NS: Treinverkeer wordt pas maandag hervat
03 apr 2022 12:37
Door een technische storing kampt NS zondag met grote problemen. Vanaf circa 12 uur is het treinverkeer stilgelegd. Aanvankelijk was er hoop dat het treinverkeer in het begin van de avond hervat zou worden. Om 19 uur werd duidelijk dat het treinverkeer zondag niet meer hervat gaat worden. Maandag wordt het treinverkeer wel hervat.
Oorzaak storing opgelost
Hoewel de oorzaak van de storing inmiddels verholpen is, wordt het treinverkeer zondag niet meer hervat. “Om betrouwbaar te kunnen opstarten, moeten systemen geüpdate worden en treinen op de juiste plaats worden gebracht. Dat vergt tijd. Voor onze reizigers is dit een ontzettend vervelend bericht” meldt NS zondag aan het begin van de avond.
Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS: “We bieden de reizigers onze excuses aan. We realiseren ons heel goed dat we nu een enorm beroep doen op het begrip en zelfredzaamheid van de reiziger. Dat is niet wat onze reizigers van ons mogen verwachten en van ons gewend zijn. We gaan grondig onderzoek doen naar de oorzaak en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen.”
De verwachting is dat maandagochtend grotendeels de normale dienstregeling kan worden opgestart.
Geen reisinformatie
“Wij adviseren om je treinreis met NS uit te stellen, of als je onderweg bent, naar andere reisopties te zoeken. De reisadviezen in de reisplanner bevatten geen vertragingen of uitgevallen treinen. Op de stations kunnen we zelfs geen enkele informatie geven. We werken hard aan herstel, maar helaas is nu nog niet te zeggen hoe lang deze situatie zal duren” meldde NS in eerste instantie op haar website.
Op de trajecten van de regionale vervoerders rijden de treinen wel, hoewel ook daarbij geen actuele reisinformatie gegeven kan worden. Ook internationale treinen kunnen rijden, meldt NS. Opmerkelijk genoeg meldt Deutsche Bahn juist dat de ICE niet van- en naar Nederland kan rijden vanwege de problemen. Eerder meldde DB dat ook de Intercity Berlijn uitviel tussen Bad Bentheim en Amsterdam.
Bijsturingsysteem plat
De NOS meldt dat in de ochtend de reisinformatie al haperde. Volgens een woordvoerder gaat het om een storing in het systeem waarmee personeel en treinen gepland worden. “Met dat systeem weten we waar het personeel is en welke treinen daar staan, maar dat hele systeem werkt nu niet”, citeert RTL Nieuws de woordvoerder.
“Normaal gebruiken we dit systeem om na een storing een nieuwe planning te maken, dat kan nu niet. Er wordt nu aan gewerkt om het op te lossen”, zegt de woordvoerder. Tegenover de NOS meldde de vervoerder dat het treinverkeer stil is gelegd, om de veiligheid te kunnen waarborgen. Echter, omdat de seinen- en wissels gewoon bediend konden worden, en er ook communicatie mogelijk was tussen de treindienstleider en de machinist, lijkt het onwaarschijnlijk dat veiligheid een rol speelt bij de beslissing.
Incidenten
Landelijk geen treinverkeer is zeer uitzonderlijk, alhoewel er de afgelopen jaren weer iets vaker sprake van is. Zo zorgde de afgelopen twee jaar tot twee keer toe een storing bij ProRail bij het communicatiesysteem GSM-R tot vrijwel volledig stilleggen van het treinverkeer. Ook door weersomstandigheden komt het een enkele keer voor. Zo werd het treinverkeer in februari stilgelegd vanwege een zware storm.
Tjonge, wat een amateurisme weer.
Ach ja, een tante vertelde daarnet hoe ze als klein kind op het aan het eind van de oorlog op Hofplein op een trein wachtten. De volwassenen stonden allemaal omhoog te loeren om te zien of er een vliegtuig in de buurt was. Dan werd het link en kon je beter niet mee gaan. Er was dan een risico dat de trein gemitrailleerd zou worden.
Iets andere zorgen, toen. Meer van het kaliber Oekraine.
Waar slaat dit op?
de oplettende lezer ziet hier de relativering van de ernst van het leed van nu in vergelijk met zwaardere tijden of met een andere locatie in de wereld.
U duidelijk niet.
@Anoniem: een uitstekende vraag. Want als ik mijn klanten bij wanprestatie van mijn kant uitleg dat de situatie in de Oekraine pas echt erg is en dat ze maar moeten leren te relativeren dan zou ik diverse soorten reacties kunnen verwachten. De meest milde zou zijn is dat het een clichematige vergelijking is.
ach lezertje toch
@Dries: de klant boezemt inderdaad geen enkele angst in bij de NS. NS is juridisch tegen de meeste wanpresataties ingedekt.
Doldwaze Dries, je bent een kabaaltoeter met de subtiliteit van een blok beton. Ja, de amputatie van je rechterarm stelt niet voor in vergelijking met kanker. En zo kan je dus alles wegredeneren. Afgelopen zondag liet NS een half miljoen reiziger in de kou staan, terwijl de infra van ProRail storingvrij was, het rollend materieel beschikbaar was en ook het personeel beschikbaar was. En dan span je jezelf niet voldoende in voor het bieden van (beperkt) vervoer. Als anderen dat wel kunnen, valt het NS aan te rekenen dat ze het niet willen kunnen.
‘kabaaltoeter’. Die houden we er in.
Men moet inderdaad professionaliseren en voldoen aan huidige standaarden en verwachtingen. Facebook doet dagelijkse uitrol, automatisch testen, volledig geautomatiseerd
Het zou goed zijn om processen en besluitvorming versnellen: kijk naar backup and restore procedures, business continuity bij ProRail+NS. Als zaken mis gaan binnen een uur zaken weer terugzetten. En voor kritische systemen: duplicate Data Centers (zoals bij banken, die dat al in het vorig millennium hadden)
Normalerwijs is het een voordeel dat het NS-treinennetwerk zo goed in elkaar verweven ligt, met korte overstaptijden op ons druk bereden spoornetwerk.
