NMBS gaat stiptheidsdoelstelling waarschijnlijk niet halen

klok 10 aug 2018 19:13

De Belgische spoorwegen (NMBS) hebben moeite om voldoende aantal treinen op tijd te laten rijden. De bedoeling was dit jaar 89 procent van de treinen op tijd te laten rijden (of met een vertraging van minder dan 6 minuten). De NMBS erkent dat dit percentage ‘moeilijk realiseerbaar lijkt’.

Belgische media schrijven dat men nu verwacht dat de NMBS een stiptheid zal halen van 87,2%. Al heel het jaar rijden er in België minder treinen op tijd dan vorig jaar (88,3%). Ook is de score lager dan in 2016 (89,2%). In 2016 was het overigens de bedoeling om 90% van de treinen stipt te laten rijden.

In Nederland rekent ProRail een veel strengere eis: al vanaf 3 minuten ziet de Nederlandse infrabeheerder een trein als te laat. Desondanks valt het percentage vertraagde treinen mee. In juni was bijvoorbeeld 6,8% van de treinen in Nederland te laat. Terwijl in België meer dan 15% van het aantal treinen 6 minuten of meer vertraging had. En dat percentage zal bij 3 minuten naar verwachting nog veel hoger liggen.

Volgens de Belgische krant L’Avenir zou uit een intern document blijken dat NMBS de stiptheidsdoelen naar beneden heeft bijgesteld. “We moeten de ambitie hebben om een finale stiptheid te behalen van om en nabij de 88,0 procent”, citeert de krant het document. Dat bericht is echter volgens de NMBS ‘fundamenteel onjuist’. Het Belgische spoorbedrijf vervolgt: “Wat daarentegen wel juist is, is dat op basis van de cijfers zoals vandaag gekend voor 2018 de ongewijzigde ambitie van 2018 moeilijk realiseerbaar lijkt.”

De NMBS wijt de slechte prestaties aan de categorie van ‘derde oorzaken’ (spoorlopers, vandalisme en weersomstandigheden): deze categorie was tijdens de eerste jaarhelft goed voor 41,3% van de opgelopen minuten vertraging. Een jaar eerder was dat nog 37,8%. Ook voor ProRail is de categorie ‘storingen door derden’ een groot probleem. ProRail-topman Pier Eringa voorspelde eerder dat het aantal opgeheven treinen zou gaan dalen, dat is niet gelukt. ProRail wijt dat eveneens aan de categorie ‘storingen door derden’.

23 gedachten over “NMBS gaat stiptheidsdoelstelling waarschijnlijk niet halen”

  1. Dries Molenaar schreef:

    Gelukkig is het er wel veel goedkoper. En beter. Volgens sommige lezers hier. Schijnbaar mensen die makkelijk wat meer tijd aan het reizen besteden.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Goedkoper wel, maar inderdaad veel vaker te laat.

  2. RH&DR schreef:

    Naast de normale vertragingen heb je in Nederland ook vaak een langere reistijd door het niet overnemen van aansluitingen, ongeplande uitval van treinen en door geplande uitval van treinen. Het belangrijke traject Den Haag / Rotterdam – Woerden lag er pas nog anderhalve week uit, met zeer lange reistijden voor bijvoorbeeld Zoetermeer – Utrecht. Is dat in België net zo erg als in Nederland? De gepubliceerde stiptheidscijfers zijn maar een deel van de extra reistijd die je als reiziger hebt. Voor een vergelijking tussen landen zou je betere cijfers moeten hebben.

    1. Onthew schreef:

      De A2-cooridor (Ev-Ams) lijkt me toch belangrijker:-P

      1. Mohammed schreef:

        Dat is te merken, lange halteertijden in Eindhoven richting het zuiden. Inkorten tot Horst Sevenum of Blerick bij vertraging of rijdt niet verder dan Eindhoven.
        In België ontstaan veel vertragingen in de regio Brussel door de overbelaste Noord Zuid Lijn.

    2. Joost schreef:

      In België wordt eigenlijk altijd op één spoor tegelijk gewerkt, een traject wordt zelden stilgelegd voor werkzaamheden (“werken”). Een enkele keer voor een brug ofzo, dan zijn er bussen maar meestal omleidingen (bijv. Brussel-Ardennen via Leuven). Vergeet niet dat men in België gewend is treinen op verschillende lijnen te laten rijden ipv altijd dezelfde route, zie de vele spitstreinen (P-treinen), om ieder dorp een overstapvrije verbinding te geven met Brussel. Zoiets als Groningen-Utrecht en dan doorrijden naar Amsterdam.

      De praktijk in NL (lijn plat leggen in het weekend en verbussen) van de afgelopen 20 jaar is natuurlijk wel veel veiliger voor spoorarbeiders.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        In België zijn onlangs, na een aantal incidenten, de mogelijkheden beperkt om op een spoor te werken terwijl het naastliggende spoor nog in dienst is. In het kort komt het erop neer dat dat niet meer kan als er voor de werkzaamheden machines worden gebruikt die in het profiel van de vrije ruimte kunnen komen van het spoor dat in dienst blijft. Daardoor zullen er meer complete buitendienststellingen komen.

