NS wil P+R met e-ticket mogelijk maken
22 jan 2020 16:14
Treinreizigers kunnen naar verwachting in de toekomst ook goedkoper parkeren bij treinstations wanneer ze reizen met een e-ticket. In Rotterdam start een eerste proef, Driebergen-Zeist volgt. Op de overige P+R stations is het voorlopig nog niet mogelijk.
Landelijke uitrol
Treinreizigers die nu met een actietreinkaartje geld besparen, verliezen weer geld als ze met de auto naar het station komen omdat ze niet in aanmerking komen voor de gebruikelijke P+R korting. Die korting wordt alleen gegeven als er gereisd wordt met de OV-chipkaart. De korting bedraagt gemiddeld 4 euro per dag. Bij wijze van proef kunnen reizigers in Rotterdam nu ook met een e-ticket deze korting krijgen. “Bij succes willen we dit nog dit jaar landelijk gaan uitrollen”, zegt NS-woordvoerder Geert Koolen.
Kenteken herkenning
De proef behelst meer dan alleen de parkeerkorting introduceren voor reizigers met een e-ticket. Ook het gebruik van de P+R locatie Rotterdam Centraal wordt versimpeld. Tijdens de proef wordt bijvoorbeeld ook gestart met kentekenherkenning, zodat automobilisten sneller het parkeerterrein op kunnen.
52.000 parkeerplaatsen
De proef start in Rotterdam en binnenkort volgt ook de parkeergarage bij station Driebergen-Zeist. Per week komen 20.000 mensen met hun auto naar het station. Naar station Lage Zwaluwe komt de helft van de reizigers met de auto. In het hele land zijn op met slagbomen afgeschermde parkeerterreinen bij stations in totaal 52.000 parkeerplekken beschikbaar. “Soms is de auto de beste manier om naar het station te komen, de trein brengt je verder naar hartje stad. Een prima combinatie, mits je de auto snel en gemakkelijk kwijt kunt”, vindt Bert Vaessens (NS).
Internationale treinreis
Wie overigens met de auto naar het station komt om een internationale treinreis te gaan maken heeft pech: dan krijg je geen korting op het dagtarief van het parkeerterrein maar moet je het volle pond betalen.
De laatste opmerking is wel van groot belang. Indien men de spoorwegen wil laten concurreren met het vliegtuig voor middellange afstanden dan moet men ook een service leveren die vergelijkbaar is met vliegvelden. Ik woon in Den Bosch en moet voor bezoek aan familie en vrienden regelmatig naar ZW-Engeland, omgeving Compiègne, Marseille en Montpellier. Voor veel bestemmingen is het vliegtuig dan toch echt te verkiezen omdat ik mijn auto op een langparkeerplaats kan stallen soms op slechts enkele meters van de vertrekhal (Ehv). Het probleem van de trein op deze afstanden is, dat men al een Airbus 380 aan klanten moet hebben voordat een rechtstreekse verbinding rendabel is terwijl de luchtvaartmaatschappijen kunnen volstaan met een Embraer 100 zitter. Als daar dan ook nog eens slechtere condities voor het voor- (en na-)transport bijkomen, zal het niet lukken om mensen uit het vliegtuig en in de trein te krijgen. Zelfs voor een station als R’dam CS zou men hier eens over kunnen nadenken
Het parkeren zal vaak meer kosten dan het vliegen. Daar moet snel een eind aan komen. Fijn dat het allemaal kan, een beetje vliegen voor gelegenheidsbezoekjes. Zo komen we wel van de wereld af.
De Centraal-Stations zijn allemaal zeer ongunstig gelegen voor mensen die niet in de centra wonen. Dat is bijna iedereen. Daarbij is een drang om centra auto-luw te maken en zo kun je wel vergeten om met de auto naar een CS te willen gaan en daar te parkeren.
Een goede reden om de Internationale treinen vanaf AMsterdam-Zuid te laten vertrekken, daar hebben meer mensen er wat aan. Parkeren blijft lastig.
En zoals eerder betoogd zou er op HSL een Breda-buiten station moeten komen aan de A16 en op de kruising met de lijn Breda-Vlissingen. Met voorzieningen als een vliegveld.
Idem bij de Zoetermeer HSL-A12 kruising. Lastig met het viaduct daar maar dat kan wel verdubbeld worden.
“ZW-Engeland”? Volgens mij liggen die plaatsen in Frankrijk…
Qua bereikbaarheid zou Amsterdam Zuid in geen enkel opzicht een verbetering zijn ten opzichte van Amsterdam Centraal. Bij beide valt niet te parkeren, maar bij Amsterdam Centraal kun je tenminste nog gemakkelijk mensen afzetten. Per trein is Amsterdam Centraal uit alle richtingen bereikbaar waarvandaan je ook bij Amsterdam Zuid kunt komen, plus het grootste deel van Noord-Holland.
Peter van den Berghe.
Bij steeds minder luchthavens kunnen automobielen dichtbij de ingang van de hal langdurige gestald worden. Parkeertarieven rijzen de pan uit. Dubieuze bedrijven floreren volop.
Op een flink aantal vluchten worden inderdaad kleine toestellen ingezet. Voordeel van een trein is dat deze meerdere stations kan aandoen tijdens een rit. Bij een vlucht kost een tussenlanding teveel tijd om aantrekkelijk te zijn.
“Wie overigens met de auto naar het station komt om een internationale treinreis te gaan maken heeft pech: dan krijg je geen korting op het dagtarief van het parkeerterrein maar moet je het volle pond betalen.”
Wat een afzetters. Gelukkig is een e-ticket vanaf het dichtstbijzijnde station (dat je verder niet gebruikt) meestal goedkoper dan €4 en dat zou dus nog steeds voordeel moeten opleveren.
@Johan. Kijk eens naar de tarieven voor parkeren bij de grote luchthaven.
In Leeuwarden betaalt men normaal E. 5,85 per dag bij de P+R, en als je per OV chipkaart in en uitrijdt, betaal je E. 4,–. Dit is iets anders als in het artikel genoemd wordt. Daarin is sprake van gememiddelde korting van E. 4,– per dag. E 4,– is echter het dagtarief mét OV chip. De korting is dus ongeveer E. 1,85 per dag volgens mij.
Er staat gemiddeld. Dat betekent niet ieder station 4 euro goedkoper is, dit per station kan verschillen maar over alle p+r stations het volgens NS gemiddeld 4 euro goedkoper is. Ik heb geen reden om daaraan te twijfelen. In Rotterdam is het dagtarief ruim 16 euro maar betalen treinreizigers slechts 8 euro. Daar is het dagtarief dus ruim 8 euro goedkoper, in Leeuwarden begrijp ik uit uw voorbeeld dat het verschil kleiner is.
Ik ken het parkeertarief van Leeuwarden P+R niet. Wel zijn er – direct grenzend aan het P+R terrein, (en er nauwelijks van te onderscheiden) – ook andere langparkeermogelijkheden met andere tarieven. Het P+R terrein van Leeuwarden is verkeerstechnisch niet echt handig gesitueerd. Veel automobilisten uit de buitenwijken van de stad parkeren hun auto daarom (gratis en makkelijk) bij het dichtstbijzijnde dorpsstation net buiten de stad, en nemen vervolgens de Arriva trein die in een paar minuten in het station van Leeuwarden is. Zelf rijd ik altijd met mijn auto naar P+R Heerenveen en stap daar op de trein. Dagtarief in Heerenveen P+R was vroeger 8 euro. (tarief wellicht inmiddels verhoogd?) Huidig dagtarief met OV-chip is in Heerenveen P+R 4 euro. Andere parkeermogelijkheden rond het station van Heerenveen zijn wellicht goedkoper als geen gebruik gemaakt kan worden van OV-chip korting.
Ik heb een tijdje in Leeuwarden gewerkt. Ik ging dan met de auto tot Grou. Met een beetje oefening kon je alles precies regelen, parkeren en naar het perron in twee minuten. Akkrum had helaas slechte toegang vanaf de snelweg. Heerenveen was ook te tijdrovend maar was beter geweest, dan kun je even zitten en de meeste km’s besparen.