youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Veel uitval bij ICE door defecte treinstellen

klok 06 aug 2018 10:17

Vanwege een hoog aantal defecte ICE-treinen heeft Deutsche Bahn besloten afgelopen maandag meerdere ICE treinen Amsterdam – Frankfurt en Brussel – Frankfurt op te heffen tussen Keulen en Frankfurt. De dagen daarvoor vielen er ook al diverse treinen uit.

Zondag vielen er in Nederland volgens de actuele reisinformatie bijvoorbeeld vijf ICE-treinen uit (van de 14 ritten). Maandag is het de bedoeling dat alle ritten wel in Nederland rijden, maar worden er in totaal zes ritten (drie per richting) geschrapt op het Duitse deel van de route (Keulen – Frankfurt). DB verklaart de uitval door een groot aantal defecte treinstellen. Niet alleen reizigers tussen Nederland en Duitsland ondervinden daar hinder van, ook reizigers van en naar België. Ook acht ritten Brussel – Frankfurt v.v. (vier per richting) zijn tussen Keulen en Frankfurt geschrapt.

Een woordvoerder van NS, die in Nederland als partner betrokken is bij ICE, laat weten dat er bij de defecte treinstellen problemen zijn met de airco’s. Die worden in de werkplaats van DB weer verholpen. Op Twitter klaagt een frequente ICE-reiziger dat het te vaak te druk is. NS maakte eerder bekend dat het aantal boekingen inderdaad fors gestegen is. NS zegt in een reactie dat de groei prima verwerkt kan worden, maar dat de zomerperiode altijd een drukke periode is.

26 gedachten over “Veel uitval bij ICE door defecte treinstellen”

  1. Simon schreef:

    En dat uitgerekend nu er in de maatschappij een discussie gaande is of het nog wel verantwoord is om op dit soort afstanden te vliegen.
    Slecht moment DB!

    1. Dries Molenaar schreef:

      Vliegtuigen zijn nooit defect en vallen niet uit.

      1. BiggerNub schreef:

        Ze vallen vaker uit dan je denkt vooral op intercontinentale routes. Dan kun je of wachten op een vervangend vliegtuig of via via met andere maatschappijen vliegen. En het claimen van vertraging is bij veel lijndienst maatschappijen een hele opgave.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          De trein moet echter vooral concurreren met korte afstandsvluchten. Daar valt de uitval wel mee. En je krijgt als je vliegt meestal meer geld terug dan alleen de ticketprijs, bij de trein niet.

        2. Dries Molenaar schreef:

          Het was cynisch opgemerkt. Wrang dat men bij de luchtvaart hele andere verwachtingen heeft dan bij een bus- of treinverbinding. Trein 5 min te laat is schande, vliegtuig drie kwartier en niets aan de hand.

      2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Over vertraging: ik denk dat alles ook te maken heeft met de totale reisduur (deur tot deur), en hoe vaak je de reis maakt en met wat voor doel en hoe de frequenties zijn. Ik reisde zelf eens van Narvik naar Trondheim, en daar waren er 2 reisverbindingen per dag en vond ik 50 minuten overstaptijd opeens een prima aansluiting, terwijl ik in Nederland denk: kan het nog slechter?

    2. hanzeboog2012 schreef:

      In het verleden hadden de Deutsche Bahn ICE 3 (International) een aantal kinderziektes zoals airconditioning (zelf in een snikhete ICE coupe gezeten), onderstellen, koppelingsmechanisme (ICE die tijdens het rijden ontkoppeld werden).

      Staat niet aangegeven waarom de ICE is uitgevallen. Wie weet airconditioning die niet berekend is op deze hoge temperaturen die al lang aanhouden? Een Velaro España die is afgeleid is van de DB ICE 3 International zal ongetwijfeld meer dan de DB ICE 3 International berekend moeten zijn op hoge temperaturen qua airconditioning, onderstellen, remmen etc.

      De Velaro is een doorontwikkeling van de ICE 3. En dat is te merken want de Velaro is een groot succes voor Siemens. Ze zijn betrouwbaar. Vraag me af of de Velaro Deutschland dezelfde problemen hebben als de ICE 3 International? De Velaro D rijdt tussen Parijs – Frankfurt. En daar lees je hierboven niets over.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Is het rangeerterrein van Siemans al leeg? Eurostar moest bijna twee jaar langer wachten dan gepland. Waardoor onze London-Amsterdam ook veel later in ontwikkeling kwam.
        Waarom zouden de temperatuurrequirements anders zijn? Of de trein beter?
        Ooit zou ik met de eerste NS/DB-ICE stellen naar Hannover gaan voor de wereldtentoonstelling. De trein kwam niet want er was wat mis met de airco. Je kon met een vervangende kolentrein mee, zonder airco maar die was niet stuk ook. Dat heb ik maar niet gedaan. Overigens is men bij NS in staat om vele honderden passagiers te duperen omdat er een lampje of apparaatje van het personeel het niet doet. De prio ligt altijd bij henzelf, stel je voor.

        Geld terug vragen Adam CS was schier onmogelijk. De wachtruimte lag vol met ongewassen figuren in slaapzaken.

