Veel interesse in WhatsApp-thriller van NS
23 jan 2019 10:00
De NS komt naar eigen zeggen met de eerste Nederlandse WhatsApp-thriller. Het gaat om de nieuwe thriller Ontspoord, geschreven door Melle Runderkamp, onder meer bekend van de televisieserie Het Schnitzelparadijs.
Aanmelden
Aanvankelijk konden zich duizend mensen aanmelden, wat binnen twee uur was gebeurd. Daarop werden nog eens duizend extra plekken gecreëerd, en die waren aan het einde van de ochtend ook weg. Daarmee kunnen mensen zich niet meer aanmelden voor de thriller Ontspoord.
De vervoerder is niet van plan nog meer plekken te creëren. “Het is een eerste proef. Het is leuk dat er zoveel interesse voor is. Mensen die wel een plekje hebben, kunnen de berichten doorsturen, bijvoorbeeld naar een appgroepje”, zegt een woordvoerder. De proef was er vooral op gericht om te kijken hoe ‘het zou landen’, aldus NS. “Het is vooral bedoeld om invulling te geven aan de reistijd van mensen.”
Eerder vertelde NS dat aanmelden kon met een appje met ONTSPOORD AAN naar 06-57 54 46 57.
Verhaal
De eerste berichten verschijnen maandag 28 januari. In totaal worden ongeveer 210 tekst-, foto- en videoberichten gedeeld. Vrijdagmiddag is de ontknoping. Het verhaal draait om Sarah, die na een werkborrel per ongeluk iets ziet wat ze niet had mogen zien en verdwijnt. De vraag is of het haar lukt haar onschuld te bewijzen voor ze wordt gevonden.
De WhatsApp-thriller is ontwikkeld met treinreizigers in het achterhoofd die in de trein vooral hun WhatsApp bekijken, maar iedereen kan zich aanmelden, aldus een woordvoerder van de NS.
© ANP / Treinreiziger.nl
Ik heb mij ook aangemeld en heb dit inmiddels bevestigd gekregen. Alle zeven personen uit deze thriller heb ik een plaatsje in mijn contactenlijst gegeven en nu is het afwachten.
Ik ben benieuwd hoe dit bevalt, want het zijn dus zeven verschillende contacten die waar je naar moet kijken (tip: Zet er in je telefoonboek ‘NS’ voor, is makkelijker zoeken). Als WhatsApp het toeliet was een groep (met leesrechten voor ons) nog handiger geweest.
Ik ga het meemaken! 🙂
Ik heb geen idee waarom NS het als haar taak ziet om te investeren in dit soort projectjes van, door en voor schoolmeisjes. De timing is in elk geval weer eens geweldig. Afgelopen weekend faalde de voorlichting ongelooflijk met de werkzaamheden rondom Schiphol. Maandag stonden er in de ochtendspits zeven defecte treinen op het spoor die de werkdag van tienduizenden reizigers hebben vergald. Dinsdag besloot NS totaal nodeloos de dienstregeling zwaar uit te dunnen, omdat er gevreesd werd voor mild Nederlands winterweer. En dan komt er op woensdag zo’n feel good-actie, die geen enkele zinnig nut dient. Het geeft toch te denken dat men bij NS wel tijd heeft voor dit soort onzin, wat al even belachelijk als die genderneutrale omroepberichten, maar dat de kern van de dienstverlening vaak wordt vergeten. Ik zou me hier dood voor schamen als ik mijn werk in een NS-uniform zou moeten uitvoeren.
Sommige families hebben helaas een kind dat niet goed snik is. Binnen de NS-familie hebben ze er drie; de klantenservice, de publieksvoorlichting en de ICD.
Waarin faalde wat jou betreft dan de voorlichting rondom de werkzaamheden op Schiphol? Ben jij zo’n reiziger die het liefst wilt dat de directeur van NS bij jou thuis komt vertellen wat, wanneer en hoe het gaat gebeuren? Lekker blijven afgeven en een ander de schuld geven, daar waar mensen zo lui zijn geworden dat ze zich nergens meer in willen verdiepen… vrolijke dag nog, en neem er vanavond nog even lekker een glaasje azijn op 🙂
Dat de voorlichting rondom de werkzaamheden faalde, geeft NS zelf toe.
