fbpx
Foto: archief / (c) Rob Dammers via Flickr CC BY 2.0

Dinner Train in zwaar weer: alle ritten in 2024 geannuleerd

16 aug 2024 21:39

Dinner Train, dat diners aanbiedt in een rijdende trein, annuleert ritten om problemen in zijn operatie. Reizigers krijgen voorlopig geen geld terug. Ook zou het bedrijf achterstand hebben bij het uitbetalen van personeel.

Het bedrijf zal voorlopig geen omzet maken: er zijn momenteel geen diners boekbaar op de website van het bedrijf. Op recensiesites klagen gedupeerde klanten dat ze hun geld niet meteen kunnen terugkrijgen. Volgens Omroep Brabant zijn alle ritten voor 2024 geannuleerd. Op de website meldt het bedrijf nog wel verschillende data voor 2024, maar kan er niet meer geboekt worden. Daar wordt met geen woord gesproken over de ontstane situatie.

Geen geld terug

Zo kreeg een klant die volgende week zaterdag met Dinner Train uit eten zou gaan, donderdag van het bedrijf te horen dat “het niet mogelijk is om de rit zoals gepland uit te voeren”. Elders klaagt een klant dat de treinrit van aanstaande zaterdag niet doorgaat en dat Dinner Train slecht bereikbaar is. Eerder meldden Omroep Brabant en RTV Oost al soortgelijke verhalen.

Dinner Train heeft de reserveringen omgezet in een voucher die twee jaar geldig is. Na vijf maanden zouden mensen die voucher ook kunnen inzetten voor een volledige terugbetaling. Dinner Train zegt gasten op die manier gefaseerd te willen terugbetalen. “Omdat het een rijdende trein betreft, zijn we afhankelijk van meerdere onderaannemers”, legt de onderneming uit in de communicatie aan klanten.

Personeel niet betaald

“Soms, zoals nu, gaat er iets mis bij een van deze schakels, wat direct grote gevolgen heeft voor onze gehele operatie.” Een woordvoerder van Dinner Train is niet bereikbaar voor commentaar. Aan RTV Oost liet het bedrijf deze week weten dat er betalingsachterstanden waren ontstaan, “omdat we de afgelopen periode meer uitval hebben gehad van rijtuigen die wij huren”.

Uit onderzoek van Omroep Brabant kwam begin deze maand naar voren dat er ook werknemers waren die al weken of maanden wachten op uitbetaling. Dat ging om bedragen die varieerden van enkele honderden tot 3500 euro.

Eerder failliet

Dinner Train ging in 2019 failliet. De marketingmanager nam het bedrijf toen over. De voormalige eigenaar is toen, voor zover bekend, leverancier geworden van de huidige eigenaar. Hoe lang het duurt voor het bedrijf alles weer op orde denkt te hebben, is onduidelijk. In de communicatie aan klanten spreekt de onderneming de verwachting uit om de planning voor 2025 eind deze maand live te hebben. Dan zou er weer een volledige keuze moeten zijn uit 27 vertreksteden in Nederland.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

4.2 5 stemmen
Artikel waardering
57 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Paul Lamote
23 dagen geleden

Ik vrees dat het helaas is.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Het is natuurlijk uitsluitend de vraag wie het faillissement zal aanvragen. Zolang er nog geld is, zal de eigenaar een inspanning veinzen om zodoende zijn eigen salaris nog te kunnen betalen (wat de curator als een strafbare vorm van paulianeus handelen zal beoordelen). De Belastingdienst zal in dit stadium ook weinig reden zien om het faillissement aan te vragen. De meeste leveranciers zullen gewoon hun verlies nemen en tegen beter weten in deurwaarders langssturen. En zolang het personeel niet vast op de loonlijst van de onderneming staat, het UWV ook niet. Dan blijven alleen de consumenten over, voor wie het ook niet erg lucratief is om naar de rechter te stappen.