Echter het geeft tevens risico’s op dit soort storingen. Om de roependen vóór te zijn die streven naar vele losse spoorwegbedrijfjes met elk hun solitaire dienstregeling: we willen dat het spoor de duurzame concurrent wordt van het vervuilende wegverkeer. Dus: Een door de overheid gereguleerde nationale maatschappij met korte overstaptijden past daar het beste in.
Echter op dit moment komt het ons even slecht uit.
Succes aan de NS met het oplossen van deze vervelden storing.
Als je wilt dat de spoorwegen een geduchte concurrent worden voor het wegverkeer is de overheid de regie geven wel het laatste wat je moet doen. Als de overheid iets gaat organiseren is een mislukking ingebouwd.
@Brabo: Het is wel erg makkelijk om de overheid steeds weer nat te zeiken, want die kan niets reageren hè. De meeste overheidsdiensten doen prima hun werk (ja, er zijn uitzonderingen). De deltawerken beschermen ons, Schiphol is een oase in vergelijking met vele andere vliegvelden, de spoorinfra ligt er prima bij dankzij het staatsbedrijf ProRail. De haven van Rotterdam draait als een tierelier, de rivieren en kanalen worden prima onderhouden, met Ruimtelijke Ordening wordt de beschikbare ruimte optimaal benut, het toezicht op voedselproductie en -import staat onder streng toezicht. Inderdaad, niet alles is perfect, en tijden veranderen, dus moet ook de overheid zich aanpassen. Het kan altijd beter en het moet ook beter. Maar verlies niet uit het oog dat heel veel in ons land bovengemiddeld goed gaat. Er is echt weer grond voor enige tevredenheid.
Wat is dit nu weer voor wartaal?
U draait de werkelijkheid gewoon om, waar heeft u dat geleerd?
Die losse bedrijfjes rijden nu juist wel terwijl NS zijn klanten uit onmacht vraagt verder te lopen.
Wilhelm zal toch geen schuilnaam zijn voor Willie Wartaal?
Het is niet echt wartaal, natuurlijk. Als een dergelijk systeem bij één van de andere vervoerders in storing valt, rijden die ook niet. Het systeem van de NS is echter wel wat complexer dan van die kleintjes, dus heeft een storing daar direct veel impact.
Big is Beautiful, vooral als het mis gaat.
Dit is geen excuus. Dan splits je het grote systeem maar op in vele kleintjes. Als er dan één uitvalt, dan functioneert de rest nog.
@Rudy: Was het maar zo simpel, want al die kleine systemen zullen toch weer ergens samen moeten komen, dan kan dat weer falen.
@ Ricardo
Twintig jaar geleden was het proces bij NS bijna vereenvoudigd, maar helaas;
De directie wilde wel dat het personeel als zelfsturende teams ging werken maar weigerde op het advies van een Belgische professor (Peeters) in te gaan om samen met het personeel daarover na te denken. Jammer, want daardoor zitten we nog steeds met de ‘gebakken peren’.
Elektrische bromfietsen kunnen anders ook een mooi alternatief zijn voor de NS. Daarnaast hoeft een versnipperd hoofdnet echt niet te leiden tot veel langere reistijden. De overheid die de aanbestedingen doet wilt namelijk wel gewoon een dekkend netwerk hebben waarin de boel mooi aansluit op elkaar via hetzelfde betaalsysteem. Het wordt wel wat vaker overstappen vrees ik, maar ik denk dat je dat beter kunt hebben dan dat de NS iedereen weer eens in de kou laat staan, omdat ze weer vergeten een Windows-computer opnieuw op te starten. Daarnaast zie je waarschijnlijk meer hetzelfde personeel op hetzelfde traject, waardoor er meer klantenbinding is. Ik vind sowieso het klantcontact beter bij de regionale lijntjes. Daar kan je gewoon nog hoi tegen het personeel zeggen zonder dat ze je aankijken alsof ze water zien branden.
En hoe vaak is er werkelijk een grote storing zoals de huidige? Dat is misschien een paar keer per jaar, terwijl we de rest van het jaar wel profijt hebben van dat minder overstappen (en het nog steeds compleet belachelijke moeten uit- en inchecken bij veranderen van vervoerder). Dan is het probleem van grote complete storingen misschien wel opgelost met het opsplitsen, maar tegen welke prijs?
Het was nu de tweede keer in een paar weken.
Voor elektrische bromfietsen heb je een brommer rijbewijs nodig en veel mensen nemen het OV omdat geen andere vervoersmodus hebben vanwege de totale afwezigheid van een rijbewijs. Verder kan een trein honderden personen vervoeren en die kunnen allemaal niet op bromfietsen.
Sowieso zou bij een aansturingsproblemen niet mogen leiden tot zo een grootschalige uitval, maar tot het gebruik van korte eenvoudige pendel lijnen met beschikbaar materieel met veel overstappen. Ook Prorail zou zulke scenario’s in hun noodpakket zitten.
Soms kunnen incidentele problemen zich verdichten tot een structureel probleem. Als er een serieuze storing optreedt, heeft dat bijna altijd een gelimiteerde reikwijdte. Met een klein beetje vakmanschap kan een treindienstleider improviseren en ten minste een beperkt aantal treinen de baan op sturen. Een treindienst Amersfoort > Utrecht > Amsterdam > Leiden, en een tweede treindienst Leiden > Den Haag > Rotterdam > Dordrecht > Eindhoven, zou een substantieel deel van het reizend publiek iets nuttigs bieden. En ja, voor het navervoer moet men dan nog steeds zelfs wat regelen. Maar de NS zou dan een minimale inspanning plegen.
Ik gooi de handdoek in de ring….
Met pijn in mijn hard auto besteld.
hoe? Via zo’n bezorgdienst die hem thuis brengt met zo’n glazen huisje er om heen?
Hij heeft het over de auto die de trein grotendeels weggeconcurreerd heeft terwijl het tegelijk een melkkoe is van de overheid. De trein is in dit autogeweld decennialang ondersteund door de overheid.
Beste Dries, empathie kun je leren. Je zou kunnen leren mensen te respecteren die op basis van dezelfde feiten, tot een andere conclusie komen. Jouw mening is ook alleen maar jouw mening. Met je vele schampere opmerkingen geef je lelijk visitekaartje af. Dominant gebral is een zwaktebod.
