fbpx
Van links naar rechts: initiatiefnemers Marciano Stella, Roland de Rooij en Ericson Kirindongo. Foto: NS

NS rijdt op 1 juli met Keti Koti-trein door het land

29 jun 2024 7:12

De NS laat maandag een speciale Keti Koti-trein rijden, waarin aandacht is voor het slavernijverleden. Onder het personeel zijn nakomelingen van tot slaaf gemaakten, die reizigers deze dag vertellen over wat deze dag voor hen betekent.

De intercity vertrekt op 1 juli, de dag van de herdenking van het slavernijverleden en de viering van de afschaffing ervan, om 11:21 uur vanuit Vlissingen. Volgens dienstregeling rijdt hij via onder meer Roosendaal, Rotterdam en Haarlem naar Amsterdam Centraal, waar hij om 14:25 uur aankomt. Aan boord zijn eten en muziek. Ook kunnen reizigers in gesprek met het personeel op de trein, dat voor de gelegenheid historische kleding draagt, over het slavernijverleden.

Gezamenlijk verleden herdenken

De Keti Koti-trein is een idee van vier NS-medewerkers, die zich binnen het spoorbedrijf al langer inzetten voor zichtbaarheid van de feestdag. “We zijn heel blij dat de trein dit jaar gaat rijden, zodat alle verschillende mensen samen kunnen komen”, zegt Marciano Stella, een van de initiatiefnemers. “Dit is voor veel mensen en dus ook voor veel NS’ers een belangrijke feestdag. Met Keti Koti herdenken we een gezamenlijk verleden met een verbindend samenzijn voor een hoopvolle toekomst voor iedereen.”

Link met NS

NS heeft een historische link met het slavernijverleden van Nederland. Bij de afschaffing van de slavernij werden niet de tot slaaf gemaakten, maar juist de slavenhouders gecompenseerd. Een aantal daarvan investeerde de compensatie in de oprichting van de Staatsspoorwegen, één van de voorlopers van NS.

Of de trein vanaf nu ieder jaar op 1 juli gaat rijden, is nog niet bekend. “Maar als het een succes is, waarom niet?”, zegt een woordvoerder tegen ANP.

3.8 10 stemmen
Artikel waardering
28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Momo Xhang
26 dagen geleden

Mooi maar natuurlijk frappant hoeveel geld en aandacht beschikbaar is voor dit onderwerp maar problemen erkent door een veel groter gedeelte van de bevolking vrijwel onder de tafel worden geveegd.
Specifiek NS niet mogelijk om standaard meer treinen te laten rijden?

Henk
26 dagen geleden
Antwoord aan  Momo Xhang

Ik denk dat een groot deel van de bevolking niets onder de tafel wil vegen en gewoon erkent dat wat gebeurd is vreselijk is, maar dat een groot deel van de bevolking in het dagelijks leven zo zijn eigen problemen heeft en ook niet persoonlijk wenst verantwoordelijk gehouden te worden voor de daden van anderen, een van de beginselen van de rechtsstaat. En dat de geschiedenis van de meeste landen barst van de onaangename gebeurtenissen, en dat het tegelijkertijd historisch onverantwoord is om het verleden met de bril van het heden te bekijken.

Standaard meer treinen is altijd een goed idee.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Henk

ach, meer? Eerst de huidige dienstregeling maar eens op 97% uitvoeren. Zonder treinen te annuleren. Wel zouden wat meer lange afstandstreinen goed zijn om er bij te hebben.

Bert Sitters
26 dagen geleden
Antwoord aan  Momo Xhang

Er gaan dagelijks duizenden treinen. Dit gaat om een slechts een trein op een speciale dag. Overigens geen slecht concept: een speciale trein met muziek, hapjes en drankjes gewijd aan een bijzonder thema uit onze veelzijdige geschiedenis; met hoogtepunten en dieptepunten.

Gert-Jan Hondelink
25 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het is helemaal geen speciale trein. Het is gewoon trein 2249 die dagelijks van Vlissingen naar Amsterdam rijdt, en waarin maandag 1 juli aandacht aan het slavernijverleden wordt gegeven.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

van wie? Van de toevallige passagiers die niet eerder of later gingen?

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

mogen er dan ook nog reizigers mee?

Paul Lamote
25 dagen geleden
Antwoord aan  Momo Xhang

Mee eens. Het wordt tijd dat NS zich eindelijk eens met zijn eigen grote dagelijkse problemen gaat bezig gaat houden in plaats van met allerlei maatschappelijke correcte projectjes.

Waar blijft bijv.. de beloofde tussentijdse opschaling in Brabant en Noord-Holland in het weekend?

