Nieuw tariefsysteem voor Belgische treinen – velen gaan goedkoper reizen
07 okt 2025 13:04
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS maakt het reizen per trein voordeliger met een nieuw tariefsysteem. Vooral in de daluren en in het weekend wordt de trein goedkoper. Het nieuwe tariefsysteem geldt vanaf volgende week.
Volgens de NMBS profiteert straks ongeveer 70 tot 80 procent van de treinreizigers in België van lagere prijzen voor hun reis. Vooral voor reizigers die regelmatig kortere reizen maken wordt de trein vanaf 15 oktober goedkoper, alsook voor incidentele reizigers die een lange reis maken. Maar reizigers die in de spits lange treinreizen maken, zijn wel duurder uit.
Straks per kilometer betalen
Treinreizigers gaan straks in België alle reizen per kilometer betalen. Bij het kopen van een kaartje krijgen ze bovendien automatisch de beste prijs. De maximumprijs voor treinkaartjes wordt met 20 procent verlaagd omdat de maximumafstand wordt verkort van 150 naar 120 kilometer. De maximumprijs is straks 20,90 euro voor een rit in de tweede klasse. Bij NS ligt de grens op 200 kilometer en 31,20 euro.
Betalen per kilometer doen reizigers bij NS al sinds jaar en dag. En net als in Nederland gaat de NMBS nu ook in België onderscheid maken tussen spits- en daluren waarbij reizigers in de daluren op korting kunnen rekenen. Alle bestaande kaartjes verdwijnen in België. Er komt een Train+-kaart waarmee reizigers in de daluren 40 procent korting krijgen. Per maand kost de kaart 4 tot 6 euro en per jaar 32 tot 48 euro. Tot 4 januari is de Train+-kaart voor de halve prijs beschikbaar.
Veel voordeel voor jongeren en ouderen
Jongeren (12-26 jaar) en senioren (65+) krijgen straks in België standaard 40 procent korting op elk moment van de dag. Ze hoeven daarvoor geen Train+ aan te schaffen. Als ze wel een Train+ nemen, krijgen ze nog eens extra 40 procent korting in de daluren en betalen ze voor elke reis, op elk moment maximaal 5,50 euro. Kinderen tot twaalf jaar reizen gratis, zoals nu ook al.
Voor volwassenen tussen de 25 en 65 jaar is er straks ook een weekendkaartje dat 30 procent korting biedt. In combinatie met een Train+ loopt die korting op tot 58 procent. Met een Train+ betalen volwassenen maximaal 14 euro voor een treinkaartje, ook in de spits.
Groepskorting
De NMBS komt ook met kortingen voor groepen. Wie met minstens drie andere personen reist krijgt 40 procent kortingen en wie met in totaal vijftien mensen of meer reist, krijgt 60 procent korting. Dit geldt in de weekenden en daluren.
Het wordt goedkoper om een fiets mee de trein in de te nemen. De prijs voor een fietskaartje gaat van 4 naar 3 euro in de daluren en het weekend. In de spits wordt het meenemen van een fiets duurder (5 euro). In Nederland is het meebrengen van een fiets in de spits al jaren niet toegestaan.
Meer reizigers trekken
Volgens de NMBS is het nieuwe tariefsysteem in februari al goedgekeurd door de raad van bestuur en de voorbije maanden voorbereid. Het doel is om het reizen per trein goedkoper en eenvoudiger te maken. Het is een van de maatregelen waarmee NMBS tegen 2032 een passagiersgroei van 30 procent wil bereiken.
(c) Treinreiziger.nl
Meer gedetailleerde info op de site van treintrambus.be = de Belgische ROVER. Het is wat het is: wat voordeliger wordt het voor korte afstand-lange afstand juist niet. Het lijkt erop dat die train+ ook per maand wordt geboden-maar ik heb zo´n donkerbruin vermoeden dat dat enkel tot 1/1 geldt als openingslokkertje-dat staat nergens heel duidelijk.
En wat dus ook verdwijnt is het onbeperkt in de zone rondreizen op 1 tiketje. Reis onderbreken is ook niet toegestaan. Hoe het zit met reizen naar Roosendaal en Maastricht is ook niet duidelijk. Tarief was eigenlijk altijd al op afstand-maar die ´zones´ in grotere plaatsen verdwijnen nu.
Als senior betaal ik nu nog 10,20 voor grens tot grens-2 weken gelden nog gedaan-dat wordt dus 12,50.
Hoe simpel het is die train+ te kopen-bvb of je een MoBiB nodig hebt-is ook niet duidelijk. En de termijn waarop ze dit aankondigen en datum-zo midden in (school) jaar ook wat vreemd. Maar ja.
