NS ziet in 2021 aantal treinreizigers nauwelijks groeien (52% lager dan pre-corona)
28 dec 2021 18:43
De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben dit jaar ongeveer evenveel reizigers vervoerd als vorig jaar. In vergelijking met 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, gaat het om een afname van 52%.
Opnieuw lastig jaar
Zo’n grote afname als in 2020, toen het aantal reizigers in het voorjaar met 85 à 90 procent instortte, kwam dit jaar niet voor. Dat er toch nauwelijks meer reizigers de trein namen dan in 2020, komt doordat vorig jaar de eerste tweeënhalve maand de treinen nog volop gevuld waren. In dit jaar waren de eerste twee maanden juist het slechtst: 70 à 75% minder reizigers dan dezelfde periode in 2019.
NS rekent erop over heel 2021 op 48 procent van het aantal reizigers uit te komen dat in 2019 met het bedrijf reisde. Daarmee zijn de reizigersaantallen in vergelijking met 2020 maar beperkt toegenomen. Toen bleef het aantal reizigers steken op 45 procent van het pré-crisisniveau.
Marjan Rintel, president-directeur van NS: “Het was opnieuw een lastig jaar waarin we wederom met de effecten van corona te maken hebben gekregen. Dit zagen we terug in het aantal reizigers. We hebben er alles aan gedaan om te blijven rijden.” De topvrouw stelt verder dat NS’ers hard hebben gewerkt om Nederland in beweging te houden.
September drukste maand
De president-directeur ziet echter ook dat de trein tijdens de versoepelingen wel weer meer reizigers dan in 2020 wist te trekken. “Tijdens de versoepelingen hebben we gezien dat veel mensen de trein weer willen pakken. We blijven optimistisch voor het nieuwe jaar, waarin we hopelijk weer veel mensen in onze treinen mogen verwelkomen.”
De beste maand voor NS was september, toen was 72% van het aantal reizigers van voor de coronacrisis terug. Daarna is er echter een dalende trend begonnen. Een maand later daalde het naar 68%, in november naar 63% en deze maand naar 50%. Sinds de lockdown op 19 december begon, is het aantal reizigers verder afgenomen. Momenteel ziet NS 45 procent van het aantal reizigers ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Reizigers stipter, maar veel treinuitval
NS meldt verder dat reizigers stipter waren dan ooit. Gemiddeld liep 5,6% van de reizigers een vertraging op van vijf minuten of meer. Vorig jaar kwam dat percentage uit op 6,5%.
Toch is er niet alleen maar goed nieuws: 3% van de treinen werd dit jaar opgeheven, blijkt uit cijfers van ProRail. Dat is een nieuw record. Het treinverkeer had in het begin van het jaar lang last van winterweer, en ook zorgde tot twee keer toe een grote telefoniestoring bij ProRail voor heel veel uitval.
De drempelvrees voor het reizen met de trein zal voorlopig nog blijven. Het wordt elkaar al aangepraat. Maar wel massaal naar Antwerpen Centraal gaan. Hoe krom kan het zijn?!
Dat de punctualiteit hoger is dan de jaren daarvoor is geen verassing. Het aantal in – en uitstappers is aanzienlijk minder. Dat werkt op het Nederlandse spoornet door.
En op station Schiphol wordt inmiddels aangegeven op de monitoren over hoeveel minuten de trein zal arriveren. En gaat vertrekken.
Ik zit nu echt veel minder in de trein dan 52%. Vroeger verreiste ik echt echt iets van EUR 90,- met vdk en nu is dat bij heel erg teruggevallen.
1) Als je ergens naar toe wilt moest je alles al reserveren etc. dan ik voor mij de lol eraf.
2) Vanwege Corona is een mondkapje verplicht, maar de lol voor een dagje uit wordt een stuk minder als je al 1,5u a 2u voor een enkele rit met zo een mondkapje op je mond hebt.
3) Veel mensen zijn toch onzeker over veel sociale contacten, dus dat verkeer wordt ook minder. Er is een aangepraatte Corona angst.
Zo valt heel wat reisverkeer weg voor mij en ik denk dat dit voor de nodige anderen ook geldt. Verder heeft de Corona angst en de horkige optreden van de NS directie er ook voor gezorgd dat redelijk wat mensen een tweede hands auto hebben aangeschaft. En ook deze reizigers zie je voorlopig niet meer terug in de trein. En dan het laatste, maar zeker niet de minste is de concurrentie van het OV met de digitale snelweg aka thuiswerken.
