fbpx

NS: Waardering voor stations stijgt opnieuw

10 feb 2021 10:53

De overgebleven treinreizigers in 2020 zijn volgens de Nederlandse Spoorwegen tevredener dan ooit over de stations. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2020, een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door I&O research in opdracht van NS en ProRail.

Klimmen-Ransdaal

Landelijk waardeert 79% van de ondervraagde treinreizigers het station met een 7 of hoger. Vorig jaar was dat nog 77%. Klimmen-Ransdaal is net als vorig jaar het best gewaardeerde station. Daar geeft maar liefst 96% van de reizigers het monumentale station een 7 of hoger. Op het station stoppen overigens alleen treinen van Arriva.

Ook andere kleine stations als Zuidbroek, Boskoop Snijdelwijk en Tiel staan in de top 5. Van de grote stations scoort Arnhem Centraal het beste (93% tevreden), kort daarachter gevolgd door Rotterdam Centraal (92%). Deze stations zijn de afgelopen tien jaar vernieuwd.

Den Helder Zuid en Lage Zwaluwe

Het slechtst scorende station is Den Helder Zuid. Een kwart van de reizigers (25%) is daar tevreden. Daarmee scoort het station slechter dan Lage Zwaluwe, dat in 2019 nog het slechtst scoorde. Dat station scoorde toen een waardering van 27%, maar dit jaar zijn reizigers positiever en komt het percentage uit op 40.

Grote stijgers

De grootste stijger dit jaar was Driebergen-Zeist.  In 2019 was 46 procent van de reizigers tevreden over het station, afgelopen jaar was dat 91 procent. Het station en het gebied daaromheen zijn de afgelopen jaren compleet vernieuwd.

Over de afgelopen vijf jaar is Waddinxveen de grootste stijger. In 2015 gaf 42 procent van de reizigers een 7 of hoger, nu is dat 92 procent. Het station kreeg in 2019 nieuw stationsmeubilair, zoals bankjes en verlichting. Daarnaast werd de perronhoogte aangepast waardoor gelijkvloerse instap mogelijk werd.

Het onderzoek

Aan het onderzoek deden 70.000 mensen mee, dat is fors minder dan in 2019 toen er nog 150.000 mensen ondervraagd werden. De halvering van het aantal deelnemers hangt echter samen met de halvering van het aantal treinreizigers.

Nieuws over treinstations

0 0 stemmen
Artikel waardering
6 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
3 jaren geleden

NS-spindoctor: “Welke dienstregeling we morgen rijden? – Dat durf ik niet te zeggen, maar wist je dat er tegenwoordig heel comfortabele bankjes staan op station Waddinxveen?”

Otto
3 jaren geleden

Niet zo vreemd als ProRail bijna zijn hele budget in luxe stations steekt in plaats van in wissels, rails, bovenleiding, etc.

dries molenaar
3 jaren geleden
Antwoord aan  Otto

Wel vreemd want ProRail heeft er niets mee te maken. De stations zijn, vreemd genoeg, van NS. Beter was geweest de stations gewoon onder het ministerie te houden en de exploitatie-opbrengsten gewoon voor de gemeenschap te benutten.

Otto
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

NS doet alleen de exploitatie, ProRail bouwt en verbouwt.

Johan
3 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

De stations zijn deels van NS en deels van Prorail. Ruwweg zijn de stukken station die geld opleveren van NS (bijvoorbeeld winkelruimtes) en de noodzakelijke stukken station die geld kosten van Prorail (bijvoorbeeld perrons en winkelvrije reizigertunnels).

Dat komt door de reden achter de scheiding tussen Prorail en NS: Gesubsidieerde nutsvoorzieningen bij Prorail, commerciële activiteiten bij NS (met hoogstens exploitatiesubsidie voor specifieke trajecten), om de kruissubsidie (van infrastructuur naar exploitatie) een halt toe te roepen. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, was marktwerking *niet* het doel van die splitsing. Als men destijds rekening had gehouden met de komst van andere treinvervoerders, was het nieuwe NS natuurlijk nooit eigenaar geworden van stukken station.

Syb
3 jaren geleden

Dit zouden ze eens bij de Belgische stations moeten doen. Zelfs het indrukwekkende station van Luik is erg donker en koud tijdens de winterdagen.