fbpx
(c) Stefan Verkerk

1,5 miljard steun voor OV-bedrijven

De rijksoverheid maakt 1,5 miljard vrij om de openbaar vervoersbedrijven in Nederland te steunen. Het bedrag is bedoeld als compensatie voor de fors gedaalde inkomsten door de coronacrisis. Eerder deze week leken de vervoerders en de overheid er niet samen uit te komen, en dreigden vervoerders desnoods de dienstregeling af te schalen.

Lovende woorden

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) heeft het besluit over de beschikbaarheidsvergoeding eerder vandaag toegelicht in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). Vervoerders en decentrale overheden zijn nu akkoord met het voorstel.

Het openbaar vervoer heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien.”

staatssecretaris Stientje van Veldhoven.

De staatssecretaris prijst de vervoerders. Van Veldhoven: “Het openbaar vervoer heeft zich de afgelopen maanden van zijn beste kant laten zien. Zorgmedewerkers werden naar het ziekenhuis vervoerd en ook werknemers van supermarkten, vuilnisophaaldiensten, politie en brandweer kwamen met het OV op hun werk.”

Dat niet iedereen het met de staatssecretaris eens is, blijkt wel op social media. De vervoerders krijgen vooral kritiek omdat er geen ruimte beschikbaar wordt gesteld voor niet-essentiële reizen. Ook reizigersvervoerder Rover liet eerder weten een exit-strategie te missen.

Noodzakelijke reizen

Rijksoverheid benadrukt in het persbericht dat het openbaar vervoer is blijven rijden om mensen in een vitaal beroep van en naar hun werk te brengen. Maar ook andere reizigers die naar eigen afweging een noodzakelijke reis maken, zijn welkom. In eerste instantie gold een sterk uitgedunde dienstregeling, maar sinds 1 juni rijdt het openbaar vervoer in Nederland weer bijna volledig. Op enkele trajecten worden nog ritten geschrapt.

Voorwaarden steun

“Het kabinet hecht eraan dat NS, het stads- en streekvervoer en de Friese Waddenveren zelf ook een passende bijdrage leveren. Deze is vastgesteld op maximaal 7% van de kosten” schrijft de Rijksoverheid in een verklaring. Vervoerders mogen in uitzonderlijke gevallen, als bedrijfseconomisch geen andere mogelijkheid aanwezig is, de dienstregeling ook afschalen. De staatssecretaris laat verder weten dat de vergoeding voor de OV-studentenkaart intact blijft, ook al reizen studenten nu veel minder met het openbaar vervoer.

Om in aanmerking te komen voor de steun van het kabinet, mogen de vervoerders geen dividend uitkeren. Ook bestuurders mogen geen bonussen of ontslagvergoedingen krijgen.

0 0 stemmen
Artikel waardering
19 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Wim Lubbers
4 jaren geleden

Ja hoor, daar heb je het al. De vervoerders mogen hun dienstregeling afschalen. Draai het om en leg ze een inspanningsverplichting op om de beschikbare capaciteit te halen in plaats van de reiziger op te roepen alleen bij noodzaak te reizen.
NS (ik beperk me even) leunt languit achterover terwijl de treinen nog niet voor 10 % bezet zijn met een capaciteit van 40 %. En Van Boxtel maar jammeren dat het personeel de reiziger zo mist en hij elke dag bakken met geld verliest.
Ik maak een ander rekensommetje. De staatssecretaris vergoedt alleen het verschil tussen de gemiddelde pre-coronabezetting en de capaciteit. Misschien worden ze dan wakker.

Paul Lamote
4 jaren geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Het is totale dwaasheid. De belastingbetaler betaalt nu anderhalf miljard om overal in het land bussen en treinen te laten rijden die voor 5 tot 10% bezet zijn omdat niemand er gebruik van mag maken.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Deze boekhoudkundige redenering heeft in het verleden geleid tot het afschaffen van ‘zogenaamd’ overtollige bedden op intensive care afdelingen die we ineens toch weer nodig hadden.
Zie deze steun maar als een ziektekostenvergoeding voor ov-bedrijven zou ik zeggen.
Als we de klimaatdoelen willen halen hebben we het openbaar vervoer keihard nodig, met of zonder mondkapjes.

Joost2
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

De bijdrage die het ov kan leveren aan het halen van de klimaatdoelen is zeer beperkt.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Klopt, was even vergeten vervuiling te vermelden.

Ivo
4 jaren geleden

En tot zover de marktwerking in het OV…

Frans
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ivo

Ivo,de overheid is in deze toch ook de opdracht gever om de trein bijna leeg toch te laten rijden de afgelopen maanden dan mag je daar ook voor betalen lijkt mij.