Ik wacht nog op een volledig zelfstandig rijdende auto gezien ik geen diepte zie en geen rijbewijs heb. Het Chinese Huawai is momenteel het verst met het maken van een besturingssysteem voor zelfrijdende auto’s.
Typo
Hahaha, wat doen we het toch goed in Nederland
De zoveelste keer dat het gehele treinverkeer plat ligt om één of andere technische reden. Dit kan niet gebeuren en dit mag niet gebeuren. En zoals altijd, de regionale vervoerders kunnen wel onder deze omstandigheden doorrijden. Iedere keer weer hetzelfde patroon. Het is om moedeloos van te worden.
Is er een statistiek die aangeeft hoe veel dagen per jaar het treinverkeer effectief plat ligt. Het lijkt er op dat het ieder jaar erger wordt.
Vergeleken met andere bedrijven wordt technisch personeel bij NS fors onderbetaald en rijdend personeel fors overbetaald.
Het lijkt er op dat het vooral op formele gronden is. Men kan niet informeren en dan kan men niet rijden terwijl de treinen en verkeersleiding het gewoon doen. Men is bang het personeel niet te kunnen aansturen. Het zou toch simpel zijn dat ieder gewoon bij de trein blijft waar men op zit en dan zo maar de dag uitwerken. Maar helaas, zo flexibel is het NS personeel niet.
Ze hadden natuurlijk gewoon kunnen gaan pendelen.
U kunt ook gewoon uw naam vermelden
Daar het op zondag is zal men wel onderhoud op een server gedaan hebben dat niet helemaal goed verliep. Waarna het ding niet meer wilde. Roll-back was niet voorzien en her-installatie vergde wat uurtjes.
Ik heb ooit bij een kleine bank gewerkt waar men de Microsoft server van de ATMs een update had gedaan. Allebei tegelijk. Daarna werkte geen enkele ATM nog. Het herstel vergde twee weken. Zo zullen wel meer bedrijven slachtoffer worden van IT dienstverleners of hun eigen personeel.
Het tijdstip op zondagmorgen is wel verdacht, systeem onderhoud gebeurt vaak in de nacht van zaterdag op zondag.
Microsoft server? Dat is vloeken in de kerk. Betrouwbare systemen draaien nimmer onder Microsoft. Microsoft is beroemd geworden met het blauwe scherm. Microsoft is voor huis tuin en keukengebruik. Stabiele systemen draaien onder Unix/Linux
Het probleem is niet dat er een storing is opgetreden. Het echte probleem is dat NS niet leert van incidenten en er geen weldoordacht draaiboek klaar ligt voor het bieden van beperkt vervoer. Bijvoorbeeld van Amersfoort > Utrecht > Amsterdam > Schiphol > Leiden. En een tweede verbinding Leiden > Den Haag > Rotterdam > Dordrecht > Breda > Eindhoven. Zo zou men tenminste vele reizigers van regio naar regio kunnen vervoeren. Lange treinen, 4x per uur, met een beperkte rijsnelheid desnoods. Als er maar wat rijdt !
Er zijn voor dit soort gevallen wel degelijk draaiboeken maar die weigerde NS in te zetten volgens FNV Spoor.
Dit kan toch niet waar zijn? Wat verschrikkelijk gênant weer. Een weldenkend mens wil niet afhankelijk zijn van dergelijk gepruts. Ik heb geen keus, helaas.
Technische mankementen zijn vervelend voor iedereen: Zowel reizigers als het personeel dat er dagelijks mee te maken heeft! Laten we eens wat vriendelijker zijn, ook als het door omstandigheden even tegenzit. Afgelopen week nog een pechdag op de HSL, waarbij reizigers en personeel 6 uur moesten wachten op verandering. De evacuatietrein die zal komen, kreeg ook panne en dan is het nog meer afzien voor elke reiziger en personeelslid. Techniek is mooi, maar als het defect raakt is iedereen van slag. Hulde aan de technici die deze problematiek zo goed en snel proberen op te lossen, maar ja het zijn ook mensen! Hopelijk komt alles weer snel in orde en blijven verdere defecten, uitval door ziek personeel of door weersinvloeden (zoals storm en ijs) , voorlopig en langdurig van de baan. Maar niets is zeker, morgen kan het weer of goed komen of er volgt weer een dag met pech! Laten we meer respect tonen voor elkaar, niet alleen in goede tijden, maar zeker ook als het wat tegenzit! Niemand is perfect en techniek kan eenmaal falen!
Het was een treinstel storingen, buiten de de HSl.
Zou het systeem soms gehackt zijn??
Je zou het wel gaan denken, temeer omdat er echt niks rijdt…
Opmerkelijk idd dat de regionale vervoerders deze problemen kennelijk (nog) niet hebben en wel gewoon rijden.
Behalve bij NS rijden bij alle andere vervoerd de treinen normaal. Net als een paar weken geleden na de storm.
Dat de NS gehackt zou zijn houd ik ook rekening mee. Mogelijk wordt er losgeld gevraagd of zijn het de Russen en houdt de NS en het OM bewust radiostilte.
Enfin, velen zijn momenteel slachtoffer.
Ja ja, het ligt natuurlijk nooit aan de NS. Als het niet het weer is zijn het de Russen
gedupeerd, slachtoffer lijkt mij wat overdreven.
Wat houd NS tegen om niet pendeltreinen in te zetten die op alle stations stoppen? Op zicht rijden, wissels (handmatig) in één stand zetten en in elk geval een mogelijkheid creëren om je bestemming te bereiken. Ook met sneeuw en kou wordt dit niet gedaan. Kleine verbindingen maken van Alkmaar naar Zaanstad, Zaanstad Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven enz. Wellicht zijn er hier mensen die hier beter zicht op hebben dan ik, vaste NS klant.
Het antwoord op uw eerste vraag is simpel: vakbonden FNV Spoor en VVMC.
Overigens is helemaal geen probleem met de bediening van seinen en wissels. Dat werkt allemaal normaal.
Dank voor uw snelle reactie. Ook in een andere post wordt de werknemersvertegenwoordiging genoemd.
