Dinner Train (opnieuw) failliet verklaard
28 aug 2024 12:50
Op 27 augustus 2024 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het faillissement uitgesproken over Train Charter Events BV en Train Events BV, de bedrijven achter de Dinner Train. Deze onderneming, die bekend stond om het aanbieden van diners in een rijdende trein, kampte al enige tijd met financiële problemen, waardoor alle ritten al eerder waren geannuleerd. De rechtbank heeft een curator aangesteld om te onderzoeken of een doorstart van het bedrijf nog mogelijk is.
Betalingsproblemen
Hoewel eerder werd gemeld dat gedupeerden die een dinerervaring hadden geboekt hun geld terug zouden krijgen, is nu duidelijk geworden dat terugbetaling voorlopig niet aan de orde is. Het faillissement lijkt een definitief einde te maken aan deze hoop. Bovendien wordt gemeld dat ook het personeel van de onderneming al weken, mogelijk zelfs maanden, niet is betaald. De openstaande bedragen per werknemer kunnen oplopen tot meer dan drieduizend euro. Het personeel bestaat voornamelijk uit zelfstandigen en studenten.
Een dinerervaring aan boord van de Dinner Train kostte ongeveer honderd euro per persoon voor een rit van twee uur. Het is op dit moment onwaarschijnlijk dat klanten hun geld terugzien. Ook in België zijn klanten getroffen, waar de start van de Dinner Train herhaaldelijk werd uitgesteld, terwijl tickets wel verkocht werden.
2019
In een verklaring aan de klanten legde het bedrijf uit dat het door de afhankelijkheid van verschillende subcontractanten en de uitval van gehuurde rijtuigen, vooral rond Pasen, in betalingsproblemen is geraakt. Volgeboekte ritten moesten toen volledig worden geannuleerd.
Dit is niet de eerste keer dat het bedrijf in moeilijkheden verkeert. In 2019 werd Dinner Train al eens failliet verklaard toen het nog onderdeel was van Railpromo. De voormalig marketingmanager van Railpromo nam vervolgens het bedrijf over, en huurde de treinen van een dochteronderneming van Railpromo.
Geld terug krijgen zullen de gedupeerden helaas niet, maar ik hoop dat ze dit niet nog een keer opnieuw proberen op te starten, want dan zal het project op dezelfde manier eindigen dan de eerste twee keer en meer mensen gedupeerd raken.
Jammer voor de mensen, die dit graag een keer gedaan willen hebben, maar het is op deze manier niet levensvatbaar. Hoop voor die mensen dat enkele museumlijnen hun luxe maaltijd ritten iets gaan uitbreiden ism een lokale gegoede restaurant. Op deze manier zou men zo iets wel haalbaar kunnen maken, maar zal het aantal ritten ook een stuk minder zijn.
Lees net dat ze aan het kijken zijn of ze een doorstart kunnen maken. Sommige mensen zijn hardleers tegen beter weten in.
Dat is werk voor de curator. Standaard ding bij faillismenten.
Volgens mij is er niets standaard aan de werkwijze van een curator, want juist als ze allemaal volgens hetzelfde stramien zouden handelen, kun je daar als malafide ondernemer misbruik van maken. In feite heb je als ondernemer helemaal geen zeggenschap meer zodra de curator verschijnt. In dit geval lijken er betalingen te zijn geaccepteerd voor diensten waarvan de ondernemer wist dat hij ze niet zou leveren. Daarom zou het verstandig zijn als de curator de volledige toegang tot de administratie en de boedel fysiek vergrendelt. Maar goed, het is dus onduidelijk of de curator daar ook zo over denkt. Ik kwam vrij recent nog een geval tegen waarbij een jonge vrouw een onderneming had opgezet met 350.000 euro aan (crowd-)funding. In vier jaar tijd was er nog steeds niets meer dan het idee en een website. Er was nog niets geproduceerd en er waren geen verkoopkanalen. Nu was de toko (of eigenlijk alleen het idee) dus failliet. De curator stond echter gewoon toe dat die vrouw doorging met het benaderen van nieuwe investeerders, die aanvankelijk positief leken, maar die bij nadere bestudering tot hun ontsteltenis constateerden dat de curator hun investering had willen gebruiken om oude schulden af te lossen. En die vrouw zelf dacht dat ze met het half miljoen de komende jaren op dezelfde voet door kon.