Mondkapje verplicht?
Wow dan ben je echt lang niet meer met de trein geweest. Ik reis nu helemaal niet meer met de trein en voor de lockdown ruim minder. Want ik heb het mondkapje wel op en irriteer me aan de domheid van al die mensen in de trein die dit allang niet meer doen.
Ja in de vorige winter werd er nog wel eens iemand aangesproken die geen mondkapje op had of maar half. Maar dat is echt al tijden voorbij hoor.
Veel reizigers (meer dan 1 op de 10) hebben zo ie zo geen mondkapje meer op en niemand durft daar nog iets van te zeggen. Dan is er nog een zeer grote groep die de hele reis met een half bekertje koffie of een half broodje zitten en daarom het mondkapje ook niet op hebben. Want dat mag.. Eten en drinken in de trein is tot eerste levensbehoefte verklaard.
Conducteurs (zijn die er nog?) zijn er niet om op mondkapjes te letten en komt ie wel langs dan gaan snel alle mondkapjes op tot ie weer voorbij is.
Dus ik draai het gewoon om: Ik denk dat veel mensen zoals ik nauwelijks nog met de trein reizen omdat een heel groot deel van de mensen zonder mondkapje reist.
Mondkapje lol…. pak een fles water doooeeeeeiuuiiiii
Nederland is nog erger dan de Democraten in America jullie zijn extreem woke….
Mondkapje lol…. pak een fles water doooeeeeeiuuiiiii
Nederland is nog erger dan de Democraten in America jullie zijn extreem woke….
Als ik dankzij de onbetrouwbare NS-treinen minstens een half uur later op de universiteit kom (en dat gebeurde in het afgelopen jaar in sommige weken zelfs vier op de vijf dagen) ga ik echt niet mijn lunch uitstellen.
Je kunt wel de wappie uithangen maar veel mensen zien het OV toch voor als Corona risiko.
Veiligheid in OV staat of valt bij de kwaliteit van de ventilatiesysteem en de mogelijkheid om in de lucht zwevende virusdeeltjes richting uitgang te begeleiden zonder dat het langs andere personen gaat door bijv. verse lucht van boven te voeren en oude lucht onderlangs weg te zuigen. Mondkapjes hebben als doel om te voorkomen dat je – adem inademt van personen, die dichtbij in de buurt zitten. Zeg maar je buurman. Ik onken dus niet het nut van mondkapjes de risico’s van OV. Maar aan de andere kant gaat je reisgenot er wel aan en dat ontneemt wel de zin om een dagje uit te gaan. Aan de andere kant betekent minder reizigers in de trein wel dat de infectie risico afneemt.
Mensen die een dagje uit gaan blijken juist nog steeds wel met de trein te gaan. Het probleem zijn de wegblijvende forensen want die brengen het geld binnen. Van jongerendagkaarten, groepstickets, studenten OV, keuzedagen en Kruidvatkaartjes kan NS niet bestaan.
…Nut of noodzaak…
Minder reizigers wel begrijpelijk, behalve de COVID maatregelen die erger moet voorkomen zijn het ook de kosten. Voor de crisis had je nog veel goedkope treinkaartjes die mensen naar het spoor wisten te lokken en zeker de groep die geen abonnement had profiteerde daarvan. Nu ben je vooral aangewezen op de enkele duurdere (NS) aanbieding of je relatief voordelige NS of regionale vervoerders abonnement en dan praat ik nog niet over on-line winkelen, video-call, weet even het Nederlandse woord niet, (verplicht) thuiswerken, het (tweede hands) autotootje maar vooral de scepsis die bij veel mensen leeft om met het OV en dus de trein te reizen zorgden voor minder reizigers in de trein. Tussen “nut en noodzaak” zit wel een verschil. Ik merkte aan mijzelf, dat naast het kosten aspect zelfs met een voordeelkaart en het gebrek aan goedkopere treinkaartjes waar nu neer beperkingen aan zitten dan rond pakweg 2018 en het nu/noodzaak gedachte, ik veel minder met de trein ben gaan reizen amper 3000 km, in 2018 20.520 km. Mensen blijven dichter bij huis en gaan niet meer snel de wegen en paden op om zich te ontspannen of socialiseren. Wellicht moet NS en de overige vervoerders ook maar (noodgedwongen) de broekriem aanhalen en de vraag stellen of bijvoorbeeld het “tien-minuten-plan” nog wel echt nodig is of op z’n minst in afgeslankte vorm. Nederland is een van de meest gedigitaliseerde landen ter wereld en dat uit zich ook in de wijze waarop mensen met elkaar contact zoeken en zien dit dus o.a. als alternatief voor fysieke persoonlijke contacten, al blijkt wel her en der een babyboom te ontstaan en dat baby’s maken zullen ze niet in de trein gedaan hebben denk ik… ( Misschien worden die baby’s wel de potentiële NS reizigers van morgen ?)
