inzetten.

        1. Brabo schreef:

          Vanwege de hoge perrons in Nederland heb je treinen nodig met ook enkelbaksrijtuigen om te kunnen voldoen aan de eis van een gelijkvloerse instap.

        2. Kai schreef:

          Siemens heeft bij 6 bakken -2 enkel, 4 duplex- al een capaciteit van 1300 stoeltjes (mits er geen gebruik gemaakt word van 80% vis-a-vis opstelling, is dat de nieuwe NS fetish van kijk ons eens modern zijn? ) en ruim 1100 sta plaatsen. Ruim voldoende lijkt mij als NS in de toekomst ook nog hogere frequenties op trajecten invoert.

    3. Bertus schreef:

      Zie ik nu de slagboom op de grond liggen?!?

      1. Ariën schreef:

        Scherp gezien. Blijkbaar is het een foto van fotograaf Stefan die aanvankelijk gebruikt werd bij een overwegincident.

      2. dries molenaar schreef:

        De stint kruising?

    4. dries molenaar schreef:

      er zijn geen Duplexen besteld dus die stromen niet in. Wanneer deze DDZ rijden zal de levensduur opgemaakt worden.
      En wellicht wil NS geen dubbeldekkers meer, vanwege de toegankelijkheid, veiligheid van de reizigers en lastige controle door conducteurs.

      1. Jasper Nouws schreef:

        Hai,

        De NS is van plan om DD-NG te bestellen om in te laten stromen in 2027, dus er zijn zeer zeker plannen om nieuwe Dubbeldekkers aan te schaffen.

  2. Patrick schreef:

    Fijn dat ze weer terug komen! Hopelijk ook weer snel tussen Utrecht en leiden en Utrecht en Rotterdam. Dan hebben we daar ook weer wat comfort. Die slt’s zijn echt helemaal niks als het om comfort gaat!

    1. Anoniem schreef:

      Tussen Utrecht en Leiden komt geen IC materieel meer omdat dat te zwaar is en daar tot verzakkingen leidt. Alles is er blijft daar SLT.

      1. Eef schreef:

        De IC Leiden-Utrecht gaat vanaf 12 december vanaf Utrecht doorrijden als sprinter naar Den Bosch en rijdt met SLT.

        1. Anoniem schreef:

          IC Utreg – Leien met stop in Bodegraven?

        2. Mars schreef:

          IC Utrecht – Leiden stopt al in Bodegraven. Je kunt het nauwelijks een IC noemen, alleen omdat het tussen Woerden en Utrecht de stations overslaat…

      2. Anoniem 2 schreef:

        Die keuze voor SLT heeft niet veel te maken met verzakkingen hoor. Je kan echter moeilijk een sprinter-stel aan een intercity koppelen.

        Die keuze van verzakkingen zijn gewoon indirect te noemen.

        1. Anoniem 3 schreef:

          Daar ben ik het mee eens want er rijd met enige regelmaat een icm op dat traject

  3. Jan schreef:

    Ik hoop dat het ook op rit 1800 terugkomt

  4. Frans Eekhout schreef:

    “de Knikkende tril-trein”…
    Op zich hebben de DDZ treinen een prima weggedrag en dat waren ze ook toen men nog als DDM/DD-AR reden zelfs met 140 km/u. Het probleem is naar mijn mening dat, om de trein intercity waardig te maken er vooral in de tweede klas zitmeubilair is gekozen die op langere ritten onprettig aanvoelen. Het is de “knik” bij de hoofdsteun die je na een tijdje zeg maar pakweg half uurtje de neiging geeft naar voren te willen duwen en daardoor onprettig en oncomfortabel aanvoelt. De eerste klas stoelen in de DDZ hebben die “knik” neiging niet, maar opvallend is wel dat de bekleding sneller aan slijtage onderhevig is en een “doorzak” euvel kennen. Tevens was in het begin de airco vooral op het bovendek aan de érg koude kant, alsof je in een koelbox zat, om hoofdpijn van te krijgen en soms ben ik naar het benedendek moeten gaan waar het iets prettiger was. Voor de rest was de kunst, verlichting goed. Dat men in de VIRMm serie 1 helaas voor dezelfde stoelen heeft gekozen, is debet aan het feit dat deze treinen minder comfortabel zijn dan gewenst. GELUKKIG heeft NS nu eens naar de klachten geluisterd en bij VIRMm serie 2/3 gekozen voor comfortabele “knik-loze” stoelen in de tweede klas ervoer ik op 18 november j.l. tussen Maastricht en Utrecht en dat op beide verdiepingen. Als VIRM serie 4 ook voor revisie aan de beurt komt mag men de serie 2/3 stoelen ook toepassen.
    In afwachting van geheel nieuwe dubbeldekkers die misschien een combinatie van zowel enkel- als dubbeldek kent, is het goed dat het DDZ materieel een tweede kans krijgt en ingezet wordt in de IC dienst waarvoor de NS SLT, SNG en FLIRT’s minder geschikt zijn en moeten we de knik stoelen in de 2e klas maar voor lief nemen. Beter een half gevuld glas water dan geen water om je dorst te lessen zou ik willen zeggen en nu maar hopen dat de “tril-trein DDZ” trillings vrij over het spoor dendert en ons veilig van A naar B brengt !

