fbpx

Intercity Brussel gaat in 2013 niet vaker rijden

Het lukt dit jaar niet om 16 keer per dag een intercity tussen Den Haag en Brussel te laten rijden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft dat dinsdagavond aan de Tweede Kamer geschreven.

De Kamer wilde dat de intercity, die de Fyra vervangt, 16 keer per dag gaat zou gaan rijden, tegen 8 keer per dag nu. Maar volgens Mansveld is dat dit jaar niet uitvoerbaar. Het verhogen van de frequentie van 2 naar 8 keer per dag was al ´een complexe puzzel´, schrijft ze. Tot december reed er tussen Amsterdam en Brussel ieder uur een intercity. Echter, die trein werd geschrapt vanwege de Fyra.

Tussen Den Haag en Brussel kan er weliswaar voldoende capaciteit worden vrijgemaakt om ieder uur te gaan rijden, maar daarvoor is ook materieel en personeel benodigd. Volgens de staatssecretaris is het zeer lastig om voldoende materieel te vinden dat zowel in Nederland als in België is toegelaten. NS International huurde vorig jaar extra rijtuigen van de Oostenrijkse spoorwegen. De huur van die rijtuigen is destijds vanwege de komst van de Fyra beëindigd. Daardoor zijn er nu ook onvoldoende rijtuigen.

Wel bekijken de Nederlandse en Belgische spoorwegen of de treinen op piekomenten verlengd kunnen worden met een achtste rijtuig, zo weet Mansveld. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft verder gemeld dat vanaf december de treinen in het weekend kunnen doorrijden van Antwerpen Centraal naar Brussel. Dat is nu nog niet het geval.

De vervangende treinen werden ingezet na de grote problemen met de hogesnelheidstrein Fyra. Die zijn voorlopig nog niet opgelost. Voor de dienstregeling 2014 heeft NS capaciteit aangevraagd voor een uurlijkse intercity Amsterdam – Brussel. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl