fbpx

Geen vervangende treindienst bij werkzaamheden Zwolle

25 nov 2011 14:51

Reizigers uit het Noorden naar de Randstad zouden bij de werkzaamheden rond Zwolle comfortabel kunnen omreizen met een treindienst Groningen – Meppel – Deventer. Deze treindienst komt er echter niet, omdat de betrouwbaarheid een punt van zorg is. Dat hebben NS en ProRail laten weten.

In de zomer van 2012 werkt ProRail vier weken aan het spoor rondom station Zwolle. Gedurende deze periode is er van en naar Zwolle geen treinverkeer mogelijk. Reizigersvereniging Rover en de ChristenUnie hadden aangedrongen op een tijdelijk noodstation of een omgeleide treindienst. NS en ProRail hebben vervolgens Arcadis gevraagd om alternatieven te onderzoeken.

Uit het onderzoek blijkt weliswaar dat een treindienst Groningen – Meppel – Deventer haalbaar is, maar de betrouwbaarheid van deze optie laat te wensen over. Reizigers naar de Randstad zouden in Deventer moeten overstappen, en direct bij een kleine vertraging al hun aansluiting naar de Randstad missen. "Daardoor zouden reizigers nog eens 30 minuten extra reistijd krijgen" zegt een woordvoerder van ProRail. 

Volgens het onderzoek is de meest betrouwbare optie vervangend busvervoer.  Bovendien is de extra reistijd gelijk. Voor NS en ProRail daarom reden om alles te vervangen met bussen.  Rover had wel graag de vervangende treindienst willen hebben. De belangenvereniging noemt de sluiting van station Zwolle gedurende de vier weken buiten propotie.

Komende tijd werken NS en ProRail het busplan verder uit. Hierbij worden suggesties en opmerkingen van verschillende belangenpartijen meegenomen. Zo is er uitdrukkelijk verzocht om goed rekening te houden met reizigers die een functiebeperking hebben en met reizigers die fietsen meenemen. Daarnaast zijn er diverse suggesties gedaan voor goede reisinformatie.

Overigens was zowel Rover als NS en ProRail van mening dat een noodstation geen optie was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *