Overal in Europa minder treinreizigers: van -73% in Ierland tot -18% in Bulgarije
29 mrt 2021 17:48
De coronacrisis heeft in heel Europa fikse impact op het aantal treinreizigers. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat. In het derde kwartaal van 2020 verloor Ierland percentueel gezien het grootste aantal treinreizigers: -73%. In Bulgarije bleef de daling, in vergelijking met een jaar eerder, juist beperkt tot 18%.
Tweede kwartaal
Ook in het tweede kwartaal was de afname in Ierland het grootst, -90%, gevolgd door Luxemburg , Frankrijk en Spanje (-78%). In Italië nam het aantal reizigers met een vergelijkbaar percentage af (-71%). Alleen in Tsjechië, Roemenië en Bulgarije bleef de daling in het tweede kwartaal beperkt tot onder de 50%.
Volgens Eurostat bleven de beperkingen in Nederland zeer beperkt (-0,2%), maar die cijfers blijken verkeerd te zijn aangeleverd door het CBS, en zullen later nog herzien worden.
Cijfers op website @EU_Eurostat zijn inderdaad niet correct. Vandaag is er een nieuwe levering aan Eurostat gedaan met herziene cijfers voor 2020, met daling passagiers van 55,2% in het 3e kwartaal.
— CBS (@statistiekcbs) March 29, 2021
Wij weten nog niet wanneer Eurostat de cijfers op hun website gaat aanpassen.
Derde kwartaal
In het derde kwartaal waren in alle landen de treinen wel weer voller dan in het tweede kwartaal. Toch zijn er grote verschillen. Zo steeg het aantal treinreizigers in Frankrijk zeer aanzienlijk, van 74 miljoen in het tweede kwartaal naar 204 miljoen in het derde kwartaal. In Zweden was de groei veel kleiner, van 29 miljoen (2e kwartaal), naar 36 miljoen (3e kwartaal).
Het CBS, dat voor Nederland de cijfers aanlevert bij Eurostat, meldt dat er in het derde kwartaal een afname was van 51%. Dat is na Ierland de grootste daling.
Coronamaatregelen verschillen per land
De enorme verschillen tussen de Europese landen zijn eenvoudig te verklaren: per land wisselden de coronabeperkingen. Ook de wijze van communiceren wisselde per land. Daarnaast trekt de trein in sommige landen, zoals in Nederland, relatief veel forensen, en in andere landen relatief veel langeafstandsreizigers. Dat is bijvoorbeeld het geval in Frankrijk.
Opvallend hoeveel landen kennelijk geen cijfers kunnen ophoesten.
Vind je? Zoveel zijn dat er toch niet?
Zoals in het figuur staat uitgelegd, hebben België en Oostenrijk geen cijfers overhandigd omdat ze die confidentieel vinden. Cyprus en Malta hebben uiteraard geen treinen, verder staat iedereen in het lijstje.
Precies, dus valt het wel mee. Voor Nederland zijn er verkeerde cijfers gebruikt.
Bosnië, Servië, Moldavië, etc?
Dat zijn landen die niet bij Eurostat zijn aangesloten.
Belarus?
België heeft maar één treinvervoerder, dus dat is concurrentiegevoelige informatie. 🤔
UK niet te vergeten. Eurostat heeft het immers over Europa, niet over de EU.
“Eurostat is the statistical office of the European Union.” – Eurostat is het statistiekbureau van de EU.
https://ec.europa.eu/eurostat/web/main/about/who-we-are
Misschien nog een linkje naar de tabel van Eurostat erbij?
Is dat nou nieuws? Is toch logisch in deze tijden.
European Sleeper, dat is nieuws! En men kan participeren. Erik de Zwart? Mevrouw Cavallo Heiniken? Dries Molenaar? Hildebrand?
Het is allebei nieuws. Er komt volgende maand een update over European Sleeper. We zijn nu al een jaar verliesgevend, dus eerst proberen onze eigen broek omhoog te houden.
1)Uit de info blijkt dat men toch kiest om noodgedwongen “bij moeder de vrouw of vriend(in)” te blijven en vanuit huis zijn/haar ding te doen.
2) “Voor Nederland zijn er verkeerde cijfers gebruikt.” Hoezo verkeerde cijfers, is het dan zo moeilijk om aan de goede cijfers te komen, we hebben toch een soort van CBS waar men e.e.a. kan opvragen?
3)”België heeft maar één treinvervoerder, dus dat is concurrentiegevoelige informatie.” Waarom moet dat concurrentiegevoelige informatie zijn als je die niet kunt vergelijken met een andere treinvervoerder, het gaat toch om wie wel of niet (noodgedwongen) met de trein boemelt en van A naar B reist ? Men merkt het vanzelf of dat het druk of rustig is in het openbare leven. Ik heb nu meer dan ooit keuze genoeg in de trein om ergens te gaan zitten en dat was in het pré-Corona tijd perk weleens anders geweest.
4) De luchtvaart, de cruise-industrie en het toerisme haalt nu de broekriem aan, behalve als het twee dagen mooi weer is dan trekken mensen er toch massaal op uit en wat dat laatste betreft geef ik ze geen ongelijk. Ook heb ik op zo’n dag zelden lange rijen voor een ijsverkoper gezien, de treinvervoerders zouden er nu bijna jaloers op worden om die klandizie binnen te halen.
5) Door alle beperkingen leert men nu misschien wat “echte vrijheid” betekent in het leven en dat dingen niet meer zo vanzelfsprekend zijn of het om (trein)reizen gaat, winkelen, contacten leggen, activiteiten buitenshuis ondernemen enzovoorts. We waren na WO 2 de vrijheid als iets “normaals” gaan ervaren en konden vrijwel alles doen waar we zin in hadden, nu moeten we duizend maal nadenken alvorens we op pad gaan om gezond door het leven te komen, dat is iets om over na te denken als we straks in het post-Corona tijdperk weer tot de orde van de dag over gaan en “vrij” zijn ook daadwerkelijk “vrij zijn” om ter land, ter zee en door de lucht te gaan reizen. Elk nadeel heeft z’n voordeel te leren eens tevreden te zijn met wat je hebt en niet altijd meer en meer te willen hebben en zeker voor de huidige (jonge) generatie met hun mobieltjes ontdekken dat het leven meerdere keerzijden kent zeg ik als zestig plusser die om diverse redenen waaronder financiële altijd bescheiden heeft moeten leven. Corona heeft een hele negatieve keerzijde met helaas veel leed, maar ook een positieve, omdat het leert creatiever en behoedzamer te gaan leven waar je ook bent om deze Aardkloot. Bon Voyage…