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

In elk geval kunnen de huidige eigenaren er geen houdbaar bussiness model van maken en als ze schulden achterlaten lijkt me een faillisement aanvraag van een van de betrokken partijen zeker wel oppertuum.
Aangezien door de krapte op de arbeidsmarkt makkelijker is om een nieuwe baan te krijgen maakt het voor de ex-werknemers ook een stuk makkelijker om een faillisement aan te vragem om misschien zo iets van hun loon terug te zien. €3500,- (bruto) is toch een behoorlijk maandinkomen toch en zeker als het om meerdere personeelsleden met soortgelijke bedragen zitten kunnen ze prima samenspannen.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als je niet bij de preferente schuldeisers behoort, is het wellicht opportuun het faillissement aan te vragen, maar dan krijg je alsnog je geld niet. Investeren in de gang naar de rechter, is voor veel mensen bovendien financieel gezien geen optie als ze al voor 3500 euro genaaid zijn.

Paul Lamote
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik heb begrepen dat er nauwelijks werknemers zijn maar dat er met zzp’ers werd gewerkt.

Chris
23 dagen geleden

Bijzonder spijtig dat Dinner Train in zwaar weer verkeert, ik denk dat rijdende “eet-concepten” juist een toevoeging zijn aan het totale aanbod aan uitjes. In België organiseert Bell Tours al een aantal jaar de zogeheten “Bustronomie-tours”, waarbij je aan boord van een bus (!) lekker dineert. Ik hoop dat er in Nederland ook iets komt dat een eventueel gat van Dinner Train vult, hoewel ik hoop dat die laatste door kan gaan.

Laatst bewerkt op 22 dagen geleden door verkeersleider
Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

1) Zolang er geen eetverbod in de trein is kan je bij de Kiosk, Smullers, Julia, … een lekkere hap halen en in de trein nuttigen. Dus rijdende eetconcepten zijn niet helemaal weg. Maar houd wel rekening met de medereizigers, dus maak er geen smeerzooi van. Dit mede ook omdat de NS de treinen vaak niet schoon heeft. Heeft absoluut niet het gevoel van luxe, die klanten van Dinertrein ervan verwachten. Das waar.
2) Verders organiseren enkele stoomtreinmaatschappijen organiseren ook een of twee keer per jaar dinertreinen. Is goed om op hun sites te kijken als je zoiets zoekt. En als er meer vraag naar is kunnen ze het nog enkele keren vaker organiseren.
Laten we wel wezen. Uiteindelijk bepaald de markt of iets wel of niet gaat. Als een bedrijf het slecht organiseert en er wel vraag is zal een ander bedrijf het ook nog proberen. Als er geen marktvraag is zakt het concept inelkaar.
Ik denk dat het concept dinertrein echt het beste passen bij museumlijnen en dan gewoon af en toe en geen vaste dienst.
Ik behoor ook niet tot de doelgroep van dit soort dinertreinen, want ik vind de snackbar al een drie sterrenrestaurant.

Mattheas
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Eten met Julias in de treinen van de NS is gewoon niet hetzelfde. Je hebt in de treinen van NS helaas nergens echte goede tafels, zoals je dat in veel andere internationale treinen hebt. Het heeft daardoor niet dezelfde sfeer als je met een groep in de trein gaat eten.

De reden waarom ik voor Dinner Train koos, was dat ik graag de ervaring van het eten in een restauratierijtuig wil delen met mijn familie, zonder dat we daarvoor naar Amerika of Centraal-Europa hoeven reizen.

daan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Nou ja het is er nog steeds in de ice naar arnhem (of frankfurth).
Maar het probleem is dat een te kleine groep geinteresseerd is, omdat het uitzich nou niet zo mooi is. Zo’n concept werkt nou eenmaal veel beter in de alpen of de ardennen.
En de afstanden zijn te klein om zo’n concept op te kunnen zetten tussen twee steden.

