fbpx

Rover: NS-reisplanner wordt het best gewaardeerd, reizigers hebben vaak meerdere planners nodig

25 jan 2024 10:55

De reisplanner-app van NS wordt door reizigers het hoogst gewaardeerd, zo blijkt uit onderzoek van reizigersvereniging Rover. De app krijgt een 7,6. Wel zegt een grote groep reizigers meerdere plan-apps nodig te hebben om naar hun bestemming te komen.

Rover onderwierp 42 reisplanners aan een uitgebreide test en vroeg honderden reizigers om hun mening over het gebruik. De NS-reisplanner wordt met een rapportcijfer van 7,6 gekozen als beste reis-app. De app wordt door reizigers het meest gewaardeerd voor overzichtelijkheid, functionaliteiten, kwaliteit van de reisadviezen en gebruiksvriendelijkheid. Op de tweede plaats kiezen reizigers voor 9292, gevolgd door Google Maps. Beide reisplanners krijgen een 7.

Verschillende reisadviezen

Opvallend aan het onderzoek van Rover is dat een grote groep reizigers aangeeft dat één reisplanner niet volstaat. Dat komt door verschillen in reisadviezen en onbetrouwbaarheid bij vertragingen en omleidingen. De gemiddelde respondent gebruikt drie apps en volgens Rover kunnen onervaren reizigers door die verschillende reisadviezen nog weleens goede adviezen missen, waardoor ze langer onderweg zijn.

“Met tientallen reisplanner-apps op de markt is het fijn dat er voor iedere reiziger veel te kiezen valt, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit”, stelt Rover. “We dagen al deze ontwikkelaars daarom graag uit om de handen ineen te slaan en de ultieme reisplanner te ontwikkelen.” Rover doet ook een voorstel van hoe het wél zou moeten: de perfecte reisplanner heeft naast betrouwbare actuele reisadviezen voor het openbaar vervoer ook oog voor de andere vormen van deelmobiliteit zoals de fiets, auto en vervoer op afroep.

17 gedachten aan “Rover: NS-reisplanner wordt het best gewaardeerd, reizigers hebben vaak meerdere planners nodig”

  1. Johan schreef:

    “Met tientallen reisplanner-apps op de markt is het fijn dat er voor iedere reiziger veel te kiezen valt (…)”

    Helaas niet. Als je met een NS-trein reist ben je officieel verplicht om de NS reisplanner te gebruiken. In de algemene voorwaarden van NS is de Reisroute namelijk gedefinieerd als “Het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis (uitgezonderd reizen met een via station).” Omdat dat advies niet altijd hetzelfde is, kun je er niet vanuit gaan dat de route die je vorige week aflegde vandaag ook weer toegestaan is, of dat het advies dat je van een concurrerende reisplanner krijgt toegestaan is.

