Nederlands bedrijf claimt oplossing voor bladerenprobleem spoor
25 nov 2019 11:44
Vertraging door bladval? Op het spoor is het in de herfst in heel de wereld een bekend fenomeen. Het Nederlandse bedrijf Laser Precision Solutions (LPS) claimt het probleem te kunnen oplossen. Het bedrijf heeft een speciale LaserTrein ontwikkeld die het probleem van gladde sporen aanpakt. Op het spoornetwerk van New York is de trein inmiddels uitgetest.
Sandite
Vaak bestrijden spoorbedrijven de gladheid met Sandite, een mengsel van gel met zand en metaaldeeltjes. Ook in Nederland wordt daarmee gewerkt. “Het probleem met Sandite is dat je de oorzaak (de gladde laag) niet weghaalt, maar alleen iets toevoegt waardoor treinen tijdelijk beter kunnen rijden. Alle spoorbedrijven die wij spreken zeggen dat het slechts voor een enkele trein helpt”, vertelt Ben Medendorp, de financiële directeur van LPS.
LaserTrein
LPS heeft nu een LaserTrein ontwikkeld die volgens het bedrijf de gladheid volledig kan wegnemen. Vorig jaar werd een eerste prototype nog uitgetest, deze herfst rijdt de speciale schoonmaaktrein op vier van de elf lijnen van de Long Island Rail Road, onderdeel van het New Yorkse spoorbedrijf MTA. Daar zijn de effecten al direct te merken: “We zien dat het aantal treinen dat slipt drastisch naar beneden is gebracht en ook komen de vierkante wielen veel minder voor. Op de overige zeven lijnen zijn er een paar slechte dagen geweest. Hierdoor is het mogelijk om het effect van de LaserTrein goed in kaart te brengen”, legt Medendorp uit.
Eerdere test in Nederland
De oorsprong van de LaserTrein ligt in Engeland, in de periode 1997-2004. Later (2014-2015) is er ook een pilot geweest waar NS en Strukton bij betrokken waren. Medendorp: “Hier waren onze twee oprichters bij betrokken. In dat project werd de doelstelling niet gehaald, de schoonmaaksnelheid was te laag. Toen Strukton en NS niet verder gingen is besloten LPS op te richten.”
Snelheid
Het bedrijf heeft de schoonmaaktrein doorontwikkeld. De speciale treinen rijden in New York met een snelheid van 40 kilometer per uur, maar kunnen ook sneller. “Het netwerk in New York is vergelijkbaar met een metro of stoptrein, de stations liggen relatief dicht op elkaar en hierdoor is de operationele snelheid lager”, vertelt Medendorp. In Nederland zou volgens LPS 65 kilometer per uur wenselijk zijn. “Dat is mogelijk, want door te wisselen van lasers is de technologie zo gebouwd dat wij nu van 40 km/u naar 80 km/u kunnen”, vertelt Medendorp.
Interesse
Het bedrijf wordt met grote interesse gevolgd door tal van spoorwegbedrijven. Ook NS en Arriva hebben interesse in de techniek. Volgens Medendorp zijn de schoonmaaktreinen ook ideaal voor het Nederlandse spoor. “Voor Nederland zijn er, afhankelijk van hoe ze worden ingezet, 8 tot 16 nodig.”
Vierkante wielen
Herfst is voor spoorbedrijven altijd een uitdaging. Doordat de rails tijdens de herfst glad zijn, moeten treinen eerder remmen en kunnen de wielen blokkeren. Daardoor ontstaat er een vlakke plaats op het treinwiel, dat ook wel wordt omschreven als ‘vierkante wielen’. Dat is niet alleen vervelend voor de reiziger, maar ook voor de spoorbedrijven. Die moeten in de herfst vaker onderhoud uitvoeren om vierkante wielen te voorkomen.
Als het werkt is het fantastisch nieuws.
Adhesieproblemen hebben altijd veel invloed op de dienstregeling.
Dat Strukton en NS afhaakten tijdens de ontwikkeling is natuurlijk een blamage. Werken bij NS eigenlijk nog wel ‘vernieuwers’?
Van Strukton valt het me helemaal tegen.
Dit had toch ook in Nederland kunnen worden ontwikkeld?
Voor NS en Strukton werkte het toen blijkbaar niet snel genoeg en hadden ze niet de verwachting dat de techniek op korte termijn ver genoeg zou komen. Daarnaast kunnen NS en Strukton hun geld maar 1x uitgeven en als ze dat aan ieder onderzoek zouden geven, zou dat snel op zijn.
Nu zijn we 4 jaar verder, en is het nog steeds maar een claim van het bedrijf dat ze het nu wel snel genoeg kunnen. Zelfs 80 km/h kan op drukke trajecten een uitdaging zijn om goed in te passen in de dienstregeling.
Kom op zeg! NS heeft een innovatiefonds en Strukton een innovatieprijs gekregen dus geld voor innovatie is het probleem niet.
Deze bedrijven hebben gewoon zitten slapen!
Hoeveel overlast, onveiligheid en schade met uitval wordt er niet aangericht door gladde sporen als gevolg van vallend blad?
Maar ook die potjes zijn eindig en kunnen maar 1x uitgegeven worden.
Volgens de vele telegraaf-lezende-deskundigen in Nederland is het een probleem wat alleen in Nederland voor komt en is het vooral de schuld van NS en/of ProRail of de linkse politiek.
Curieus dat er nu hele rijen buitenlanden zijn waar ook bomen blijken te groeien en waar ook bladeren op de rails vallen (en tot pulp worden gereden). Net zo goed als dat er in veel landen sneeuw valt en dat ze daar helemaal niet vrolijk doorrijden alsof het een voorjaarsbuitje is.
Het apparaat zullen ze ook los aanbieden, zonder aangebouwde wagon/locomotief.
Populistische nonsens. Er is nog nooit iemand in de Telegraaf geweest die het spoorgladheidsprobleem aan linkse politiek heeft verweten. Slaat helemaal nergens op. Ook weet iedereen dat spoorgladheid ook in het buitenland speelt. Dat NS en ProRail verwijten werden gemaakt was volkomen terecht, omdat er eerder veel te weinig tegen werd gedaan. Dat is, mede dankzij de harde aanpak van De Telegraaf, inmiddels een stuk beter geworden.
haha, als autominnende en treinhatende nieuwsbode zullen we telegraaf dankbaar moeten zijn voor de stimulerende invloed op de verbeteringen in het treinwezen.
Zo werkt het Dries, triest maar waar. Uitstekende reactie van Ing. A.C.F. Sierts.
Kanonschoten van de Telegraaf hebben meer effect dan hoogopgeleid (lees zelfbevredigend) verstand. Alles heeft meer effect. Uit NS-brein komt niks. Althans geen resultaat, alleen gebed zonder eind.
(Zelfs ongeleid projectiel Trump krijgt dingen voor elkaar die de inerte hoogopgeleide wolkenmassa niet voor mogelijk acht, en als pavlov-reactie niet ziet en per definitie ontkent. Geobsedeerd door zichzelf.)
Is wondere wereld. Je kan je afvragen wie eigenlijk populistisch is. Zie dat jij al genoemd bent, Dries 😉
De Telegraaf van vroeger bestaat niet meer. Oplage nu 200.000 komend van 800.000 Het belang is triviaal. Ze kunnen klagen wat ze willen over de 130km/h maar die is toch in de opheffing. NS zou gewoon een paar weken niet moeten adverteren. Eens zien hoe de mening dan draait. NS is daar echter te beschaafd voor.
Ik kan nu al merken dat de SLT’s op de Gooilijn moeite hebben om op tijd te gaan remmen willen ze bij een station gaan stoppen. Zo min mogelijk bomen langs het spoor zou dat gaan werken? Aan de andere kant denk ik ook dat zo’n New Yorkse trein wel gaat helpen maar hoe krijg je zo’n ding over de Atlantische Oceaan, dat is een kwestie van zeeën van tijd……..