Kortom misschien moet NS zeker na 14 jan. 2022 een “charme en promotie offensief” met speciale aanbiedingen en extra media aandacht bedenken om de trein weer voller te krijgen, maar of dat dan zoden aan de dijk zet is maar de vraag ?
Uit alle cijfers blijkt dat niet de dagjesmensen wegblijven maar de forensen. Tja, en die laatste groep zijn nou net de grote betalers.
Dat klopt inderdaad. En wie daarop voort filosofeert, ziet dat hier nauwelijks een uitweg uit bestaat voor NS, waarbij niet drastisch in het bedrijf moet worden gesneden om een faillissement te voorkomen.
Ik denk bovendien dat er nog wat klappen gaan komen. Grote groepen rijksambtenaren zitten immers thuis te werken, terwijl hun reisrecht is afgekocht. Stoppen de ministeries daarmee, dan kost dat NS minimaal tientallen miljoenen.
Mw Rintel steekt toch nog steeds haar kop in het zand en blijft roepen dat de reizigers zo meteen weer massaal terugkomen.
Het is een feit dat bij een langdurige verstoring van de maatschappij de maatschappij gaat veranderen. Corona duurt al 2 jaar en vrijwel iedereen heeft zich aangepast aan het nieuwe normaal. Het is daarom wensdenken dat de passagiers weer allemaal terug komen. Voor veel mensen bevalt het nieuwe normaal gewoonweg beter dan het oude normaal. Vooral de doorsnee kantoorforens zal nu drie van de vijf dagen comfortabel thuis blijven in plaats van in een file te staan of als een haring in een ton vervoerd te worden.
Ik denk dat de NS haar handen mag dichtknijpen als ze straks op 70% van het oude vervoercijfers terug komt
Gezien de buitensporig hoge treintarieven voor forensen is er ook geen enkele financiele prikkel om de trein weer voor woonwerkverkeer te gaan gebruiken.
Zolang er mondkapjesplicht is, is het OV kennelijk gevaarlijk. Waar dienen die dingen anders voor. En ik geloof niet dat die lapjes de aerosolen tegen houden. Dus het OV is voorlopig verboden gebied.
We redden ons prima zonder OV. Alleen de stadscentra zijn moeilijk of niet bereikbaar. Winkelen en uitgaan doen we nu in de middelgrote en kleinere steden. Arme middenstand.
Zoals al aangegeven blijft de mondkapjesplicht in het OV omdat men denkt dat het OV een grote besmettingsbron is. Terwijl dat uit de cijfers niet naar voren komt.
Ik reis nog 1x per week naar kantoor en dan zie ik eigenlijk dat de reizigers best wel goed de coronaregels naleven. Het zijn vooral de NS’ers die de regels massaal aan hun laars lappen.
Met de Kerst nog een RET machinist, zonder mondkapje op het perron en ook geen 1,5 meter afstand houden.
Zolang NS weigert de coronamaatregelen te handhaven zien ze mij niet in de trein.
Dat vind ik een verstandige keuze. Ik vind het ook ontzettend krom. Enerzijds ziet NS voor zichzelf geen enkele taak weggelegd om verspreiding in het OV te voorkomen door te handhaven op de regels die binnen het OV gelden, maar anderzijds zal NS de komende jaren om hoge subsidies blijven bedelen bij dezelfde overheid die enorm geholpen is bij handhaving van de coronaregels. En zonder die subsidies gaat NS in de huidige vorm gewoon failliet.
Ik ben het eens met de conducteurs dat zij tav mondkapjes geen handhavende taak hebben. Daar zouden de speciale burgerteams van 3 of 4 man, zoals ook bij incidentele kaartcontroles, voor ingezet moeten worden.
Als je samen dapper zonder mondkapje zit te demonstreren in een volle treincoupe dan heb je veel minder kans op discussie als er 4 brede kerels in het gangpad staan ipv 1 conducteur\ conductrice.
