Er moet meer geld naar het openbaar vervoer, de verschaling moet stoppen. Dat stelt de Socialistische Partij in het verkiezingsprogramma. Als het om spoor gaat moeten alle lijnen weer naar de Nederlandse Spoorwegen gaan. Daarnaast moeten NS en ProRail weer worden samengevoegd tot één publiek bedrijf, betoogt de SP.
Dat de SP in het algemeen tegen marktwerking is, zal voor velen geen verrassing zijn. Kamerlid Cem Laçin legt aan Treinreiziger.nl uit waarom dit punt zo belangrijk is: “We moeten investeren in NS en er samen voor zorgen dat de prestaties op zowel nationaal als internationaal vlak nog beter worden. Concurrentie past daar absoluut niet bij, zekerheid over de Hoofdrailnetwerkconcessie wel. Daarom is het van groot belang dat mijn motie daarover begin februari is aangenomen” vertelt Laçin.
Hij doelt daarmee op de motie waarin hij, samen met GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger, het kabinet oproept om het hoofdrailnet tot 2035 te gunnen bij NS.
Het liefst wil de SP niet alleen het hoofdrailnetwerk maar alle spoorlijnen gunnen aan NS. Het afgelopen decennium zijn verschillende lijnen (Zwolle – Kampen, Zwolle – Enschede, Zwolle – Emmen en de Sprinters in Limburg) juist van NS naar de commerciële vervoerders overgegaan. Uit cijfers van de ov-klantenbarometer blijkt dat dit vaak zorgt voor hogere klanttevredenheid, zoals tussen Zwolle en Emmen. Maar Laçin ziet dat anders: “Deze lijnen zijn veel korter en makkelijker uit te voeren. De SP kijkt breder als het gaat om deze vergelijking. Bij aanbestedingen zien we bijvoorbeeld ook dat nieuwe vervoerders en hun machinisten vaker door een rood sein rijden.”
Ook wijst de SP erop dat reizigers door de decentralisatie nu moeten in- en uitchecken bij een overstap. Laçin: “Ook springt de NS vaak te hulp op stations waar regionale vervoerders geen mensen voor hebben.” Al met al is de conclusie van de SP dat concurrentie niet leidt tot meer tevredenheid onder reizigers en werknemers.
Het verkiezingsprogramma geeft slechts summier aan wat de ov-wensen zijn. Eén van de wensen is de aanleg van de Lelylijn, daarnaast meer en betere internationale treinverbindingen met de grote Europese steden. Het woord spoor komt drie keer voor in het verkiezingsprogramma, en het woord trein één keer. Dat betekent echter niet dat het openbaar vervoer onbelangrijk is, reageert Laçin: “De SP heeft gekozen voor een compact verkiezingsprogramma dat niet aanvoelt als een telefoonboek.” En inderdaad, zonder inleiding, voorblad en inhoudsopgave telt het verkiezingsprogramma van de SP slechts twintig pagina’s, terwijl sommige partijen bijna 200 pagina’s gebruiken. De partij wijst er daarnaast op dat op sp.nl uitgebreidere informatie te vinden is over specifieke standpunten.
Als het om openbaar vervoer gaat is het voor de SP belangrijk dat er structureel meer geld beschikbaar komt. Bovenop het huidige budget moet er jaarlijks 500 miljoen euro bijkomen. Daarnaast legt Laçin uit dat de partij een deel van het huidige budget wil verschuiven van asfalt naar spoor.
In 2017 pleitte de Socialistische Partij ervoor om de eerste klas in de trein af te schaffen. Dit punt heeft weliswaar nu het verkiezingsprogramma niet meer gehaald, maar dat betekent niet dat het standpunt veranderd is. Laçin: “Het klasseverschil in de trein is achterhaald, we zijn daarom nog steeds voorstander van het afschaffen hiervan. Daarbij kiezen we voor het afschaffen van de tweede klasse en reist iedereen eerste klasse.”
De eerste stap is volgens de partij gezet door de motie van Lacin, die oproept om gedurende corona bij drukke treinen de eerste klasse open te stellen voor alle reizigers.
Ook de SP wil inzetten op de internationale trein. De partij wil dat er accijnzen geheven gaan worden op kerosine en dat er btw komt op vliegtickets. Daarnaast willen de socialisten een vliegtax voor veelvliegers en worden mensen die één of twee keer per jaar vliegen ontzien.
Lacin: “De veelvliegers vliegen vaak zakelijk en naar bestemmingen die ook met de trein goed te bereiken zijn. De trein is daarom niet een alternatief, maar hét alternatief voor de SP. Neem Londen als voorbeeld, daar gaan dagelijks 60 vluchten naartoe vanaf Schiphol. Die vluchten vervangen wij door meer ruimte te creëren voor de Eurostar.”
De acht grootste politieke partijen (volgens de peilingen) hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. Zeven daarbij hebben daarvan gebruik gemaakt. In deel 8 komen de overige partijen aan de orde.
Overzicht van de verschenen artikelen in deze reeks:
Deel 1: CDA pleit voor binnenlands hogesnelheidsnetwerk
Deel 2: GroenLinks: 18 miljard voor spoor en directe treinen naar Stockholm en Madrid
Deel 3: D66: Lappendeken op Europees spoor moet opgelost worden
Deel 4: ChristenUnie: 500 kilometer spoorverdubbeling en nieuwe spoorlijnen (van Uden tot Groningen)
Deel 5: VVD: niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook inzetten op Mobiliteit as a Service
Deel 6: SP: Alle spoorlijnen weer naar NS
Deel 7: PvdA: Fors investeren in openbaar vervoer, zitplaatskans trein moet beter
Deel 8: Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer
This post was last modified on %s = human-readable time difference 09:21
Noord-Oost Nederland voert de strijd op voor de Nedersaksenlijn. Vandaag overhandigt een delegatie uit de…
Het treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam heeft de hele dag last gehad van meerdere…
Het treinverkeer tussen Groningen en Leer in Duitsland ligt door uitgelopen werkzaamheden veel langer stil.…
Het nieuwe spoorboekje met de dienstregeling 2025 is vanaf vandaag te koop. Treinreiziger.nl en reizigersvereniging…
Treinreizigers van en naar luchthaven Schiphol staat tot begin december flink wat overlast te wachten.…
Eurostar rijdt vanaf 10 februari 2025 weer rechtstreeks van Amsterdam naar Londen. Door werkzaamheden aan…