fbpx
Foto: Natan Rubio / shutterstock

Nachttrein Parijs – Nice keert na 3,5 jaar terug

20 mei 2021 17:09

Vandaag lanceert de Franse spoorwegen alsnog de nachttrein Parijs – Nice. De trein is mogelijk met steun van de Franse overheid, die 100 miljoen euro voor een herstelplan van nachttreinen heeft gereserveerd. De eerste trein vertrekt vanavond om 20:52 uur uit Paris Austerlitz.

Uitgesteld

Althans: de eerste trein sinds december 2017, toen werd de nachttrein Parijs – Nice geschrapt omdat die verliesgevend is. Inmiddels klinkt er in Europa een steeds luidere roep om de nachttrein nieuw leven in te blazen. Ook in Frankrijk is dat hoorbaar. De Franse overheid heeft daarop budget vrij gemaakt om de revival van de nachttrein te financieren. Het geld wordt mede gebruikt om de treinen te moderniseren.

De terugkeer van de nachttrein werd al eerder aangekondigd. Op 16 april zou de eerste trein vertrekken, maar vanwege het coronavirus werd de lancering uitgesteld. De eerste trein is weliswaar volgeboekt, maar daarbij moet opgemerkt worden dat niet alle plekken beschikbaar zijn. Vanwege het coronavirus wordt een deel van de capaciteit niet gebruikt, om reizigers op die manier te helpen afstand te bewaren. Ook de topman van de SNCF reist volgens Franse media mee met de eerste trein.

Treintickets

Tickets in de zitrijtuigen zijn beschikbaar vanaf € 19, in het 2e klas ligrijtuig vanaf € 29 en in de eerste klas vanaf € 39. Franse nachttreinen hebben geen slaaprijtuigen. Het verschil tussen de 2e en 1e klas in de ligrijtuigen is het aantal plekken in de coupé. In een 2e klas coupé zijn er normaal gesproken zes ligplekken beschikbaar, in een 1e klas coupé vier.

Foto: Een trein van de SNCF bij Paris Austerlitz, niet de nachttrein uit/naar Nice.

Gerelateerde berichten

0 0 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Otto
3 jaren geleden

Het voor de zoveelste keer oplappen van totaal verouderd nachttrein materieel gaat het niet worden.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Zo te lezen gebruiken ze gewoon de spullen zonder oplappen.

Anoniem
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er staat in het artikel letterlijk: “Het geld wordt mede gebruikt om de treinen te moderniseren”.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat lijkt me onmogelijk wanneer ze over een paar weken gaan rijden.

Dries Molenaar
3 jaren geleden

Dit lijkt mij niet zo aantrekkelijk. Hoe functioneert dit liggen wanneer het geen slaapwagons zijn?
Duidelijk dat er immediatement betere wagons moeten komen. Zoals gezegd is genoeg moois te koop en kan men expertise uit de vliegtuiginterieurbouw gebruiken om wagons te ontwerpen.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het zijn gewoon oude cohchette rijtuigen jaren 60-70, die je overdag kunt opklappen zodat het rijtuig dan als zitrijtuig functioneert.

Bert sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

De rijtuigen zijn wel opgeknapt met Wifi en met stopcontacten, maar het ontbreken van echte slaaprijtuigen is een gemis.

W
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

Het verschil tussen eerste klas en tweede klas is niet alleen 4 of 6 ligplaatsen maar ook de grootte van de coupé. Zoals vroeger bij internationale rijtuigen in de eerste klas zespersoonscoupé’s meer beenruimte was dan in de tweede klas zespersoonscuopé’s. Bovendien kun je in Franse Corail-chouchetterijtuigen een zes- of vierpersoons (resp. 2e of 1e klas) een hele coupé voor 4, 3, 2 of zelfs één persoon reserveren tegen een steeds hoger wordende meerprijs.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Bert sitters

W. Je had in het verleden bij langeafstandstreinen van SNCF zelfs acht zitplaatsen in per coupé. Na het nachttraject werden de coupés omgebouwd en kwamen er voor het resterende deel vaak een paar passagiers bij.