De Train+ kan je in de NMBS app kopen dus moet ook vanuit Nederland mogelijk zijn. Anders is het een QR-code op papier bij de automaat of op een MoBIB inderdaad. Let op, bij elke aankoop van een ticket moet de Train+ gescand, dus dat gaat files given bij de automaten.
Over Roosendaal/Maastricht is mij nog niets duidelijk. Wel dat voor de Eurocity een Train+ weekendtarief komt (alleen op zaterdag en zondag, niet op vrijdagavond), volgens de NMBS Productfiches. Mijn vermoeden is dat de Train+ doordeweeks helemaal niet gaat gelden voor internationale reizen (Hazeldonk-Noorderkempen), wel zou je kunnen splitsen en dan vanaf Noorderkempen een binnenlands ticket met Train+.
De EurocityDirect kan en moet goedkoper. Deze trein is tot aan de grens gesubsidieerd en dan horen Nederlandse kortingskaarten tot de grens op te gelden.
Correctie: de Train+ geldt wél doordeweeks, er zijn nieuwe Productfiches gepubliceerd.
Maar het nieuwe tarief voor de Eurocity, omg… Hazeldonk-Brussel met 100% korting NL en 50% korting BE is nu 25.50 euro ipv 13 euro in 1e klas. Zonder korting dus 51 euro, voor minder dan 100 kilometer… Eurostarprijzen.
De Train+ is blijvend per maand beschikbaar, alleen de 50% korting is een “openingslokkertje”.
Rondreizen binnen de zone en onderbreken wordt inderdaad verboden. MAAR terugsteken mag voortaan wel als dat sneller is en een overstap tot 60 minuten telt niet als onderbreking.
Klopt dat de meeste OV ritjes in de redelijke nabijheid van mijn woonlocatie gemaakt wordt. Veelal nevenliggende gemeenten en af en toe naar een nevenliggende provincie. Ben dit jaar van het Oosten van het land en veel minder vaak verder het land in. En dit jaar heb ik dan nog aanzienlijk meer gereisd dan vorig jaar.
Daarom is de claim van de NMBS/SNCB dat de km prijs goedkoper zal zijn voor de meeste reizigers. Duitsland kent ook km tarieven en deze worden dus afgedekt met een regional ticket en de QDL in zoverre reizigers geen gebruik maken van het D-ticket.
In Nederland werkt het progressief en is me opgevallen dat hierdoor middenlange ritten vaak nog het duurst zijn en de extra kosten voor een lange rit vaak beperkt meer dan de prijs van een middenlange rit.
Uiteindelijk is de manier van tarifering van het OV altijd een keus van de overheid en vervoersbedrijven en vaak het resultaat van hoe zaken in het verleden ooit geregeld zijn.
Wel vreemd dat de NMBS/SNCB dit op 15 oktober door te drukken. Ik zou zo een wijziging met de nieuwe tarieven in op 1 januari 2026 doorvoeren en duidelijk uitleggen wat de nieuwe tarieven zijn en hoe ze verhouden met de oude tarieven.
Weekendvrij abbonement is op dit moment in de aanbieding bij NS: https://www.ns.nl/uitgelicht/wegisweg
Interessant dat 65+ ers zoveel korting krijgen, zelfs in de spits. Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland is dat een groep waar we *gemiddeld* gezien niet veel medelijden mee hoeven te hebben. De korting lijkt dus wat ongericht. En ik zou deze mensen die meestal niet meer werken en niet naar school gaan niet teveel korting geven in de spits.
Uw bent zo een persoon die zelf zal gaan huilen wanneer uw 65+ bent… En dan roepen mijn hele leven gewerkt voor wat? Of zit uw in de uitkering?
Worden kaartjes op grensbaanvakken ook goedkoper? De NMBS gaat dus ook over verspreiding van reizigers in drukke en stillere uren. Dat is een mooi proces, dus wie weet zien we bij onze Zuiderburen ook poppetjes staan die de drukte in treinen aangeeft op de app. België is een mooi land, alleen ze lopen alleen nog wel achter om alle perrons op hoogte te brengen, zoals dat in Nederland al jaren is. Ook de treinen zijn daar vaak rijdende kunstwerken met veel graffiti er vaak op en die blijkbaar lastig te verwijderen zijn! Ik ben benieuwd of Belgische reizigers binnenkort van Antwerpen naar Brussel of andersom ook met de moderne EuroCity Direct mogen reizen, Deze is thans alleen nog voor internationale reizigers toegankelijk. Voor mensen met een lichamelijke beperking een uitkomst, vanwege de lage vloer in de ICNG B treinstellen. Ook verspreid dit weer beter de drukte tussen beide steden en biedt meer reizigers een zitplaats.
