NS test extra korting met Altijd Voordeel abonnement
18 sep 2017 14:14
NS start met de eerder aangekondigde proef om treinreizigers te doen bewegen de ‘hyperspits’ te mijden. Zo noemt NS het drukste uur in de ochtendspits van 7.30 tot 8.30 uur. De proef, die nu van start is gegaan, wordt gehouden onder de 21.000 houders van een Altijd Voordeel-abonnement. Zij krijgen aan de randen van de spits, maar buiten de hyperspits, voortaan 40 procent korting.
Mijden ze de ochtendspits helemaal, dan krijgen ze zelfs 60 procent korting. De Spoorwegen willen weten of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de ochtenddrukte. Tijdens de hyperspits is het aantal in- en uitstappers twee keer zo hoog als in de rest van de spits.
Wie aan de proef meedoet, kan er flink voordeel mee behalen om een trein eerder of later te nemen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist, kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen, rekent de NS voor. “Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om buiten de spits te reizen. En dat hoeft ook niet. Een iets betere spreiding kan al zorgen voor veel meer kans op een zitplaats. Reizigers over korte afstanden reizen bijvoorbeeld relatief vaak in de hyperspits. Zij kunnen door een kwartier of een half uur eerder of later weg te gaan de hyperspits mijden, zonder daarvoor heel vroeg weg te hoeven of heel laat te arriveren” zegt een woordvoerder van NS in een toelichting.
De test duurt drie maanden. Naast de proef met de korting wordt ook een reizigersonderzoek gedaan. Treinpassagiers kunnen daarin hun voorkeuren en behoeften aangeven als het gaat om reistijd en prijzen. Afhankelijk van de resultaten van de test bepaalt NS of de korting definitief wordt ingevoerd en zo ja, voor welke reizigers. De Spoorwegen kampen met enorme drukte in de treinen, onder meer door de groeiende economie en de dalende werkloosheid. In september komen daar duizenden studenten bij. Het spoorbedrijf probeert de drukte op verschillende manieren op te vangen, onder meer door extra Sprinters te laten rijden.
Uit cijfers van Rover lijkt het dat NS dit jaar beter slaagt de drukte te bestrijden. De reizigersorganisatie krijgt normaal 40 klachten per dag over te volle treinen, maar in september en oktober kan dat oplopen tot 100 klachten per dag. Dit jaar is er tot nu toe in september geen sprake van een piek in het aantal klachten. Dat blijkt uit cijfers die de vereniging vandaag heeft gedeeld met Treinreiziger.nl.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Van wanneer tot wanneer geldt deze actie? En verandert er ook iets aan de aanschafprijs van dit abonnement?
Als ik me het goed herinner kon je in de tijd van papieren treinkaartjes zoiets kopen als een avondretour of een weekendretour, die goedkoper waren dan gewone retourtjes. Sinds de invoering van de vermaledijde cipkaartjes zijn de goedkopere retourtjes zomaar verdwenen, laat staan de goedkopere retourtjes!
Dus het wordt tijd dat de NS mag idd meer korting introduceert.
Beste Ron,
Het avondretour is al heel wat jaren eerder afgeschaft. Het is nu soms terug als actieproduct.
Bij de invoering van de ov-chipkaart is het prijssysteem aangepast. Waarbij vroeger een retour goedkoper was dan twee enkele reizen. Nu zijn enkeltjes goedkoper geworden, en retours duurder. Per saldo zou dat volgens NS voor hen een gelijkblijvende omzet betekenen. Het weekendretour is daardoor niet meer interessant, omdat dit toch gelijk is aan de prijs van twee enkele reizen.
100 Euro in drie maanden is niet echt een bedrag waar je wat mee kunt en waar je je dag voor kunt herindelen. Maar goed de trein en auto’s zitten in de spits vol met mensen die helemaal niet zo nodig op pad moeten. Het is gewoon desinteresse en onbeperkte tijd voor die reizigers.
en al sNederlander die in buitenland woont en af en toe terug komt voor famili eben je sowieso de klos… Niks van te snappen allemaal