Dries Molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Op CNN was te zien hoe men voor de luchtvaart werkt aan slaapruimtes in het ruim van passagiersvliegtuigen. Daar betlaen de mensen veel meer maar er moet toch een adaptatie voor de trein mogelijk zijn.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat is geen vergelijking. Als treinreizigers hetzelfde gaan betalen als First Class passagiers in het vliegtuig kunnen ze ieder een half rijtuig krijgen.

Bert Sitters
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Ik denk dat de heer Molenaar deze keer gelijk heeft. Met ervaring in de luchtvaart moet het mogelijk zijn om een rijtuig te verdelen in gestapelde cabines waarbij een stoel bijna horizontaal kan. De voeten schuiven dan onder het hoofdeel van een andere stoel. Niet onmiddellijk met dooddoeners komen. Gewoon de creativiteit eens los laten gaan in een proefmodel van een rijtuig. Ik schat in dat veel mogelijk is. Ik heb kamers gezien in een hotel dat Ibis ha overgenomen en geheel opnieuw had ingericht. Er was echt een zee van ruimte ontstaan.

Lieven
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Ook ik denk dat de interieur- en stoelfabrikanten uit de luchtvaart een interessante bijdrage kunnen leveren aan het realiseren van aantrekkelijk interieur voor nachttreinen.
Daarbij kan de prijs voor treininterieur ook lager liggen dan hetzelfde product voor de luchtvaart omdat de veiligheidseisen op het gebied van brandpreventie en weerstand tegen mechanische krachten in treinen minder hoog hoeven te zijn dan bij vliegtuigen.

Joost
3 jaren geleden

Ik weet niet welke wagons ze voor deze lijn gebruiken, maar op de lijn naar Toulouse/La Tour/Rodez is de “upgrade” nu min of meer voltooid. Vorig jaar kreeg je nog regelmatig een mail met excuus van de SNCF dat je in een oud treinstel lag want de upgrade was aan de gang, of nog erger, in sommige 2e klas wagons dat je couchette vervangen werd door een -weliswaar gratis- reis in een ligstoel.
De bedden worden wel degelijk vernieuwd en verder is er een elektrische upgrade: stopcontacten, verlichting (LEDs), ventilatie.

vissers
3 jaren geleden

de WL=wagons lits of wel slaapwagen was al lang afgeschaft in FR/SNCF voordat de slaaptreinen zelf verdwenen-op die 2-3 na die moesten blijven.
In feite is het dezelfde wagon waarbij al naar gelang 4 of 6 bedden=ligplanken worden neergeklapt. verschilt met 4 niet essentieel van de typische Russky/Oostblokbreedspoor ”slaapwagon=spalny vagon”. Ik heb daar vaak genoeg redelijk of een enkel keertje goed in geslapen.
Opgelet! Voorheen werd bij CC=couchette geen onderscheid gemaakt tussen mesdames/messieurs=M/V. Bij een echte slaapwagon/gedeeld wel.
Tipje-hoewel niemand daar in FR dit zal lezen: verkoop een flink deel van de cheap seats via FLIX oid-trekt vast veel meer cclienteel-al zal dat hun eer wel te na zijn.

FyraFlop34
3 jaren geleden

Ik hoop dat de Fransen eens serieus materieel gaan bestellen. Natuurlijk is het geweldig dat er op korte termijn zoveel bereikt is, maar modern materieel zal het imago van deze verbindingen echt goed doen.

Paul Lamote
3 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Met 50 miljard euro schuld valt er voor de SNCF niet veel te investeren of bij de bank te lenen.

Rogier de Wit
3 jaren geleden

is bekend of er ook catering aan boord is? Vroeger was er in ieder geval nog een frisdrank- en een koffie automaat, maar ik begreep dat deze later zijn weggehaald. Ik hoop dat er nu, bij de heropening, weer koffie aan boord te krijgen is, tenminste…