Maar ik voel me niet alleen vanwege de mondkapjes niet meer echt veilig in de trein. Doordat je amper nog een conducteur ziet vind ik de sfeer in de trein totaal veranderd. Ik heb steeds vaker last van (groepjes) “zich weinig gepast gedragende medereizigers” die de hele treincoupe domineren. Die zich a-sociaal met een agressieve ondertoon gedragen naar anderen toe van “durf er maar eens wat van te zeggen”.
Ik ben de laatste maanden meerdere keren naar een andere coupe gegaan omdat er sprake was van een opgefokte sfeer. En dat wijt ik toch aan het al 1,5 jaar vrijwel totaal ontbreken van toezicht in de trein.
Wen er alvast maar aan. De positie van de conducteur zal na Corona net als ooit de positie van de lokettist ter discussie gesteld worden. Nu alle treinen effectief 2 jaar zonder (actieve) conducteur hebben gereden en de NS een torenhoog tekort heeft is de volgende bezuinigingsmaatregel voorgeprogrammeerd. Eerst vervalt de conducteur op de kortere treinen in de rustigere delen van het land en sluipenderwijs zijn ze straks overal verdwenen.
Wel ja, miljarden tekorten en dan moeten er ook nog extra boa’s komen naast de conducteurs. De snelste weg naar een faillissement.
1) Vroeger, ik denk o.a. aan 2006 toen ik een treinbotsing meemaakte had je nog een spoorwegpolitie, werd er voor opgebeld om een proces verbaal op te maken om in aanmerking te komen voor schadevergoeding, nu zijn het conducteurs- en trices met een BOA bevoegdheid, zou als deze dienst nog had bestaan dan de agressie in de trein voor een deel hadden kunnen indammen en het gevoel van veiligheid hebben kunnen vergroten ?
2) We hebben het hier over de NS, maar hoe zit het met de regionale (spoor)vervoerders, is hier ook sprake van een opvallende daling in reizigersvervoer en hoe anticiperen zij op deze situatie ?
De reizigersmix bij de regionale vervoerders is anders. Een veel groter deel was daar altijd scholieren/studentenvervoer (op de Maaslijn bijv. 70% van alle reizigers) en dat is gedwongen winkelnering en daarmee minder corona gevoelig. Daarnaast lopen die inkomsten gewoon door ook als studenten minder reizen.
Het probleem met de duizenden conducteurs is dat ze niet werken, ze voeren gewoon helemaal niets toe behalve hoge kosten. Het was beter geweest ze al lang uit te faseren en in plaats daarvan V&S uit te breiden.
Het probleem is dat het NS management op een gegeven moment in al zijn naïviteit is gaan roepen dat conducteurs geen controleurs c.q. handhavers zijn maar gastheren/gastvrouwen. Het gevolg is dat conducteurs daar naar zijn gaan handelen en dus nauwelijks meer controleren. Berucht is het verhaal van een conducteur die op het matje moest komen omdat hij in een maand te veel zwartrijders had bekeurd, dat was volgens zijn baas niet klantvriendelijk.
Bij de regionale vervoerders is de controle in de praktijk veel strenger ondanks dat ze daar veelal geen vaste conducteurs kennen.
Iedere fatsoenlijke reiziger ziet dat er behoefte is aan strenge handhaving ten opzichte van ongewenst gedrag en zwartrijden. Wat nodig is, is een hoge pakkans voor reizigers die zich niet gedragen. Mobiele teams aan de voorkant en een geoliede back-office aan de achterkant. Gewoon doorpakken, zodat degene die denkt te kunnen reizen zonder te betalen, begrijpt dat de kans groot is dat dat niet gaat werken. Uiteindelijk verbetert dat de situatie/veiligheid in de trein voor degenen die zich wel kunnen gedragen.
Maar bij NS zijn ze blijkbaar stekeblind. Die gaven midden in de crisis een flinke loonsverhoging aan het rijdend personeel, dat ze liever kwijt dan rijk horen te zijn, omdat NS de confrontatie met de vakbonden niet aan durft te gaan, zoals NS zich op alle fronten zwak opstelt.
