youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Sanne van Galen / Rover

Treinkaartje wordt duurder. NS: dit kost reizigers

Bus- en treinkaartjes zullen duurder worden doordat de BTW omhoog gaat van 6 naar 9 procent. NS verwacht dat daardoor elke dag duizenden reizigers minder de trein zullen nemen. Ook reizigersorganisatie Rover is ontevreden met deze maatregel.

“De BTW op het trein- en buskaartje gaat van 6 naar 9 procent. Een OV-reis wordt dus duurder en daar staat geen compensatie tegenover,” zegt Rover in een eerste reactie op de ov-plannen van het nieuwe kabinet. “Duurzaam vervoer is noodzakelijk, voor het milieu en om Nederland bereikbaar te houden. Rover vindt deze prijsverhoging in het OV dan ook zeer onverstandig”.

NS is ook niet blij met het duurdere treinkaartje. “Als deze verhoging wordt doorgevoerd op het OV, terwijl de autokosten grofweg gelijk blijven wordt de trein als duurzaam alternatief minder aantrekkelijk,” concludeert het spoorbedrijf.

De reiziger in de steden gaat er op vooruit. Er komt éénmalig 2 miljard euro beschikbaar om de infrastructuur uit te breiden, onder meer voor lightrailverbindingen. Rover is verheugd dat het nieuwe kabinet extra investeert. “Maar zal het genoeg zijn? Volgens de Mobiliteitsalliantie is er 1 miljard per jaar nodig.”

KNV, de werkgeversvereniging voor het beroepspersonenvervoer en goederenvervoerders, verwacht dat er meer geld nodig is. “KNV is blij met deze extra investeringen. Evenwel concludeert KNV dat het investeringsniveau te laag is. Hiermee wordt achterstand opgebouwd, die in de toekomst weer ingehaald zal moeten worden,” aldus de werkgeversvereniging.

Roger van Boxtel, president-directeur NS, stelt dat het nieuwe kabinet een bescheiden ambitie laat zien: “Het is belangrijk dat in deze kabinetsperiode extra geld beschikbaar komt voor mobiliteit, omdat de economie groeit en daarmee de vraag naar duurzaam openbaar vervoer. Dit is een trendbreuk met de forse bezuinigingen op infrastructuur vanaf 2010. Het kabinet laat hiermee zien dat zij bescheiden ambitie heeft om de bereikbaarheid van Nederland te verbeteren, zowel op de weg als het spoor.”

22 gedachten over “Treinkaartje wordt duurder. NS: dit kost reizigers”

  1. David Nijenhuis schreef:

    En als NS afspreekt om geen vertrekbonussen meer uit te geven, de salarissen van de toplaag matigt en maar afziet van het gesloten poortsysteem (en standaard in elke trein controleert en tevens overlast van reizigers standaard beboet: v.b. voeten op de bank, gelijk 50 Euro boete (€ 90 is wel erg veel voor dit vergrijp!), 25% korting als je deze per-direct betaalt, of deze gelijk van je OV-chipkaart laat afschrijven, waarmee de zaak gelijk is afgedaan!). Volgens mij kunnen de kaartjes dan wel met 10% omlaag ipv met minimaal 3% omhoog.

    1. Evert van den Burg schreef:

      Voor boetes moet je bij de overheid zijn, dit bepaalt NS niet.Het poortsysteem is een plan geweest van de overheid waar de OV bedrijven mee moesten instemmen.En korting als je een kaartje in de trein koopt is een strafbaar feit belonen. Bij NS kan je altijd het boete bedrag terug claimen als het een eenmalige gebeurtenis is. Er is in heel de EU geen barmhartiger boete beleid in het OV dan in NL. OV bedrijven zijn wel druk bezig om met betaalkaarten/ chipkaart direct de boete te kunnen voldoen bij de instanties. Daar blijft dan wel de registratie van de boete bij bestaan om frequente zwartrijders harder te kunnen gaan aanpakken.

  2. N.jongste schreef:

    Al ben ik dan een gevaar op de weg, i.v.m. medicatie – ik zal dan toch uitmoeten zien naar een autootje. Want ALLES op de fiets doen, dat gaat echt niet.

    HET MOET WEL LEUK BLIJVEN !!

    1. J.M. schreef:

      Late reactie, maar ik mag toch hopen dat dit een grap is. Laatst heeft een epilepsiepatiente nog 2 mensen doodgereden. (zie https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-die-sylwia-en-grzegorz-doodreed-is-een-gewetenloze-moordenaar~a9c97689/ )

  3. Rekenwonder schreef:

    Hoe erg is het eigenlijk?

    Even rekenen: nieuwe prijs = oude prijs / 1,06 * 1,09.

    Een kaartje van €10 gaat €10,28 kosten.
    Een kaartje van €100 wordt €102,83.

    Zo erg dus.

    1. Hildebrand Treinreiziger.nl schreef:

      Dat klopt. Maar vergeet niet dat het al meerder jaren de realiteit is dat het treinkaartje harder stijgt dan de inflatie. Per jaar lijkt het niets. Maar als dat jaar op jaar opnieuw gebeurt heeft dat toch effect.

      1. Rekenwonder schreef:

        Tsja. Dat zal, ik denk dat NS/ProRail ook veel investeren, ook in nieuwe verwachtingen reizigers , en dat moet ergens vandaan komen. Maar over de effecten van deze btw-aanpassing: ik denk dat het schromelijk overdreven is dat reizigers gaan wegrennen hierom.

