fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Weer treinuitval door personeelstekort ProRail

01 nov 2021 20:00

Weer vallen treinen uit omdat de verkeersleiding van spoorbeheerder ProRail onderbezet is. Dinsdagochtend rijden daardoor tussen 07.00 en 09.00 uur geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Ook naar Rhenen rijden geen treinen vanuit de domstad.

Twee uur geen treinen

NS meldt dat dinsdag geen bussen worden ingezet op het traject. Doorgaande reizigers wordt aangeraden via Den Bosch te reizen. Tussen Barneveld-Zuid en Ede-Wageningen rijden ook geen treinen dinsdagochtend tussen 07.00 en 09.00 uur. Connexxion zet bussen in om de reizigers alsnog te kunnen vervoeren.

Het tekort aan verkeersleiders speelt ProRail al langer parten. Om die reden worden vaker treinen noodgedwongen uit de dienstregeling geschrapt. Volgens de spoorbeheerder is dat tot nu toe met name in de vakantieperiodes gebeurd. “We proberen landelijk te scannen waar het nodig is om mensen op korte termijn in te zetten, maar dat lukt simpelweg niet altijd”, aldus een woordvoerder. “Dat is natuurlijk heel vervelend.”

In 2023 op orde

De spoorbeheerder verwacht rond 2023 het personeelstekort “zo veel mogelijk opgelost te hebben. We er zullen er alles aan doen om het te voorkomen, maar tot die tijd heb je kans dat dit zo nu en dan zal voorkomen.” ProRail heeft onder meer gepensioneerden en oud-medewerkers gevraagd tijdelijk in te vallen wanneer er gaten vallen, aldus de zegsman.

(c) ANP

Gerelateerde berichten

57 gedachten over “Weer treinuitval door personeelstekort ProRail”

  1. Pjotr schreef:

    De directie van Pro-Rail is de afgelopen weken natuurlijk al heel druk geweest met het regelen van de klimaattrein naar Glasgow….( oh nee Londen)…..Dus dan ook nog zorgen dat de treinen in Nederland blijven rijden is wel iets teveel gevraagd….

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Die klimaattrein die eenmalig reed. Als je dat afzet tegen alle treinen op één van de drukste spoornetten van de wereld is het natuurlijk niets.

      Die sarcasme is ongegrond. ProRail heeft net als bepaalde andere sectoren zoals horeca een tekort aan medewerkers. Bovendien moet je gekwalificeerde personeel hebben. De juiste persoon op de juiste plek is in bepaalde sectoren niet zo simpel.

      Als je verkeersleiders bij ProRail moet hebben kun je niet even 1000 mensen werven.

      1. Managementfout schreef:

        Ik ben benieuwd hoeveel managers en directieleden hun targets gehaald hebben en hiervoor beloond zijn de afgelopen jaren. Door “overcapaciteit” als vergif te zien in personeelsbudgetten en “te hoge salarissen” als een overwaardering heb je jaren later geen mensen meer over. Ik vraag me af of men nog verder dan 3 maanden kan kijken???!!!
        Hoe kijkt de overheid en directie als uitvoerders naar personeel. Als kapitaal of als kostenpost.

    2. CB schreef:

      @Pjotr, dat heeft er natuurlijk niks mee te maken. De klimaattrein staat los van het feit dat Prorail personeelstekort heeft. Sterker nog: ProRail is niet eens betrokken bij de klimaattrein. Ja hooguit om een rijpad beschikbaar te stellen.

      1. Pjotr schreef:

        Op het youtube kanaal van pro rail staan meerdere videos waarin ze apetrots zijn op het organiseren van de klimaattrein ( zie bijvoorbeeld https://youtu.be/32bJUV1Kx2o)! Wie verteld deze mensen dat kerntaak van het bedrijf is?

  2. dries molenaar schreef:

    Dit is bizar. Het laten uitvallen van treinen is gewoon om formele redenen en wellicht om een punt te maken.
    Duidelijk dat er verdergaand geautomatiseerd moeten worden. Zelf rijdende treinen in combinatie met een geautomatiseerde verkeersregeling kan op de trein en bij de verkeersleiding personeel besparen. Machinisten voegen al niets toe, dat zij nog op het laatst zouden kunnen ingrijpen is wel grote flauwekul gebleken. Op rangeersnelheid rijden ze nog tegen elkaar of tegen stilstaande objecten aan. Bij 80km/h is het verblijf van de machinist helemaal nutteloos.