@ Paul Lamote dank voor jouw en Babo voor de reactie op mijn vragen en vooral dat laatste Paul moet ik je groot gelijk geven. Op de Arriva Limburg treinen tref ik vrij regelmatig controleurs aan zowel in de trein als in de bus én er wordt daadwerkelijk gecontroleerd. Niet alleen maar met een paar mensen lopen ze de trein af en bij twijfel wordt de persoon daar op aangesproken. Ik heb daar geen problemen mee met deze “vliegende controle brigade”, integendeel zelfs ! Op RE 18 van Maastricht naar Aken zijn het afwisselend Nederlandse, maar ook hun Duitse collega’s en een enkele keer zelfs beide op een trein die de vervoersbewijzen controleren en reizen met een OV chipkaart is ook geen probleem. Tussen Heerlen en Aken wordt de FLIRT trein meestal door een Duitse bestuurder gereden. Pas nadat iedereen aan een controle is onderworpen verlaten de dames en heren de trein. Wanneer de spoorverdubbeling tussen Landgraaf en Heerlen in 2022 is verdubbeld en er straks niet één maar twee keer per uur één sneltrein gaat rijden, verwacht ik ook een toename van de controles en lekker lui zitten in een eerste klas coupé heb ik ze nog nooit zien doen, wel waarvoor ze betaald worden, kaart controle uitvoeren, iets voor NS collega’s soms ?
De trein van Heerlen naar Aachen is natuurlijk wel een geval apart vanwege de smokkel van drugs die in Nederland vrij te koop zijn en in Duitsland niet.
Het wordt voor reizigers met kortingskaarten steeds vervelender gemaakt om de trein te nemen. In de middagspits mag je fiets al helemaal niet meer mee in de trein, en zelf kun je geen gebruik maken van je korting als net na 16.00 incheckt. Dan moet je wachten tot na 18.30. Erg onhandig als je een reis wil maken van bv. Maastricht naar Nijelammer en terug. Je zit enkele reis al bijna 4 uur in de trein, en dan nog op de fiets naar of van het station. Als je om 18.30 de trein in Wolvega neemt kom je om 22.30 pas op je eindstation! En dan nog een klein half uur naar huis fietsen. Niet zo fijn als alleengaande vrouw van boven de 75. En als je gebruik wil maken van de daluren, dus tussen 9.00 en 16.00, dan red je dat dus niet eens!
Wat u beweert blijkt niet uit de cijfers want de dagjesmensen zijn juist de groep die wel nog steeds met de trein reist. Wat wegblijft zijn de forensen.
Dal Voordeel bedoelt U? Dan kunt U eigenlijk beter het volledige tarief betalen. Ik heb ooit een Dal Voordeel gehad en in het begin vond ik het nog ludiek. Het kon voor 29 EUR, inmiddels is het al verhoogd tot 61.20 p e r j a a r in zo’n korte tijd. Hoe lang willen ze nog beweren dat dit een kortingskaart is, het is vooruitbetalen en 60% van het treinkaartje komt daar nog boven op. Alleen als je dagelijks veel reist of verre afstanden aflegt dan is het…’VOORDEEL’. Doet me denken aan mijn oude zwemvereniging die abonnementen verkocht voor 150 EUR. Mocht je zo vaak zwemmen als je wilde.. maar alleen als je elke dag ging zwemmen haalde je daar pas voordeel uit.
€ 29 is nooit het normale tarief geweest. Dat was €50. Het is soms als aanbieding verkocht, waarbij 1e jaar inderdaad €21 korting kreeg. Nu is het €5 per maand en kun je het na 30 dagen opzeggen.
Je hoeft helemaal niet dagelijks of lange afstanden te reizen om voordeel te behalen met zo’n Dal voordeelabonnement. Wie eenmaal in de maand van Utrecht naar Amsterdam (centraal) en terug reist, is al voordeliger uit. Dan wordt immers geen EUR16,80, maar EUR10,08 betaalt. Dat is een voordeel van EUR6,78. Tel uit je winst.
En dan wat betreft je verhaal over de zwemvereniging. Via het lidmaatschap van een vereniging vul je samen met de andere leden de balans aan, zodat de vereniging kostendekkend de gemeenschappelijke behoeften van de leden kan vervullen. Binnen een vereniging zijn er per definitie altijd leden die naar verhouding meer bijdragen dan anderen. Anders kan de vereniging niet blijven bestaan. De meeste leden begrijpen dat ook en zijn niet jaren later nog verbitterd over de betaalde contributie. Ik betaal zelf met plezier de contributie van verenigingen waar ik al jaren niet meer geweest ben, omdat ik het belang van de voorzieningen die zij in stand houden ondersteun.