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Laten we wel wezen. De Flevolijn is idd geen mooi traject en Nederland is zo plat als een dubbeltje, maar dat wil beslist niet zeggen dat Nederland geen mooie trajecten kent. Je kunt ook in de trein zelf een juiste ambiance aanbrengen en dat doet ook veel. Ik zie hier meer mogelijkheden voor exploitanten van museumtreinen en de betere restaurants in de buurt dan aan een specifiek bedrijf, die dit alles doet.
In hoeverre worden in deze ICE echte warme maaltijden geserveerd of het meer een veredelde rijdende fastfood keten is waar veel voorkomende snacks en populaire redelijk snel consumeerbare maaltijden geserveerd worden. Voor wie van een vette en zoute bek houdt is dit geen probleem, maar echte haute cuisine en veerfijnde keuken is wat anders.
Gelukkig word ik vrolijk van die zoute en vette bek (voor de gezondheid moet je dit niet al te vaak doen), dus dat maakt het wel erg makkelijk, maar anderen willen weer verfijndere maaltijden en dat is de doelgroep, die gebruik maakt van dinertreinen.

Dries Molenaar
23 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De Flevolijn is hartstikke mooi in de lente en bollentijd. Zwolle Leeuwarden is ook mooi in het voorjaar.

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dat merk je wel als je in zo’n trein zit en er zitten ook toeristen in de trein. Het enthousiasme doet je wel herinneren dat het inderdaad hartstikke bijzonder is.

Dries Molenaar
23 dagen geleden
Antwoord aan  daan

Het probleem zal zijn dat het spoor te druk is en dat het materieel te duur of niet beschikbaar is. Voor een avondrit heb je de trein vier uur nodig. Wellicht nog langer. Iedereen moet zijn loon hebben voor die tijd. Het is al duur voordat je weg ben.
Er zijn genoeg lange ritten te bedenken met leuk uitzicht waar de trein ook een rondje kan maken. Beter vanuit Utrecht of Zwolle of een ander groot station buiten de Randstad.

Paul Lamote
22 dagen geleden

Ik vermoed dat ze te weinig ritten maakten en dan kom je niet uit de (vaste) kosten. Ik had niet de indruk dat de ritten op zich onderbezet waren.

Annemiek
22 dagen geleden

De Dinner Train had natuurlijk geen eigen keuken. Het ging om eten dat vooraf was bereid. Hooguit de opmaak van de borden van het hoofdgerecht werd in de trein gedaan. De toetjes stonden als een soort petrischaaltjes onder een hoes. Er bestond geen trots op de wijn die geschonken werd, omdat deze niet aan tafel werd ingeschonken. Net als de frisdranken.

Dries Molenaar
20 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Een beetje zoals in het vliegtuig. Lang geleden reisde ik met een slaaptrein van Victoria Falls naar Harare gereisd. Die deden het wat grondiger, de arme bemanning had echter nog nauwelijks uitrusting en servies door de armoe en het regeringswanbeheer. De locomotief moest voor het vertrek eerst diesel tanken over de grens, in Zambia. Ook dat wist men nog nauwelijks in stand te houden.
Het was een gedenkwaardige reis na een enerverende safari-reis en Zonsverduistering.

Laatst bewerkt op 20 dagen geleden door Dries Molenaar
Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Het is en blijft wel uiteraard vervelend dat je door een bedrijf, waar je wat van verwacht het allemaal op de lange baan wordt geschoven en hopen dat het alsnog met de gestelde kwaliteit en luxe (zover ik weet kost het €99,- en dan mag je zeker het e.e.a. verwachten) door gaat of je het geld terug krijgt.
Als je het geld terug krijgt of je het komend jaar sowieso dit wilt gaan doen als het met dinnertrain niet doorgaat zou ik eens op deze site bekijken. https://veluwschedinertrein.nl/ Dit jaar is het al geweest, maar als dit succesvol is zullen ze het volgend jaar weer doen. Kosten etc. weet ik niet, maar het ziet er luxe uit.