Laatst bewerkt op 25 dagen geleden door Paul Lamote
jan
25 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het een staat los van het ander. Het is prima als de NS aandacht besteed aan iets wat voor een bepaalde groep Nederlanders heel belangrijk is.
En de opschaling dient ook eindelijk weer eens te gebeuren, naar hetzelfde niveau als voor de corrona crisis. De NS verzaakt hier duidelijk in.
Maar door die ene trein te schrappen wordt echt die opschaling niet mogelijk. Maar je maakt wel veel mensen blij. En dat is ook wat waard

Baardstaart
25 dagen geleden
Antwoord aan  jan

Besef wel dat rond 2020 heel wat mensen met pensioen is gegaan en de NS en andere OV bedrijven geen personeel hebben geworven en niemand wist hoelang de pandemie duurde.. Voor hetzelfde geld had het nog langer geduurd. Verder mocht in mei 2020 mensen al met de auto weg terwijl treinreizigers tot juli moesten wachten. Ook hebben veel mensen met rijbewijs en zonder auto een tweedehands auto aangeschaft om virusvrij te kunnen reizen.

Toen de zaak weer opgestart werd kwam het het probleem van het personeel tekort bovenwater en diegene, in de Coronatijd de arbeidsmarkt op zijn gegaan hebben veelal jobs gevonden, waar toen veel vraag naar was.

Op het einde van de Coronatijd had je het begin van de Oekraine oorlog en dat leverde ook hoge staalprijzen op dat nodig is voor de bouw en onderhoud van sporen en treinen. Dat heeft onderandere geleid dat de Maaslijn werd uitgesteld.

Ook zonder Corona zou personeeltekorten het OV treffen, maar dan zou het wat geleidelijker en wat later gebeurd zijn.

Uiteraard doet die ene trein op Keti Koti helemaal niets in het grotere plaatje van het functioneren van het OV.

Peter Rijs
26 dagen geleden

Prachtig initiatief. Volgend jaar vanuit Maastricht?

lezer
26 dagen geleden

Maar werden de Staatsspoorwegen mede opgericht met inkomsten en geld uit slavenarbeid zelf? In de bronnen die ik tot nu toe ben tegengekomen lijkt het niet te gaan om geld uit de 10 jaar extra slavernij maar om compensatie, rechtstreeks ontvangen van de overheid.
Want zo nee, dan kregen de gemene slavenhouders het geld van een overheid die ruimhartig compenseerde op kosten van andere belastingbetalers. En degenen die het meeste belasting betaalden in die tijd waren in absolute zin denk ik industriëlen, handelaren en kooplieden die kennelijk, in vergelijking met de slavenhouders, minder connecties hadden in Den Haag. En de grote bulk belastingbetalers was denk ik de agrarische sector met toen nog vele boeren als melkveehouder en uiteraard snel groeiende groepen (textiel)arbeiders.
Misschien zijn er wel grimmiger linken tussen de spoorwegen en de slavernij en het kolonialisme maar deze link is natuurlijk erg onschuldig dus ik kan me voorstellen dat de NS dan graag op deze link de nadruk legt.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

De opbrengst uit de slavernij wordt zwaar overdreven en de Rijksbegroting was er niet van afhankelijk. Slavernij zat alleen bij enkele particulieren en bedrijven. Het was volslagen marginaal. De straten in de steden werden toen niet met goud geplaveid. Voort is het allemaal 6-7 generatie geleden. Mensen die suggereren een opa of oma in de slavernij te hebben gehad kennen de biologische en maatschappelijke feiten niet zo goed.
Op nacalculatie kost het ons duidelijk alleen maar geld, wat vreemd genoeg wel van de Rijksbegroting moet.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

de slaven werden overgenomen onder dwang door het Rijk, men werd onteigend als het ware. Hoe had het anders gemoeten. Je kan mensen niet zomaar hun bezit afnemen. Het hebben van slaven was helemaal niet verboden. De slaven zijn daarna door het Rijk, wij dus, vrij gemaakt. Beter was natuurlijk geweest om ze daarna ook ook te repatriëren. Door de aantallen en beperkte vervoersmogelijkheden ging dat eigenlijk niet zo makkelijk. Er was geen trein terug naar de overkant, als het ware.

NS medewerker
26 dagen geleden

Tsjonge, jonge wat een flauwekul zeg

Annemiek
25 dagen geleden
Antwoord aan  NS medewerker

Dat ben ik met je eens.

Girltalk
25 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik niet.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

je ben er nog 🙂
Het zijn grote bedrijven die graag voor de bühne willen deugen.