Met de veelal passende levenstijl zal de 350K of meer slechts genoeg zijn voor twee of drie jaar. En ziet de fiscus het toch ook als inkomen?
Wat inderdaad nog wel een puntje kan worden is de vraag of Dinner Train nog tickets heeft verkocht op het moment dat ze in alle redelijkheid allang wisten dat de tent bankroet was. In dat geval kan de bestuurder nog wel een strafzaak aan zijn broek krijgen wegens oplichting.
Zie dat maar eens bewezen te krijgen. Knappe jurist als je de tijdstippen weet te ontfutselen! Een en ander zal allang door de papierversnipperaar zijn gegaan.
Als iets door de papierversnipperaar is gegaan of als de administratie niet in ordentelijke staat zou zijn, dan is dat zeker reden om fraude te vermoeden. Ik geloof daar niet zo in, aangezien geldstromen altijd wel zijn te reconstrueren, bijvoorbeeld via de bank, de stukken van schuldeisers en van de accountant.
Het is erg jammer. Ik keer er erg naar uit. Het is vervelend dat ik mijn geld (waarschijnlijk) kwijt ben, maar het is belangrijker dat de werknemers nog worden betaald, voor zover dat mogelijk is.
Bijna alle “werknemers” waren zzp’er dus geen personeel maar leverancier. Zij kunnen slechts aansluiten bij de lange rij andere schuldeisers. De kans dat er nog veel te verdelen is lijkt me minimaal.
100 euro moest ik echt voor sparen. Heel jammer dit. Dag spaarcenten dag gezellig even samen iets leuks doen.
Jammer
misschien kunnen de rijtuigen voor chartertreinen gebruikt worden of omgebouwd tot slaaprijtuigen. The European Sleeper, Go Volta of ander bedrijf kan deze misschien toevoegen aan hun materieelbestand. De elektrische locomotief kan dan deze trekken of bij een goederenvervoerder aan het werk!
Zoals je in het artikel kunt lezen werd het materieel gehuurd. De eigenaar van het materieel is niet failliet.
Heb begrepen dat vorige eigenaar van eerste failliete dinner train nu eigenaar en verhuurder is van materieel en dat huidige eigenaar van failliete dinner train daar toen manager was. 🤔
Als dit zo is, dan vind ik wel een vervelend luchtje aan dit faillissement hangen
Je ziet dat vaker: de schulden worden in de ene BV ondergebracht en de bezittingen in een andere. Bij een faillissement is er dan niets te halen.
Men heeft bewust rekening gehouden met een mogelijk faillissement.
Die constructie met 2 BV’s was enkel om te zorgen dat bij een faillissement de schuldeisers geen beslag zouden kunnen leggen op het materieel en dat verkopen.
Sterker nog. De BV eigenaar kan een belangrijke schuldeiser zijn.
Dat is dan alsnog een gewone schuldeiser. Alleen mensen met een loonvordering, het UWV en de Belastingdienst zijn belangrijke schuldeisers.
Volgens mij is daarvoor juist de derde BV (Boress) opgericht. Die is niet failliet verklaard, maar dat is wel de BV waar betalingen van mensen die geboekt hebben naartoe gingen.
Dan moet een jurist verstandig genoeg zijn om daar beslag op te laten leggen. Wie fraudeert heeft zich allang verdiept in hoe geld weg te sluizen. De rechterlijke macht werkt vervolgens veel te traag om dat juridisch goed dicht te laten timmeren. Daarom komen er bij Tros Opgelicht zoveel verhalen rond van fraudeurs die tonnen van anderen weg weten te maken en hen geen strobreed in de weg wordt gelegd om na het uitzitten van de straf doodleuk verder te gaan waar ze gebleven waren (en dat kost de samenleving jaarlijks een paar miljard!).
Het zijn restauratiewagons. Of zitten er ook gewone wagons bij en moet men bij toerbeurt dineren? Het best zou zijn wanneer NS de spullen gaat gebruiken. Opstappen bij een groot station in de randstad en als sleep met een gewone trein naar Noord of Zuid. Dan ver weg in ‘mooi’ gebied afhaken en met de eigen locomotief de sightseeing doen. Dit zal wel te simpel zijn.