Alleen denk ik dat een bedrijf dit soort zaken erbij moeten doen en dit niet als hoofdbedrijfsdoel. Er is zeker behoorlijk wat vraag naar, maar ik denk dat er te weinig vraag naar is om dit als hoofddoel te doen. Ik denk dat het een leuke bijkomstigheid is voor museumspoorwegen etc. en zeker als een museumspoorwegen ook op het hoofdnet mag. En met zo een dineravond kan men prima samenwerken met een van de betere restaurants in de regio. Als een museaspoorwegen niet over de juiste rijtuigen beschikt en zoiets wel willen organiseren kunnen rijtuigen van een ander huren of samen rijtuigen exploiteren. Historisch materieel om de trein te trekken hebben ze wel vol op.

Over de “Bustronomie-tours” is toch wat goedkoper op te zetten dan een luxe dinertrein. Maar in een bus eet je toch minder gemakkelijk dan ik een daartoe uitgeruste trein. Zeker als het allemaal wat hoogstaander is qua kwaliteit.

treingraag
21 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Retour Praag (Berlijn, Dresden) met European Sleeper 39 euro met restauratie/bar rijtuig deze maand en september.

Ton
22 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Er is weinig animo, het feit dat veel mensen zullen zeggen, euh wat, bestaat dat zegt genoeg. Ben van mening dat intercity toch wel iets aan boord moet hebben als is het maar bc een koffie machine en een vending machine in de 2 e klasse en misschien een bemande versie in de 1 e. Overigens heb he in Londen een hele goede eet en bekijk landmarks bus, waar op serieus niveau gekookt wordt

Paul Lamote
22 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

Nog meer personeel in de trein, dus nog veel hogere tarieven? Want die mensen werken niet gratis.

Bert Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Ton

De ritjes in Nederlandse Intercity’s zijn vrij kort. Bovendien kun je op het perron gemakkelijk koffie kopen.

Stephan
22 dagen geleden
Antwoord aan  Chris

De Hoftrammm is er al een tijdje, al is deze meestal voor de eerste drie maanden volgeboekt.

Mattheas
23 dagen geleden

Ik had voor volgende week met mijn familie een etentje in de trein geboekt. Erg jammer dat het niet kan doorgaan. In de communicatie die ik via de e-mail kreeg, leek het meer of het om logistieke problemen ging. In de mail stond dat het om mijn reis specifiek ging. Het is bijzonder dat er niet over de daadwerkelijke reden wordt gecommuniceerd, al begrijp ik wel dat ze geen paniek willen zaaien. Ik hoop dat ze nog een doorstart kunnen maken en of ik anders mijn geld terugkrijg.

Paul Lamote
23 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Bij een doorstart zullen de vouchers niet meer gebruikt kunnen worden.

gws
22 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

Logistiek kan in deze context ook betekenen: leveranciers of zzp medewerkers willen niet op krediet leveren en geld om vooruit te betalen is er niet.

Dries Molenaar
23 dagen geleden

Vouchers met beperkte geldigheid zijn niet toegestaan.

Paul Lamote
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het alternatief is faillissement aanvragen, dan krijg je zeker je geld niet terug

Jan Boom
23 dagen geleden

Zoals ik het nu begrepen heb zijn de werknemers al een tijd lang niet betaald.
Wanneer zij een eenheid vormen en het faillissement aanvragen kunnen zij via het UWV
Hun achterstallige salaris, vakantie dagen en geld terug vorderen.
De curator zal er alles aan moeten doen om de mensen achter deze organisatie grondig aan te pakken zodat zij in de toekomst dit soort praktijken niet meer kunnen uitvoeren.
Maar dan zal de meNtaliteit en wet hier in Nederland aangepast moeten worden.
Ook ik ben een gedupeerde.

Paul Lamote
23 dagen geleden
Antwoord aan  Jan Boom

Ik heb begrepen dat het voornamelijk om zzp’ers gaat, dat zijn juridisch ondernemers en geen werknemers. Zij kunnen als ondernemer naar hun centen fluiten net als de rest van de schuldeisers en de houders van de vouchers.

Laatst bewerkt op 23 dagen geleden door Paul Lamote
Annemiek
22 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Wat ik ervan hoorde, was dat er juist cateraars voor het werk werden ingeschakeld. Er was ook entertainment aan boord. Van mensen die nog dit jaar met de trein mee zijn geweest, vernam ik dat de selectie ervan niet heel zorgvuldig gebeurd moest zijn. Ze kregen er plaatsvervangende schaamte van.

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Jan Boom

Gewoon een advocaat nemen en uitbetaling vorderen. Dat hangt niet af van wat je collega’s doen. De advocaat gaat de tegenpartij betalen. Je moet daar ook niet te lang mee wachten. Ook niet wanneer het bedrijf niet failliet lijkt te gaan. Het is een zakelijke overeenkomst en je hebt het gewoon recht op je salaris. Accepteer ook geen gedeeltelijke uitbetaling.

Annemiek
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Waarom zou de tegenpartij de advocaat betalen als je een advocaat nodig denkt te hebben om iets te vorderen?

Dries Molenaar
20 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

De verliezende partij betaalt. Eigen ervaring (dwz mijn advocaat werd betaald) en het is ook logisch. Een collega had zoiets met een tussenpersoon. Dezelfde advocaat aangeraden en die partij aan de broek gestuurd en betalen maar. Drie maandrekeningen voor een ZZPer, Betalen en de juridische kosten ook.
Deze advocaat is de schrik van veel bedrijven en heeft een ijzeren reputatie. Je kan maar beter bij de eerste brief langs de pomp gaan, dat houdt de kosten beperkt.

Laatst bewerkt op 20 dagen geleden door Dries Molenaar
Annemiek
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wie is dan exact de verliezende partij als een advocaat een vordering stuurt? Advocaten mogen niet op de stoel van de gerechtsdeurwaarder gaan zitten. Dat zal de advocaat de eiser ook in het eerste gesprek vertellen. Als je het via een advocaat speelt, kan de wederpartij pas na een kostenveroordeling, beperkt, geconfronteerd worden met de kosten van de eiser. En bij een kale kip komt die vordering gewoon bij de gerechtsdeurwaarder terecht. En als het te heet onder de voeten wordt, vraagt de gedaagde uitstel van betaling aan en sta je alsnog met lege handen.

Ricardo
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Tenzij de tegenpartij de spreekwoordelijke kale kip is, dan ben je met “Gewoon een advocaat nemen” veel verder van huis. Daarnaast gingen de achterstallige betalingen die ik in het nieuws zag om bedragen van een paar duizend euro, met een advocaat ben je ook al snel zo een paar honderd tot duizend euro verder, met geen enkele garantie dat je het geld dan ook gaat krijgen, en als het tegen zit ga je er nog verder op achteruit omdat je ook je advocaat dan moet betalen. Want je kan wel beweren dat de tegenpartij de advocaat moet betalen, maar dat is alleen als je in het gelijk wordt gesteld door de rechter EN de tegenpartij geld heeft om mee te betalen.

Dries Molenaar
20 dagen geleden
Antwoord aan  Ricardo

Salaris en betaling voor arbeid wordt altijd toegekend en zal hoe dan ook betaald worden. Desnoods wordt het huis enz verkocht of de dochters in een bordeel aan het werk gezet.

Annemiek
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Hoeveel werknemers denk je nou zelf dat die toko op de loonlijst heeft? Naast de directeur, valt te verwachten dat het er exact 0 zijn.

willem
18 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Dries, In aansluiting op uw suggestie: Het is te hopen dat de schuldenaar in dit geval erg veel en bovendien werkwillige dochters heeft… 😉
En misschien kan de schuldenaar het met een deel van de schuldeiser zelfs op een alternatief akkoordje in natura gooien… 😉

Laatst bewerkt op 18 dagen geleden door willem
Paul Lamote
20 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Je kunt alleen betaling van salaris eisen als je werknemer bent. Maar iedereen werkt bij DinnerTrain als zzp’er en dan ben een gewone schuldeiser net als andere leveranciers.

Laatst bewerkt op 20 dagen geleden door Paul Lamote
Bert Sitters
22 dagen geleden

Ik vind het overigens een rare formule: een trein niet om te reizen van A naar B, maar een rondje maken om te eten. Moet daarvoor het druk bezette spoor gebruikt worden?
Hoe kan het materiaal anders worden ingezet? Er zijn nauwelijks getrokken treinen meer. Koppelen aan een nachttrein met betere slaapaccommodatie? Dinner and overnight?
“Slowtrain comfort extraplus” op de oude route naar Parijs? Of door de Ardennen naar Luxemburg, Metz,,Nancy en Straatsburg?
Iets voor de museumtreinjongens? Neerzetten op het spoorwegmuseum?
Net als het hotel in oude treinrijtuigen naast station Amsterdam Sloterdijk ergens neerzetten als restaurant met treinsfeer?

Ricardo
22 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Op zich snap ik de formule wel, lekker eten terwijl de wereld aan je voorbij trekt, dat is toch een beleving, en het voordeel van een rondje is dat je niet meteen een paar honderd kilometer verderop staat waar je niet wilt zijn.

Dinner Train rijdt(/reed?) vooral in het weekend, als de drukte op het spoor al lager is, en deze trein is makkelijker in te passen in de spoordienstregeling omdat deze eenvoudiger op een zijspoor gezet kan worden om andere treinen langs te laten zetten. Daarnaast klinkt combineren met een slaaptrein leuk, maar je kan in het slaapgedeelte niet fatsoenlijk dineren en in het dinergedeelte kan je niet fatsoenlijk slapen, dus voor hetzelfde aantal mensen zit je al snel naar een trein van 2x zo lang te kijken.

Bert Sitters
21 dagen geleden

Beste Helderbrand,
Ik vind dat de Dinner Train onmogelijk vergeleken kan worden met de Glacier Express of de Bernina Express. De Dinner Train rijdt (of reed) rondjes om de kerk in een alledaags Nederlands decor. Terwijl die Zwitserse treinen een hoogwaardige toeristische reis maken. De Glacier Expess rijdt wel degelijk van A naar B over een afstand van bijna 300 km. De rit is een waar spektakelstuk met de mooiste viaducten en adembenemende uitzichten of o.a. de Matterhorn en tal van Alpenreuzen. Er wordt wel degelijk een dienstregeling gereden van Zermatt naar Chur en Sankt-Morritz. Je kunt ook kiezen voor een bestemming onderweg: bijvoorbeeld om in het berglandschap te wandelen of te raften in de Rijn.
De panoramarijtuigen van de Bernina Express worden gekoppeld aan “gewone” treinen op het smalspoor tussen Chur, Sankt-Moritz en het Italiaanse Tirano. Een leuke manier om naar Italië te reizen. Je kunt zelfs een fiets meenemen. Er zijn fietsers die dit stuk trein pakken om fietsen over de gevreesde Splügenpas te ontwijken en voorbij de Alpen in Italië weer verder te fietsen naar het Comomeer of op het heerlijke fietspad langs het riviertje de Adda.
De naam Dinner Train zegt het al. De dineruren zijn echter beperkt. Ik gaf wat creatief aan hoe deze rijtuigen in de toekomst zouden kunnen worden ingezet.
De steden Berlijn, Dresden en Praag trekken ook buiten het hoogseizoen bezoekers. Dit geldt eveneens voor Amsterdam, Antwerpen en Brussel. Als het product op de juiste manier op de markt wordt gezet, liggen er wel kansen. De rijtuigen zouden ook gebruikt kunnen worden voor een ontbijt.