    Vreemd genoeg weten ze wel te stoppen voor een zwaan naast de rails of een schaap in de sloot. Reizigers hoeven toch niet op tijd ergens te zijn.

    1. Peter schreef:

      Flikker ff lekker op jonge. Debiel

      1. Annemiek schreef:

        Als de coronacrisis mij een ding geleerd heeft, is het dat er onvoorstelbaar veel zwakzinnigen in Nederland wonen. Het is daarom dat ik nauwelijks nog opkijk van het feit dat mensen uit het niets ongelooflijk raar uit de hoek komen, zoals jij dat doet Peter.

    2. Peter schreef:

      Ja Dries, je hebt natuurlijk helemaal gelijk want een trein staat ook binnen 10 meter stil he. Als ik jou zo hoor lukt het jou dus ook om in een donker bos te stoppen voor een ree mocht die uit het niets voor je auto langs lopen… leer eerst eens je feiten voor je gaat lopen lullen

      1. Johan schreef:

        Als je nu even goed leest, zie je dat dries molenaar hetzelfde zegt: “Machinisten voegen al niets toe, dat zij nog op het laatst zouden kunnen ingrijpen is wel grote flauwekul gebleken.”

        1. Jan schreef:

          Dries moet even niet een heel vak de grond in boreb terwijl hij er totaal geen verstand van heeft

        2. Annemiek schreef:

          Dries heeft hier groot gelijk. De computer kan het ‘vak’ van treindienstleider met gemak vervangen. De reiziger zal daar baat bij hebben, al is het alleen maar vanwege de meer coherente beslissingen die te verwachten vallen.

        3. Gert-Jan Hondelink schreef:

          @Annemiek: ik denk dat je de problematiek enigszins onderschat. Al in de eerste helft van de jaren 1970 is de eerste poging ondernomen om een AVL-systeem in te richten maar dat is jammerlijk mislukt, mede omdat men zich in eerste instantie richtte op Amsterdam CS dat destijds in wezen een dubbel kopstation met enkele doorgaande sporen was. Later zijn meer proeven uitgevoerd om tot een vorm van AVL te komen, hetgeen tenslotte geleid tot ARI: automatische rijweg instelling. Dat functioneert goed zolang de treinen volgens dienstregeling blijven rijden. Zodra zich een verstoring voordoet, moet de treindienstleider ingrijpen omdat ARI het dan laat afweten. Om een volledige automatisering van het opvangen van alle mogelijke verstoringen te realiseren, moet vanwege de complexiteit van de treinenloop met zoveel factoren rekening worden gehouden, dat de daarvoor benodigde software zeer ingewikkeld wordt. Bovendien zal de verwerkingstijd om tot een juiste beslissing te komen in geval van een verstoring, behoorlijk lang zijn. Voor een goed begrip van deze problematiek verwijs ik je naar het proefschrift “Routing of Trains and Allocation of Passenger Lines” van Peter Zwaneveld, ISBN 90 5155 583 0.

        4. Annemiek schreef:

          Als je met dit soort zaken baseert op 25 jaar oud onderzoek, dan valt er nooit vooruitgang te boeken. Een gemiddelde smart watch bezit meer rekenkracht dan Zwaneveld ooit heeft gezien. De kennis van AI is veel groter dan toen hij zijn onderzoek deed. Voor veel zaken geldt dat wat toen te ingewikkeld was, nu een peulenschil is. Hoe je het ook wendt of keert, de treindienstleider en machinist zullen ooit verdwijnen.