    1. Dennis schreef:

      Je ben 1 van de weinige denk ik die hoofdsteun gebruikt.

    2. Anoniem schreef:

      Hahahaha: knik-stoelen in tril-treinen

  5. Simon schreef:

    Goed dat er serieus naar het remsysteem en het onderhoudsregime is gekeken.
    Vraag is natuurlijk of er ook iets is gedaan aan; de complexe bedrijfsvoering, de interpretatie van werkbeschrijvingen, de moeilijke werkomstandigheden en de tijdsdruk, waar vorig jaar door NS in dit verband over werd gesproken.

    1. Anoniem schreef:

      “Ook is er een Real Time Monitoringsysteem ingebouwd. Dit systeem verzamelt tijdens het rijden data over de trein zodat zo op afstand gevolgd kan worden of de trein extra of eerder onderhoud nodig heeft. Verder is het onderhoudsregime van deze treinen aangepast, waardoor de treinen nu vaker onderhoud krijgen.”

      1. Simon schreef:

        Jawel Anoniem, dat heb ik ook gelezen.
        Maar er waren, volgens NS, kennelijk ook achterliggende oorzaken aanwezig en wanneer je die niet wegneemt kan het morgen weer gebeuren.

  6. Frans Eekhout schreef:

    …met hoofdsteun het bovenste deel van de stoel waartegen je je hoofd aan zou kunnen leunen of leggen…Dennis

    Tip :
    DDZ is hier “hot nieuws” en kan, zonder reklame voor te maken maar alleen als lezers kijk- en leestip beschouwd mag worden, voor alle trein-o-fielen en NS sympathisanten, de nieuwe Railmagazine speciaalnummer 17 met alle wetenswaardigheden over de nieuwe ICNG treinstellen en aanverwante Coradia familie soort genoten in binnen- en buitenland aanbevelen. 132 Bladzijden dik kosten in softcover slechts Euro 12,80 of minder, ook in hardcover in de tijdschriftenwinkel verkrijgbaar. Zelfs de veel besproken DDZ en zijn/haar opvolger de DDNG oftewel Dubbeldekker Nieuwe Generatie, komen ruimschoots aan bod. Ideaal voor op het nachtkastje of kerstcadeau. Dat de DDZ ook op afstand in de gaten kan worden gehouden is niet uitzonderlijk, in de luchtvaart wordt dit bij de nieuwste generatie al sinds jaar en dag gedaan. “Big brother is watching you” geldt dus ook voor een NS trein.

    1. dries molenaar schreef:

      alleen werden vliegtuigen boven oceanen niet gevolgd, geen bereik en via satelliet was het te duur. Totdat de Air France boven de Atlantische oceaan kwijt raakte.
      Treinen raken niet zo makkelijk kwijt. Hoewel er ergens een trein met goud in een mijn moet staan die niemand kan vinden.

  7. Antoine BERBEN schreef:

    Natuurlijk wordt dit oude en qua zitcomfort kwalitatief duidelijk minder biedende materieel weer ingezet op de lijn Roosendaal – Zwolle want daar wonen toch de minste mensen die klagen.
    NS zweert dus bij dit al jaren gevoerd beleid em geeft hiermee ook te kennen de reizigers langs deze lijn gewoon als tweede-klas te beschouwen. Het zou niet meer dan correct zijn geweest wanneer NS dit materieel nu eens op een geheel andere lijn ging inzetten, maar helaas zo correct is NS duidelijk toch niet.

    1. Rudy schreef:

      Ik denk dat de NS de DDZ het liefste inzet op de zandgronden. Roosendaal-Zwolle ligt bijna geheel op zandgrond. Het is hetzelfde verhaal als met de E-loks. De 1000-ers reden de baan stuk, vooral op het veen. Dus ze zijn teruggetrokken op het zand. Het veen zit voornamelijk in Noord- en Zuid-Holland.

      1. Erno-Berk schreef:

        Vandaar dat jarenlang de 1700 met ICR reed op Zwolle-Roosendaal, ondanks dat 1700 met ICR toen totaal ongeschikt was als stoptrein op Arnhem-Nijmegen (SGMm was op dat traject zo’n twee minuten sneller dan een 1700 met ICR).

  8. ML schreef:

    Mag ironisch genoeg de Brabantse Lijn haar oude naam “schrootlijntje” weer in ere houden?

    Maar goed, liever DDZ dan SNG-intercity

  9. Anoniem schreef:

    Wat is er gebeurd met die 50e DDZ?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb wel een goed geïnformeerde bron benaderd. Die zegt: “Volgens mij is er één niet gereviseerd. Dat zou die stam kunnen zijn die op de IJsselbrug bij Zwolle in de fik is gevlogen”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.