fbpx
Foto: (c) MOB.ch

Wegdromen via ‘Zwitserland per trein’: van panoramatreinen tot nostalgische ritten

Zwitserland wordt door velen gezien als het treinland. Niet gek. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk en de treinen bieden bovendien een prachtig uitzicht op de bergen. Ideaal voor een mooie treinvakantie. Wie nu nog niet op reis wil, kan al wel alvast wegdromen op de nieuwe website Zwitserland per Trein, een initiatief van Treinreiziger.nl.

Bekende en minder bekende treinen

Op de website is vrijwel alles te vinden over treinreizen in Zwitserland. Uiteraard met aandacht voor de Zwitserse Panoramatreinen zoals de Bernina Express en de Glacier Express. Maar ook minder bekende treinen, zoals de Voralpen-Express en de Centovalli Express komen aan bod. Daarnaast is er aandacht voor de reismogelijkheden per regionale trein, welke bij veel treinliefhebbers vaak minstens zo populair zijn als de panoramatreinen. De steile bergtrein Göschenen – Andermatt is daar een voorbeeld van.

Treinreiziger.nl wil mensen met de site enthousiast maken voor treinreizen in Zwitserland. Naast de beroemde panoramatreinen, komen ook de nostalgische treinen aan bod. Bijvoorbeeld waar de bekende Krokodil Locomotieven worden ingezet, en alles over de stoomtreinen van de Dampfbahn Furka Bergstrecke.

DVD’s

Voor Treinreiziger.nl heeft de coronacrisis ervoor gezorgd dat het grootste deel van de normale inkomsten zijn weggevallen. “Met Zwitserland per trein willen we enerzijds potentiële toekomstige reizigers op weg helpen, maar anderzijds ook een beginnetje maken om via andere manieren inkomsten te genereren”, vertelt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Zo zijn er DVD’s te koop en volgt er waarschijnlijk later dit jaar een aanbod van rondreizen.

Eén van de DVD’s die wordt aangeprezen en wordt verkocht op Treinwebshop gaat over de Furka stoomtrein. “Dit is verrassend genoeg mijn favoriet”, zegt initiatiefnemer Van Kuijeren. “Verrassend omdat ik in het algemeen meer heb met moderne treinen waarmee ik ben opgegroeid, dan met stoomtreinen. Maar deze DVD bevat indrukwekkende beelden. Bijvoorbeeld hoe tot tien meter sneeuw van de rails verwijderd wordt.” Ook is erop te zien hoe de 13 meter lange Steffenbachbrücke ieder jaar wordt gedemonteerd vanwege lawinegevaar.

Druk spoorwegnetwerk

De sneeuw, de steile hellingen en het prachtige uitzicht in de Alpen maken Zwitserland tot een populair treinland. Dat in combinatie met goede aansluitingen en een groot spoorwegnetwerk. Niet alleen toeristen, maar ook Zwitsers zelf maken er dankbaar gebruik van. Gemiddeld leggen Zwitsers 2431 kilometer per trein af. Ter vergelijking: in Nederland bedraagt dit 940 kilometer. Wat niet iedereen weet is dat het Zwitserse spoor ook tot de drukste spoorwegnetten ter wereld behoort. Jarenlang had Nederland weliswaar het drukste spoorwegnetwerk van de EU, maar Zwitserland van heel Europa. Actuele cijfers zijn bij onze redactie niet bekend.

Zwitserse spoorrecords

Het Zwitserse spoor heeft veel records op haar naam. Van langste tunnel tot steilste tandradbaan. En van langzaamste sneltrein (Glacier Express) tot hoogste station van Europa (Jungfraujochbahn). “Maar”, zegt Van Kuijeren, “het heeft voor zover mij bekend ook de duurste treinkaartjes voor een reguliere trein.” De redacteur doelt daarmee op de slechts 9,3 kilometer lange Jungfraujochbahn. “Een retourtje kost in het hoogseizoen 152 CHF. Dat komt neer op 141 euro! In Nederland is een taxi per kilometer goedkoper.”