Je kan zo ook naar het buitenland geraken en bijvoorbeeld een mooie toer in de Ardennen doen. Of zelfs nog verder weg met een slaper erbij. Leuk naar Zuid-Frankrijk of naar Bordeaux. Terug met TGV en nieuwe reizigers komen er aan boord. Ook te simpel 🙂
Dit zou men in Italië toch ook gaan doen. Meer op het niveau van de Oriënt Express met passende prijzen. Waarbij ook stops gemaakt worden in steden met leuke dingen te toen. Een cruise per trein 🙂
Als er maar fietsen meekunnen.
Heeft u wel eens een blik geworpen op de plattegrond van deze restauratierijtuigen?
nee, kan dat?
Die curator moet niet kijken of er een doorstart mogelijk is maar bij het O.M. kijken of er strafbare feiten zijn en de eigenaren persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld.
De curator moet handelen in het belang van de schuldeisers.
Rob, een curator heeft een vaste werk-volgorde, een doorstart is meestal het eerste dat onderzocht wordt, want dat kan de beste opbrengst bieden.
Als ik moet geloven wat er in de media kwam, zullen er weinig vaste activa in de boedel zitten.
Het o.m. komt pas in beeld als een curator onraad ruikt, en geloof me, dat zijn lastige onderzoeken.
Wellicht zijn er nog ingevroren vliegtuigmaaltijden en snacks? En kratten Moët
Er werd geen eten bereid in de trein. Al het voer werd ingekocht bij cateraars. En zeker geen dozen Moët. De wijn werd niet aan tafel ingeschonken. Dan weet je het wel.
De taak van een curator is om het faillissement financieel af te wikkelen. Alleen als hij vermoed dat er fraude is gepleegd doet hij daarvan aangifte bij het OM.
Hoppa extra restauratierijtuigen achter/tussen de European sleeper stoppen!
Dan moet men zelf maar met een eenvoudige versnapering bij de hand een mooie rit zien te maken. Door de bollenstreek, Flevoland in de lente. In de herfst met de boemel door bosgebied. Zou het nog eens sneeuwen dan is een ritje naar het Noorden ook leuk. Wel riskant.
Eigenlijk zou het wel leuk zijn een speciale trein door Europoort te laten rijden, naar de rangeerterreinen op de Maasvlakte. Excursie naar de locomotieven-onderhoudwerkplaats. De Pioneering Spirit zien en wie weet wat meer. Met een bus lunch/diner gaan doen bij het Routiers restaurant. Het is net buitenland daar. Een top dag. Maar dit is te simpel. Het mag niet van den brandweer of den burgemeester, want bang. Dan maar met de auto, dan kun je ook de Slufter zien en Goedereede 🙂
Neem een etenswaar van Smullers, Kiosk, AH Togo en de Julia mee in de trein en nuttig je daar je maaltijd, maar dat is iets anders dan een dinertrein. Voor iemand (zoals ik), die een gevoel van Romantiek heeft van een stoptegel en blij wordt van eten van de snackbar (makkelijk een eenvoudige smaak….) is dit goed genoeg.
Maar voor mensen, die iets romantisch willen beleven en meer kwaliteit willen toch wel de kwaliteit en ervaring van een echte diner trein. Ik zie voor deze beleving meer in museum spoorwegen met klassiek materiaal, die dan samenwerken met de wat betere restaurants in de buurt.
Nederland heeft weinig tot geen mooie lange lijnen, waar weinig treinen op rijden, want dit soort lijnen lenen zich voor allerlei vormen van trein tourisme.
Dan wordt het Stavoren-Leeuwarden, ook leuk
Dat vind ik sowieso wel een mooie lijn, vooral het stuk na Sneek. Daar is ook verrassend veel te doen. Bijvoorbeeld in Workum, Hindeloopen en Stavoren zelf. Ik kom er wel eens op de fiets en vooral in de lente is het echt mooi. Volgens mij geen OV-fiets verhuur in de buurt. Wel zou je de e-vouwfiets van Arriva kunnen nemen. Vanaf Workum naar Makkum en dan langzaam de plaatsjes langs de dijk volgen, geeft volgens mij een leuk dagje uit.