Die Eurocity Direct is voor veel mensen in België redelijk nutteloos omdat hij maar op twee plekken stopt; Antwerpen-Centraal is leuk voor toeristen maar Berchem voor veel reizigers makkelijker, ook als je in België nog moet overstappen. Brussel-Zuid is al helemaal niet praktisch. In mijn ervaring zitten er bijna alleen maar Nederlanders in de EC Direct die een dagje Antwerpen of Brussel doen. De Belgen zitten in de Eurocity. En dan heb ik het nog niet over de tarieven…
Belangrijk verschil is dat de reis niet meer onderbroken mag worden, dat kan voor een groep duurder reizen betekenen. Het jammere is dat NMBS er maar niet aan wil om een dagkaart in te voeren, of daar op z’n minst mee gaat experimenteren. Wat gaat er eigenlijk op internationaal gebied gebeuren, worden deze ook goedkoper, of blijft daar het zog. woekertariefsysteem nog steeds van kracht?
NMBS heeft daarbij goed naar Nederland gekeken. Als ze hun ogen ook even op Duitsland hadden gericht, hadden ze ook met De Lijn, TEC en MIVB kunnen overleggen over het invoeren van doorgaande tickets en abonnementen, waarmee je van trein op bus/tram/metro kunt overstappen zonder met meerdere kaartjes of abonnementen te hoeven werken, (in Duitsland Verbundfahrausweise genoemd). Dit werkt in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, binnen Praag en 50-70 km eromheen en in mindere mate in Denemarken (Zone-systeem) hardstikke goed, waarom wil men in België en Nederland er alsmaar niet aan? Met zulk gebruiksgemak kun je in één klap flink wat reizigers mee binnenhalen (en daar ging het NMBS toch om?!).
Dat hebben ze wel gedaan en ook aangekondigd, er komt een werkgroep en meer nieuws begin volgend jaar.
1 ticket voor alle openbaar vervoer?In de marge van de nieuwe tarieven maakte de NMBS ook bekend dat ze samen met de regionale vervoersmaatschappijen De Lijn, MIVB en TEC een voorstel heeft gedaan om te werken aan een zogenoemd intermodaal tarief, waarbij je als reiziger met 1 ticket op trein, tram, metro en bus kan reizen. Wat je voor zo’n ticket betaalt, zou de som van de tarieven van de verschillende vervoersmaatschappijen moeten zijn.
Volgens de NMBS is het voorstel goed ontvangen door de verschillende ministers van Mobiliteit. Het is de bedoeling dat er in maart een meer concreet uitgewerkt voorstel komt.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/06/nmbs-tarieven/
Lijkt er helaas wel op dat het Youth Holidays, waarbij men van onder de 26 onbeperkt reist tijdens de schoolvakanties, gaat verdwijnen
Vind ik als treinfan zeer spijtig.
Het zou goed zijn als NS en NMBS/SNCB tot een akkoord komen over een kaartjes met toeslag voor de EurocityDirect tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid. Mijn ervaring dat veel reizigers vanuit Nederland in Antwerpen uitstappen. Hun plaatsen zouden dan gevuld kunnen worden door Belgische reizigers die tegen een toeslag graag snel zonder onderweg te stoppen van Antwerpen naar Brussel willen. Nu zijn die stoelen leeg.
Maar bijna niemand wil van Antwerpen-Centraal naar Brussel-Zuid. Pendelaars stappen op andere stations op, en uit op Brussel-Noord (bv. Vlaamse overheid) of Brussel-Centraal (aansluiting oost-west metro). Zuid is alleen interessant voor doorreizen naar Gent, Kortrijk, Wallonïe, Lille en Parijs, … en dat zijn niet de reizen in de spits wanneer de Belgische treinen van/naar Brussel vol zitten. Als je vanaf Zuid terug moet het centrum van Brussel in verlies je alle tijdswinst.
Ik vernam dat er voldoende reizigers zijn die snel van Antwerpen-Centraal naar Brussel-Zuid v.v. willen. Zij hoeven dan niet in die overvolle treinen die ook regelmatig stoppen.
Goedkopere treinkaartjes, het kan dus wél! (Hoewel niet iedereen er op vooruit gaat, maar de meeste gelukkig wel).
De NMBS heeft zoals genoemd goed naar de NS gekeken. Toch ben ik nog steeds niet blij met het daluren kortings-systeem. Ik kan wegens vaste werktijden moeilijk buiten de spits reizen. Als dagelijkse forens behoor je tot de meest trouwe klanten, maar je wordt er als het ware voor gestraft door een hoog tarief te moeten betalen. (20% korting in spits t.o.v. 40% buiten spits).