Op Zwitserlandpertrein.nl zijn er in totaal meer dan 50 pagina’s met informatie, en nog eens een tiental korte nieuwsberichten. De komende periode zal de website worden uitgebreid.

Nieuw! Nieuwsbrief Zwitserland per trein

Meld je aan voor onze nieuwsbrief over Zwitserland per trein. Ontvang mooie reisverslagen, aanbiedingen omtrent treinrondreizen en treinennieuws vanuit Zwitserland. Na inschrijven dient u de aanmelding te bevestigen via de link die u per e-mail ontvangt.

7 gedachten over “Wegdromen via ‘Zwitserland per trein’: van panoramatreinen tot nostalgische ritten”

  1. Van Stoffelen schreef:

    De Furka Bergstrecke draait op vrijwilligers. Iedere week (in het seizoen) werkt een groep ‘Fronarbeiters’ tegen kost en inwoning aan de lijn. Dat begint in mei met sneeuwruimen, daarna wordt aan het spoor gewerkt (oude rails vervangen, bedding ophogen (schotteren), tandstaven verwisselen), of aan het emplacement (smeltwater afvoerbuizen ingraven, steunmuren bouwen of verstevigen). Het eindigt met het winterklaarmaken van het traject. In Gletsch kan in de winter tot 17 meter sneeuw liggen.
    De Nederlandse sectie ‘heeft’ ook drie werkweken: week 21, week 34 en week 35. Ik heb zelf meegebouwd aan de rotonde in Gletsch, 20 jaar geleden, maar ook aan de verlichting in de Furkatunnel en aan de bouw van een nieuwe loods in Realp.
    Echt leuk om te doen: alle materiaal in de ruilbouw is zwaar, dus ‘even’ wat boutjes losdraaien doe je niet met een accutolletje, maar met een schroevendraaier op wielen, met een benzinemotor. En je bent er even helemaal uit: hoog in de bergen, in een andere omgeving en iedere dag hele andere problemen dan thuis. Echt een aanrader voor iedere treinenliefhebber, groot of klein.

    De vereniging is altijd op zoek naar vrijwilligers – dus als je interesse hebt zul je je heel welkom voelen.

    1. Eric schreef:

      Leuk stukje !

      Bedankt

  2. Floris Cappelle schreef:

    Beste,

    Het is een prachtige site! Schitterend!
    Overzichtelijk opgesteld. Proficiat!

    Groeten,
    Floris

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Bedankt!

  3. Dries Molenaar schreef:

    Geaccidenteerd landschap lijkt wel een vereiste. Hier in Nederland moet je maar boven in een VIRM gaan zitten wanneer je door de Bollenstreek of Flevoland rijdt. Of in andere regio’s

  4. Frans Eekhout schreef:

    Treinreizen door Zwitserland, het echte Zwitser leven gevoel, anti-stress en milieuvriendelijk en letterlijk ontspannen vanaf je luie stoel…

  5. Rene schreef:

    Deze zomer heb ik wederom door Zwitserland getreind met de Swiss Travel Pass. Ideaal. Vroeg boeken voor de rit Nederland – Basel bij DB, 39 euro. In Basel ter plekke de Pass gekocht, heel makkelijk bij het loket. Echt nog een papieren biljet in een smal plastic mapje! Ik gebruik de Swiss Travel Pass veel liever dan Interrail. In de Swiss Travel Pass zit namelijk ook veel bootvervoer inbegrepen (o.a. Vierwoudstedenmeer en meer van Lugano, 50% korting op veel kabel- en tandradbanen, vrijwel alle busvervoer voor daar waar de trein niet komt (prachtige Postbusritten over de passen bijvoorbeeld, of het enorm steile Postbustraject naar de Griesalp). Ook is het tegelijk geldig als Zwitserse museumpas. Je slaat wel achterover van de prijs. Maar hoe langere geldigheid je kiest, hoe relatief “goedkoper” het wordt. Een Pass voor 15 dagen die je intensief gebruikt is dan relatief niet zo duur, zeker als je alle andere voordelen meetelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.