        5. Gert-Jan Hondelink schreef:

          Ik beweer helemaal nergens dat dat niet ooit zal gebeuren. Maar de bewering “De computer kan het ‘vak’ van treindienstleider met gemak vervangen” lijkt mij behoorlijk overdreven. Er wordt al jaren in de literatuur (o.a. in het IRJ) geschreven over hoe de toekomst er uit zal zien als gevolg van digitalisering en automatisering van processen die samenhangen met de afwikkeling van het treinverkeer, maar de praktijk blijkt weerbarstiger dan de theorie. De implementatie van ERTMS/ETCS is een goed voorbeeld van hoe lang het duurt om zulke omvangrijke veranderingen door te voeren. Dat ligt niet alleen aan politieke onwil, maar ook aan de daarmee gepaard gaande kosten, de capaciteit van de industrie die de daarvoor benodigde apparatuur moet leveren, en de (on)beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel dat deze apparatuur moet installeren. Hetzelfde zal gelden voor de implementatie van van GOA4 die in een netwerk waarin overwegen voorkomen en waarover diverse treinsoorten rijden, network-wide moet worden toegepast om de machinist overbodig te maken. Ook de vervanging van de treindienstleider zal niet zo eenvoudig zijn als jij het doet voorkomen. Kortom, ik denk niet dat de vervanging van mcn en trdl nog in dit of in het komende decennium zal plaatsvinden.

        6. Annemiek schreef:

          Nee, in dit decennium zie ik dat ook niet gebeuren. De machinist die morgen voor het eerst een dienst draait, redt het nog wel tot zijn pensioen. Maar de taken van de treindienstleider zullen wel snel veranderen, totdat deze is verworden tot een soort proces operator, waarbij je er eentje nodig hebt om het hele proces te monitoren.

          Het proefschrift van Zwanenveld, dat je aanhaalt, is totaal niet meer relevant. Het is geschreven in een heel andere tijd. Ontwikkelingen die toen niet voor mogelijk werden gehouden, hebben inmiddels plaatsgevonden en dat gaat steeds verder. Tegenwoordig rekent een computer miljarden opties door in een fractie van een seconde.

          In de tijd dat Zwanenveld zijn proefschrift schreef, begon ik mijn professionele carrière bij PTT Research. Die afdeling was sterk verbonden met allerlei nutsbedrijven, waar steeds onnozele onderzoekjes werden afgerond, die allemaal op hetzelfde uitdraaiden. En dat was dat de boel altijd zo zou blijven als het was. En dan feliciteerden ze elkaar met hoe goed het onderzoek allemaal was. Overal werd gelachen om de komst van het internet. Dat was iets van Chriet Titulaar. De toekomst was niet de CD, maar de cassette. Dat was immers veel betrouwbaarder. Bij mij filosofeerden ze over of een e-mail ooit zo gewichtig kon worden dat het de geschreven brief zou vervangen in het zakelijke verkeer. En dan dicteerden ze een ontkennend besluit aan een typiste met een typmachine met doorslagpapier erin, waarna ze zelfvoldaan pijprokend gingen nadenken hoe de PTT een verplichte postzegel voor e-mails kon invoeren. En even later werd er weer een volledig mechanische machine geïntroduceerd die de groei van het aantal postbankenveloppen (volgens een grafiek op een krijtbord) in de komende 30 jaar bij kon houden. Er werd me zelfs gevraagd of ik wist waar de ponskaarten werden bijgehouden van de SMS-berichten (tot fl. 1,75 per stuk) die destijds in opkomst waren. Een jaar of vijf later werden al die afdelingen opgedoekt. Er kwam niets voor terug. Niemand die er werkte werd gemist.

          En dat is de periode waarin bepaald zou zijn dat de treindienstleider niet door een computer vervangen kan worden. Treindienstleiders en machinisten zijn momenteel de grootste kostenposten van het hele proces. Het zal mij niet verbazen als er in de spoorsector al flink wordt nagedacht hoe en wanneer ze die kwijt willen. Is het niet in Nederland, dan zal het elders gebeuren. En als er een belangrijk spoorland succesvol de banen heeft uitgefaseerd, duurt het niet lang voor wij ook aan de beurt zijn.

        7. Gert-Jan Hondelink schreef:

          Dankjewel voor deze uiteenzetting.

  3. Rudy schreef:

    Dit lijkt wel een provocatie van ProRail. Eén van de belangrijkste lijnen Utrecht – Arnhem ligt er tijdens de spits er uit. De FNV zou dit als actie niet durven. Ze zouden ook direct van de rechter een verbod krijgen om zo selectief actie te voeren.

    Waarom haalt ProRail niet een minder belangrijke lijn ‘s avonds of in het weekend uit de dienstregeling? Je zou bijvoorbeeld ook de nachtploeg voor Utrecht – Arnhem kunnen laten uitvallen. Dit riekt naar optimalisatie van de schade! Dit is mijns inziens een zuiver politieke actie.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Wie weet is het ook een politieke actie. Net als verplegend personeel, horeca, politie, onderwijspersoneel.