Bij nuts-en telefoon abonnementen kan je regelmatig korting krijgen als je lang klant blijft. Ook in bouwmarkten en supermarkten kan je korting krijgen als je veel producten koopt. Dit zijn wellicht stomme vergelijkingen, maar het punt wat ik wil maken is dat het regelmatig reizen met de trein naar je werk niet wordt gestimuleerd op deze manier.
Daarnaast deel ik de mening ook dat een kaartje met een tarief moet komen voor al het openbaar vervoer. Lage prijzen en een simpele tariefsysteem helpen mensen in het ov te krijgen. Ook moeten wij in Nederland af van het om-checken bij overstappen naar andere vervoerders.
Ben op 20 september 2025 ook met de EuroCityDirect gegaan van Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid, want toen startte mijn Interrailvakantie. Sinds gisterenavond weer thuis van de heerlijke treinvakantie, hoewel ik vertragingen ondervond onderweg, maar boven alles genoten heb van de landschappen en de diverse steden die ik doorkruiste in Duisland, Polen, Tsjechië en België.. Ik reisde Eerste Klas en ja die is vaak rustiger dan de 2de klasse. Binnenlandse ( Belgische) reizigers mogen niet met deze moderne , snelle trein tussen hun grootste steden reizen. Dan blijven er maar een handvol personen over en dat zijn vaak de Nederlanders, die wel heen en weer reizen tussen beide landen. Antwerpen Centraal prachtig station, maar onhandig als je haast hebt om over te stappen. Antwerpen Berchem wordt door de ECD niet aangedaan, wel door de EuroCity van Rotterdam Centraal naar Brussel Zuid en terug. Dit station is praktischer om over te stappen, hoewel er geen liften en roltrappen aanwezig zijn. Bovendien heeft dit voorstadstation van Antwerpen nog lagere perrons en qua charme niet zo’n boeiend complex. Wel bevindt zich op loopafstand het VlaTam museum aan de Groenenhoek. Dit is het Vlaams Trammuseum en een bezoek meer dan waard! Station Brussel Noord heeft ook smalle perrons en geen liften en roltrappen in het complex, bovendien ook een beetje een horror station met een donker busstation , daklozen en lelijke gebouwen. Brussel Zuid is een station met een mix van oud (de meeste treinsporen) en modern, waar de HST vertrekken dan wel aankomen. Gisteren was ik nog in Brussel Zuid bij het Ibis Hotel geweest om daar een nacht te overnachten. De avond ervoor strandde ik na terugkomst uit het Oostenrijkse Graz, doordat zowel de ICE Wenen, Linz, Nürnberg, Frankfurt Main Dortmund, alsmede de ICE Frankfurt Main, Keulen, Aachen, Brussel Zuid allebei vertraging hadden. Te Brussel Zuid zag ik net de laatste ECD trein toen net voor mijn neus vertrekken en om dan nog te gaan zwerven daar? Nee daar heb ik geen zin in, want er zitten ook daklozen te overnachten bij de onderdoorgang ( onder treinsporen) en tramhaltes van dit belangrijkste Brusselse treinstation. Over de treinen weinig te klagen, ze reden prima net zoals hun Nederlandse ICNG collega s binnenland. Prettige treinen om in te reizen met een schuiftreden en lage vloer. Alleen de opstapjes bij de stoelen en gangpaden zijn wat minder. Hier moet je wel bedacht op zijn om geen verzwikte enkels of valpartijen te krijgen. Dat is wel het mindere aan het ICNG materieel, maar hebben als pluspunt een hogere acceleratie en comfortabele stoelen!
In NL zou een maximumafstand van 140 km moeten gelden.
Friezen, Groningers, Drentenaren, Zeeuwen en Limburgers is de afstand naar NL Centraal een lange afstand.
Zo moeten Maastrichtenaren als ze naar Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, laat staan Zwolle, Groningen willen gaan eerst iedere keer de afstand naar Eindhoven maken. Wat 1 uur heen en 1 uur terug is zondermeer plus de 1 – 1,5 uur naar Amsterdam; Den Haag.
De voorgenoemden betalen extra voor een stuk dat men zonder meer moet afleggen wilt men naar het hart van NL gaan.
Dus 31,20 E : 200 km = -.0,156 E/km x 140 km =21,85 E maximumprijs.
Wat de NMBS consequent verzwijgt is het afschaffen van hun multi tickets. Voor de incidentele reiziger die twee/drie keer per jaar een wat langere afstand reist wordt de trein nu gevoelig duurder. Met de “Standard Multi” kon je voor een 100 euro tien enkele reizen binnen België nemen, zelf in te vullen op het biljet. Ja, er werd mee gerommeld met potlood, gum, tipp-ex etc maar ze stonden niet op naam, je kon met meerdere reizen en ze werden nogal eens doorverkocht twee maanden voor vervaldatum. Die groep gaan ze wel kwijt raken nu.