Met de trein naar Berlijn? Vanuit onder andere Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo rijdt er een directe trein naar de Duitse hoofdstad. Dit wordt ook wel de Intercity Berlijn genoemd. In de Duitse hoofdstad stopt de trein te Spandau, Hauptbahnhof en Ostbahnhof. Treintickets zijn al verkrijgbaar vanaf € 37,90.
De trein Amsterdam – Berlijn start te Amsterdam Centraal. De trein zet zich vervolgens in beweging richting het oosten. Als eerste stopt de trein in Hilversum, vervolgens in Amersfoort Centraal. Daarna doet de trein Apeldoorn en Deventer aan. Sinds de dienstregeling 2024 stopt de trein niet meer te Almelo. De laatste stop in Nederland is Hengelo, daarna passeert de trein de grens. Bad Bentheim is de eerste stop in Duitsland. Daarna stopt de trein nog in meerdere Duitse plaatsen, waaronder Rheine, Osnabrück en Hannover. In Osnabrück kan er overgestapt worden op de trein naar Hamburg.
Sinds de dienstregeling 2024 is de trein Amsterdam – Berlijn versneld. De reistijd naar de Duitse hoofdstad is teruggebracht tot iets minder dan zes uur.
In 2025 zal de trein van NS International waarschijnlijk concurrentie krijgen. GoVolta heeft aangekondigd in het tweede kwartaal van 2025 éénmaal per dag naar de Duitse hoofdstad te gaan rijden. De trein van GoVolta zal er langer over doen, maar de nieuwe maatschappij belooft goedkopere tickets, en een restauratierijtuig in de trein. Lees meer over de GoVolta-trein naar Berlijn.
De tarieven voor de trein Amsterdam – Berlijn zijn variabel. Afhankelijk van de vraag, het aanbod en boekingsmoment wordt de prijs bepaald. Een treinticket kopen kan in de regel vanaf zes maanden voor vertrek. Als je vroeg boekt, heb je grotere kans op een voordelig ticket. Daarnaast zijn tickets rond het weekend vaak duurder. Alle Duitse bestemmingen zijn vanuit Nederland bereikbaar vanaf € 37,90. Dat is normaal gesproken zonder zitplaatsreservering.
Een zitplaatsreservering is aanbevolen, er kunnen namelijk meer tickets verkocht worden dan dat er zitplaatsen zijn. Vanaf 2024 geldt er in de zomer een reserveringsplicht. In de periode dat er een reserveringsplicht is, zal de reservering bij de prijs van het ticket automatisch zijn inbegrepen. In andere periodes rekent NS International € 4,90 per persoon voor een zitplaatsreservering in de 2e klas.
Voordelig en comfortabel reizen naar Berlijn kan prima in de 2e klas. Je hebt gemiddeld meer beenruimte dan in het vliegtuig of de bus. Zonder de zitting mee te rekenen – wat luchtvaartmaatschappijen vaak doen – heb je 37 centimeter beenruimte. De treinen Amsterdam – Berlijn zijn daarnaast voorzien van wifi, en op enkele plekken in de trein ook van stopcontacten. In de trein zijn er twee zitplaatsen naast elkaar (duoplaatsen) en daarnaast zijn er ook plekken met een tafeltje, hier vind je vier zitplaatsen.
In de trein is er ook een coupé voor kinderen, met een tafel om te tekenen of te spelen, bedoeld voor peuters en kleuters.
In de eerste klas kun je nog meer comfort verwachten. De zitplaatsen vind je in coupes die plek bieden aan vijf of zes personen. De stoelen zijn van leer en de beenruimte is meer (46 centimeter). De zitplaatsen zijn in de huidige treinen in de 1e klas altijd in een coupé.
In het verleden was een zitplaatsreservering bij de 1e klas bij de prijs inbegrepen. Dat is tegenwoordig niet meer zo, tenzij je reist in een periode waarbij reserveren verplicht is. Dit is in 2024 van 1 juni t/m 1 september.
Reis je met je eigen (klein)kinderen? Dan mogen die gratis mee, mits je dit vastlegt bij de aankoop. Wil je een zitplek reserveren voor een kind? Dan moet je hier wel 4 ,90 euro voor betalen, net zoals bij volwassenen. Kinderen reizen alleen gratis t/m veertien jaar. Vanaf vijftien jaar betalen jongeren in principe de normale prijs, al is er tegenwoordig ook een jongerentarief.
Je hebt grofweg drie soorten treintickets voor de trein Amsterdam – Berlijn:
Het is goed om te beseffen dat vaak alle reizigers per enkele reis op één ticket staat. Je kunt niet voor één persoon wijzigen of annuleren. Daarnaast moet je bij een wijziging het eventuele tariefsverschil bijbetalen. Een zitplaatsreservering wordt in de regel niet terugbetaald.
Treinverbinding | Overstappen? | Reistijd | Treintickets? |
Trein Amersfoort – Berlijn | Rechtstreeks | 5 uur en 20 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Apeldoorn – Berlijn | Rechtstreeks | 4 uur en 49 minuten | v.a. € 37,90 |
Reis Deventer – Berlijn | Rechtstreeks | 4 uur en 33 minuten | v.a. € 37,90 |
Reis Almelo – Berlijn | 1x overstappen | 4 uur en 21 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Hengelo – Berlijn | Rechtstreeks | 3 uur en 58 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Zwolle – Berlijn | 1x overstappen | 5 uur en 1 minuut | v.a. € 37,90 |
Trein Rotterdam – Berlijn | 1x overstappen | 6 uur en 39 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Den Haag – Berlijn | 1x overstappen | 6 uur en 26 minuten | v.a. € 37,90 |
Reis Utrecht – Berlijn | 1x overstappen | 5 uur en 44 minuten | v.a. € 37,90 |
De bedoeling is dat er later in 2024, of begin 2025, nieuwe treinen ingezet gaan worden op de route Amsterdam – Berlijn. Deze hadden eigenlijk al moeten rijden, maar de levering is vertraagd. Zodra de nieuwe treinen er zijn, zal er ook weer een barrijtuig zijn. Deutsche Bahn heeft plannen om de trein Amsterdam – Berlijn in de toekomst nog meer te versnellen, en de trein elk uur te gaan rijden. Het is echter momenteel onduidelijk wanneer er concrete maatregelen genomen worden om de trein verder te versnellen of de frequentie uit te breiden.
This post was last modified on 29 maart 2024 17:32
Spoorbedrijven moeten reizigers eerder en beter informeren bij werkzaamheden en het vervangend vervoer beter regelen.…
Er rijden op vrijdag minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol omdat ProRail de tweede…
Topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) ziet een ommekeer in de crisis waarin het…
Bezuinigingen dreigen het openbaar vervoer in Nederland onherstelbaar te beschadigen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover die…
Belangenorganisaties willen dat de NS de dienstregeling voor 2026 verbetert voor reizigers van en naar…
De nieuwe NightJet van ÖBB doet vanaf 28 mei dienst op de verbinding tussen Amsterdam…