De voorlichting faalde bijvoorbeeld voor reizen tussen Utrecht en Schiphol. Pas nadat klanten vragen gingen stellen (bijvoorbeeld in het serviceforum), heeft NS uitgezocht hoe ze het zelf eigenlijk geregeld hebben. Reizigers werden onvoldoende (niet via de Reisplanner en niet via de omroepberichten) geïnformeerd dat het reizen via de geadviseerde reisroute (R-net vanaf Bijlmer ArenA) extra kosten met zich mee zou brengen. Een deel van het weekend is op Utrecht zelfs omgeroepen dat er NS-bussen werden ingezet vanaf Bijlmer ArenA. Dat was niet het geval. NS verweerde zich, bijvoorbeeld via deze website, met het argument dat zonder extra kosten via Sloterdijk kon worden gereisd. Dat advies is niet op de stations omgeroepen, niet via de eigen website gecommuniceerd en kwam niet terug in de Reisplanner. Van mij hoeft de directeur niets thuis te komen vertellen, maar NS moet zorgen dat de voorlichting bij werkzaamheden in orde is. De inspanningsverplichting ligt hier bij het lui geworden NS, niet bij de reiziger. Zelfs na alle ophef hierover vooraf, kreeg men het bij NS niet voor elkaar de boel fatsoenlijk te regelen.
@Annemiek: Types zoals jij hoort verboden te worden met de trein te reizen. Altijd maar dat geklaag. Wees weer eens trots op onze grootste Hollandse vervoerder.
@Malleman
Trots op het feit dat NS de grootste treinvervoerder in Nederland is? – Dat is geen verdienste van NS. We kunnen ons beter schamen voor het feit dat we het zo geregeld hebben dat een matig presterende treinvervoerder die aantoonbaar geen verbetering laat zien –bijvoorbeeld op het gebied van communicatie over werkzaamheden– desondanks vanzelf de grootste blijft.
Je haalt me de woorden uit de mond. Op zich vind ik het prima als NS zich op de enterainment-industrie stort, mits ze het vervoeren van reizigers over het spoor dan voortaan overlaten aan een bedrijf dat die taak wel serieus neemt.
Ik snap de kritiek. Helemaal omdat Qbuzz en food activiteiten verkocht moesten worden om meer op de kerntaak te focussen. Dat was mijn inziens symbool politiek. Ondanks dat ik de kritiek snap, moeten we het niet groter maken dan het is. Iemand van de PR afdeling huurt een externe partij in om dit te doen. Hoeveel zou het gekost hebben? Geen idee. Vast pinuts voor NS. Zijn er belangrijkere zaken? Ja. Ook ik zie liever andere veranderingen. Maar, ik geloof niet dat zonder Whatsapp soap het veel beter gaat. Nu hebben ze zich even kunnen profileren als een hip bedrijf. Tsja. Tsja.
Annemiek, er leven in Nederland veel klagers. Ook jij behoort hiertoe. Jammer dat je je leven zo gaat vergallen. Probeer je eens te verdiepen in het complexe NS-gebeuren.
Leven vergallen? Dat had toch niet gehoeven. Iemand mag zich best kritisch uitlaten over NS, daarmee worden nog geen levens vergald. U mag uiteraard van mening zijn dat die kritiek onterecht is.