Dan zou een onafhankelijk toezichthouder een ‘spoor-noodtoestand’ moeten kunnen uitroepen en elementaire uitzonderlijke dienstverlening moeten kunnen uitroepen. Laat de overheid als opdrachtgever daar in de aanbesteding eisen aan stellen, cq die toezichthouder met doorzettingsvermogen instellen.
FNV vraagt zich ook af waarom er geen pendeltreinen rijden.
Is ook mij bij dit soort grote storingen elke keer weer verbaast. Kan me niet voorstellen dat dit een vakbonds iets is.
Waarom laat de NS in dit soort situaties geen treinen pendelen tussen de grote stations? Laat de treinen desnoods met aangepaste snelheid rijden. Dat zou zo praktisch zijn voor gestrande reizigers om met meerdere overstappen toch in de buurt van je bestemming te komen ipv volledig vast te zitten op een station.
Wellicht is dit bekend bij Treinreiziger of kan de vraag bij de NS neergelegd worden?
Het is dus echt schandalig en (kennelijk) aan bezuinigingen bij de NS te wijten dat de NS alle treinen stilzet terwijl er gezien het commentaar vd FNV er wel een pendeldienst tussen de grote stations mogelijk zou moeten zijn. De NS laat vandaag de mensen die op reis zijn gewoon keihard barsten (commentaar FNV uit AD):
Verbijsterd
Vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor is verbijsterd dat de treinen door een systeemfout zo lang niet kunnen rijden. Volgens hem is dit voor het eerst in jaren dat het zo ernstig misgaat door een technische storing waarbij slecht weer geen rol speelt. ,,Een machinist kan prima een pendeltje rijden op veilige snelheid als de beveiligingssystemen werken. Dan heb je even geen dienstregeling, maar help je wel klanten die nu gestrand zijn.”
Janssen weet nog niet precies wat er aan de hand is, maar hij krijgt signalen dat de beveiligingssystemen op het spoor zelf wel goed werken. Goederentreinen, regionale treinen van andere maatschappijen en internationale treinen rijden namelijk wel gewoon. ,,Maar de NS heeft het systeem nu zover doorgevoerd dat ze niet meer weten waar de trein en de machinist is als het goed misgaat. Voor deze reorganisatie waren er lokaal bijstuurders op de grote stations die daar overzicht hadden van het aanwezige personeel en materieel en zo treinen toch konden laten vertrekken, ook bij grote verstoringen.”
De FNV ziet dan ook het liefst een NS met oversized personeelsbestand. Er is geen apart personeelslid nodig wat 99% van de tijd niets hoeft te doen, er valt vast wel wat te regelen door bijvoorbeeld een gestrande conducteur op een groot station te bombarderen tot manager die met iedereen ter plekke de balans opmaakt terwijl er in Utrecht iemand met een spreadsheet handmatig de bevindingen erin gooit om op ieder deeltrahect een pendel te kunnen laten rijden.
Hoezo oversized personeelsbestand?
Ik gun niemand een baan waarin hij/zij 99% vd tijd niets te doen heeft. Dat valt bijna onder marteling dus ik kan me niet voorstellen dat er ooit op elk station iemand 365 dagen per jaar op een grote storing zat te wachten om dan een pendeldienst te gaan opzetten.
Deze taak is moet wel bij een bepaalde functie zijn weggehaald, volgens de FNV tijdens een automatiseringsslag in 2017.
De gevolgen hiervan voor 10-duizenden reizigers waren gisteren dramatisch. Zij werden op een volkomen willekeurig tijdstip ergens in Nederland op een station uit de trein gezet. Die vervolgens de rest vd dag naast het perron bleef staan, vermoedelijk met de machinist en conducteur erin.
Dat had nooit mogen gebeuren en mag ook nooit meer voorkomen. De NS hoort gewoon een nooddienstregeling achter de hand te hebben met pendeldiensten tussen de grote stations wanneer hun IT faalt.
Interview met Antal de Lange, hoofd van het landelijk besturingscentrum bij de NS.
Ontluisterend!! Vooral als je gisteren ergens gestrand bent geweest. Nuttig om te lezen.
https://nos.nl/artikel/2423892-bijna-de-hele-dag-geen-ns-treinen-was-dat-echt-nodig
Quote:
“Om 20.00 uur was het systeem gemaakt, maar waarom reden er dan tot diep in de nacht geen treinen?
De backup was weliswaar teruggezet, maar het was ook meer dan acht uur later. “De foto van het systeem klopte dus niet meer. Onze mensen en treinen waren inmiddels op heel andere locaties dan op het moment van de backup, die ochtend.”
De Lange en zijn team moesten het systeem weer bijwerken, op een vrij ouderwetse manier. “Allemaal handmatig, dus letterlijk vragen aan de conducteurs en machinisten: waar zitten jullie en waar staat jullie trein? Daar zijn we tot vanochtend vroeg mee bezig geweest – en nog steeds staan sommige treinen niet op de goede plek.” ”
Wat hij dus zegt, is dat als er om 12.30u een IC op Duivendrecht staat en ze deze aan de lijn hebben dat ze niet af kunnen spreken: Ga pendelen tot ca 16.00u en zorg dan dat je op Utrecht CS (of evt duidendrecht) staat want om 17.00u willen we de dienstregeling hervatten. Want ze zetten in het systeem dat trein XXXX op duivendrecht staat en dan moet hij daar echt blijven staan tot de dienstregeling om 17.00 of 20.00u weer hervat wordt omdat ze anders niet weten waar deze trein gebleven is?
Gaan ze er nou echt van uit dat een machinist te dom is om te poepen en dan niet op de afgesproken tijd op de plaats is?
Dit is zo zuur om te horen. Die machinisten en conducteurs worden dus echt gezien als mensen die niet zelf kunnen denken en die zelfs niet de meest simpele afspraken na kunnen komen
Misschien kunnen we die IT-experts beter in Nederland houden in plaats van ze naar de Oekraïne te sturen.
Andere vervoerders rijden wel, dus dan lijkt me niet dat de seinen/wissels/overgangen van Prorail met alle beveiligingen zijn geraakt, of wel?
