fbpx

Maatschappelijke schade spoorlopers: 140 miljoen per jaar

klok 01 sep 2020 9:36

Ruim een op de drie vertragingen op het spoor (36 procent) wordt volgens ProRail veroorzaakt door mensen die, al dan niet bewust, over of langs het spoor lopen. Omdat machinisten dan langzamer moeten gaan rijden of hun trein moeten stilzetten, zijn reizigers te laat op hun bestemming. Ze missen volgens spoorbeheerder ProRail daardoor bijvoorbeeld een vlucht of ze verschijnen te laat op hun werk.

Toename

Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) is de maatschappelijke schade door spoorlopers minstens 140 miljoen euro. Het aantal treinstoringen door spoorlopen neemt, na een aanvankelijke daling, weer toe: vorig jaar met ruim 3 procent ten opzichte van 2018.

Campagne

ProRail start dinsdag met de campagne Spoorlopen? Het heeft meer gevolgen dan je denkt! “Laat je hond niet uit bij het spoor, het heeft meer gevolgen dan je denkt”, aldus de spoorbeheerder in de campagne. De afgelopen jaren waren er vaker campagnes om spoorlopen tegen te gaan.

Spelende kinderen, hardlopers en bijvoorbeeld wildplukkers die in de buurt van het spoor naar bramen zoeken, lopen het gevaar aangereden te worden door een trein. ProRail heeft naar eigen zeggen de afgelopen jaren veel gedaan om spoorlopen tegen te gaan: zo zijn langs het spoor sloten gegraven en hekwerken neergezet. Ook wordt het spoor in de gaten gehouden door boa’s (handhavers) en met beveiligingscamera’s.

Aangifte tegen Geert Mak

Ondanks de preventieve maatregelen nam het aantal treinstoringen veroorzaakt door spoorlopers in 2019 toe tot 3289 gevallen. In vergelijking met vijf jaar geleden is spoorlopen met 13 procent gestegen. “Iedere spoorloper veroorzaakt een domino-effect op het drukke Nederlandse spoor. Wanneer een machinist een wandelaar of fietser langs het spoor ziet, moet de trein uit veiligheid remmen en fors langzamer gaan rijden. Ook de treinen daarachter en de tegemoetkomende treinen moeten daardoor hun snelheid aanpassen. Op het drukke Nederlandse spoor ontstaat direct een soort treinfile”, aldus de beheerder.

Eind vorig jaar deed ProRail aangifte tegen schrijver en presentator Geert Mak die in zijn tv-programma bij de VPRO wandelend over het spoor bij zijn woonplaats Dronryp te zien was. De omroep bood excuses aan en paste het programma aan.

(c) ANP

22 gedachten over “Maatschappelijke schade spoorlopers: 140 miljoen per jaar”

  1. Roald schreef:

    Wat wil je als je door een gebrek aan overwegen of een marathon moet omlopen?

  2. dries molenaar schreef:

    Men zou hier en daar wat minder drastisch kunnen reageren. Moet heel Utrecht stapvoets wanneer er alleen een gerucht is van een verdwaalde wandelaar? Maar het is net als met de SChipholtunnelstofwolken. Men ziet ze graag en het is dan mooi om de hele tunnel te sluiten op last van de brandweer en met zijn allen in de overuren te schieten.

    1. Simon schreef:

      Helemaal mee eens.
      Ongelofelijk welke vlucht dit fenomeen heeft genomen.
      Wanneer iemand zijn hond in de buurt van het spoor uitlaat komt er een heel circus op gang met ProRail als ‘ceremoniemeester’.
      Het zou mijns inziens beter zijn als men de aandacht zou beperken tot personen met werkelijk verdachte gedragingen.
      Met andere woorden; Laat de machinist zelf zijn gezonde verstand gebruiken in plaats van dit soort ontwrichtende procedures waarbij heel het treinverkeer tot stilstand komt.

  3. dries molenaar schreef:

    Gelukkig hebben ze Geert flink weten aan te pakken. Zolang het niet op TV komt is er nauwelijks een pakkans.

  4. Wim Lubbers schreef:

    Over domino-effect gesproken: buitengewoon ergerlijk als je je aansluitende trein of bus net mist die maar een keer per uur rijdt.
    Flink claxonneren als je langs ze rijdt. Dan zijn ze het meteen afgeleerd.

  5. Annemiek schreef:

    Wordt die 140 miljoen aan kosten ook ergens onderbouwd?

  6. zeurkous schreef:

    Ik sluit me aan: die kosten vloeien niet voort uit spoorlopen, maar uit
    het hysterische beleid van Prorail.

    Het is ook gewoon weer zo’n klassieke vorm van machtsgeilerij: ze
    verklaren iets onschuldigs tot probleem en gaan hard handhaven, om
    vervolgens de consequenties van die handhaving luidkeels toe te
    schrijven aan de “daders”. Dan zijn er ook meteen slachtoffers, en
    temidden van zoveel drama is er geen ruimte meer voor discussie (ten
    minste: Prorail houdt zich weer Oost-Indisch doof).

