fbpx

Intercity Brussel blijft mogelijk ook als Fyra weer rijdt

De Intercity Den Haag – Brussel, die de Fyra sinds vorige week vervangt, blijft mogelijk rijden als de problemen met de hogesnelheidstrein zijn opgelost. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) maandag in antwoord op Kamervragen. Vorige week liet een woordvoerder van NS al weten dat deze optie onderzocht wordt.

De bewindsvrouw werkt momenteel samen met de vervoerders aan scenario´s voor een structurele oplossing. In enkele scenario´s wordt ook rekening gehouden met een situatie waarbij uiteindelijk minder Fyra-treinen worden afgenomen dan gepland. "In die scenario´s zou voor de toekomstige dienstregeling over de HSL-Zuid de tijdelijke treindienst Den Haag HS – Brussel-Zuid v.v. een structureel karakter kunnen krijgen."

Structurele oplossing
De Fyra werd vorige maand uit de dienstregeling gehaald na een reeks technische problemen. Sinds vorige week rijdt er een intercity over het ´klassieke´ spoor tussen Den Haag en Brussel. Die gaat nu nog twee keer per dag, maar vanaf 11 maart wordt de frequentie opgeschroefd naar acht keer per dag. In april wordt meer duidelijk over de structurele oplossing.

Extra verliezen
Uit de Kamervragen blijkt verder dat het Fyra-debacle de staat nog meer geld kan gaan kosten. Als de Belgen meer dan 4,5 miljoen euro per jaar verlies maken op deze tijdelijke treindienst, draagt Mansvelds ministerie jaarlijks maximaal tweeënhalf miljoen euro bij aan het exploitatieverlies. Mochten aan Nederlandse zijde verliezen optreden, dan komen die voor rekening van exploitant HSA en de NS.

Risico´s
De staat loopt verder risico´s wanneer HSA het contract met de treinenbouwer AnsaldoBreda verbreekt. NS staat namelijk garant voor HSA. "Indien verliezen bij HSA optreden, kunnen die doorwerken bij moederorganisatie NS." En de staat is weer de enige aandeelhouder van NS. Het debacle met de Fyra heeft de overheid de afgelopen jaren in totaal al een miljard euro gekost.

Niet definitief
Overigens heeft Mansveld op dit moment nog ´niet voldoende inzicht´ wat het opzeggen van het contract kost. De bewindsvrouw wil daarnaast nog niet vooruitlopen op een eventuele opzegging. Er wordt momenteel nog hard gewerkt aan het oplappen van de treinen. "Er is nog geen definitief besluit genomen over het wel of niet afnemen van de treinen."

Terugsturen
De treinen kunnen teruggestuurd worden naar Italië als de problemen half april niet zijn opgelost. De Telegraaf stelde vandaag dat het AnsaldoBreda niet gaat lukken de problemen tijdig op te lossen. Als de treinen worden teruggestuurd zal het een lange juridische strijd opleveren om het door NS betaalde geld terug te krijgen. Bovendien moeten er dan nieuwe treinen besteld worden, ook dat kan jaren duren.

De Telegraaf
De Telegraaf schreef maandag dat het AnsaldoBreda niet gaat lukken om de problemen met de hogesnelheidstrein Fyra binnen de afgesproken drie maanden te verhelpen. Het kan wel een jaar duren voordat een oplossing is gevonden, schreef de krant op basis van ingewijden. Dit zou vooral te wijten zijn aan hardnekkige softwareproblemen.
Volgens Mansveld is dat voorbarig. "Dit is nu echter nog niet te zeggen en zal zich moeten uitwijzen in de rapportages over de exacte problemen en oplossingen." 

Novum / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *