NS betaalde teveel voor hogesnelheidslijn
17 aug 2009 11:28
(Novum) – De NS heeft veel te veel geld betaald voor de hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs. Dat blijkt volgens De Telegraaf uit tot nog toe onbekende stukken die de krant in bezit heeft gekregen.
Het spoorbedrijf bood negen jaar geleden 168 miljoen euro terwijl de tweede gegadigde, Arriva/Deutsche Bahn, slechts een kleine honderd miljoen euro zou hebben geboden. Volgens de krant bood de NS zoveel omdat het de inkomsten te hoog had ingeschat. Eerder had NS een ander bod uitgebracht, maar dat werd door de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat Netelenbos afgekeurd. NS wilde de binnenlandse hogesnelheidstreinen verweven met het intercitynet, zodat meer reizigers van de lijn konden profiteren. De minister vond het bod te laag en vond dat NS niet de gevraagde offerte had geleverd. Daarop besloot NS samen met KLM een nieuw bod uit te brengen van 168 miljoen euro.
De NS zou in 2000 nog hebben verwacht vanaf 2015 jaarlijks tachtig miljoen euro over te houden aan de HSL. Vorig jaar was de verwachting echter dat de lijn vanaf 2015 jaarlijks een verlies van tien miljoen euro geeft. Dat zou komen door prijsvechters in de luchtvaart.
Een ambtenaar van het ministerie van Verkeer heeft daar volgens de krant zo zijn vragen bij. Zo vliegen er nauwelijks prijsvechters tussen Amsterdam en Parijs. Tussen Brussel en Parijs vliegen helemaal geen prijsvechters.
De veelgeplaagde hogesnelheidslijn zou volgens De Telegraaf al failliet zijn gegaan als de overheid niet was bijgesprongen. In ruil voor hulp zou de NS hebben beloofd geen claim tegen de staat in te dienen. De NS wilde een claim indienen omdat de staat het beveiligingssysteem later dan afgesproken oplevert.
De hogesnelheidslijn (HSL) rijdt vanaf 7 september in 43 minuten van Amsterdam naar Rotterdam, 21 minuten sneller dan nu. Vanaf december zal ook de Thalys naar Parijs van de lijn gebruik maken. De bedoeling was dat al twee jaar geleden over het traject zou worden gereden. Problemen met onder meer de levering van treinstellen en het beveiligingssysteem zorgden ervoor dat de ingebruikname van de lijn keer op keer werd uitgesteld. Inmiddels zijn de eerste treinstellen (Fyra) voor de hogesnelheidslijn geleverd, en wordt verwacht dat deze op zn vroegst in de dienstregeling 2011 hun intrede zullen doen.