        1. casper schreef:

          Het zal de meeste reizigers inderdaad niet wegjagen. En een enkeling wel. De “duizenden reizigers per dag” waar de NS (die naar eigen zeggen een miljoen reizigers per dag vervoert) kennelijk mee schermt, zijn een paar promille van het totaal.

        2. Ruud schreef:

          Je kunt ook gewoon dubbel liggen om de grappenmaers die roepen dat ze dan de auto ipv de trein pakken.
          De trein kost 2e klas ca 14 a 15 cent per kilometer, een auto kost al snel het dubbele tot driedubbele afhankelijk van hoeveel je deze gebruikt.
          Dus er zijn mensen die kennelijk van plan zijn te kiezen om 100% meer te gaan betalen om 3% prijsverhoging te ontlopen.

        3. Wouter schreef:

          Ik heb het zelf al eens uitgerekend. Wat ik nu kwijt ben aan het ov (en mijn fiets) is maar een schijntje vergeleken met de kosten van een auto.

  4. Nico Kwant schreef:

    Maar het OV wordt toch elk jaar een beetje duurder alleen 3 procent is best veel meestal was het tussen de 1 en 2 procent duurder.

    1. Rekenwonder schreef:

      Geen 3%, maar 2,83%. Zie rekenvoorbeeld.

      1. onbekend schreef:

        is maar 0,2 procent verschil

  5. P.Heesakkers schreef:

    Feit is dat het wegverkeer met het jaar enorm groeit. Ieder die de leeftijd van 18 plus bereikt kiest voor de auto. Zo lijkt het. Al is deze maar tweede hands of spotgoedkoop gekocht. En laat de trein zowel als bus-tram voor wat ze zijn, voorzover men er mee reist /de. De onzekerheid tussen de rails neemt met het jaar toe, met de vraag of men nog tijdig op de bestemming arriveert. Wel constateer ik in de trein in de spitsen vooral dat het overgrote deel der reizigers studenten zijn. Het gaat te ver de trein te populariseren, terwijl de gemiddelde reiziger de buik al lang vol heeft over vertragingen, uitval en oponthoud, allerlei storingen om die lijst maar kort weer te geven. De prijs voor een treinreis, staat in geen verhouding met het gebodene. Per auto geraakt men bovendien bij wijze van spreken van deur tot deur. Bemoedigend dat de N.S. nu ook inziet dat het product trein niet meer voldoet, zeker niet in bereikbaarheid. Helaas voor N.S. is de trein de melkkoe voor voor onze Haagse regering. Ik reken het N.S. dus geenszins aan. En de reiziger laat het zich elke prijsverhoging elk jaar opnieuw gebeuren.

    1. Rogier de Wit schreef:

      Waarop baseert u deze cijfers? Een rapport van het CBS zegt: “Het autobezit onder 18- tot 30-jarigen nam in de afgelopen 10 jaar af, van 308 personenauto’s per duizend jongeren in 2006 tot 284 per duizend jongeren in 2016.”

      en

      “Het gemiddeld aantal kilometer dat per inwoner wordt afgelegd is nagenoeg gelijk gebleven in de periode 2005–2015. Maar tussen de verschillende leeftijdsgroepen zijn er wel verschillen. Zo zijn er minder kilometers afgelegd met auto’s van jongeren. Deze reden in 2015 gemiddeld 11,3 procent per persoon minder dan tien jaar eerder. Daarnaast legden ook de 30- tot 50-jarigen in dezelfde periode minder kilometers per inwoner af. Ouderen daarentegen zijn meer gaan rijden.”

      Door de bevolkingsgroei en toename van autorijden onder ouderen is het wegverkeer inderdaad wel gegroeid. bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2017/08/nederlanders-en-hun-auto

  6. Wim Lubbers schreef:

    Bovenop de BTW-verhoging komt ook nog eens de jaarlijkse indexering van de inflatie. Die wordt, jawel, voor een deel bepaald door de BTW-verhoging. Je betaalt dus 2 keer.

  7. Geert schreef:

    Dit kabinet heeft geeft ambitie dan alleen de rijker, rijker laten worden en de armen nog armer maken. Als gebruiker van het OV ben je duurzaam bezig en je wordt hiermee niet beloond. Alleen geld is de toon terwijl het OV duurzaam is. Is de ambitie van dit kabinet geestelijke armoede ?

  8. Martijn schreef:

    De NS klaagt dat treinkaartjes duurder worden. Hallo pot, hallo ketel.

  9. Autismewat schreef:

    Ik weet ook niet of ik de trein in de toekomst kan blijven betalen gezien ik een Wajong/WIA heb. Zoals Jesse Klaver zegt gaat dit kabinet meer naar rechts en wat betreft voor gewone mensen is meer vooral voor mensen met het grote geld. Meer linkse partijen hebben het wel zo benadeeld. Je kunt een petitie kunnen tekenen op http://www.geenbtwverhoging.nl

    1. Nettie schreef:

      Die petitie heeft niks uitgehaald. De treinprijzen zijn in februari gestegen t.o.v. januari.

  10. A.v.Grieken schreef:

    Dat de conducteur maar eens hun werk doen.
    Ik koop altijd netjes mijn kaartje en er wordt nooit gecontroleerd.

  11. Willem schreef:

    Meeste milieu vervuiling vliegtuig,2e plaats scooters en motoren 3e plaats auto’s en bussen, 4e plaats trein. Zorg dan ook dat mensen juist graag met treinen gaan, dus rustige en comfortabele treinen, niet stampvolle vieze oncomfortabele treinen zoals nu het geval is. Belast liever dus de vervuilendste comfortabele voertuigen en investeer in minder vervuiling door voertuigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.