Als het een personeels/materieelplanning systeem van NS zelf is zou veilig regionaal wat geïmproviseerd kunnen worden?
Dat verbieden de vakbonden.
Bron?
Vakbonden zijn tegen lijn gebonden inzet als reguliere planning, zie rondje om de kerk. De voorman van FNV vraagt zich op LinkedIn nu ook hardop af waarom er geen pendeltreinen rijden.
We hebben het hier over de vraag of vakbonden tegen improviseren zijn, dus tegen pendeldiensten als het systeem eruit ligt.
Uiteraard zijn er genoeg mensen die subtiel de schuld bij de vakbonden willen neerleggen en de NS tot het uiterste zullen verdedigen bij elke bezuinigiging op testen, bijsturing, back ups en op reservecapaciteit.
Het originele bericht is gewijzigd van “tot 17:00 uur” naar “tot 20:00 uur”.
Wanneer komt de volgende wijziging? Ik gok er op, vandaag rijdt er niets mee.
“Andere vervoerders rijden wel” lees ik hier en daar. Maar op de Brabantroute zie ik ook al uren geen goederentreinen rijden. Hangt het dan af van het gebruikte tracé (met bijbehorend defect besturingssysteem)?
Op gedeelde trajecten zoals Sittard-Heerlen rijdt NS niet, maar Arriva wel.
Waarschijnlijk heeft Arriva een andere beslissing genomen.
Wat valt er te beslissen? Het besturingssysteem doet het of niet.
Arriva heeft niks te maken met een planningsysteem van NS. Arriva is gewoon een ander bedrijf dat zijn eigen planning doet.
Wat heeft dat met goederentreinen van doen?
Afgelopen zondag liet NS een half miljoen reiziger in de kou staan, terwijl de infra van ProRail storingvrij was, het rollend materieel beschikbaar was en ook het personeel beschikbaar was. En dan span je jezelf niet voldoende in voor het bieden van (beperkt) vervoer. Als anderen dat wel kunnen, valt het NS aan te rekenen dat ze het niet willen kunnen.
Zoals een aantal mensen vermoedde en ik ook, dat het een hack betrof. Via het AD gaf NS uitsluitsel:
“Er is geen aanleiding om te denken dat het gaat om een mogelijke hack van het systeem, kan de NS verder melden. De beslissing om te stoppen met rijden is er een ‘die je liever niet neemt’, maar de NS heeft dit toch gedaan omdat er ook achter de schermen problemen waren.
Zo was het door de storing lastig om personeel en treinen opnieuw in te delen als er bijvoorbeeld ergens vertraging zou ontstaan.”
Wederom blijkt te ongemakkelijke waarheid dat NS en haar personeel een verzameling werkschuw tuig van de richel is. Ieder excuus wordt aangegrepen om maar geen treintjes te hoeven rijden. Ondertussen krijgt het schorem dat op de loonlijst staat geen cent minder salaris.
Bah wat een walgelijk tuig is dat NS.
En wat walgelijk van u dat u onder uw beschuldiging geen naam durft te zetten.
Ben je ook zo’n werkschuw stuk schorem van de NS?
Praat niet zoveel over jezelf.
Mevrouw of mijnheer “Anoniem”. Durft u die kreten ook onder uw eigen naam u
it te kramen?
Admin mag deze reactie verwijdert worden van deze keyboard warrior. Verschrikkelijk om iedere neer over 1 kam te scheren.
Ns-er*
NS-personeel is werkschuw tuig van de richel. Kennelijk hoor jij ook bij dit tuig Gerard.
Klopt ik werk bij NS. Maar ik ben geen werkschuw tuig hoor. Ik zou zeggen dien een klacht in bij de NS in plaats van zielig achter uw toetsenbordje mensen belachelijk gaat zitten maken. Erg zwak
Wat Anoniem schrijft is lomp maar natuurlijk welwaar.
ADMIN, KAN ER EEN IP-BAN AAN DEZE SCHOFT WORDEN OPGELEGD?
Schoften lopen in NS-uniform.
Misschien toch een hack vanwege wapens die uit Vlissingen over het spoor vervoerd gaan worden naar Polen
Stop met die onzin, die wapens gaan niet met personentreinen van NS.
Laten we het erop houden dat NS op dit moment echt de enige juiste beslissing heeft genomen.
Zelfs FNV Spoor twijfelt daar openlijk aan.
@Chris: je bedoeld de beslissing vooraf om niet voldoende te testen en om geen geld te stoppen in basale bijsturingsmogelijkheden? Dit weer gebaseerd op het simpele punt dat de NS in heel veel opzichten is vrijgesteld van aansprakelijkheid n.a.v. wanprestaties en zich altijd kan en mag beroepen op overmacht.
Als je bij NS werkt moet je je schamen, stuk schorem dat je bent!
Debieltje
Fascist.
Beste anoniem, Ben je nog steeds verdrietig omdat je zelfs niet door de eerste selectie bij de NS bent gekomen?
We hebben achteraf nog zo ons best gedaan om je te troosten en zelfs jouw moeder bijgepraat. Jouw moeder begreep het wel, echter wees ons op jouw beperkingen.
Nog zo’n kansenparel van de NS. Schaam je diep stuk tuig dat je bent.
“De aantallen zijn te groot, daarom zetten we geen extra bussen in”, laat een NS-woordvoerder weten. Kortom: slaap maar op het station, doe wat je wilt, niet ons probleem, whatever. Wat een waanzin.
Zo’n NS-woordvoerder zou eigenlijk op zijn kostuumpje gespuugd moeten worden (vrij naar Hugo de Jonge).
Beter kun je Aantal de Lange, de man die voor deze beslissing verantwoordelijk was ontslaan.
…STERKTE…
Wat je er ook van mag denken of zeggen, het is voor iedereen een slechte dag en je zult maar ergens ver van huis zijn en niet op je bestemming kunnen aankomen dan ben je pas echt de klos. BIJNA was ik heden zondag met de trein op stap gegaan maar iets hield mij onbewust tegen en ben ik thuis nuttiger dingen gaan doen, anders zat ik nu ook vast in “the middle of nowhere”. Het blijft ALTIJD vervelend als je plotseling niet verder kunt vanwege een stremming of storing weet ik uit ervaring.