      2. David Nijenhuis schreef:

        De airco bij DB valt vaak uit, omdat conducteurs hem maximaal open draaien. Juist bij warm weer icm de te hoge stand gaat het apparaat dan te hard draaien waardoor deze dan uitvalt (er zitten compressoren in waarbij de temperaturen tot 100 graden C kan oplopen). Hier kun je zien hoe zo’n airco in de nieuwste ICE-stellen (ICE4) ongeveer werkt.

        https://inside.bahn.de/wie-funktioniert-die-klimaanlage-zug/

        Vaak gaat het ook mis als in de ene wagon een andere stand wordt gebruikt dan in de andere. Vraag me ook niet precies hoe dat allemaal werkt, ik heb het van horen zeggen.

    3. Joris schreef:

      Dat is overigens vooral een discussie op de politiek correcte Amsterdamse grachtengordel.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Meer mensen zijn bereid de trein te kiezen, maar de tarieven en reistijden moeten wel voldoende aantrekkelijk zijn.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Flauwekul, de ongerustheid is er in het hele land en iedereen zou graag een groot treinstation in de buurt hebben met goede verbindingen.
        Alleen ontkennende tegenstanders doen alsof er niets aan de hand is en het een ideetje is van Don Quichote

  2. anoniem schreef:

    Bij dit hete weer trekt de airconditioning het niet altijd, vandaar.
    Sowieso kun je je afvragen of de doorgaande trein zo nuttig is als je ziet dat vrijwel iedereen in Keulen uitstapt.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Er stappen weer andere duitse passagiers in. Het is ook een DB verbinding.
      Dit heb je ook met Thalys waar in Bruxelles de helft vertrekt en een nieuwe helft in stapt.

      1. Tim schreef:

        Mijn eigen ervaring is de treinen uit Amsterdam tussen Keulen me Frankfurt meestal heel matig bezet zijn.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Waarom zou dat anders zijn dan Duitse treinen die niet uit Asd komen? Lekker rustig in ieder geval. Niemand wil naar Frankfurt

      2. Bert Sitters schreef:

        BRUSSEL bedoel je waatschijnlijk.

  3. Tim schreef:

    De halfjaarcijfers van DB waren ronduit slecht en dat zet de investeringen in onderhoud en nieuw materieel onder druk. Het IC/ICE vervoer groeit weliswaar maar de inkomsten dalen omdat steeds meer reizigers op hele goedkope kaartjes reizen die DB noodgedwongen heeft ingevoerd om de leegloop richting Flixbus te stoppen. Airco was daarbij altijd al een zeer zwak punt dat veel onderhoud vergde.

  4. Rene schreef:

    Wij reizen 2x per jaar met de ICE van Arnhem naar Basel SBB. Natuurlijk op goedkope kaartjes (dus erg vroeg boeken), anders vind ik het voor 2 personen veel te duur. 220 tot 240 euro per persoon voor een 2e klas-retour is vrij normaal, zeker rondom weekenden, ik vind dat een erg forse prijs. Dan zijn andere vervoermiddelen al snel goedkoper. En het uitgespaarde geld kan je dan gebruiken in Zwitserland, waar je dat hard nodig hebt gezien het prijsniveau daar. Als er geen goedkope kaartjes meer zijn, komt een andere verbinding in aanmerking, bijvoorbeeld met de EC. Overstappen, langer onderweg, maar dat is ook prima. De ICE is altijd flink bezet, hebben wij gemerkt. Het is duidelijk drukker dan vroegere jaren. Er wordt heel wat afgereisd.

    1. anoniem schreef:

      De ICE naar Basel is eigenlijk de enige die echt druk is. Die zou moeten blijven.
      Voor de rest zou je een gewone IC tot Keulen laten rijden; dat moet dan ook wel elk uur kunnen.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Gelijk even doorbellen naar DB. Het was hen nog niet uit de data-analyse gebleken.

      2. Bert Sitters schreef:

        @anoniem.Ondanks dat de ICE tussen Amsterdam en Keulen langzaam rijdt, neemt de laatste tijd het aantal reizigers fors toe.
        Er zijn geen vliegverbindinhen tussen Amsterdam en Düsseldorf/Keulen. Dus wat dat betreft geen concurrentie.
        KLM en Lufthansa bieden wel flink wat vluchten van Amsterdam naar Frankfurt. Door het langzame stuk van de ICE tussen Amsterdam en Keulen kiezen veel reizigers naar Frankfurt voor het vliegtuig.
        Als de ICE tussen Amsterdam en Keulen sneller zou rijden, kan de trein wel een alternatief voor het vliegtuig.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Dan ben je echt verkeerd geïnformeerd. Er zijn dagelijks circa 5 vluchten tussen Amsterdam en Düsseldorf, zeker ook van KLM. De laatste vlucht is rond 21:30. Kijk maar eens op Schiphol.nl.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Koop een kaartje naar Basel Bad, scheelt een hoop geld.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Maar stap daar dan wel uit of zorg dat je een geldig kaartje voor het vervolg hebt. De vliegende controle van de SBB is niet zo goedkoop dacht ik…

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Ja inderdaad. Mijn advies is niet bedoeld om zwart te reizen 🙂 Je kunt Basel bad – Basel SBB los kopen. Dat kan behoorlijk schelen. Eventueel kun je, afhankelijk waar je in Basel moet zijn, ook de tram overwegn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.