E-tickets Albert Heijn zorgen voor onduidelijkheid
12 jul 2017 18:18
Albert Heijn heeft de afgelopen twee weken treinkaartjes verkocht, maar klanten zijn niet juist geïnformeerd over de voorwaarden. De supermarktketen is de fout in gegaan bij de verkoop van voordelige e-tickets. Die werden aangeboden als de wegwerptreinkaartjes op waren.
- Het AH ticket werd verkocht t/m 9 juli. De goedkope treinkaartjes van juli vind je hier.
De e-tickets blijken echter niet dezelfde voorwaarden te hebben als de wegwerptreinkaartjes. Met een wegwerptreinkaartje mag de reis ook vóór de ochtendspits beginnen, maar niet tijdens de avondspits. Bij een e-ticket is dat juist andersom: reizen vóór de ochtendspits kan niet, maar tijdens de avondspits wel. Albert Heijn was er echter niet van op de hoogte dat de voorwaarden van het e-ticket afwijken van die van het wegwerptreinkaartje.
Reizigers die met een e-ticket op werkdagen vóór 6:30 uur op pad willen, komen door de fout in de problemen. Pas nadat reizigers hun treinkaartje hebben verzilverd, wordt duidelijk dat de voorwaarden afwijken. Een woordvoerder van NS verwacht echter geen grote problemen. “Van de AH-actiekaarten is een klein deel verkocht als e-ticket in het laatste deel van de actieperiode. Daarvan reist ook weer een klein percentage voor het ingaan van de ochtendspits. Voor zover wij kunnen nagaan heeft dit ook niet tot issues geleid,” reageert NS. De verkochte Albert Heijn treinkaartjes kunnen nog tot en met 3 september gebruikt worden.
Verder erkent NS dat de situatie voor misverstanden kan zorgen. “Aan de collega’s is via de railpocket gevraagd om hiermee coulant om te gaan indien zij een reiziger voor de ochtendspits aantreffen,” reageert NS. De AH-treinkaartjes mogen normaal gesproken niet geruild worden. Of dat bij e-tickets nu wel kan, is onduidelijk. Ook bij de NS Klantenservice zorgt het AH-treinkaartje voor vragen. Op het NS-forum zegt de spoorvervoerder na anderhalve week van onderzoek dat er geen verschil zou zijn tussen beide kaartjes. Daarmee worden klanten opnieuw onjuist geïnformeerd.
Hoe zit het precies? Een AH e-ticket is doordeweeks geldig na 9:00 uur. Bij een AH wegwerptreinkaartje mag de reis doordeweeks niet beginnen tussen 6:30-9:00 uur, en niet tussen 16:00-18:30 uur. Als de reis buiten de spits is begonnen, mag deze met een wegwerptreinkaartje bij NS de reis wel in de spits worden afgemaakt. Overstappen naar een andere vervoerder kan niet in de spits.
Mogelijk zullen de actievoorwaarden voor e-tickets in de toekomst hetzelfde zijn. “Inmiddels is het technisch mogelijk om ook voor nieuwe e-tickets de middagspits uit te sluiten,” zegt NS. Het spoorbedrijf zegt verder van dit soort acties te leren, maar wil niet spreken van een ongelukkig gekozen situatie.
Maar waarom verkoopt AH dan deze tickets als zij niet eens de juiste gebruiksaanwijzing weten? Het gaat ze alleen om de verkoop!
Goedemorgen Jarl
Zoals bij elke winkel fysiek of internet gaat het altijd om de verkoop. Ik kan daarin meegaan
Blijft natuurlijk wel dat de informatie correct moet zijn dat geldt voor beiden.
Op de wegwerpkaarten stonden de voorwaarden duidelijk en volledig vermeld. AH had geen E-tickets moeten verkopen toen de wegwerpkaarten opwaren.
Feitelijk zou NS de boetes voor fout gebruik van de E-tickets naar AH moeten doorsturen, aangezien die verantwoordelijk zijn voor de fout met de E-tickets.
AH heeft waarschijnlijk gewoon overgenomen wat marketingfiguren van NS hen hebben verteld. Het is zeker niet de eerste keer dat laatstgenoemden er niet in slagen de voorwaarden van actiekaartjes gewoon correct, volledig en duidelijk op te schrijven. Voorbeelden zijn het willekeurig door elkaar gebruiken van de termen Voordeeluren en Daluren, niet vermelden of doordeweekse feestdagen als werkdag of als weekenddag worden gerekend en vervoerbewijzen naar “Amsterdam” waarbij niet werd vermeld naar welk(e) station(s) in Amsterdam. Wat mij betreft houden ze die boetes in op de salarissen van de marketingafdeling. Misschien leren ze het dan een keer.
Het is slechts uw idee dat het aan de marketingmedewerkers zou liggen. Salaris inhouden op indicatie van buitenstaanders is helemaal niet aan de orde. Wellicht zullen wij een brief schrijven om uw uitkering een stukje af te romen?
In het bovenstaande artikel is te lezen `Op het NS-forum zegt de spoorvervoerder na anderhalve week van onderzoek dat er geen verschil zou zijn tussen beide kaartjes.’ Dat houdt in dat NS webcare het heeft nagevraagd bij NS marketing, de afdeling die over actiekaartjes gaat, maar dat er op die afdeling in anderhalve week niemand te vinden is die begrijpt dat er inderdaad een verschil is tussen de beide vervoerbewijzen, zelfs niet nadat ze erop worden gewezen. Diezelfde afdeling is verantwoordelijk voor de communicatie met AH over deze kaartjes. Wat ze nu nog niet snappen, snapten ze tijdens de voorbereiding van deze actie natuurlijk ook al niet, dus AH is ook verkeerd geïnformeerd. U hebt gelijk: Uiteraard neemt NS ook deze keer geen passende disciplinaire maatregelen tegen deze lui, daardoor blijven dit soort dingen keer op keer gebeuren.
Flauwekul, AH heeft een reputatie op te houden. EN wat is fout aan verkoop? U werkt graag om niet?
Ik ga gewoon in het weekend na 9 uur nooit problemen gehad
In het weekend hoef je niet naar tijden te kijken
Het iwas toch een ns e-ticket? Te koop bij AH.
Standaard waren het wegwerp chipkaarten, als die op waren werden e-tickets aangeboden.
Voor 6.30 in gecheckt naar Enschede geen probleem, heb ik trouwens nooit met een E-ticket.
Het staat er allemaal heel duidelijk op!
Dat klopt, met wegwerptickets is alles goed gecommuniceerd. Bij e-tickets kun je dus niet om 6:30 uur op pad, en dat is niet gecommuniceerd. De e-tickets zijn aangeboden als de wegwerpkaartjes op zijn.
Misschien was het niet zo slim van AH om e-tickets aan te bieden nadat de chipkaarten op waren maar daar kunnen we moeilijk over oordelen als we niet weten wat de afspraken tussen NS en AH waren.
In ieder geval zijn alleen de voorwaarden van toepassing zoals bekend bij verkoop. Wie er voor eventuele kosten moet opdraaien die voortkomen uit deze vergissing, dat mogen AH en NS met elkaar uitzoeken.
E-tickets als chipkaarten op zijn, is op zich niet erg, als de voorwaarden maar hetzelfde zijn. Dat wordt bij een Dal Vrij ticket wel erg lastig. NS noemt dat “coulant” omgaan, als reizigers voor 6:30u met een AH e-ticket op stap gaan. Ik denk dat het inderdaad gewoon een recht is.
Een gegeven paard moet je in Nederland bij dit soort NS gebruikend publiek met de bek open weggeven…
Men kan voor een kwart van de prijs op reis en nog is het niet goed.
NS holt door de permanente stroom van deze kaarten in allerlei varianten de waarde van een treinreis uit en zo krijg al dit gezanik van allerlei profiteurs die zo’n kaart willen gebruiken om de aanschaf van een gewoon kaartje te vermijden.
Net als dat ge-OH over de OV-chip en niet laten voortbestaan van ingeslopen misbruik van de strippenkaart en zone-tarieven. Of dat gezeur van mensen die voor 09:00 op reis gaan met een enkeltje voor een paar haltes en dan op zo’n dagkaart willen reizen maar dan niet willen uitstappen voor het uit- en inchecken. Je vraagt je toch af of er in buitenland ook zo gezeurd wordt bij de NAvigo, Oyster en wat meer in andere landen.
Het is prima, als je maar duidelijk is welke voorwaarden eraan verbonden zitten. Met deze acties is de trein aantrekkelijk. Zonder deze acties zouden aanzienlijke groepen afhaken of minder vaak reizen. Daarom worden ze aangeboden.
> “Men kan voor een kwart van de prijs op reis en nog is het niet goed.”
Mensen kopen een kaartje en dan blijkt na aanschaf dat er andere voorwaarden gelden dan vooraf is gemeld. Dat is misleidend en daarom is het niet goed.