Wijzigingen dienstregeling 2015 op een rij

klok 26 aug 2014 17:24

De dienstregeling blijft in 2015 grotendeels gelijk aan het spoorboekje van 2014. Er komen op een aantal trajecten wel wat treinen bij. Zo wordt de trein Den Haag – Brussel doorgetrokken naar Amsterdam en gaan er op een aantal trajecten meer Sprinters rijden. Bovendien gaan er meer intercity´s rijden vanuit Amsterdam naar Deventer.

Meer Sprinters

  • Tussen Nijmegen en Wijchen gaan er in de brede spits twee extra Sprinters per uur rijden. Daardoor komen er in totaal op dat traject in de spits vier Sprinters per uur te rijden, die allen ook stoppen op het nieuwe station Nijmegen Goffert.
  • De Sprinter Arnhem – Ede-Wageningen gaat op werkdagen tot 20.00 uur ieder half uur rijden. Nu rijdt de trein buiten de spits nog maar één keer per uur.
  • Ook tussen Breda en Dordrecht wordt de frequentie buiten de spits opgehoogd van één naar twee Sprinters per uur. 
  • Tussen Roosendaal en Dordrecht gaat de frequentie eveneens omhoog naar een halfuursdienst.
  • Tot slot gaan er tussen Heerlen en Sittard meer Sprinters rijden (van 1x per uur naar 2x per uur)

Vanaf de dienstregeling 2015 bedient NS door de frequentieverhogingen ieder station op werkdagen tot 20.00 uur minimaal twee keer per uur (per richting).

Nachttreinen en late-avondtreinen

  • Er komen meer late treinen in het weekend. Vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondagnacht komen er extra late treinen bij naar onder meer Zwolle, Alkmaar, Deventer, Haarlem, Dordrecht en Utrecht. De extra treinen geven soms aansluiting op elkaar of op het bestaande nachtnet.
  • Ook nieuw in de dienstregeling 2015 zijn de nachttreinen tussen Utrecht en Nijmegen. Deze treinen zullen ook stoppen in Driebergen-Zeist, Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen en Arnhem. Deze nachttreinen rijden alleen in het weekend en tot 2.00 uur. Ook van Nijmegen naar Utrecht gaan er nachttreinen rijden. De nachttreinen komen er op verzoek van de regionale overheden (provincie Gelderland en stadsregio Arnhem Nijmegen).
  • Schiphol wordt weer dagelijks ´s nachts per trein bereikbaar vanuit de richting Amsterdam. Één nacht per week moet er nog wel worden overgestapt in Amsterdam Bijlmer. Delft blijft enkele nachten per week per trein onbereikbaar. Er rijden dan bussen.
  • De internationale nachttrein Amsterdam – Kopenhagen / Praag / Warschau verdwijnt.

Meer intercity´s

  • Tussen Amsterdam Centraal en Deventer gaan er meer treinen rijden buiten de spits. Daardoor komen er tussen Apeldoorn en Deventer drie treinen per uur te rijden (in de spits blijven er vier treinen per uur). De extra treinen zullen samen met de bestaande trein naar Berlijn een uursdienst vormen.
  • Doordat de trein naar Brussel vanaf dienstregeling 2015 start in Amsterdam Centraal, komt er een extra trein bij tussen Amsterdam en Den Haag. Bovendien gaat deze trein weer ieder uur rijden.

Minder treinen
Tussen Breukelen en Utrecht gaan er in de daluren minder treinen rijden. De plannen om in de daluren minder treinen te laten rijden tussen Haarlem en Uitgeest zijn voor 2015 van de baan. Mogelijk worden er wel in de dienstregeling 2016 wijzigingen doorgevoerd.

Internationaal

  • De nachttrein Amsterdam – Kopenhagen / Warschau / Praag verdwijnt. Voor zover ons bekend blijft de nachttrein Amsterdam – München / Zürich bestaan.
  • Zoals genoemd gaat er vanuit Amsterdam weer ieder uur een trein rijden naar Brussel. De stop in Roosendaal wordt korter. Op het traject Den Haag – Antwerpen wordt de trein daardoor sneller. Na Antwerpen gaat de trein via een andere route rijden en ook stoppen op de luchthaven van Brussel. Dat zorgt voor een extra lange reistijd tussen Antwerpen en Brussel. 
  • De laatste trein Amsterdam – Bad Bentheim, v. 19:01 te Amsterdam Centraal komt te vervallen tussen Hengelo en Bad Bentheim en wordt daardoor een binnenlandse trein. In plaats daarvan komt er van maandag t/m zaterdag een extra vroege trein Amsterdam – Berlijn, deze zal rond de klok van vijf uur al vertrekken. In de ochtendspits komt er op werkdagen een extra trein Bad Bentheim – Amsterdam (v. 7:44).

Regionale vervoerders

  • Connexxion: Op 2 februari 2015 wordt station Barneveld Zuid geopend. De treinen Amersfoort – Ede-Wageningen zullen er stoppen, en de stoptrein naar Barneveld Centrum zal dan doorgetrokken worden naar Barneveld Zuid.
  • Veolia, Arriva en Breng: geen grote veranderingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.