      Want als ze nog eens 2 keer zo hard denkt de politiek dat er niets aan de hand is. Totdat steeds meer uitval komt zoals in de ziekenhuizen.

      Dan kun je beter van tevoren een signaal afgeven. Voordat het helemaal in de soep loopt.

      1. lezer schreef:

        Je bedoeld een signaal richting de overheid die meestal beknibbeld maar wel dezelfde dienstverlening blijft verwachten?

        Dat zijn discussie die ook in de zorg en onderwijs spelen, daar speelt ook het punt dat de overheid wel degelijk met geld over de brug schijnt te komen maar dat het niet altijd op de werkvloer terechtkomt (meer handjes).

    2. Ruud schreef:

      Een verkeersleider moet het baanvak kennen om bij incidenten de juiste beslissingen te kunnen nemen. Je kan niet zomaar iemand van elders inzetten.

      Het stuk Utrecht-Nijmegen kent volgens mij geen nachtnet (meer), dus schuiven met dat personeel zit er niet in.

      Waarom er rond 6.00uur s’ochtends wel twee intercities kunnen rijden en daarna 3 uur lang niets is voor mij ook een raadsel.

      Misschien iets voor Hildebrandt om navraag te doen waarom de eerste 2 intercities (Ut-Nijm) wel over dit traject kunnen (5.53 en 6.24) net als de eerste Nijm-Ut (5.36). Lijkt me toch sterk dat daar iemand voor komt die om half 6 begint en rond 7.17 uur weer naar huis gaat.

      1. Rudy schreef:

        Dat Utrecht – Nijmegen geen nachtnet kent lijkt mij sterk. ‘s nachts rijden er goederentreinen en er zijn allerlei ritten om de omloop van het materieel te herstellen. En verder is de nacht niet zo lang. Om 1:00 zou je kunnen sluiten om dan om 5:00 weer te openen.

      2. Johan schreef:

        Aan de NOS heeft Prorail gemeld:
        “Gelukkig hebben we iemand bereid gevonden om de dienst die normaal gesproken van 07.00 uur tot 15.00 uur duurt, wel te vervullen. Maar wegens omstandigheden kan hij er niet eerder zijn dan 09.00 uur.”
        https://nos.nl/artikel/2404048-personeelstekort-prorail-verstoort-treinverkeer-in-midden-van-het-land

        Ik mag hopen dat die invaller ‘s morgens iets belangrijkers te doen had dan de kinderen naar school brengen. (Belangrijker in de zin dat niemand anders die andere activiteit had kunnen overnemen.)

        1. Annemiek schreef:

          Inderdaad, de schade die Prorail met deze actie neerlegt bij de eindgebruikers, is enorm. Waar deze invaller zich ook bevond. Per saldo was het goedkoper als hij per privévliegtuig of helikopter werd ingevlogen.

  4. Annemiek schreef:

    Van het omreizen via Den Bosch valt te verwachten dat het absoluut niet gaat werken. NS zet op de route SNG’s in als intercity. Zul je zien dat NS het niet voor elkaar krijgt om meer dan 8 bakjes in te zetten, wat normaliter al niet voldoet.

    1. Erno-Berk schreef:

      Omreizen via Tiel is ook nog een mogelijkheid, ben alleen benieuwd of een GTW 2/6 die op Arnhem-Tiel rijdt wel voldoet aan de vraag als iedereen via Tiel reist.

      1. Ron Swart schreef:

        @Erno-Berk, als extra complicatie rijden momenteel tussen Geldermalsen en Tiel minder treinen, omdat de houten dwarsliggers sneller zijn versleten dan ingecalculeerd.

        1. Brabo schreef:

          Er rijden niet minder treinen, ze rijden alleen richting Tiel met tien minuten vertraging omdat er enkelspoor moet worden gereden.

    2. Henk schreef:

      Ik weet niet of je het door hebt Annemiek maar NS heeft een flink intercity tekort. Dat moet jij toch wel weten als OV geiler

      1. lezer schreef:

        @Henk: ik ben het niet altijd met Annemiek eens maar ik ben verbaasd over je woordkeus, en het accent op de peroon.