Rudy
25 dagen geleden
Antwoord aan  NS medewerker

Wanneer gaat de Dwangarbeiders Trein rijden. De NS speelde zeker een rol in de dwangarbeid van Nederlandse mannen in Duitsland. Dit is een recent stuk verleden waarover ouders en grootouders het nodige kunnen vertellen. Maar ik begrijp het goed: de Dwangarbeid in Duitsland ligt veel dichterbij dan de Slavernij in de koloniën. En de NS heeft daar een actieve rol in gesppeld. Ik heb zelfs nog de papieren van een oom van mij die zich op het Centraal Station in Amsterdam moest melden voor Dwangarbeid.

Rudy
25 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

Letterlijk:

Ten behoeve nab Uw plaatsing (begin van de reis) moet u op Maandag 15 Maart 1943 te 6 uur te Amsterdam bij in het Centraal Station, 1e perron, wachtkamer 3e klasse gereed voor vertrek aanwezig zijn.

De reis zou eindigen in Dresden alwaar hij tewerk werd gesteld.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

dat is beter dan doodgeschoten worden. Het was niet veilig in de industrie vanwege de niet zo goed gerichte geallieerde bombardementen maar velen kwamen gewoon bij een boer te werken of een naai-atelier en dergelijk. Dat was een stuk beter.

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  Rudy

hahaha, hahaha, alsof NS en het personeel ook maar een moment konden weigeren te rijden. Net als de bakker uit dorp bij mijn vader. Die moest gewoon brood bakken voor de moffen van de FLAK batterij, de slager moest gewoon vlees leveren en de aardappelen vlogen ook niet vanzelf in de mand. Het aardige was natuurlijk om er hier en daar een onderduiker aan te laten werken. Zo verdiende men toch wat om de tijd door te komen.
Mensen als Rudy zouden natuurlijk dapper verzet leveren door over hun telefoon te wrijven en de Ortskommandant eens hartig toespreken.
Een schoolkameraad van mijn vader werd door de Duitser vermoord, ze zochten iemand anders en toen dat niet lukte moest Wim er aan geloven. Die kwam net op zijn fietsje voorbij rijden. Niets misdaan, wel dood.
NB mijn grootmoeder vergat wel de toeristenbelasting af te dragen voor haar logees. Pa betaalde geen accijns aan den mof voor de tabak die hij op een verloren hoekje teelde. Den tuinderij stond onder water.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Dries Molenaar
Rudy
24 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Je ziet het punt niet. Slavernij is slavernij; of dit dwangarbeid op de velden in Suriname is of dwangarbeid in de Duitse industrie. Echter de slavernij in Suriname is nauwelijks gerelateerd aan de NS terwijl de NS wel een actieve rol speelde bij de dwangarbeid in Duitsland. Ik neem het de NS niet kwalijk dat ze mee werkte aan het transport van dwangarbeiders. Echter ik heb nimmer een blijk van bewustwording gehoord over die rol van de NS. De colloboratie bij de NS ging aanmerkelijk verder dan het transport van Joden. Schoenmaker, hou je bij je leest! Ga geen Keti Koti-trein rijden zolang de Dwangarbeiders trein nog niet is langs gekomen.

Irene
25 dagen geleden

Ohh ohh het is nooit goed..

Mireille
24 dagen geleden

Wat een leuk initiatief! Keert de NS trein terug van Amsterdam naar Vlissingen?

David
24 dagen geleden

Feestjes, allemaal leuk ende aardig, maar NS heeft wel veel belangrijkere dingen waar de aandacht op gericht kan worden: vertragingen, veiligheid in de treinen, noem maar op. Laat NS maar na afloop aan die die organisatie die teveel achterom ipv naar voren kijkt een rekening sturen voor dit alles. Waarom moet de reiziger weer opdraaien voor de kosten aan nutteloze dingen waar zij zelf niets mee van doen hadden, daarvoor zijn de gebeurtenissen waar het om zou zijn gegaan veel te lage geleden? Wij gaan toch ook niet vragen om extra aandacht, feestdagen en belastinggeld vanwege de bezetting van Nederland door de Spanjaarden en Napoleon?

Dries Molenaar
24 dagen geleden
Antwoord aan  David

Een feest trein die altijd op tijd rijdt. Op de zijkant met grote letters: ‘Deze trein rijdt op tijd’ 🙂

Curieus is dat men over de Franse tijd spreekt en niet zo zeer over de bezetting. Waarom was dat anders. Zij hebben wel veel administratieve beschaving gebracht, de eerste koning. Net de uitvinding van de fotografie en het spoor gemist.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Dries Molenaar
Dries Molenaar
24 dagen geleden

Voor de bühne. NS heeft er niets mee van doen, laat het lekker waaien. Er is in NL geen slaaf met de trein vervoerd. Wellicht hebben er in de vroege spoortijd wel Nederlandse horigen aan het spoor moeten werken. Lekker met de schop graven. Dit ging nog door tot 20-er 30-er jaren van de 20e eeuw.