Daarom wens ik ALLE reizigers, maar óók NS medewerkers heel véél sterkte toe
(!), hetzij om gezond en wel je bestemming (weer) te bereiken, dan wel als NS medewerker de reizigers te woord te moeten staan en een oplossing te bieden die er feitelijk niet is en als een van de opties een – dure – taxi rit aan te raden. Laten we hopen dat dit soort van storingen geen structureel karakter krijgt, want dan zijn de rapen pas echt gaar en komt dat de geloofwaardigheid van het spoorvervoer niet ten goede !
Dit soort megaverstoringen treden al om de haverklap op.
10 (!) jaar geleden begon ik een petitie met deze titel en deze tekst:
Rondje om de kerk: versimpel NS-dienstregeling
Wij
aandeelhouders van de NS (via de Nederlandse Staat),
constateren
– dat ons spoorbedrijf slecht kan reageren op storingen. Met name bij extreme weersomstandigheden.
– Het zogenaamde ‘Rondje om de kerk’, waarbij de werkroosters van het rijdend NS-personeel simpeler wordt, het invoeren waard is om de betrouwbaarheid van de trein als vervoermiddel te vergroten. Dit is in het belang van zowel de treinreiziger als de automobilist.
– Het verzet van het personeel is met goede argumenten en praktische oplossingen te breken als het belang van de klant zwaarder weegt dan die van het personeel.
en verzoeken
een versimpeling van de NS-dienstroosters in te voeren voor een betrouwbare dienstverlening.
De ‘Rondje rond de kerk’-discussie, getuigt van diepe minachting voor de collega’s van het stads- en streekvervoer. Per dienst een paar ritjes op dezelfde lijn, is voor niemand een ramp. De hooghartigheid van de bonden spreekt boekdelen. Het belang van de reizigers wordt totaal ondergeschikt verklaard aan de onredelijke wensen van het personeel. Het ruim 175-jarige misverstand is dat het rijdend personeel naar believen de diensten uitvoert en dat de hele onderneming, ondanks goed afgekaderde prestatiecontracten, zich volkomen autonoom waant. Van het ministerie wordt verwacht dat het ongelimiteerd geld ophoest en daar ervaart NS vervolgens nauwelijks enige verplichting bij tot het leveren van een tegenprestatie. Eén centimeter sneeuw ? Dan rijdt de NS uit voorzorg niet wegens extreme weersomstandigheden. Voor- of najaarsstorm ? Dan wordt het reizen per trein afgeraden. De NS functioneert niet zials van haar verwacht mag worden.
En die petitie is (weer) ondertekenbaar op https://rondjeomdekerk.petities.nl
Dat klinkt leuk, maar het gevolg daarvan kan zijn dat NS niet in staat is voldoende personeel aan te trekken. Daar is de reiziger helemaal niet bij gebaat.
Er is toch ook geen tekort aan trambestuurders of metrobestuurders?
Ik denk dat het meevalt. NS heeft genoeg kerken om omheen te rijden.
Het personeel van NS weet zelf misschien nog wel het beste dat er iets moet veranderen maar wil niet gedwongen worden van standplaats te wisselen of te verhuizen. Iets dat ik heel goed kan begrijpen.
Trambestuurders rijden ook niet de hele dag op dezelfde lijn volgens mij.
Volgens mij is het beter om te onderzoeken of het rondje om de kerk in noodsituaties ingezet kan worden. Het lijkt me niet nodig om dit standaard te gaan doen.
@ Joost 2
Je gaat voor een veerpontkapitein ook niet regelen dat hij ieder uur even de rivier op- en af kan varen.
Wanneer een machinist meer avontuur wil moet hij goederentreinen gaan rijden. Het proces bij NS is door zijn ingewikkeldheid te kwetsbaar voor verstoring en dat weten we al heel lang.
De ene machinist is tevreden op de MerwedeLingelijn, de andere rijdt liever kris kras door Duitsland. Die keus moeten ze zelf maken, daar hoeft de samenleving niet voor te zorgen.
Wat variatie is prima, maar wel binnen de grenzen van het proces.
Na alle excuses vind ik het heel erg dat de NS niet eens in staat was een nooddienstregeling te organiseren. D.w.z. tussen alle knooppunten 1 à 2 stoptreinen per uur die heen en weer pendelen. Personeel en treinen waren aanwezig en blijven effectief op dezelfde plaats, ze rijden alleen even op en neer naar het volgende knooppunt. Eenvoudiger kan niet. Busvervoer regelen is echt een orde ingewikkelder.
ProRail had deze keer GEEN storing, en de treinen van andere spoorbedrijven, bleven gewoon rijden. Bij viersporige trajecten zijn geen overwegen. Zelfs bij het uitvallen van delen van beveiligingssystemen, kan men vrijwel risicoloos pendelen met vier verlengde treinen, ieder op een eigen spoor. Beperk de rijsnelheid, monitor het verkeer per radio of telefoon, en biedt de reizigers tenminste een beperkt vervoer op de drukste hoofdlijnen. Soms kunnen incidentele problemen zich verdichten tot een structureel probleem. Als er een serieuze storing optreedt, heeft dat bijna altijd een gelimiteerde reikwijdte. Met een klein beetje vakmanschap kan een treindienstleider improviseren en ten minste een beperkt aantal treinen de baan op sturen. Het probleem is niet dat er een storing is opgetreden. Het echte probleem is dat NS niet leert van incidenten en er geen weldoordacht draaiboek klaar ligt voor het bieden van beperkt vervoer.
NS moet zo snel mogelijk de hoofdrailconcessie kwijtraken. Er ligt in Nederland een prachtige spoorinfrastructuur om een hoogfrequente en betrouwbare treindienst te leveren, maar lamlendigheid viert hoogtij. Tijdens corona kwam die aap al heel duidelijk uit de mouw: wat was men blij om van die lastige reizigers verlost te zijn. En nu dus alweer: waarom zou je je 200% inzetten voor je klanten? Laat ze het zelf uitzoeken, wij krijgen toch wel betaald. Wat voor mensen zitten daar aan de knoppen? Deze werkhouding moet ik in mijn branche eens tentoonspreiden, lig ik er over een maand uit en terecht. De klant op 1, 2 en 3? Laat me niet lachen.
