fbpx

Klacht.nl: NS lost klachten snel op

05 dec 2013 12:58

De Nederlandse Spoorwegen lost klachten die via klacht.nl worden verstuurd gemiddeld binnen twee dagen op. De website kreeg in 2013 ruim 1200 klachten voor NS. Voor de totale ov-sector kreeg de website 2451 klachten. Volgens klacht.nl wist NS 95 procent van de klachten op te lossen. Andere vervoerders slaagden daar veel minder goed in.

Klachten voor Connexxion, Syntus, Veolia en het GVB werden zelfs helemaal niet opgelost. Dat komt waarschijnlijk doordat deze vervoerders de klachten niet ontvangen. "Wij mogen klachten met e-mails in verband met de spam-wetgeving niet ongevraagd doorsturen naar het bedrijf. Daar moet het bedrijf zelf actie op ondernemen" zegt een woordvoerder van de website. 

Dat NS de klachten snel oplost verbaasd hem niet. "Bedrijven die via Social Media reageren op klachten, doen het vaak ook goed bij ons. NS reageert via Twitter bijvoorbeeld ook erg snel". De OV-sector staat op de zesde plek van sectoren met de meeste klachten. 54% van de ov-klachten die via klacht.nl binnenkomen, worden opgelost. "Daarbij geldt dat het bedrijf kan aangeven of een klacht wel of niet is afgehandeld. Als een klager het daarmee niet eens is, kan deze de status weer veranderen naar onopgelost".

In vergelijking met 2012 kreeg klacht.nl veel meer ov-klachten, maar dat betekend niet dat de dienstverlening slechter is geworden. "Wij zijn bekender geworden, waardoor we in het algemeen meer klachten ontvangen als in 2012."