  2. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Leidraad
    Tegenwoordig kan men NIET meer zonder een of andere vorm van Reisplanner. De actualiteit, snelheid en verschillende opties maken dat een oude papieren spoor- of busboek niet meer volstaat. Vooraf op een of andere wijze je reisplannen kost soms tijd, maar geeft uiteindelijk meer bevrediging dan zonder dit hulpmiddel.
    Ik hanteer de NS reisplanner veelvuldig en daar waar geen treinen rijden zoals bijvoorbeeld Maastricht naar Gulpen geeft deze optie mij toch het alternatief zoals businfo. Voor Aken zelfs beide trein en bus en dat geldt voor meer zaken en bestemmingen. Het is ook een kwestie van hoe je een en ander opzoekt, welke data je invoert bijvoorbeeld de overstaptijden, route enzovoorts. Onderweg combineer ik de NS Reisplanner met treinradar en heeft daar veel baat bij. Voor alle zekerheid ga ik op grotere stations zoals Rotterdam C nog wel eens langs een info bureau ter verificatie, maar dankzij de NS reisplanner of OV 9292 kan ik met een geruster hart op reis gaan. Vooral als er vertragingen zijn is het handig als men een welk reisplanner bij de hand hebt en toegegeven de reis info kan weleens verschillend zijn en verschillen maar geeft je een leidraad om op pad te gaan. Dat Rover streeft naar uniformiteit is goed. Ieder gebruikt een bron waaruit men zijn informatie aan de reiziger doorgeeft en dat kan, als er teveel verschillen zijn, best lastig zijn of meer vraagtekens oproepen. Ik was in 1992 al blij toen OV 9292 kwam en je dit nummer moest bellen, nu via je PC of mobiel is het zelfs nog makkelijker, maar zonder een vraagbaak als een (NS) reisplanner ga ik niet meer op stap en kan een reis beter plannen mede door de flexibiliteit, een boek is statisch slechts een vaststaande richtlijn. De NS Reisplanner krijgt van mij een dikke acht, al zal je ook zo nu en dan naar een andere app van de betreffende vervoerder moeten kijken vooral als er aansluitend bus, tram, metro vervoer nodig is.
    Eenvoud, duidelijkheid, snelheid, makkelijke toegankelijkheid, keuze mogelijkheden zowel in het Nederlands als Engels of andere taal moeten voor iedereen het reizen met het OV vergemakkelijken anders valt men terug op het gebruik van bijvoorbeeld een auto.
    door een NS reisplanner kan ik ook zien wat een reis kost en vergelijkt dit bijvoorbeeld met een NS Spoordeelwinkel actie of uitje en heb soms ontdekt wat er grote besparingen mogelijk zijn voor het een of het andere.
    Een Reisplanner, misschien wel je beste vriend(in) of houvast als men met het OV reist…!

  3. Baardstaart schreef:

    Voor mij is een reisapp altijd een PWA (webapp), die ik gewoon in mijn browser kan draaien en niet een app, die alleen op een binaire (Android of Apple) telefoon draait. Ik heb zelf een non-binaire telefoon gebaseerd op AOSP zonder Google services. Gelukkig draaien de NS en veel andere sites ook op iedere webbrowser en de reisplanner werkt doorgaans goed, maar het gaat dan wel om de basis faciliteiten. Daar kom je meestal wel goed mee uit de voeten, maar in hoeverre zijn bepaalde diensten extra te gebruiken zonder die apps? Noem zaken als het reserveren van een flexreis. Je kunt dan uiteraard wel de telefooncentrale bellen.

    Verder hebben dumbphone gebruikers niets aan apps en webpagina’s en hebben gewoon traditionele reisinfo nodig. Er zijn genoeg mensen, die geen zin hebben dat hun data naar big-tech lekt en niet de kennis hebben om telefoontjes om te bouwen en met de alternatieve software te werken.

    1. Johan schreef:

      Ik hoop dat de verkoper die jou heeft wijsgemaakt dat hij je een nonbinaire telefoon verkocht daar niet te veel aan heeft verdient. Een mobiele telefoon met een quantumprocessor bestaat nog niet.

      1. Johan schreef:

        verdient -> verdiend

      2. Ton schreef:

        Is dat het ij dacht dat het een telefoon was die ddie zich geen telefoon voelt

        1. Jeroen schreef:

          Ondanks je spelfouten (dikke vingers?) moest ik smakelijk om je bijdrage lachen. Ik heb zelf gelukkig ook een genderneutrale telefoon.

  4. treingraag schreef:

    Rijden de Treinen ook prima.

  5. Oscar schreef:

    Als de NS reisplanner al het beste scoort, hoe slecht zijn de andere reisplanners dan?

    Als er grote storingen zijn, grossiert de NS reisplanner in zoekresultaten als “reis niet mogelijk”, “deel van reis niet mogelijk” of “dit reisadvies vervalt”.
    Iemand, die niet zo ervaren is met treinreizen, denk dat er helemaal geen treinverkeer mogelijk is en gaat op zoek naar een hotel en zet daar bij wijze van spreken Candy Dulfer op repeat (“wake me when it’s over”).