  5. K. van Sambeek schreef:

    Inzet van NS: enkele spits-IC’s Ht-Ut enz bestaande uit één stel VIRM, proppen dus, improviseren ho maar, dáárvoor heeft NS zijn klanten Én geen vervangend busvervoer tussen Ah/Rhenen en Ut, waar de reizigers van de tussenstations gewoon kunnen barsten. NS-horkerigheid ten top. Prorail dat gammele dwarsliggers tussen Tiel en Geldermalsen veel te laat ontdekt in plaats van monitort en tijdig vervangt, en de grijze uitstroom in het personeelsbestand niet ziet aankomen. Met wat voor zieke beunen is NL opgescheept….

    1. Ruud schreef:

      Mmmm
      Vervangend busvervoer op Utrecht Rhenen is zo ie zo zinloos vanwege station Veenendaal West.
      Dat ligt midden in een al voor auto’s bijna niet toegankelijk doolhof van smalle weggetjes.

      Ik heb dat 1x meegemaakt en dat is wel genoeg. De bus heeft de grootste moeite om bij station West te komen en daarna de wijk weer uit te komen. En dat voor 2 a 3 mensen. Van Veenendaal Centrum naar West en dan de wijk weer uit duurt ongeveer een half uur met de bus. Dat is evenveel tijd als de trein nodig heeft om van Veenendaal Centrum naar Utrecht Centraal te komen. Met de bus ben je dan net weer terug op de rondweg Veenendaal, ca 2a3 kilometer verder dan station Centrum.

      Dus vervangend busvervoer op dit traject? Nou nee dank je, laat maar lekker zitten want dat is redelijk zinloos vanwege de enorme extra reistijd door station West.

      1. Johan schreef:

        Reizigers op het héle traject laten barsten omdat één tussenstation slecht bereikbaar is? – Je kunt ook in oplossingen denken: Sla dat ene station over met de grote bus en laat een klein pendelbusje rijden naar een opstapplaats die wel bereikbaar is.

  6. johan II schreef:

    Een signaal dat het werk van Prorail bovenmenselijk zwaar en verantwoordelijk is. Trots zijn op deze kanjers van olympische proporties. Fantastisch dat de rest van NL kan blijven treinen in de ochtendspits !!! Dank.
    Samen met ons kabinet in oorlogstijd, al 7 maanden doorbuffelen op water en brood. Goose bumps. Toppers.

    Een liedje om deze mannen en vrouwen een hart onder de riem te steken
    https://www.youtube.com/watch?v=yMpahPjvdtc

  7. treingraag schreef:

    Vreemd, zijn er geen Prorailers die de baas even komen helpen in hun vrije tijd? Oftewel overwerken met dikke toeslag.

    1. Brabo schreef:

      Overwerken? Je denkt zeker dat het ProRail een soort bedrijf is.

  8. Anoniem schreef:

    ProRail had wel medewerkers beschikbaar om met de milieutrein naar Glasgow te gaan om te laten zien wat een geweldig alternatief de trein is. Maar niet heus.

    1. dries molenaar schreef:

      er zullen vast geen verkeersleiders in de trein gezeten hebben die volgens rooster hadden moeten werken op een post.

      1. Anoniem schreef:

        Dat krijg je als je de verkeerde mensen aanneemt.

    2. J. Struijk schreef:

      Nu voor mij is al anderhalf jaar lang de auto mijn alternatief. Voorheen regelmatig gebruik makende ov gebruiker, heb ik nu mijn zakken vol van dat ongedisciplineerd Prorail gedoe. Gewoon beschamend. Ik heb tijdens mijn zeer lange loopbaan bij NS Verkeersleiding dit nog nooit meegemaakt. Treinen behoren te rijden en geen baanvakken te sluiten. Klant is al lang geen koning meer bij de NS, Dan over klimaat verandering de mond vol te hebben en wel een Eurostar te laten rijden, is m.i. prima, echter tussen Utrecht en Arnhem zoek je het maar. Nogmaals, Bedankt Verantwoordelijke mensen van Prorail. Dit anno 2021.

      1. Tonny schreef:

        Effectief is deze situatie maar een klein beetje anders dan de alle onderhoudsbuitendienststellingen toch? Gewoon extra vertraging. Niet dat ik het oke vindt, maar voor onderhoud vinden we het schijnbaar ook normaal in Nederland.