Moet de overheid een goede regie hebben. SJ (Zweedse Staatsspoorwegen) is al een aantal verbindingen kwijtgeraakt. Op sommige spoortrajecten zoals Goteborg – Stockholm concurreert SJ met andere private vervoerders.
Maar in Nederland zijn de belangen van NS verstrengeld met de overheid als aandeelhouder. En in ons kleine landje het spoornet gaan verkavelen is nu niet zo gunstig voor de treinreizigers. Ze zullen dan vaker moeten overstappen.
De Sprinter verbindingen buiten de Randstad afstaan aan andere vervoerders is wel een goed idee.
Er zal ook nu weer niets veranderen. NS zal de meest vasthoudende zeurders wat geld teruggeven, de rest zal het er bij laten zitten en voorlopig niet meer met de trein gaan. En de Tweede Kamer is er alleen voor Oekrainërs, niet voor Nederlanders duscdaar hoeven we niets van te verwachten.
Maar laten we wel stoppen met de onzin dat de trein een alternatief is voor auto en vliegtuig. Nu niet en nooit niet zolang de bezem niet door de incompetente managers en het onwillige rijdend personeel gaat.
‘Een technische storing’ is voor sommige mensen afdoende verklaring. Niet voor mij. Wat is er nou precies gebeurd? Hoe heeft het zó uitgebreid uit de hand kunnen lopen? Want de informatieborden konden kennelijk niet aangeven dat er een landelijke storing was. Er was geen mogelijkheid om handmatig in te grijpen? En de intercom bleef stil. Is dat ook al verbonden aan het grotere systeem? Waarom verwezen NS-medewerkers mij rond 11:30 naar de trein naar Arnhem? Waarom gaven ze niet een waarschuwing om niet te gaan reizen?
Ik vermoed dat het vooral beleidskeuzes zijn waardoor de reiziger in de kou werd gezet, zondag 3 april 2022. Dan denk ik aan een systeem wat alles aan alles heeft gekoppeld, een systeem wat onvoldoende back-up heeft om dit soort toestanden te voorkomen. Als je dan verder terreur op je medewerkers uitoefent, zodat ze geen enkel initiatief durven te nemen, dan loopt het als vanzelf. Uit de hand!
Geheel mee een. Het ICT systeem is principieel verkeerd ontworpen als dit soort rampen zich kunnen voordoen. Bij dit soort systemen moet vooral gekeken worden naar single-points-of-failure. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het onderwijs in Nederland ook schuldig is. Studenten wordt te veel geleerd dat ze alles kunnen beheersen. Vooral het kritisch denken over wat er gebeurd als er iets mis gaat ontbreekt vaak. Een beetje ruis via de invoer in een computer programma sluizen leidt meestal tot complete failures.
Dit keer heeft de NS zichzelf echt in negatieve zin overtroffen. Dit slaat echt alles.
Het moest er een keer van komen. Waarschuwingen genoeg. Je zou verwachten dat de draaiboeken klaarliggen en dat er uitgebreid is drooggeoefend.
Ik was gisteren in de vooravond van Dordrecht naar Geldermalsen gereden (Qbuzz reed wel) om zo dichter bij huis te komen. ‘Plan je reis in de app’. Bij NS wetren ze kennelijkniet dat busvervoerders met het visgraatmodel werken: dwarsverbindingen met de bus en met de trein in de lengterichting. Er viel niks te plannen dus. Lopende van Waardenburg (daar kwam de bus nog net) naar Den Bosch kon ik waarnemen dat NS nog wel met haar hobby bezig was, lege treinen heen en weer rijden.
Vanmorgen om kwart voor zeven was ik thuis met de eerste trein vanuit Best. De rest mocht ik lopen.
Busvervoerders zijn zelfs wettelijk verplicht om volgens het visgraatmodel te werken: het is bij wet verboden om een buslijn te onderhouden tussen twee treinstations.
Dit klopt niet natuurlijk. Er zijn tal van buslijnen tussen treinstations. Busvervoerders moeten zich houden aan hetgeen in het programma van eisen van de concessie is afgesproken.
Dat er geen scenario is bedacht voor het geval dit systeem zou uitvallen is natuurlijk uitermate onprofessioneel. Eigenlijk gewoon ronduit amateuristisch.
NS had namelijk gewoon kunnen gaan ‘sprinten’ van het ene grote IC station naar het andere (bijvoorbeeld Zwolle Amsterdam of Utrecht Den Haag/Rotterdam. Is er een trein beschikbaar? Is er een machinist beschikbaar, bevoegd voor het materieel en baanvak en bij voorkeur ook een conducteur? Als alles ‘ja’ is, rijweg vragen aan de verkeersleiding en rijden maar!
Al zou dit maar 1 trein per uur of 1 per 2 uur per richting opleveren, dan is dat nog altijd beter dan niets.
Dus ik ben het helemaal eens met de vakbonden die vanmiddag precies hetzelfde riepen.
Er kon gisteren blijkbaar wel met leeg materieel gereden worden om materieel en personeel naar de goede plek te brengen. Reizigers mochten niet mee. Dat heeft niets met veiligheid te maken en is gewoon een directe dikke middelvinger opsteken naar je reizigers!
Op Breukelen naar Holendrecht met de trein
Van 11:11.
Perronbord gaf aan: 10:41…
De trein kwam echter op tijd.
Later vanuit Amc met de metro naar de stad,NS lag al plat.
De borden in de metro bleven ook hangen,
lijnen zonder minuutteller met info over 12-15 minutendienst & kijken op de trein voor de juiste richting.
Dit reed dus wel…
Des avonds naar Bijlmer gegaan voor bus 120
nasr Breukelen, 3 geschrapte ritten,een uur blauwbekken & ovrrvolle bus kwam ik tegen middernacht aan..
Stuk duurder ook nog,de taxi vroegen trouwens prijzen tussen 50 & 150 euro..