Even out of the box denken:
Laat liever de lasertechniek overkomen naar Nederland, en bouw dit in in een bestaande trein.
Het is weer NS die wel klaagt over glad spoor en dergelijke.
Om zo de vertragingen en zo te verklaren.
Maar als er dan een oplossing ontworpen is, dan doen zij niet mee
Eigenlijk kan ik me er beter niet in mengen, ik maak me alleen meer heel kwaad.
Maar goed, wel fijn dat er weer een Nederlands, bedrijf IJ die de oplossing heeft bedacht en gemaakt.
Het buitenland heeft er baat bij, Nederland niet.
Haha.
IK bedoel maar. Daar zijn de telegraaflezertjes.
Krijgen we nu ook de fameuze Canadese sneeuwploegmessen?
Helaas is ‘uitgestest’ nogsteeds geen correct woord in Nederland.
uitgestest of uitgetest?
Geen van beide, jongelui.
Maar @William wil er nu haast achter zetten?
Volgens mij was dat spoor schoon…. maar goed, ik ga gelukkig nooit met de trein. Ns personeel zijn ook niet de slimste gasten, haal inspiratie uit het buitenland. Als we in nl ooit nog eens sneeuw zouden krijgen kunnen die gasten inspiratie uit Oostenrijk halen bv.
En u komt wel een potje klagen en beweren dat het elders beter is. Het kennis gebaseerd advies van de Oostenrijkers is om minder treinen te laten rijden of zelfs helemaal niet te rijden.
Het valt me op dat helemaal nergens wordt uitgelegd wat zo’n laser doet, hoe-ie werkt, waar-ie op ingrijpt. Is het branden? Snijden? Verpulveren? Worden de rails zelf stroever gelaserd?
Zonder enige technische uitleg kan ik mij geen eigen mening vormen over de bruikbaarheid in het algemeen en in Nederland in het bijzonder.
Dit is het verhaal van de uitvinder met enige uitleg.
Gezien de naam die u gebruikt zal de engelse tekst geen probleem zijn.
https://www.railway-technology.com/features/feature1457/
Thanks Simon!
Toen de treinen nog door mensen met gezond verstand en vaardigheden gereden werden zaten er zandstrooiers op. Werkt zowel bij remmen als optrekken maar verwacht wel vaardigheid van de machinist.
Het gladde sporen probleem wordt erger doordat onze treinen schijfremmen hebben, waardoor de wielen gladder blijven, met minder lawaai en meer comfort, maar helaas meer neiging tot doorslippen.
@ Roos
Het strooien van zand lijkt me niet zo ingewikkeld. Niet strooien op plaatsen waar het onverstandig is vraagt meer inzicht. Locomotieven zijn inderdaad standaard met een zandstrooi- installatie uitgerust. Maar hoeveel personentreinen worden er nog door locomotieven getrokken?
Zo werkt het Dries. Uitstekende reactie van Ing. A.C.F. Sierts
Kanonschoten van de Telegraaf hebben meer effect dan hoogopgeleid (lees zelfbevredigend) verstand. Alles heeft meer effect. Uit NS-brein komt niks. Althans geen resultaat, alleen gebed zonder eind.
(Zelfs projectiel Trump krijgt dingen voor elkaar die de inerte hoogopgeleide wolkenmassa niet voor mogelijk acht, en als pavlov-reactie niet ziet en per definitie ontkent. Geobsedeerd door zichzelf. Is wondere wereld.)
Je kan je afvragen wie eigenlijk populistisch is. Zie dat jij al genoemd bent, Dries 😉
Sorry bovenstaande reactie is op de verkeerde plek uitgestapt.
Ieder jaar is er wel weer een bedrijf dat beweert het ei van Columbus te hebben uitgevonden en daar uiteraard flink aan wil verdienen.