        Hoop wel dat deze dingenmeegaan in de punctualiteitscijfers, en niet weggemoffeld worden onder “vooraf aangekondigde wijziging”

  9. Rene N schreef:

    wat een Profail!
    60.000 sollicitanten en dan geen 60 vacatures kunnen invullen.

    1. Otto schreef:

      Het is maar hoe absurd je je eisen stelt.

  10. Paul schreef:

    Echt dramatisch dit. In deze tijdsspanne. Op dit traject.

    Zit nu in de ICE naar Basel, ondertussen met al bijna een uur vertraging net in Köln en een zekerheidje dat de overtstap gemist gaat worden in Zwitserland. En uiteraard niet geïnformeerd over wat dit probleem voor ons zou betekenen, tot vanochtend stond de trip nog normaal in de reisplanners.

  11. Anoniem schreef:

    En nu schakelen we over naar de experts in de reacties van treinreiziger.nl om te kijken wat hun oplossing is.

    1. lezer schreef:

      @Anoniem: volgens jouw redenering mogen autobezitters dan ook niet ontevreden zijn over de service van de garage omdat ze zelf niet technisch onderlegd zijn.

  12. Ann schreef:

    Ze hebben genoeg solicitanten gehad. Prorail is zelf de schuld van dit tekort. Dan hadden ze maar mensen moeten selecteren die ze aangereikt kregen.

    1. Anoniem schreef:

      Als nog niet één procent van de sollicitanten uiteindelijk in dienst komt is er iets grondig mis met de selectie.

  13. Laurens schreef:

    We hoeven het niet met elkaar eens te zijn maar ik zou toch graag zien dat men een andere woorden keus gaat aannemen en dat men elkaar mening/reactie respecteer!en ik zou ook graag zien dat de redactie toch ingrijpt en de beledigde taal gebruik verwijderd.

    1. Rene N schreef:

      @Laurens
      Je hoeft het niet met mij eens te zijn,maar ik zou toch graag zien dat de overheid ingrijpt en Prorail eens goed op de vingers tikt en dat jij tegen een woordspeling kan.

      1. Annemiek schreef:

        Iemand uit het niet ‘debiel’ noemen, vind ik geen woordspeling. Net als de scheldpartijen van patiënten als Treingraag onder andere topics, als hij het ergens niet mee eens is maar geen argumenten kan aandragen, mogen wat sneller verwijderd worden.

        1. Rene N schreef:

          Ik heb hem niet voor debiel uitgescholden.
          Ik schreef alleen ‘Profail’ ipv ‘Prorail’

        2. Annemiek schreef:

          @Rene. Hoe kom je er dan ook bij dat zijn bericht betrekking heeft op jou?

  14. Frans Eekhout schreef:

    “Ov geiler”, wordt dat de uitdrukking van het jaar anno 2021 of komt dit nog eens in De Van Dale als toevoeging op alles wat met het Openbaar Vervoer te maken heeft…? En misschien moet je wel “geil” zijn als je de verantwoordelijkheid wilt en kunt nemen om treinen in goede (spoor)banen te leiden en alles ook onder onverwachte en moeilijke omstandigheden veilig op hun plaats van bestemming te laten komen. Blijkbaar is het beroep nog niet “sexy” genoeg overgekomen in de media in vergelijking tot bijvoorbeeld luchtverkeersleiders op een luchthaven om voldoende mensen te krijgen of speelt vergrijzing ook een rol in deze sector en zijn jongeren niet “geil” genoeg voor dit werk ?

  15. JanN schreef:

    De fout ligt bij ProRail. De leiding kan zien hoe het personeelsbestand eruit ziet. Immers luidt het spreekwoord niet regeren is vooruitzien? Het lijkt mij dat ProRail de fouten aan het verdoezelen is. Kom op en zorg dat als de wiedeweerga voldoende verkeersleiders zijn.

  16. Maurice schreef:

    Volgens ProRail is het probleem over tweeënhalf jaar opgelost.

  17. J. Struijk schreef:

    Regeren is vooruit kijken en inspelen op de toekomst bij uitstroming van Personeel Prorail en de de Overheid is ook zien der ogen blind en horende doof. Zitten m.i. te suffen en vinden het ook allemaal weer prima. En uiteindelijk is de betalende en goedwillende klant de dupe. Nogmaals hartelijke dank.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.