fbpx

Vaarwel station Rotterdam Hofplein

13 aug 2010 13:02

Station Rotterdam Hofplein telt zijn laatste dagen. Vanaf dinsdag 17 augustus is het station definitief gesloten. Ooit was het station het beginpunt van de eerste elektrische spoorlijn van Nederland. Dat was op 1 oktober 1908. 

Tot en met 16 augustus zal Rotterdam Hofplein nog dienst doen als vertrekpunt voor RandstadRail naar Den Haag Centraal. Vanaf dinsdag zal de lijn worden aangesloten op het Rotterdamse metronetwerk. Na de Rotterdamse halte Melanchtonweg zullen de metro´s van de RET vanaf dinsdag via de nieuwe halte Blijdorp naar Rotterdam Centraal rijden. 

Station Hofplein
Sinds 3 juni 2006 kon Rotterdam Hofplein zich al geen treinstation meer noemen. Tijdelijk kwam het station buiten gebruik, om vanaf 6 september 2006 opnieuw in dienst te komen. Maar nu als RandstadRail station. Vanaf 17 augustus komt daar echter een einde aan. Daarmee wordt het station na ruim 100 jaar station gesloten. 

Hofpleinlijn
Het station werd 1 oktober 1908 in gebruik genomen door de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij. Het was het beginpunt van de eerste elektrische spoorlijn (Hofplein) van Nederland. De spoorlijn liep via Den Haag HS naar Scheveningen. Nadat de lijn naar Scheveningen in 1953 werd gesloten, hadden de treinen aanvankelijk Den Haag HS als eindpunt. Sinds 1975 rijden de treinen echter naar Den Haag Centraal.

Stationsgebouw
Het eerste stationsgebouw van Hofplein werd ontworpen door Jacobus Pieter Stok. Het vooroorlogse station Hofplein had overigens een andere locatie dan het huidige. In de oorlog sneuvelde het station tijdens  , dat even ten oosten lag van het huidige Hofplein. Het stationsgebouw sneuvelde in de orlog tijdens de bombardementen. In 1957 werd er een nieuw stationsgebouw geopend, ontworpen door Sybold van Ravesteyn. Het stationsgebouw is met de aanleg van de Willemsspoortunnel begin jaren ´90 gesloopt. 

Toekomst
Station Rotterdam Hofplein mag dan geheel verdwijnen, het Hofpleinviaduct blijft. Op www.hofbogen.nl is meer te lezen over de toekomst van het viaduct.

Voor dit artikel is gebruik gemaakt van Wikipedia.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *