fbpx
ICE 3 MF (Baureihe 406) in Paris im Bahnhof Gare de l'Est mit TGV

‘Franse overheid steunt treinendeal Alstom en Siemens’

De Franse overheid is akkoord met plannen om treinenbouwer Alstom te laten samengaan met de spoortak van het Duitse industrieconcern Siemens. Dat meldt zakenkrant Financial Times (FT) op gezag van bronnen die betrokken zijn bij de fusiegesprekken.

Siemens is vooral bekend als treinfabrikant van de Duitse ICE. In Nederland rijden ook treinen rond die door Siemens gemaakt zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om de zesdelige Sprinters van het type SLT. Alstom is vooral bekend als treinfabrikant van de TGV en Thalys, maar bouwt voor NS ook de nieuwe generatie intercitytreinen (ICNG).

De twee ondernemingen maakten vorige week bekend dat zij in onderhandeling zijn over een mogelijke samensmelting. Samen hopen zij de zware concurrentie van met name Chinese fabrikanten beter de baas te kunnen. De Franse staat heeft geen aandelen Alstom, maar kan invloed uitoefenen dankzij het eerste kooprecht op een belang van 20 procent dat bouwbedrijf Bouygues bezit. Zo wist de overheid ook voorwaarden af te dwingen voor de verkoop van de energietak van het bedrijf, die in 2014 werd overgenomen door het Amerikaanse General Electric.

Maar volgens FT zal Parijs die koopoptie niet gebruiken om de fusieplannen van Alstom en Siemens te dwarsbomen of bij te sturen. Daarmee zou een belangrijke horde voor de deal genomen zijn. De Duitsers krijgen naar verluidt een belang van circa 50 procent in het gecombineerde bedrijf, dat goed zal zijn voor een jaaromzet van zo’n 16 miljard euro. De Fransen hebben volgens de krant wel de garantie bedongen dat enkele belangrijke vestigingen de komende vier jaar open zullen blijven. Daarbij zou ook de historische fabriek in Belfort zijn waar al in 1879 stoomlocomotieven werden gemaakt. Daar wordt al jaren geen geld meer verdiend maar de vorige Franse regering bestelde er vorig jaar nog vijftien TGV’s, die eigenlijk overbodig zijn, om sluiting te voorkomen.

Het is niet voor het eerst dat een fusie tussen de treintakken van Alstom en Siemens op tafel ligt. In 2014 werd bekend dat Siemens een bod wilde uitbrengen op Alstom,  mits het Franse concern bereid is aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo wilde Siemens inzage in de boeken van Alstom en vier weken de tijd om met het management te praten. Op deze manier hoopte het Duitse bedrijf een betere kijk te krijgen op de Franse onderneming. Er was toen politiek topoverleg. Zo bemoeide de toenmalige Franse president François Hollande met de deal. In 2014 toonde ook het Amerikaanse General Electric belangstelling in Alstom.

De treinenbranche staat onder grote druk door hevige concurrentie. Een aantal kleine fabrikanten hebben de afgelopen jaren een enorme opmars meegemaakt. Zo is Stadler explosief gegroeid. En ook het Spaanse CAF doet het goed. Maar de meeste concurrentie komt misschien wel uit China. De Chinese fabrikant CRRC is zover bekend de grootste fabrikant van rollend materieel. China is een enorme grote markt voor treinfabrikanten. Zo is op Wikipedia te zien dat er maar liefst 1765 hogesnelheidstreinen voor de Chinese markt zijn besteld, die bij elkaar bestaan uit 15.960 rijtuigen.  Dat gaat enkel om bestellingen tussen 2004 en 2014.

(c) ANP / Treinreiziger.nl.

0 0 stemmen
Artikel waardering
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
dries molenaar
6 jaren geleden

zware concurrentie van met name Chinese fabrikanten ???
Men is zelf zo slim geweest om treinen naar China te exporteren en nu moet men vrezen voor de eigen technologie? En wie in EU of USA koopt Chinese treinen?

lezer
6 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Eens met je middelste zin. Voorbeeld van korte termijn denken boven lange termijn denken. De Japanse concurrentie kan wel zwaar zijn. Zeker als Japanse investeerders hun technologie en management kan combineren met het prijspeil in China