Dat vind ik meer een traject voor een vrolijke brunch dan voor een romantisch diner.
Daar gaat het natuurlijk niet om. Het hele idee van zo’n trein is dat je romantisch met z’n tweetjes in een heus restauratierijtuig (kennen jongeren alleen van horen zeggen) een mooie rit maakt onder het genot van een echte (magnetron)maaltijd en een drankje. Of gezellig met een groepje nostalgisch ingestelde vrienden. Een kroket van Smullers opknabbelen in een VIRM, met bellende reizigers om je heen, is toch een andere ervaring.
wordt er nog veel gebeld in de trein? Ik dacht iedereen meer van het texten en swipen was. De moderne jongelui en jong volwassenen hebben tegenwoordig allemaal bel- of gespreksangst. Dan moeten de ouders er bij zijn. Leuk vergaderen op het werk.
Allez hup, meer dan 200 Euro kwijt. Had er met mijn vrouw nochtans veel zin in. Maar na de “verplaatste datum” voelden we wel al nattigheid. Jammer!
Ook een aardig idee voor stilstaand materieel.
https://www.dailymail.co.uk/travel/article-13747745/idaho-train-car-business.html
Het Spoorwegmuseum kan de koninklijke wagons ook wel voor een paar duizend Euro per nacht als kamer verhuren. Dat zal Trix leuk vinden.
NB gezien de artikel kopfoto is wel duidelijk dat men met een verbouwde korte Koploper een stuk beter af zou zijn. Dan kun je ook nog een voorruit maken waar ooit de onderdoorgang zat. Met een koffietafel erbij zit je dan eerste klas 🙂
🙄 (handig zo’n verwijzing naar de daily mail, lees jij dat ding 🙄)
(& onze redacteur bedankt voor het vasthouden van mijn aanmeldgegevens ☹️)
ik bedoelde natuurlijk daily fail! maar de kunstmatige domheid stak daar een stokje voor 😡
Iik heb wel eens klachten gehad over reclamebanners, maar dailymail breekt de records.
het is het voorbeeld voor telegraaf en verwante websites. Je ziet er vreemd genoeg wel eens een leuk fotografica verhaal. Of een treintjes bericht.
Het is inderdaad bizar hoe het naladen van allerlei reclame maar door gaat. Ook hebben ze een pagina zonder eind die je tot st juttemis kan scrollen.
Ik gebruik AdBlockPlus en zie geen advertenties 😀
daily mail kun je niet met adblock lezen
Tja, nieuws kost natuurlijk geld en dat moet linksom en rechtsom betaald worden. Op DailyMail kun je tenminste artikelen lezen. Als ik artikelen van mijn lokale krant (DvhN) wil lezen, moet ik me daarvoor abonneren. Zelfs de meest knullige verhalen die rechtstreeks van het ANP zijn gekopieerd, zitten achter de betaalmuur. Als ik verhalen over één onderwerp uit meerdere bronnen wil lezen, zal ik even zoveel betaalmuren moeten slechten. Dan maar liever nieuws gelardeerd met advertenties.
In 2019 kunnen doen nadat de trein een doorstart had gemaakt (met € 10 bijbetaling per persoon). Het was veel geld voor weinig eten. Lustte je bijv. geen kaas, was er geen alternatief en moest je het maar doen met de rest. Het beleid erachter zal wel een rommeltje zijn. Het bewijst maar weer dat de infraheffingen voor het railvervoer veel te hoog zijn. OK, onderhoud kost ook geld, maar er verdwijnt nog altijd teveel in de zakken waar het niet thuishoort. Dat zou de wetgeving eens moeten gaan dichttimmeren, dan kunnen wantoestanden zoals binnen de organisatie van Dinner Train ook beter bestreden (of zelfs voorkomen) worden.
Dus de infraheffing is een zak waarin geld verdwijnt dat daar niet thuishoort? Bijzonder. Het zijn juist de reële kosten voor het beheer van het spoor. Er is geen enkele reden te verzinnen die kosten niet door te belasten voor treinritten voor 100% niet noodzakelijk gebruik. Voor een afstand die een trein in twee uur aflegt, bedraagt de infraheffing overigens nog geen 300 euro.