Tim H
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ivo

Het is de overheid die wil dat het OV vrijwel leeg rijdt en dan moet die overheid ook maar de kosten daarvan betalen.

Laurens Smid
4 jaren geleden

Maar de vervoer- bedrijven kunnen ook zeggen wij gaan gewoon ook niet vitale reizigers vervoeren zij roepen ook allemaal in koor kom niet dan komen de reizigers ook niet.
Als de vervoersbedrijven nou eens een keer in opstand komen tegen de overheid en zeggen wij gaan gewoon iedereen vervoeren zij zijn allemaal zelfstandige bedrijven en geen staats bedrijven zoals dat vroeger in het oost blok was.
Nu heeft de reiziger alternatieven gevonden en die gaan het ov ook mijden die komen echt voorlopig niet terug in het ov.
Met dank aan dit rechtse pro auto kabinet met premier Rutte en het CDA voorop.

Oscar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Voor een deel heb je gelijk:

1. ruimtelijke ordening is (zelfs vandaag nog) voornamelijk op de auto gericht
2. regering moedigt autogebruik aan, omdat dit veel belastinggeld oplevert

Maar het ligt niet alleen aan de regering. Ook aan de auto-industrie en aan ons.

1. De auto-industrie heeft ons in de jaren zestig de Mini, de Eend en de Kever gebracht. Daardoor werd autorijden betaalbaar voor iedereen (alleen al de merknaam “Volkswagen” zegt genoeg); dat ging uiteraard ten koste van het OV.
2. Het gebruiksgemak van een eigen auto wordt generatie op generatie doorgegeven. Ooit had elk huisgezin één auto waar pa, ma, zoon en dochter het mee deden. Later wilde iedereen met een roze papiertje een eigen auto hebben.

Hierdoor moet de regering weer tegemoetkomen aan nóg meer autogebruik en is het cirkeltje rond.

Treintjes
4 jaren geleden

Wat ik niet begrijp en krom vind is dat vliegtuigen weer vol rond vliegen (met passagiers met mondkapjes) en dat dat in het ov niet mag….

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Treintjes

Misschien hebben vliegtuigen een ‘superieure’ airconditioning?
Het zou kunnen dat na de uitzending van het programma Zembla van een paar jaar geleden over het ‘aerotoxisch syndroom’, alle vliegtuigen van dermate goede filters zijn voorzien dat besmetting uitgesloten is.
Ik weet onvoldoende van vliegtuigen om hier een antwoord op te geven maar wellicht weet iemand anders dit?

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Treintjes

Zie: https://nos.nl/collectie/13833/artikel/2336496-volle-vliegtuigen-mogen-volle-theaterzalen-niet-wat-is-het-verschil

Wat dan nog buiten beschouwing is gelaten, is dat zonder luchtvaart het virus zich nooit zo snel vanuit Wuhan over de hele wereld had kunnen verspreiden en dat de luchtvaart om dezelfde reden een belangrijk risico blijft voor het introduceren van nieuwe besmettingshaarden.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Mooi verhaal, bedankt.
Nu maar snel overal deze filters aanbrengen.

Mel Paulus
4 jaren geleden

Gaat daarvan ook een deel aan de op Vlieland en Terschelling varende Koninklijke rederij Doeksen? De maatschappij die jaarlijks ruim 6 miljoen Euro dividend uitkeert aan de familie en waarvan men zou verwachten dat men inmiddels een behoorlijke reserve heeft opgebouwd.

Of is het zo: de winst gaat naar Doeksen, het verlies delen we met de gemeenschap?

Frans
4 jaren geleden

Er zijn steeds meer geluiden dat de overheid niet wil toegeven dat ze zijn doorgeslagen met alle maatregelen(of Dubbele agenda) .Als de tweede kamer echt lef heeft vragen ze nu een spoed onderzoek aan of het wel klopt wat Rutte allemaal bekokstooft met zijn ploeg.
hoop ook dat ze die spoedwet tegen gaan houden anders word je nog meer beknot in je vrijheden.

Paul Lamote
4 jaren geleden

Is het Min van Financiën dat de kosten hiervan moet betalen ook akkoord? Mw van Veldhoven kan natuurlijk makkelijk geld uitdelen dat I&M niet zelf hoeft te betalen.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Mevrouw van Veldhoven kan natuurlijk geen geld uitdelen dat ze niet heeft / krijgt. Dus Ja.

Piet
4 jaren geleden

Ow vandaar dat je op de veerboot in Amsterdam in de open lucht verplicht mondkapjes op moet doen. Dat is natuurlijk veel gevaarlijker dan in een vol vliegtuig!