    3. Joost schreef:

      Oh ja, aansluitingen worden veel vaker afgewacht, er zijn lijsten met maximale wachttijden per station, zeker ‘s avonds en voor de allerlaatste trein kunnen die best lang zijn. Maar dat kan ook makkelijker omdat 80% van het vervoer woon/werk naar de grote steden is, veel minder recreatief en in het weekend zoals in NL. Ik heb in BE nog nooit een achterlichtaansluiting gehad, in NL erg vaak.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Achterlichtaansluitingen zin er in België net zo goed. Ik reis elke werkdag met de NMBS en ik heb er genoeg meegemaakt.

  3. sph schreef:

    De NMBS probeert al jarenlang via allerlei achterpoortjes hun statistieken op te krikken. Eerst hadden ze de drempel voor vertragingen verhoogd van 5 naar 6 minuten. Toen dat niet lukte, hebben ze bij de nieuwe dienstregeling van 2017 alle treinen langzamer ingepland met langere wachttijden in grote stations waardoor treinen honderd jaar geleden sneller reden dan nu. Tegenstanders werden gesust met de belofte dat de stiptheid zou overbeteren en hierdoor overstappen betrouwbaarder zouden worden. Het gaat nog harder mis dan vroeger, en dat ondanks de hele zachte winters.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Gelukkig is het in België en niet hier. Waar maken we ons druk over?

      1. Simon schreef:

        Inderdaad, het aantal vertraagde reizigers zal in beide landen niet veel verschillen.

        1. dries molenaar schreef:

          Bij veel nieuws helpt het om te constateren dat je er niet woont en geen last van hebt. Overigens is het percentage vertragingen hier vel lager. Het net is veel drukker. Dus eigenlijk is het hier veel beter. Een opsteker. Zelfs wanneer uw bewering dat de aantallen gelijk zijn. Wat niet zo is.

        2. Frenkel schreef:

          Zo te lezen aan al je “uit je duimzuigerij” reacties heb je bar weinig ervaring, en nog veel minder kunde, met het OV in het buitenland.

    2. Rian van der Borgt schreef:

      Vertraging was bij de NMBS altijd al vanaf 6 minuten: +5’59” is nog op tijd, vanaf +6’00” te laat. Alleen heette dat eerst anders, meestal “meer dan 5 minuten vertraagd”. Nu zijn ze eerlijker en zeggen ze “vanaf 6 minuten vertraagd”.

      1. sph schreef:

        Ik meen me nochtans te herinneren dat ze er ooit (zeker meer dan tien jaar geleden) een minuutje bijgegooid hebben, maar ik vind hier niets van terug dus ik zal me wel vergist hebben.

        1. Rian van der Borgt schreef:

          Het was omstreeks die tijd dat de weergave is veranderd. Het criterium voor “vertraagd”was en is meer dan 5’59” vertraagd.

    3. Simon schreef:

      Of nu, zoals in België, de treinen vertraagd worden zodat veel treinen weer op tijd rijden of, zoals in Nederland, vertraagde treinen worden opgeheven zodat de meeste treinen op tijd rijden, het resultaat is hetzelfde; reizigers lopen vertraging op. Zie: Campbell’s Law.

      1. sph schreef:

        Ik kan u uit ervaring verzekeren dat de treinen bij de NMBS eerder bij toeval op elkaar wachten (beide vertraagd) dan dat er bewust aansluiting wordt voorzien. Ze noemen het wel aansluiting, maar dat betekent gewoon: “wat toevallig binnen 5 minuten vertrekt”. Wat op de ene dag een aansluiting is, is dat op de volgende dag niet meer. De NMBS is al jarenlang afgestapt van bewust op elkaar wachten, dat heeft een treinbegeleider me ook zo verteld. Enkel de allerlaatste treinen wachten nog op elkaar.

        1. Simon schreef:

          Dit is, denk ik, de grootste frustratie van de treinreiziger.
          Om de stiptheidsdoelstellingen te halen worden treinen opgeknipt en overstappen gecreëerd. Hierdoor duurt de treinreis van de reiziger langer. Wanneer deze vervolgens aansluitingen mist, wordt de duur van de totale reis nog langer. Door de onzekerheid over het halen van de aansluitingen gaat de reiziger eerder van huis, enzovoorts….
          Zo krijg je dus nooit een beter openbaar vervoer.
          Maar wel betere cijfers.

        2. Rian van der Borgt schreef:

          Dit klopt niet, of toch zeker niet helemaal.
          Er wordt bij de NMBS ook minder gewacht dan vroeger maar er zijn nog steeds wachttijden voor bepaalde aansluitingen, ook overdag. Op de grotere stations kun je die zien op de posters naast de vertrekstaten en in de binnenlandse planner wordt dat expliciet aangegeven als je een overstap maakt met zo’n wachttijd.

        3. sph schreef:

          @Rian, de binnenlandse planner gaf me al vaak aansluitingen die helemaal geen aansluiting zijn waardoor ik echt het gevoel heb dat die gewoon dicht opeenvolgende treinen als aansluiting ziet. Die planner is trouwens extreem onbetrouwbaar, hoewel de nieuwe versie er wat netter uitziet. Verder wordt er bij dergelijke aansluitingen zo weinig tijd gegeven dat je onmogelijk van het ene perron op het andere geraakt.

        4. Rian van der Borgt schreef:

          @sph ik be benieuwd wat voor onhaalbare aansluitingen je uit de binnenlandse NMBS-planner hebt gekregen. Die planner werkt net als die van NS met minimale overstaptijden afhankelijk van het station.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.