Loek Voorn
22 dagen geleden

Ik zie deze trein weleens langskomen in Zutphen. Dan vraag ik me meteen af waarom er aan beide kanten een loc staat. Lijkt me niet erg economisch…..
Je kunt het prima afdoen met één loc door die te laten omlopen op het station waar de trein moet kopmaken. Maar dat vereist een langere spoorbezetting (hoeft overigens niet aan een perronspoor), terwijl de dienstregeling vaak toch al behoorlijk ingewikkeld is.
Verder zie ik dit als een luxe probleem. In dat opzicht ben ik het eens met Bert Sitters.

H.J.Bakker
22 dagen geleden

Wij zouden vrijdag 26 juli 2024?met diner train uit Eindhoven vertrekken . Een week vooraf kreeg ik te horen dat het niet door ging .Ik heb de kaartjes gekocht in September 2023 .
Ze vertelde mij dat ik over 5 maanden mijn geld terug zou krijgen , hoop ik dan maar . Ik heb een paar keer geschreven om mijn geld , het is toch 168 , 00 euro.
Nu maar afwachten 😢

Mattheas
22 dagen geleden
Antwoord aan  H.J.Bakker

Begrijp ik dat je al op 19 juli hierover een bericht kreeg? Wel merkwaardig dat ik op dat moment gewoon nog heb kunnen boeken voor een datum in augustus. Het is op dit moment vooral afwachten wat er gaat gebeuren, denk ik.

Arjan krabbenbos
21 dagen geleden

Is het ook geen idee om lunchritten of ontbijtritten te maken , dan alleen luxe diners onderweg? Of als extra trein, voor schoolreisjes, bedrijfsuitjes, zodat deze trein voor meer mensen bereikbaar wordt? Ook kunnen de prijzen wat naar beneden, zeker als er niet al te sjiek gegeten wordt tijdens een rit! Er staat nog steeds een rijtuig te ‘s-Hertogenbosch te wachten op betere tijden, dus misschien wat minder luxe en meer laagdrempeligheid! Misschien is dat wel een betere oplossing!

Mattheas
21 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Lagere prijzen zorgen niet ineens ervoor dat het financieel beter gaat met het bedrijf.

Bert Sitters
21 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Tegen lagere prijzen kun je die trein niet winstgevend laten rijden.

Paul Lamote
20 dagen geleden

Gezien de hoge vaste kosten van de trein moet je veel ritten maken om uit de kosten te komen. Dat redt je niet met een paar ritten per maand.

Verder maakt steeds rijden op een andere plaats het duur omdat je dan ook steeds leeg moet aan- en afrijden. Een vast traject maakt het goedkoper.

Met een McDonald menu zoals Arjan voorstelt ga je het natuurlijk niet redden.

Bert Sitters
18 dagen geleden

Parkeer die rijtuigen op een ongebruikt doodlopend spoortje bij een station en biedt zonder te rijden een treinrestaurant aan. Hang wat videoschermen op van spectaculaire treinreizen. Foto’s van legendarische treinen maken het decor compleet. Draai Kedeng Kedeng van Guus Meeuwis.
Met een juiste marketing weet je ook klanten voor de lunch te bereiken.
(hahahaha)

Paul Lamote
20 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Van dat rijtuig in Den Bosch is het halve interieur gesloopt. Ik weet niet wat dat daar eigenlijk doet.

Dries Molenaar
20 dagen geleden

Niet hetzelfde maar wel erg de moeite waard, Caledonian sleeper:
https://edition.cnn.com/2024/08/17/travel/video/caledonian-sleeper-train-united-kingdom-digvid
Met toepasselijk couleur locale commentaar 🙂

Vrijwel zeker geen fietsen aan boord, zeker niet in de passagierswagons.

Laatst bewerkt op 20 dagen geleden door Dries Molenaar