Er is vandaag uit alle NS geledingen veel kritiek te horen geweest op het beleid en stijl van de directie. De eindverantwoordelijke gaat nu naar KLM, ik houd mij hart vast voor de gevolgen daarvan voor het luchtverkeer. Hoewel, minder vliegbeweging door vastgelopen info systemen, betekent wel meer treinverkeer.(als de nieuwe directie er tenminste iets aan gaat doen).
Dat het onmogelijk lukt om zoveel bussen op korte termijn kan ik inkomen.
Er zo wel een noodpendelscanario voor een pendeldienstregeling bij de hand te hebben,dat in dit soort situaties kan worden ingezet met materieel dat er toch er personeel dat toch dienst heeft. Met vakbonden kun je overleggen over een noodscenariotoeslag die kan worden uitgekeerd als er in deze uitzonderlijke gevallen een beroep wordt gedaan op aanpassingen. Als de laatste rit eindigt op station A in plaats van B dan kunnen de machinist en de hoordconducteur met een taxi vervoerd worden.
De trein hobbelde wat. Vandaar dat mijn tekst niet feilloos op dit forum staat. Helaas kan dit niet verbeterd worden.
Zo zie je maar weer, stilstaande treinen hebben ook zo hun voordelen tov rijdende.
We hebben de oorzaak van de storing nog niet vernomen, echter wat mij de laatste weken opviel is dat de NS bezig was om de info op de borden uit te breiden. Zoals in buitenland staat er een figuurtje van de trein met het aantal bakken, rijrichting en welke bakken 1e en 2e klasse zijn.
Bij de NS was men nog niet verder dan rijrichting en aantal bakken. De andere info was waarschijnlijk stap voor stap nog in ontwikkeling.
Zou er bij het updaten tot een stapje verder -veilig uitgevoerd in het weekend- iets vreselijk mis zijn gegaan?
Overigens krijg ik daarbij een déjà vu naar het jaar 1986 met de uit de hand gelopen test met Reactor 4 van kerncentrale Tsjernobyl,
De aftelklok, rijrichting en het aantal rijtuigen staat al sinds januari op de CTA’s.
het zal met software updates te maken hebben gehad waarbij men geen eenvoduige roll-back had.
In Tsjernobyl werd een certificeringstest gedaan waar bij de hand gelicht werd met de voorschriften waarbij de reactor in een gevaarlijk toestand geraakte. Daarbij is bij NS helemaal geen sprake. Ook hadden ze in Tsjernobyl geen windows servers.
Er is iets meer duidelijk over de oorzaak. De titel: Treinstoring afgelopen zondag ‘mede veroorzaakt door falend back-upsysteem’.
https://www.ad.nl/binnenland/treinstoring-afgelopen-zondag-mede-veroorzaakt-door-falend-back-upsysteem~aa1c6ea3/
Een falend back-up systeem is natuurlijk geen verrassing. Back-up systemen zijn verwaarloosde kindjes. Met de nodige ICT ervaring ben ik tot de conclusie gekomen dat back-up systemen meer falen dan werken.
Wie doet er regelmatig een back-up test? Testen of de back-up effectief is en teruggeplaatst kan worden.
Bij een snel veranderend systeem, zoals dit, heb je weinig aan een backup van de laatste nacht. De wijzigingen van de dag gaan dan verloren.
Goed back-uppen en terugplaatsen is een wetenschap op zich. Meestal worden tijdens de rampen de beperkingen zichtbaar.
Dat de verantwoordelijken blijkbaar niet eens het verschil kennen tussen een back-up (=een kopie van gegevens) en redundantie (=de aanwezigheid van meerdere systemen of componenten die elkaars functie kunnen overnemen) zegt wel genoeg over het onderliggende probleem.
Ook tekenend is de volgende mededeling in de brief van de staatssecretaris: “Hoewel de IT-systemen in de avond weer functioneerden, was de informatie in de betreffende systemen niet actueel en op orde en stond zowel personeel als materieel niet op de voor herstart juiste plek.” Je hebt natuurlijk een systeem nodig dat voortdurend gegeven de huidige, mogelijk verstoorde situatie e.e.a. bijstuurt richting de normale dienstregeling. Het is idioot om het andersom te willen doen: Handmatig mensen en treinen gaan verplaatsen totdat ze op de plek staan vanaf waar het systeem het weer wil overnemen. De NS had de staatssecretaris dus eigenlijk moeten dicteren: “Hoewel de IT-systemen in de avond weer functioneerden, was de informatie in de betreffende systemen niet actueel en op orde en bleek -voor de zoveelste keer- dat de essentiële functionaliteit ontbrak om de huidige plaats van het personeel en materieel (grotendeels) geautomatiseerd in de systemen te laden.”
Dat was ook mijn idee, wat heb je aan een back-up? Je hebt een goede redundante database-server nodig. En vooral niet twee identieke servers, wat als er een fout zit in de eerste server, dan zit die ook in de tweede server.
Je kan nu ook op de volgende fout gaan wachten. Stel dat een deel van het communicatienetwerk er uit ligt. Dan gaat het dus ook mis. Dus de servers moeten op verschillende locaties staan.
Je snijdt nog een serieus probleem aan. Een goed ICT systeem heeft handmatige correctie. Ik heb genoeg systemen gezien die dit niet hadden en waarbij het personeel het systeem moet bedonderen om foutieve en niet voorziene situaties te corrigeren.
Geheel met jullie eens. Echter volgens mij is het probleem bij NS en ook bij andere grotere bedrijven dat ze tegenwoordig niet meer worden bestuurd door doorgestroomde, vakinhoudelijke medewerkers met oog voor de praktijk, maar door van buitenaf of snel doorgestroomde managers die een carrière-pad voor zich zien, slechts enkele jaren op die post blijven en vooral aan dashboard-management doen.
Ze zijn de verbinding met de lagere niveau’s kwijt doordat ze alleen naar boven en in hun eigen kringetje de belangen zien.
Valt een dergelijke storing onder de noemer OVERMCHT of iets anders ?
Horizontaal instromen in een bedrijf wordt soms voor enkele functies wenselijker geacht dan vertikale die een bedrijf of instelling vanaf onderaan de ladder naar de top weten te beklimmen, maar of het een beter is dan het ander kan van de situatie of persoon en diens vaardigheden en kwaliteiten en kennis en kunde mede afhankelijk zijn.