    Ziezo: macht, geld, en aandacht gekregen, discussie in de kiem gesmoord,
    we gaan het volgende verbieden! Wat zijn we toch lekker belangrijk he?

    1. Ab Normaal schreef:

      Dit staat ook beter bekend als het strooien met zand. Daarmee wordt de aandacht van het werkelijke probleem afgeleid. Dat is het wegvloeien van essentiele kennis.

      Niet dat ik spoorlopen wil stimuleren, maar minder heftig reageren lost 80% van de kosten wel op.

  7. Tonny schreef:

    Wat is de maatschappelijke schade van de overdaad aan onderhoudsbuitendienststellingen dan wel niet? Het is steeds lastiger om prorail serieus te nemen. Laat iemand daar maar eens uitzoomen naar het totaalplaatje.

    1. zeurkous schreef:

      Ja, inderdaad, of van het “opruimen” van spoor dat nuttig dienst doet?

      Prorail komt op mij over als een doodzieke organisatie, die alleen kan
      blijven voorbestaan op basis van starre doelstellingen en
      incidentenpolitiek. Een beetje zoals de rest van de overheid, eigenlijk.

  8. Jasper schreef:

    Iedereen die spoorloopt moet gewoon de kosten voor het vertragen betalen, probleem gelijk opgelost. Wat is te dicht bij het spoor eigenlijk? 4 meter, of drie? Moet prorail gewoon niet meer overgangen plaatsen(hoeft niet gelijkvloer aan het spoor)?

    1. Simon schreef:

      Allemachtig Jasper!
      Maak er alstublieft geen ‘verdienmodel’ van.
      Dan rijden er straks helemaal geen treinen meer!

      1. Jasper schreef:

        Hoezo verdien model? als je spoorloopt ben je fout en moet je gestraft worden, is een boete van(bijvoorbeeld) 140 euro genoeg dan? Daarbij er kunnen vast wel wat regels gemaakt worden over die boetes.

    2. dries molenaar schreef:

      Te dicht is op de rails of of op het looppad naast de rails. Voorts zal iedereen binnen het afgezette tracé wel als loper gezien worden. Of als potentiële springert. De schipholtunnel gaat al vier breed op slot als er een zwerver vermoed van het perron geklommen wordt of kwijt is.

  9. Otto schreef:

    Waarom moet in hemelsnaam het treinverkeer worden stilgelegd als er iemand langs het spoor bramen plukt?

    1. dries molenaar schreef:

      Tja, vroeger had je volkstuintjes langs het spoor van de Hofpleinlijn. Je zag daar de mensen aan het werk en ook zag je ze langs het spoor lopen. De trein reed gewoon door. Het is perceptie en regelgeving.
      Die tuintjes zullen er niet meer zijn. Daar groeien nu bramen.

    2. Frank schreef:

      Er is m.i. geen goede reden om langzamer te gaan rijden. Toen de volkstuintjes nog in gebruik waren, waren er sintelpaden en die werden altijd veilig genoeg bevonden voor voetgangers en fietsers. Ik heb er veelvuldig gebruik van gemaakt, ook als treinfotograaf.

  10. Johan schreef:

    “ProRail heeft naar eigen zeggen de afgelopen jaren veel gedaan om spoorlopen tegen te gaan: (…) Ook wordt het spoor in de gaten gehouden door boa’s (handhavers) en met beveiligingscamera’s.”
    “In vergelijking met vijf jaar geleden is spoorlopen met 13 procent gestegen.”

    Als je die boa’s en camera’s weer weghaalt zal volgens diezelfde cijfers het aantal spoorlopers weer (lijken te) dalen, wedden? Een spoorloper die niet wordt opgemerkt vertraagt geen trein en komt niet voor in de statistieken.

  11. Bert Sitters schreef:

    Kan het spoor beter worden afgeschermd en meer overgangen worden vervangen door tunneltjes of viaducten?

  12. zeurkous schreef:

    Misschien is er ook wel een oplossing voor de drukst belopen baanvakken:
    een “ontbrekend” wandelpad alsnog aanleggen. De ruimte moet het dan wel
    toelaten, natuurlijk…

  13. Jules Vismale schreef:

    In 2019 werd ooit eens een “verwarde” vrouw, die in de buurt van de spoorlijn naar Maastricht liep, daar aangehouden, met een politiewagen afgevoerd en hopelijk hiervoor stevig bekeurd!

  14. Frans Eekhout schreef:

    Toeteren…
    In andere landen, U.S.A., Indonesië Java wordt er vaak en duidelijk “getoeterd” als men vooral langs dichtbevolkte stukken moet rijden, in Nederland wordt dit slechts spaarzaam gedaan bijvoorbeeld bij dichte mist of gelden er in Nederland richtlijnen waaraan machinisten zich moeten houden wanneer er wel en niet getoeterd mag worden ? Misschien is het voor sommigen irritant als er “toeterende” treinen regelmatig voorbij rijden, maar het komt de attentiewaarde, dus veiligheid wel ten goede. I.p.v. te toeteren plaats men in ons land liever kilometers lange hekken waar diverse personen zich blijkbaar ook weer niet altijd aan houden als er een trein met 140 km/u hen bijna van de sokken rijdt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.