Statistieken van het spoor
07 feb 2017 22:27
Treinreiziger.nl is bezig haar Kennisnet te vervangen door een nieuw onderdeel met meer statistieken. Op dit moment hebben we een aantal statistieken omtrent reizigersaantallen, stiptheid en klantoordelen. Ook volgt binnenkort een overzicht van het aantal storingen per lijn en een overzicht van de vaakst vertraagde treinen. Verder zullen we financiële gegevens in beeld gaan brengen.
- Dit onderdeel is nog in ontwikkeling. Heb je interessante statistieken? Mail contact@treinreiziger.nl.
We baseren ons in dit onderdeel met name op de jaarverslagen van NS, ProRail en de NMBS. We willen ook nog cijfers van DB gaan verwerken en de OV-Klantenbarometer van KpVV.
Treinen staan steeds langer stil op staions zoals Alkmaar. Met elke minuut wachttijd wordt mijn reistijd verlengd met deze tijd. In 1997 deed ik 45 minuten over het traject Schagen-Haarlem. Nu meer dan een 1 uur. De rails zijn echt niet langer. De gemiddelde snelheid gaat omlaag. Dit zou mooi meegenomen kunnen worden in deze statistieken.
Nee, de rails zijn niet langer, wel rijden er veel meer treinen dan in 1997. Het gevolg is dat er meer knelpunten ontstaan in de dienstregeling. Kennelijk is Alkmaar zo’n knelpunt. Bovendien, zijn er ook een aantal treinen bewust langzamer gemaakt, omdat de praktijk leerde, dat ze hun dienstregelingssnelheid niet konden halen.
1. De reistijd tussen Schagen en Haarlem is verlengd sinds 1997 omdat er bijna geen sneltreinen Alkmaar-Haarlem meer rijden.
2. Met de dienstregeling-2007 is een aantal treinen inderdaad bewust langzamer gemaakt, opdat er meer marge voor overstappers zou worden gecreëerd. Globaal gesproken reden de treinen ca. 3% langzamer (m.n. langere stationnementstijden), maar door meer gehaalde overstappen daalde de reistijd met ca. 12%.
Na 2007 is het aantal treinen weer toegenomen, zodat er minder marge in de dienstregeling zit. De kans op het halen van een overstap nam daardoor weer af.
3. Problematischer is de sterke toename van het aantal stremmingen. Zie
rijdendetreinen.nl
Van ca. 5 stremmingen per dag zitten we nu op ruim 16.
Op 17-10-2017 reed de intercity tussen Maastricht en Schagen op de Zaanlijn achter een sprinter aan (ca. om 16.00 uur). Hierdoor kwam er een vertraging van ca. 7 minuten. In Alkmaar was er al besloten dat deze trein zou keren op station Heerhugowaard. Nu dat perron in Heerhugowaard stond al vol met mensen wachtende op de trein naar Hoorn en op de intercity naar Schagen.
Omdat de trein niet verder reed moesten wij uit de trein stappen en ook weer instappen op een weer daarachter rijdende vertraagde trein. Je staat op Heerhugowaard zo weer 5 tot 10 minuten te wachten.
Deze trein was ook vertraagd maar wat mij dwars zit is dat elke NS-klant later thuis komt.
De NS-klant in Schagen kon zijn trein niet pakken richting Alkmaar (deze keerde immers op station Heerhugowaard).
Waarom heeft de NS haar eigen klanten niet hoger op de planning staan?
De NS kijkt niet alleen naar de klanten op station Schagen, maar ook naar de klanten in de rest van het land. Daardoor kan het zijn, dat de klanten op station Schagen minder bediend worden, maar als dat tot gevolg heeft dat er op bijvoorbeeld Asd centraal geen problemen ontstaan, dan wordt die afweging gemaakt.
op 29 dec.2017 j.l. had ik een overstap van HVS naar Vlissingen via Amsterdam C..en toen moest ik opeens in en uit checken met mijn kaart terwijl ik nog steeds met de dezelfde vervoerder reed wat is hier de verklaring …?