Beste Johan. Jammer om te lezen dat je zo negatief bent over de NS. Onlangs is gebleken dat er juist meer mensen tevreden waren over de NS dan ooit tevoren. Daarmee verkondig jij hier nepnieuws en daarmee zet je ook mij als personeel onterecht in een kwaad daglicht. Ik als NS Machinist doe alles wat er maar in mijn macht ligt om de reizigers een dienst te verlenen. Ik doe mijn werk vol trots. Bied soms zelfs excuses aan de reizigers, ook al is het onze schuld niet eens! Sjouw koffers trappen op van ouderen en zet mindervaliden met rolstoel en al in de trein als ze verlaten en vergeten op het perron achterblijven. Het kan dan gebeuren dat we een minuutje later vertrekken. Ik probeer na elk station zo veilig en vakkundig als ik kan, tijd goed te maken als we later zijn vertrokken. Vergeef me de keren dat we toch later aankomen bijvoorbeeld omdat er plots iemand met de armen in de lucht op het spoor gaat staan om afscheid van het leven te nemen. 100% punctualiteit halen we nooit maar we zijn dichterbij dan ooit! Wees trots dat we nog een echt Nederlands bedrijf hebben en niet zoals vele anderen, inmiddels in buitenlandse handen zijn gevallen. Ik hoop dat we het kunnen volhouden en hebben daarbij ook uw steun nodig. U hoeft niet te klappen zoals bij Ryanair zodra het vliegtuig is geland. Ik heb de verantwoordelijkheid voor soms meer dan 1000 mensen en u staat er waarschijnlijk niet eens bij stil als ik de trein netjes op tijd stil heb gezet op Amsterdam CS en u uitstapt. Toch? Is ook niet erg maar waardeer het dan ook een beetje ipv altijd te klagen wat er allemaal niet deugt aan de NS. Vriendelijk bedankt.
Ik denk dat je de kritiek te persoonlijk aantrekt. Om zijn mening direct te bestempelen als nepnieuws lijkt mij niet terecht. Ik wil NS geen slecht bedrijf noemen, maar ik snap wel de kritiek op sommige beleidsmatige beslissers. Maar ook als iemand wel NS een slecht bedrijf vind, zegt dat nog niets over het rijdend personeel. Is Abellio in Groot-Brittannië een slecht bedrijf omdat het geen Brits bedrijf is? Nee. Is Arriva een slecht bedrijf is omdat het een dochteronderneming van DB is? Nee. Maar net zo goed je kritiek kunt hebben op NS, kan je dat ook hebben op de keuzes van Arriva.
Natuurlijk bekijk ik het door een andere bril dat klopt maar ik doelde met nepnieuws op het stukje tekst van Johan van 27 januari 5.56. Hij haalt aan dat het bedrijf aantoonbaar niet verbeterd en matig presteert. Ik verwijs hierbij naar een in de media gepubliceerd onderzoek van 18 januari jongsleden. Link: https://www.nu.nl/binnenland/5690876/treinreiziger-steeds-positiever-nederlandse-spoorwegen.html
Daarna schrijf ik vanuit emotionele betrokkenheid omdat het me raakt als mensen altijd maar kritisch blijven, terwijl het ook eens fijn zou zijn een compliment te mogen ontvangen als het aantoonbaar wel goed gaat/verbeterd.
Je hebt gelijk dat tegen die woorden van Johan wel erg zwaar zijn aangezet. De klanttevredenheid is inderdaad gestegen naar recordhoogte (ook op deze site te lezen 😀). Mijn voorkeur heeft het om iets niet te bestempelen als nepnieuws, maar zoals je nu doet inhoudelijk reageren dat het niet klopt. 😀 Aantoonbaar niet verbeterd is wel erg zuur. Ik zat overigens nog verder over na te denken: Coolblue en Jumbo zijn voor mij bedrijven die echt de klant centraal zetten. Maar vind ik het personeel van de Jumbo zo geweldig? Nee. Zijn ook maar gewone medewerkers (die algemeen zoals iedereen wel goed zn werk doet). Denk dat het NS medewerkers meer betrokken zijn bij hun bedrijf. Toch vind ik beleidsmatig de klant minder centraal staan. Eigenlijk blijkt dat voor mij ook uit de doelstelling van de klanttevredenheid. NS streeft naar reizigers die het bedrijf een 7 geeft (of hoger), niet naar een 8 of 9. En de lat in de prestatie afspraken ligt laag. Al sinds 2008 voldoet NS aan de nu gestelde norm. Eigenlijk sinds het herontwerp van de dienstregeling 2007. Een bedrijf dat naar een 7 streeft doet het natuurlijk prima. Mooie voldoende. Maar ik zou zelf niet snel een hotel boeken dat geen 7 of 7.5 scoort.
Hoe was de uitdrukking ook alweer??? Klagers kennen geen nood…