    Je zou welhaast gaan denken dat NS dit expres doet om mensen van de stations en de treinen weg te houden.

    Als reiziger ben ik niet geïnteresseerd in reizen die (deels) onmogelijk zijn.
    Ik ben geïnteresseerd in reizen die WEL mogelijk zijn!

    (en ja, ikweetut, “een reis met de auto is ALTIJD mogelijk = probleem opgelost”, maar daar moet je dus wel een rijbewijs voor hebben)

    1. Johan schreef:

      1) Andere reisplanners zijn voor actuele treingegevens (van álle vervoerders) afhankelijk van de dezelfde data die NS aanlevert.

      2) Als andere reisplanners een route adviseren die de NS-reisplanner niet adviseert, dan mag je die route niet afleggen met een vervoerbewijs van je begin- tot eindbestemming.

      1. Ab Normaal schreef:

        Daar wijkt de NS dus af van de Europese verordening. Maar ja, de NS rijdt het liefst treintjes in plaats van reizigers te vervoeren.

  6. linda schreef:

    Ik gebruik de app van de Duitse Spoorwegen, deze vindt ik pas echt goed ( heb die van de Ns ook geprobeerd).
    De app van de Duitse spoorwegen kan ik niet alleen trein reizen binnen Nl zien, maar ook in het buitenland en dit is pas echt handig.
    DE app van Ns internationaal is traag en slecht.

    1. Erik schreef:

      Idem hier. Van een vriendin die bij de ns op kantoor werkt hoorde ik dat ze daar allemaal de app van de zwitserse spoorwegen gebruiken…

  7. Anoniem schreef:

    Als 666OV toch nog een 7 scoort kunnen we dit onderzoek niet serieus nemen. Dat is met afstand de slechtste reisplanner, met als doelstelling niet het adviseren van de beste optie aan de gebruiker, maar het maximaliseren van de omzet van de vervoerder (hun eigenlijke klant). Afwijkende dienstregelingen zoals op Hemelvaartsdag gaan ook steevast verkeerd als je deze doffe ellende gebruikt. De wensen van Rover zijn begrijpelijk, maar partijen die zich bezig hebben gehouden met de ontwikkeling van dergelijke reisplanners zijn bij mijn weten er geen van allen in geslaagd hier een levensvatbaar verdienmodel bij te vinden. Dat alles gezegd hebbende ben ik het wel met ze eens dat de NS Reisplanner een goed product is, misschien wel het beste product dat de NS levert, al doet de multimodale functionaliteit die relatief recent is toegevoegd (hoewel de ontwikkeling ervan al in 2013 goeddeels voltooid was) daar helaas enigszins afbreuk aan, vergeleken met de kernactiviteit: het plannen van treinreizen.

  8. Stefan van Weerden schreef:

    Wat ik bijzonder vind is dat de DB Navigator uit geen enkel onderzoek naar voren komt. Persoonlijk vind ik dat echt een hele fijne app, iets wat de DB dus wel goed kan, gebruik deze in binnen- en buitenland. Heeft toch echt een paar opties die de NS niet biedt.

  9. Huib Zegers schreef:

    Het ontbreken van actuele informatie over defecte liften op stations ergert mij al jaren.

  10. Maurice schreef:

    Wat ik fijner vind aan de NS planner tov 9292 is dat t NS reisadvies vaak wel geheel op het telefoon scherm past. Bij 9292 is dit vaak niet zo. Wat mij bij beide planners ergert zijn de vaak veel te ruime looptijden tussen bijv bus en trein, waardoor bepaalde overstaps volgens planning niet, en in de praktijk vaak wel gehaald kunnen worden. Soms geldt dit ook voor treinen onderling, bijv in Nijmegen van Arriva naar NS. Daarnaast neemt een looproute vaak veel ruimte in op t scherm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *