TEE 2.0: Europese nachttreinen (opnieuw) aangekondigd

Duitsland, maar ook Zwitserland en Oostenrijk, hebben dinsdag met veel euforie plannen voor de Trans-Europ-Express 2.0 aangekondigd. Maar wie de plannen goed bekijkt ziet vooral nachttreinen die al eerder zijn aangekondigd.

Nieuwe plannen

Zo werd de nachttrein Amsterdam – Zürich opnieuw aangekondigd, net als de nachttreinen Zürich – Barcelona en Zürich – Rome. Eerder kondigde de ÖBB ook al de nachttrein Wenen – Parijs aan, ook dat plan werd opnieuw gepresenteerd.

De plannen zijn gepresenteerd tijdens een persconferentie van het Duitse ministerie van Transport. Voorafgaand aan de persconferentie meldde de Duitse website rbb.de dat er een nachttrein Berlijn – Barcelona zou komen, en al per 2021. Dat blijkt niet te kloppen.

Toch is het niet zo dat de plannen alleen oud nieuws bevatten. Zo is de verwachting nu dat de slaaptrein Wenen – Parijs al per dienstregeling 2022 terugkeert, en niet per 2024. Ook nieuw zijn de plannen voor een nachttrein Berlijn – Parijs en Berlijn – Brussel. Verder is nieuw dat de Franse en Duitse spoorwegen gaan meewerken, al blijven Oostenrijk gevolgd door Zwitserland de kartrekkers.

TEE 2.0

In september sprak Duitsland al over de comeback van de TEE-trein, minister Andreas Scheuer van Transport doet dat nu weer. Maar waar in september werd gesproken over toekomstige verbindingen als Parijs – Warschau, Amsterdam – Rome en Berlijn – Barcelona, gaat het nu dus vooral om veel kleinere lijnen. Toch is Scheuer er niet minder optimistisch om. “Met ons Trans-Europ-Express TEE 2.0 komen we met een attractief nachttreinaanbod” zegt de Duitse minister. ‘We zullen in de toekomst nog klimaat- en milieuvriendelijker zijn”.

Waar vroeger Trans-Europ-Express vooral de benaming voor een Europees netwerk van dagtreinen was, wordt het nu dus vooral gebruikt om de nachttreinplannen aan te kondigen. Of de nachttreinen uiteindelijk ook als TEE-trein gaan rijden is maar de vraag. Het ligt meer voor de hand dat de huidige naam Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen blijft bestaan.

Reizigersgroei

Ook de topmannen van de Oostenrijkse, Franse, Zwitserse en Duitse spoorwegen waren bij de persconferentie aanwezig en spraken lovende woorden. Vragen van journalisten werden echter niet beantwoord. Andreas Matthä hield de journalisten voor dat door de nieuwe verbindingen het aantal reizigers kon groeien van 1,4 miljoen pre corona naar 3 miljoen. De pre-coronacijfers van Matthä zijn wel wat gedateerd en hebben betrekking op 2017. In 2018 sprak de ÖBB al over 1,8 miljoen nachtreizigers. Cijfers over 2019 zijn bij Treinreiziger.nl niet bekend.

De geplande nieuwe nachttreinen worden mogelijk gemaakt door al eerder besteld nieuw materieel van de ÖBB. Elmer van Buuren van Train2EU merkt op dat naast de huidige order van 13 7-delige nachttreinen er geen nieuwe investeringen zijn aangekondigd. Verder uitbreiden met de huidige vloot is ook niet mogelijk, vertelt Van Buuren. “Wanneer je verder wilt groeien zijn investeringen in nieuw materieel broodnodig”.

Dit zijn de huidige nachttreinplannen

  • In de loop van 2021: Nachttrein naar Wenen en Innsbruck vanaf Amsterdam (oorspronkelijke startdatum 12 december, vanwege coronapandemie uitgesteld)
  • December 2021: introductie nachttrein Amsterdam – Zürich, en daarnaast de nachttrein Wenen – Parijs
  • December 2022: Nachttrein Zürich – Rome
  • December 2023: De nachttrein Wenen – Parijs wordt uitgebreid met een deel Berlijn – Parijs. Vanaf Berlijn komt er bovendien een rijtuiggroep voor Brussel.
  • December 2024: Nachttrein Zürich – Barcelona

Bovenstaande plannen zijn van de ÖBB, in samenwerking met de SBB, SNCF en DB. In Europa wordt gewerkt aan de terugkeer van meer nachttreinen, bijvoorbeeld Mälmo – Brussel en Stockholm – Berlijn. Hier ligt het initiatief niet bij de Oostenrijkers, maar bij Zweden.

Gepland netwerk van nachttreinen

Gerelateerde artikelen

This post was last modified on 24 december 2020 11:42

Share

Recent Posts

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

6 uur terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

3 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug

Schiphol stapt naar de rechter om ov-staking

Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…

1 week terug